'Vriendelijk' bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_90

'Vriendelijk' bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:26

Hallo,

Ik zit zo eens te kijken voor een bit en ben op zoek naar een zogenaamd zacht en vriendelijk bit. Uiteraard weet ook ik dat de ruiter ervoor zorgt dat een bit vriendelijk en zacht inwerkt, maar ik neem aan dat jullie het zo wel snappen.
Nu zou ik graag van jullie willen weten wat 'beter' is, een rubber bit (en dan enkelgebroken of ongebroken) of een dubbelgebroken bit?
En wat is nu het verschil tussen de inwerking van een bus- en een D-trens?
Graag hoor ik van jullie ervaringen en kennis!

Groetjes, Joyce

Anoniem

Re: 'Vriendelijk' bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:52

naar mijn idee is een dubbelgebroken trensje (zonder rubber) het zachtste of anders een ongebroken trensje(ook zonder rubber) een bustrens licht wat rustiger in de mond dan een watertrens en een D trens zit wat vaster in de mond en werkt dan ook scherper in

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:09

Ik rij met een dubbelgebroken watertrens, eigenlijk wou ik een bustrens maar ik heb er geen kunnen vinden in mijn paard zijn maat in verschillende winkels en daarom heb ik er bitringen aangehangen :) .
Ik heb ook nog een een enkelgebroken D-trens liggen en een pessoabit (om naar het strand te gaan) en ik merk duidelijk verschil bij m'n paard, bij het dubbelgebroken trensje loopt hij veel vlugger ontspannen dan bij met enkelgebroken maar durft hij zijn bit eens vastpakken. Bij een enkelgebroken neemt hij zijn bit zelden vast maar duurt het veel langer voor hij ontspannen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:10

Natje_Spirit schreef:
Ik rij met een dubbelgebroken watertrens, eigenlijk wou ik een bustrens maar ik heb er geen kunnen vinden in mijn paard zijn maat in verschillende winkels en daarom heb ik er bitringen aangehangen :) .
Ik heb ook nog een een enkelgebroken D-trens liggen en een pessoabit (om naar het strand te gaan) en ik merk duidelijk verschil bij m'n paard, bij het dubbelgebroken trensje loopt hij veel vlugger ontspannen dan bij met enkelgebroken maar durft hij zijn bit eens vastpakken. Bij een enkelgebroken neemt hij zijn bit zelden vast maar duurt het veel langer voor hij ontspannen loopt.

dit komt omdat een enkelgebroken in zijn gehemelte prikt en een dubbelgebroken alleen op de lagen en de tong in werkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:12

ongebroken trens, ligt stiller is de mond en is fijn voor met name paarden met kleinere monden

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:59

Bedankt voor de reacties!
Ik zie hier tweemaal 'ongebroken' trens voorbij komen. Lees ik dit goed of bedoelen jullie enkelgebroken? Ongebroken is neem ik aan bepaald niet onscherp wbt inwerking?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:15

Een rubber bit is nog niet zo vriendelijk als veel mensen denken. Het gaat schuren als het niet nat word (schuim, speeksel) dus in de mondhoeken kan dat flink zijn sporen nalaten. Verder is een dubbelgebroken bustrensje een vriendelijk bit.
Een ongebroken bit is ook vriendelijk, zelfs één van de vriendelijkste bitten. Het ligt mooi stil in de mond en dat vinden veel paarden fijn. Bij een enkelgebroken trens heb je het zogenaamde notenkraker effect, dus kan in het gehemelte prikken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:40

joyce_90 schreef:
Bedankt voor de reacties!
Ik zie hier tweemaal 'ongebroken' trens voorbij komen. Lees ik dit goed of bedoelen jullie enkelgebroken? Ongebroken is neem ik aan bepaald niet onscherp wbt inwerking?

ongebroken is heel vriendelijk hoor. Ik heb het dus niet over een stang met een hefboomwerking maar een gewone trens met een recht mondstuk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:06

Enkelgebroken prikt in het gehemelte. Dubbelgebroken werkt voornamelijk op de lagen en een beetje op de tong. Ongebroken werkt voornamelijk op de tong.

Een D trens of een kneveltrens voorkomt dat je het bit door de mond kan trekken en geeft een hele stille ligging.
Rubber kan een heel onaangenaam gevoel veroorzaken in de mond, dan ga ik persoonlijk liever voor kunststof.

Wat het beste is hangt van je paard af.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:44

een dubbelgebroken watertrens is het vriendelijkste bit, want met een enkelgebroken bit krijg je een 'notenkraker' werking op de tong, en dat is niet fijn. een bustrens ligt rustiger in de mond dan een watertrens en een d-trens nog rustiger, maar bij een dtrens kan je een pittige werking krijgen als de ruiter te veel trekt en krijg je een tegenovergestelde werking. succes ;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:45

Een dubbelgebroken bitje is inderdaad het vriendelijkste. Watertrens of D-trens, tja... dat hangt een beetje ervan af van wat je paard fijn vindt.

Over een rubberen of kunststoffen bitje ben ik niet zo te spreken. Als je paard maar weinig speeksel aanmaakt tijdens het rijden, dan kan dat bit nog wel eens gaan schuren.

