Stug hoofstel: zonnebloemolie of olijfolie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Stug hoofstel: zonnebloemolie of olijfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:04

Heey bokkers

Ik had al even zitten speuren in oude topics. Ik heb een nieuw hoofdstel wat echt meeega stug is. Nou las ik dat sommige van jullie zonnebloemolie of olijfolie gebruiken! Maar wat is nou het beste?
En sommige laten hem een nacht inweken, en anderen weer 2uurtjes, wat is het beste? Een nacht lijkt mij eigenlijk toch te lang!
Kan je ze daarna gewoon uit laten lekken, en met een handdoek droog maken of is dat te hard?

Alvast bedankt!

FriesWytske

Re: Stug hoofstel: zonnebloemolie of olijfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:08

Doe het een nacht in lederolie. Dus lederolie in een emmer doen en dan het hoofdstel erin. Na een nacht is de olie er goed in getrokken. Dan het hoofdstel boven de emmer ophangen zodat de overtollige olie eraf kan lopen. Daarna is je hoofdstel mooi soepel.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:10

een keer heel goed invetten met ledervet (en anders 2 of 3 keer :P ) is denk ik wel voldoende hoor! :)
maar dan moet je het daarna wel blijven doen om de boel soepel te houden natuurlijk ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:11

Invetten met niveau bodymilk werkt ook heel goed :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:12

Met jou oplossing wel Melissaaaa. Maar met die van mij ben je daar een tijdje vanaf. En wij doen het altijd als we een nieuw hoofdstel hebben. En hoeven dan soms een jaar niet meer in te vetten. Zo heeft het alle tijd om in het leer te trekken.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-03-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:12

Ik heb mijn hoofdstel een nacht in de zonnebloem olie gehad daarna uit laten lekken en nog even een beetje gepoetst met een zachte doek met als resultaat een super soepel hoofdstel :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:15

Melissaaaaa schreef:
een keer heel goed invetten met ledervet (en anders 2 of 3 keer :P ) is denk ik wel voldoende hoor! :)
maar dan moet je het daarna wel blijven doen om de boel soepel te houden natuurlijk ;)

Eerst een nachtje in de lederolie weken, krijg je een nog soepeler resultaat. En dan inderdaad bijhouden met ledervet.

En ik zou geen zonnebloem of olijfolie gebruiken. Het schijnt dat je leer daar slapper van wordt en dat wil je natuurlijk niet met een hoofdstel ;).

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:22

Diva_Jenny schreef:
Ik heb mijn hoofdstel een nacht in de zonnebloem olie gehad daarna uit laten lekken en nog even een beetje gepoetst met een zachte doek met als resultaat een super soepel hoofdstel :D

Hoe houd je hem voor de rest bij dan? En hoe lang heb je dat hoofdstel al? Hoor hier namelijk dat het slap word, maar merk je dat ook, of verzorg je je hoofdstel heel goed?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:28

Met slap bedoel ik niet dat hij heel slap aanvoelt, maar dat de kwaliteit van het leer minder wordt, waardoor het minder kan hebben. Qua soepelheid zal olijfolie of lederolie niet zoveel uitmaken.

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:58

Ik heb laatst ergens gelegen dat weken zo wie zo niet goed is voor leer. De vezels van het leer verliezen dan hun grip in elkaar waardoor het leer echt slapper wordt. Ik heb verder goede dingen gehoord over neatsfoot olie.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:27

Ja ik heb ze zien staan op de divoza site, hoef je dat er alleen maar op te smeren?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:49

Niet gaan vetten met olie die niet voor leer bedoelt is ! Ook het leer niet gaan weken. Zonde van je hoofdstel. Je kan het beter regelmatig invettenmet echte ledervet of olie. Verder word het langzaamaan door gebruik wel soepeler.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:54

Ik heb ooit mijn hoofdstellen een nacht in de olijfolie gezet en ze werden prachtig! Alleen zijn de dezelfde week nog opgegeten door de muizen:( die de olijfolie erg lekker vonden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:35

ik heb het met zonnebloem olie gedaan.Het was een lederen halster, iedereen vraagt nu telkens of ik een nieuw halster heb :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:42

8 jaar geleden had ik ook een (goedkoop)hoofdstel gekocht en had het ook 24 uur in de zonnebloemolie laten weken(men neme een plastic zak doet alle onderdelen van het hoofdstel erin daarbij een halve liter zonnebloem olie dan een knoop in de zak en even goed schudden en dat in een emmer laten liggen voor het geval dat er een gaatje in de zak zit) Nu 8 jaar later gebruik ik dit hoofdstel nog zeker 5x per week en heb alleen af en toe schoongemaakt en leerolie gebruikt om het weer mooi te laten glimmen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:56

Neatsfoot olie vind ik toch het beste(bij stug leer), niet laten weken, maar gewoon met een kwart een paar keer op de VLEES kant opzetten met een kwart, niet weken daardoor worden namelijk ook de stikgaatje verweekt en heb je kans dat het stikwerk los komt(het garen zelf zal tegenwoordig niet meer zo gauw oplossen maar de gaatje worden wel groter, bij een hoofdstel dat niet van super kwaliteit is en dus minder is afgewerkt heb je dan toch de kans dat het stikwerk loslaat.)

