Wat is het beste zadel voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aygo

Wat is het beste zadel voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:27

Gezien ik gezondheidsproblemen heb (fibromyalgie) wil ik heel graag een super zacht en licht zadel op onze E-pony van 155 cm. Het is een slank paardje. Heel graag wil ik lange ritten met haar gaan maken maar weet niet goed te zoeken met wat voor zadel ik dit kan doen. :o
Groetjes Anita

siskeh

Re: Wat is het beste zadel voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:30

voor echt buitenritten wordt toch vaak een western of endurance zadel gebruikt( al dan niet boomloos)
misschien is dat wat voor jouw?
gewone westernzadels kunnen trouwens wel hars zijn maar dan moet je zoeken naar een wat zachter zadel!

zelf vind ik de Barefoot zadels wel erg zacht, en daar kan je ook makkelijk een testzadel van uitproberen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:32

Dat kan heel goed met een Barefoot. Je hebt een aantal modellen met en zonder kniewrongen. Voor iedere wat wils. Ze zijn HEEEEL zacht. Voordeel is ook dan je er een op de proef kan nemen. en testen.

http://www.boomloosrijden.nl
http://www.singlefooters.nl

een aantal site waar je info kan vinden.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:00

Peelie schreef:
Dat kan heel goed met een Barefoot. Je hebt een aantal modellen met en zonder kniewrongen. Voor iedere wat wils. Ze zijn HEEEEL zacht. Voordeel is ook dan je er een op de proef kan nemen. en testen.

:D bedankt!! ik heb gelijk op hun site gekeken. Ziet er verleidelijk uit en ga misschien wel een test zadel aanvragen. Heb jij ook ervaring met een Barefoot? zo ja, welke?
Nogmaals bedankt ;)

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:45

Iemand ervaring tussen Barefoot Cheyenne leder en Cheyenne dry tech?
Peelie schreef:

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:47

qua maar oid, zit er als het goed is niet zo veel verschil in.
de lederen gaat hoogstwaarschijnlijk langer mee, maar dat is nog niet bekend, aangezien die er nog niet zo lang zijn.

zelf vind ik de leren cheyenne veel mooier, maar als je een lager budget hebt is de drytex ook leuk!(of een 2e hands leren cheyenne)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:51

Ja ik heb zelf een barefoot.

de cheyenne drytex. Ik moet eerlijk toegeven dat het wat langer duur eer dat hij soepel is dan een ven nuck buck (niet heel gek natuurlijk) Maar ze zitten super zacht. Het zit wel heel anders dan boomzadels. Bij de cheyenne heb je geen knie of kuitwrongen dus je benen zijn helemaal vrij (wat de een vervelend voind en de ander heerlijk vind). Je hebt ook de london of de cherioky (schrijf ik heb goed :P ) die hebben wel wrongen en dus zitten je benen een stuk stevinger en krijg je geen ongebalanceerd gevoel. Wat je wel kan hebben met de cheyenne.
Ik zou wel voor een echte barefoot gaan aangezien die een systeem er in hebben zitten, dat wat in namaak niet zit. Het is een soord stevige vulling in het zadel zelf waardoor er een veel betere drukverdeling is tijdens het lichtrijden. Dus ook heel goed voor lange buitenritten. Je moet er wel rekening mee houden dat je een speciaale pad nodig hebt met inlagens (de inlagens worden bij de aankoop van een nieuwe pad bijgeleverd) zodat de ruggengraag altijd vrij ligt.

Maar hou in je achterhoofd dat je eigenlijk nooit meer een zadelmaker hoeft te laten komen, want als de inlagens na ongeveer een jaar dun zijn geworden koop je gewoon nieuwe inlagens zonder moeilijk gedoe met een zadelmaker.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:59

ben zelf niet zo van het boomloos, je kan ook eens bij naar massimo zadels kijken..heerlijke ribzit...

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:01

Ja dat is natuurlijk weer zo. Het duurt langer voordat deze soepel is...maar hoe licht denk je dat jouw zadel is? dat is voor mij best heel belangrijk. Ik denk er sterk over om tot dit zadel over te gaan. Ik bedoel om een testzadel aan te vragen. Ik woon dicht bij Groningen dus ik denk erover om het via Beilen te "bestellen". :z
Peelie schreef:

de cheyenne drytex. Ik moet eerlijk toegeven dat het wat langer duur eer dat hij soepel is dan een ven nuck buck (niet heel gek natuurlijk) Maar ze zitten super zacht. Het zit wel heel anders dan boomzadels. Bij de cheyenne heb je geen knie of kuitwrongen dus je benen zijn helemaal vrij (wat de een vervelend voind en de ander heerlijk vind). Je hebt ook de london of de cherioky (schrijf ik heb goed :P ) die hebben wel wrongen en dus zitten je benen een stuk stevinger en krijg je geen ongebalanceerd gevoel. Wat je wel kan hebben met de cheyenne.
Ik zou wel voor een echte barefoot gaan aangezien die een systeem er in hebben zitten, dat wat in namaak niet zit. Het is een soord stevige vulling in het zadel zelf waardoor er een veel betere drukverdeling is tijdens het lichtrijden. Dus ook heel goed voor lange buitenritten. Je moet er wel rekening mee houden dat je een speciaale pad nodig hebt met inlagens (de inlagens worden bij de aankoop van een nieuwe pad bijgeleverd) zodat de ruggengraag altijd vrij ligt.

