Wie weet wat voor bit dit is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Wie weet wat voor bit dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:42

Gewoon nieuwschierig. Ik heb al heel veel bitten opgezocht, hij heeft wel wat weg van een pelham,
maar ik kan de gebogen scharen niet plaatsen en een pelham heeft grotere ringen.

Afbeelding

Anoniem

Re: Wie weet wat voor bit dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:49

Is het geen shank?

Ik vraag me alleen af waar die kleine gaatjes tussen de tweede en vierde ring voor dienen... :?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:53

Shank is toch western? Ik ga eens googlen.

Bij een dressuurstang zit ook zo'n gaatje, dat is dan toch voor een slobberriempje ofzo?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:55

De gebogen scharen doen me denken aan een western-bit. Ook hierin heb je pelham-achtige bitten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:57

Ik vind het een pelham stang.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:03

Als ik zoek op shanks krijg ik allemaal enge bitten :D Ik ga eens zoeken tussen de westernbitten.

Less schreef:
Ik vind het een pelham stang.

De pelhams die ik vind op internet hebben allemaal rechte scharen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:03

Ik ga ook even zoeken...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:23

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:27

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:24

Oftewel een kandarre. Maar dan wel een nieuwerwetse, Engelsachtige uitvoering :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:50

Voor de kenners dan de vraag: waarom zijn de scharen gebogen? Ik zie dit ook vaak bij western-stangen, maar heb eigenlijk nooit begrepen waarom de scharen gebogen zijn.

Of ze nu recht of gebogen zijn, de kantelwerking is toch hetzelfde?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:37

Een traditionele kandarre is gebogen, dus dit soort nieuwerwetse uitvoeringen zal vanuit die traditie neem ik aan ook wat gebogen zijn?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:09

Ja, dat lijkt dan logisch, de nieuwe bitten lijken op de traditionele.
Ik vroeg me gewoon af of zo'n gebogen schaar nog een functie had (wellicht tegen vastpakken van de schaar door het paard???)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:14

De scharen zien er bij zo'n bit anders uit wanneer je rijdt (omdat er traditioneel verschillen zijn tussen hoe je op je IJslander of op je Engels gereden paard zit) Het is een beetje moeilijk uitleggen dus ik wil het graag illustreren aan de hand van een foto maar ik ben nu op mijn werk dus dat kan ik vanavond pas doen :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:22

Hoezo "zien ze er anders uit wanneer je rijdt"?

Ik ben benieuwd naar een foto!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:34

Bij een "gewone" stang hangen de scharen ongeveer parallel aan de mondspleet. Bij het traditionele gebruik van een IJslandse kandarre steken de scharen naar achteren, dus er is min of meer een lijn van het mondstuk naar de teugel. Als er dan een bochtje in de scharen zit ziet de lijn er vloeiender uit, dat is de enige reden die ik kan bedenken dat de scharen wat gebogen zijn. Gewoon voor het mooi dus. Op een foto zul je helaas nog een uur of drie moeten wachten :P

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:01

En idd, die kleine ringetjes zijn voor een slobberriempje..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:41

Divine schreef:
Hoezo "zien ze er anders uit wanneer je rijdt"?

Ik ben benieuwd naar een foto!

Ik heb wat foto's opgezocht. Op de eerste zie je een paard dat met een kandarre gereden wordt. Op de tweede zie je een traditionele kandarre van dichtbij (wel wat onscherp, ik moest 'm vergroten van mijnalbum):

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto kun je zien dat de scharen wat naar achteren wijzen, richting de teugels/hand. Het enige dat ik dus kan bedenken is dat het er mooier uitziet zo en het ook wat handiger rijdt, als je bedenkt dat die scharen wel een centimeter of 17 lang kunnen zijn.

En om eventueel commentaar voor te zijn:
- bedenk dat dit soort bitten oorspronkelijk gebruikt werd bij paarden waar je soms meerdere dagen mee onderweg was en/of waar je je schaapjes of paarden mee hoedde. Dus een vergelijkbaar gebruik als bij Amerikaanse veehoeders.
- de teugelvoering was, en is in mijn ervaring nog steeds, anders dan bij de Engelse dressuur. Ik krijg in ieder geval op mijn donder als ik net zo veel met mijn handen doe als ik op een drieganger gewend ben :P
- het paard op de eerste foto wordt gereden in rentelgang, dat gaat niet alleen loeihard, je moet je paard, dat van zo'n ren behoorlijk heet wordt, aan het eind ook weer vlot tot stilstand kunnen brengen.