Olijf en zonneblioef olie is niet voor leer maar om je eten mee te bereiden ;), dit heeft een geheel andere samenstelling als leder olie.
Doe dit ook gewoon niet(het is super zonde van je hoofdstel), het leer neemt het namelijk bijna niet op.
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 17-03-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:59

Zonnebloemolie en olijfolie is niet zo goed voor de stiksels heb ik gehoord; ik zou het dus liever even in de lederolie leggen een nachtje. :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:32

Zonnebloem- en olijfolie is idd niet goed voor leer en al helemaal niet voor de stiksels. Volgens mijn zadelmaker kun je het beste olie met dierlijke ipv plantaardige bestanddelen gebruiken; neatsfoot is perfect.
(niet weken maar gewoon invetten dus)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:39

Weetje wat ik hoorde :Y)
Dat een hoofdstel een nacht in olie leggen heel slecht is ;)
Dat is niet goed voor het leer, maar tja je moet het zelf weten..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:35

Gewoon een flesje goede leerolie halen , een tafel o.i.d. in beslag nemen en helemaal afdekken met een paar lagen oude kranten , hoofdstel uit elkaar halen en alle onderdelen netjes plat op die kranten leggen , bakje vullen met olie en met een kwastje die olie uitsmeren over alle lederen delen.

In het begin wordt de olie meestal heel snel opgenomen. Spul omdraaien , andere kant insmeren.

Als je zo een dag of 2-3 dat spul regelmatig van een nieuw laagje olie voorziet als je ziet dat het vorige laagje weer ingetrokken is , en je op een gegeven moment gaat merken dat het nu een halve dag duurt voordat de laatste laag olie er goed ingetrokken is , dan moet je ermee stoppen want dan heeft het genoeg olie opgenomen.

Je moet niet zo lang doorgaan tot het leer de olie niet meer opneemt want dan krijg je alleen maar een baggervet hoofdstel waar de olie steeds uit komt druipen als je er maar even in knijpt :P

Daarom dus ook ook niet dat gepruts met weken in een emmer ofzo , dan ben je vrij lomp als je dat doet en haal je echt zo'n baggervet opgezwollen ding eruit...

Nu valt over smaak niet te twisten en sommige mensen zullen dat oprecht een mooi resultaat vinden , maar imo. verpest je je leer er alleen maar mee.

Een hoofdstel (of ander leerwerk) moet lekker soepel zijn , maar nooit vet aanvoelen.

Daarom is leervet ook zulke troep , smeer het leer helemaal dicht en het wordt een vieze plakkerige zooi.

Gewoon voor het eerste gebruik dus flink tekeer gaan met olie en een kwastje , en als je dat netjes doet en EVEN die 2-3 dagen de tijd daarvoor neemt , dan heb je daarna amper nog omkijken naar je hoofdstel omdat het gewoon al goed verzorgd is.

Als je dan af en toe eens het ding uit elkaar haalt en met een goede pot leerzeep schoonmaakt dan hoef je er verder geeneens meer wat op te smeren. Desnoods iets van ledercream of dressing ofzo , maar zelfs dat hoeft eigenlijk al niet als je het hoofdstel voor het eerste gebruik goed geolied hebt.

Tenzij je er natuurlijk heel erg veel mee in de regen / zee / viezigheid zit waardoor het leer heel veel te voorduren krijgt , maar bij normaal zuinig gebruik heb je er echt amper omkijken naar.

Bij de goedkopere hoofdstelletjes zie je wel vaak dat de randjes wat ruw zijn , daarvoor is ledervet dan wel weer fijn , puur voor die dunne zij-randjes , dan plak je die losse vezeltjes weer wat netter aan elkaar ;)

Anniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:47

Een keer goed invetten met ledervet lijkt me toch het beste, het heet niet voor niets ledervet.
En misschien een voedende lederzalf?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:49

Ik heb het nu geprobeerd met lederolie, maar t word nog niet echt soepeltjes vind ik...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:07

Voor het soepel maken van leer is olie toch echt het beste en snelste.

Je moet wel blijven volhouden , leer steeds insmeren met een laagje olie , totdat het een nachtje duurt voordat alle olie door het leer opgenomen is :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:25

Tegen mij is altijd gezegd dat van olie de stiksels loslaten, is gebruik het dus nooit.

Ik zet het goed dik in de lederdressing en dan echt zo dik dat het wit ziet. De dag erna napoetsen en je rijd er zo mee weg.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:20

Wat is de samenstelling van lederolie, -vet en andere speciale lederproducten eigenlijk? Want zonnebloemolie komt uit zonnebloempitjes en olijfolie uit (de pitten van? weet ik eigenlijk niet eens zeker) olijven, maar zoiets als een speciale leerplant bestaat helemaal niet... Dus, wat zit erin en waar wordt het van gemaakt?