Maar hou in je achterhoofd dat je eigenlijk nooit meer een zadelmaker hoeft te laten komen, want als de inlagens na ongeveer een jaar dun zijn geworden koop je gewoon nieuwe inlagens zonder moeilijk gedoe met een zadelmaker.

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:03

dank voor je reactie. Boomloos lijkt mij, nadat ik dat hele stuk heb gelezen van boomloos, juist ontzettend fijn. Ik ga de uitdaging aan 8-)
tylando schreef:
ben zelf niet zo van het boomloos, je kan ook eens bij naar massimo zadels kijken..heerlijke ribzit...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:05

beilen is een supergoed adres voor zover ik het op bokt hoor!
kom daar zelf ook regelmatig, maar niet voor de zadels, of voor marcel(sorry marcel).
wel voor de paarden :j

maar ze zijn ook erg eerlijk over hun zadels, dus als het niet geschikt is hoor je het ook wel!
de drytex is volgens mij heeel erg licht, de gewone is iets zwaarder, maar niet meer als 5 kilo dacht ik!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:20

iedereen moet het voor zichzelf weten hoor :D

gaf alleen eventuele andere optie....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:30

AnitaBakker schreef:
Ja dat is natuurlijk weer zo. Het duurt langer voordat deze soepel is...maar hoe licht denk je dat jouw zadel is? dat is voor mij best heel belangrijk. Ik denk er sterk over om tot dit zadel over te gaan. Ik bedoel om een testzadel aan te vragen. Ik woon dicht bij Groningen dus ik denk erover om het via Beilen te "bestellen". :z
Peelie schreef:

Ik denk dat mijn boomlooze zadel niet meer dan 2,5 a 3 kilo is. (zonder beugels en singel) In tegenstelling tot mijn dressuur zadel die ongeveer 8 a 10 kilo weegt (kieffer) hij is echt heel erg ligt. Makkelijk te tillen en dus ook makkelijk over de paardenrug te tillen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:33

siskeh schreef:
kom daar zelf ook regelmatig, maar niet voor de zadels, of voor marcel(sorry marcel).

maar ze zijn ook erg eerlijk over hun zadels, dus als het niet geschikt is hoor je het ook wel!
de drytex is volgens mij heeel erg licht, de gewone is iets zwaarder, maar niet meer als 5 kilo dacht ik!

de leren is veel zwaarder. Ik heb die van een stalgenootje mogen lenen en dat is beduident zwaarder dan de drytex. Ik weet niet hoe dat met andere modellen zit. Maar ze zullen een duk ligter zijn dan 'normaale' zadel die al snel 8 a 15 kilo wegen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:34

jahh klopt! ze zijn nog steeds een stuk lichter!!
overigens is het nieuwe westernzadel van BF wel zwaarder, en de andere zijn ook ietsie zwaarder
maar in vergelijking met een "normaal" westernzadel valt dat ook wel weer mee!

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:36

tja, en dan nog...wordt het een cherokee of een chayenne? wat een keus zeg! leuke speurtocht en leuk dat een ieder zo reageerd :o
Peelie schreef:
siskeh schreef:

de leren is veel zwaarder. Ik heb die van een stalgenootje mogen lenen en dat is beduident zwaarder dan de drytex. Ik weet niet hoe dat met andere modellen zit. Maar ze zullen een duk ligter zijn dan 'normaale' zadel die al snel 8 a 15 kilo wegen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:49

tjah ik weet niet wat je wil gaan doen? dressuur recreatie springen? wat vind je lekker zitten? lange benen korten benen. veel vrijheid weinig vrijheid in de zit?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:56

ik heb ook fibro. Had ook altijd het probleem met zitten en zadels. Ik heb een barefoot gekocht, london. In eerste plaats was ik blij, weegt weinig enzo. maar je zit is niet heel lekker, je benen gaan veel breder. Hierdoor last van mijn heupen en slijmbeurs ontstekkingen. ik heb nu een dressuur br met zachte diepe zit. NU geen last meer van mijn lijf. tillen is iets zwaarder, maar zitten is super. succes

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:00

ik heb korte benen:) ben maar 160 hoog, hou van een niet gedwongen zit en wil alleen maar lange ritten maken
Peelie schreef:
tjah ik weet niet wat je wil gaan doen? dressuur recreatie springen? wat vind je lekker zitten? lange benen korten benen. veel vrijheid weinig vrijheid in de zit?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:36

dan zou de chyenne of de cherokee wat voor jou zijn. Chyenne is heel los. cherokee is even wat vaster in de knieen. Ik ben zelf ook maar 165 :) en met de ceyenne heb je niet dat je een bapaaldelengst kwa bennen moet hebben. bij de cherokee weet ik dat niet, maar het lijkt me niet...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:51

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:55

Ik weet niet hoe de Ghost zadels in elkaar zitten maar voor zo ver ik weer is barefoot de enige die er een VPS systeem in heeft zitten,...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:28

RT P -> HAR

Aygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:29

Allemaal ontzettend bedankt. We zijn gister naar Beilen geweest en hebben een Drytech als testzadel mee terug gekregen. Wat een service!! En nu al weet ik dat het een Cheyenne wordt! Wat rijdt dat heerlijk. Weet alleen nog niet of ik ga voor Nubuck of Drytech. Vond die nubuck toch wel mooier:) Maar ik mag deze een week (!) lenen dus ik kan nog even denken.
Bedankt allemaal

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:42

oehh!! hebben ze nu drytex testzadels?
beilen is echt superleuk!(bij equixantos dan, de rest weet ik niet)
moet er echt eens langs!
heb je geld voor een leren, want dan zou ik die kopen!
anders... lekker de drytex