Dit is wat ik kan bedenken waarom de scharen gebogen zijn, wellicht dat we iemand kunnen vinden die een designopleiding volgt en die we kunnen inspireren met een afstudeerproject? :P

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:26

Oke, dit is al een stukje duidelijker, maar.... *let op, nu komt het!*.... het ophangoogje (waarmee het bit dus aan het bakstuk is bevestigd) zit op bijna gelijke hoogte met het mondstuk. En dat is toch wel een heel verschil met het bit van de TS, daar is het verschil toch zo'n 2 cm. Dat bit heeft dus ook veel meer kantelwerking.

Waarom dan die gigantisch lange scharen? En dan hoeven ze eigenlijk toch ook niet gebogen te zijn om een mooier beeld te creeeren naar de teugel?

En heeft zo'n "open" schaar ook nog een reden?

Oke, dit gaat misschien wat afwijken van het topic, maar ik ben er toch wel benieuwd naar :+.

(Mijn IJslander-kennis is zoooo nihil, het is maar goed dat mijn ouders nooit een IJslander voor me hebben gekocht als eerste pony :') )

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:12

Volgens mij las ik ergens dat gebogen scharen scherper inwerken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:15

Divine schreef:
Oke, dit gaat misschien wat afwijken van het topic, maar ik ben er toch wel benieuwd naar :+.

Ik vind het zo wel een interessant topic worden :)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:44

Lenneke_ schreef:
Divine schreef:

Ik vind het zo wel een interessant topic worden :)

Ah, gelukkig maar! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:53

Divine schreef:
Oke, dit is al een stukje duidelijker, maar.... *let op, nu komt het!*.... het ophangoogje (waarmee het bit dus aan het bakstuk is bevestigd) zit op bijna gelijke hoogte met het mondstuk. En dat is toch wel een heel verschil met het bit van de TS, daar is het verschil toch zo'n 2 cm. Dat bit heeft dus ook veel meer kantelwerking.

Waarom dan die gigantisch lange scharen? En dan hoeven ze eigenlijk toch ook niet gebogen te zijn om een mooier beeld te creeeren naar de teugel?

En heeft zo'n "open" schaar ook nog een reden?

Het opene zorgt ervoor dat het bit iets minder loodzwaar wordt. Waarom de scharen zo lang zijn zou ik echt niet weten, misschien is het een idee om een link naar dit topic in [GP] te zetten? Wellicht dat daar iemand het weet. Al kan ik me voorstellen dat je door de lengte en het gewicht aan heeeel kleine teugelhulpen genoeg hebt. Hefboomwerking heb je toch niet nodig? Neem nou het paard op de foto, hij hoeft niet in een houdinkje te lopen, het doel van de proef waarin hij loopt is dat hij zijn gangen, in dit geval de rentelgang, laat zien.

Wat het ophangoogje betreft: ik vind wel dat het bit dat ts op de foto heeft veel meer richting Engelse dressuurstang (en daarmee bedoel ik dus een dressuurstang zoals die in de moderne, Engelse dressuur wordt gebruikt) gaat dan de ouderwetse kandarre, ik kan me zo voorstellen dat daardoor het ophangoogje meer op dat van een "gewone" dressuurstang lijkt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 07:13

Dat viel me ook op. Een engelse dressuurstang met de gebogen scharen van een kandarre.

Ik vind dit bit wel wat sierlijker dan een gewone dressuurstang of een pelham. Net wat minder grof.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:54

Divine schreef:

De afstand tussen het "ophangoog" en het mondstuk zorgt voor een bepaalde druk achter de oren.
Des te langer dat is, des te sterker werkt het daar in.

En wat die gebogen scharen betreft; Een bit met gebogen scharen werkt iets minder scherp in, simpelweg omdat ie minder ver naar achteren getroen kan worden.