Ik heb dus liever een metalen bitje. Ik lees de laatste tijd wel veel goeds over bitjes van aurigaan. Dat zou heel zacht zijn....?? Iemand die dat kan bevestigen/ ontkennen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:48

Het hangt ook een beetje van je paard af. Bij het ene paard is een dubbelgebroken bitje fijner, bij een ander paard kan een ongebroken bitje beter zijn. Ik vind het ene bit niet vriendelijker dan het andere, het werkt gewoon op een andere manier in de mond. Gewoon een kwestie van proberen en kijken wat je paard prettiger vind.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:55

als een paard z'n bit nog niet goed acepteerd, weinig knabbeld en schuimt, kan een rubber bit schuren/warm worden in de mond.
Ik ben voorstander van dubbelgebroken watertrensjes omdat die het beweegelijkst zijn en mijn paard anders probeert het bit vast te pakken of te hangen. Koper of argentaan zou het schuimen stimuleren. Ik kan alleen zeggen, dat mijn 2 volbloeds het goed doen/deden op een dubbelgebroken watertrens met koperen tussenstuk. 1x zelfs met vergrootte ringen voor extra zachte inwerking.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:36

Het hangt er ook wel een beetje vanaf wat je paard vriendelijk vind. Ik rijd met mijn huidige paard met een ongebroken bit. Mijn vorige paard had het liefste een heel dik dubbelgebroken bit. Het paard daarvoor liep duidelijk het best met een heel dun bustrensje, de rest wilde hij niet eens in zijn mond hebben.
De mond van je paard bepaald eigenlijk wat vriendelijk is.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:42

Ik rijdt mijn jonge paarden eigenlijk altijd op een kneveltrensje (bustrens, enkelgebroken) met een ringetje achter het scharnierpunt. Zo blijft ie wel iets bewegelijk, maar heeft geen notenkraker effect. Heb deze liever als een helemaal ongbroken bit, die vind ik zelf persoonlijk niet zo fijn om mee te rijden.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:47

Mijn 4 jr paard loopt nu op een dubbelgebroken watertrensje. Ze is nu erg lastig, ze trekt als het haar moeijlijk wordt haar hoofd naar voren, en dus mij uit het zadel...
Ik heb adviezen van de instructeur aangenomen maar ze blijft het doen met haar hoofd, met gevolg dat ze mij elke keer uit het zadel trekt, of me blaren bezorgd..
Nu zat ik eens te kijken of ik mischien eens een ander bitje moet proberen, waarop ze dat niet meer doet mischien.
Ik zat te denken aan zo'n magic watertrens van Pessoa. ( Zo';n dubbelgebroken die als het paard sterk wordt een stang wordt) of een on-gebroken trens ( stang)? Wat denken jullie?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:11

Die theorie van 'stang (ongebroken eigenlijk) als een paard sterk wordt' snap ik niet zo. Een ongebroken bit werkt op de tong, een dubbelgebroken bit op de lagen. De lagen zijn veel gevoeliger dan de tong.
Opzich is het mooi bedacht, de pasvorm van een dubbelgebroken bit en de zachte inwerking van een ongebroken bit. Maar waarom wordt er gezegd dat het goed helpt bij controle problemen :?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:58

dan verkoopt het goed :)*

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:45

ik zou een dubbelgebroken nemen,
ik rij er zelf ook mee op mijn paardje met hele gevoelige mond.
rubber zou ik zeker niet nemen, omdat dat warm wordt
en dat is dus niet erg fijn in de mond.

mij is wel uitgelegd dat een dubbelgebroken vriendelijker is,
omdat met een enkelgebroken hij op de zijkanten van de mond kan drukken.
dit kan bij de dubbelgebroken niet!
hij heeft het voorgedaan met zijn vingers en snap wat hij bedoelt,
mijn paard loopt ook een stuk fijner sinds ik weer op mijn dubbelgebroken rijdt.
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 16-03-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:47

Qimm schreef:
dan verkoopt het goed :)*

Oja, natuurlijk, niet aan gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:19

Quote van http://www.bitloospaardrijden.info/basiskennis.html :

Voor je een paard een bit in doet, moet je er zeker van zijn dat er in de mond geen problemen aanwezig zijn, zoals hierboven genoemd. Soms is het zoeken naar welk bit een paard het liefste aanpakt. Hoeveel ruimte heeft hij in zijn mond voor een dik bit, of juist een dun bit? Reageert hij fijner op een dubbelgebroken of een enkelgebroken bit? Ligt de watertrens prettiger, of juist de bustrens?
Helaas bestaat er geen bit waar je alle problemen mee kunt oplossen. Een bit moet per paard aangemeten worden, net als een zadel. Het zou verstandig zijn dat ieder paard met een juist passend bit 'ge-bit' wordt, zodat niets de communicatie verstoort. Doe eens de mond van je paard open en kijk wat er aan problemen zou kunnen zijn. Doe dit ook eens met een bit in en laat een helper een beetje druk op de teugels geven; kijk wat er dan in de mond gebeurt, met name met de tong. De tong kan gaan sidderen, verkleuren of zich terugtrekken. Meestal weet je dan dat de tong te veel druk krijgt en het bit dus niet past.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:30

Ik heb er bij veel paarden een dik lederen koersbitje inhangen of een dubbel gebroken trens.
Mijn eigen paard heeft liever een enkel gebroken roestvrijstalen trens. Die hoef ik echt niet met een dubbelgebroken bit te pesten.
Je kunt er alleen achter komen wat het best bij jouw paard ligt door verschillende bitten te proberen. Liefst zonder neusriem. Als het bit goed ligt zal je een fijne constante aanleuning op 2 teugels hebben en mag het niet zo zijn dat het paard zijn mond opent als je erop inwerkt.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:01

Het hangt erg van het paard af. Dus 'het in het algmeen vriendelijkste bit' hoeft niet persee het prettigste bit voor jou paard te zijn, en voor hem dus ook niet het vriendelijkste bit. (Snap je nog wat ik bedoel?)

Zelf ben ik erg enthousiast over een enkelgebroken trensje.
Daar heb ik mijn paard op lopen, na vele andere bitten geprobeerd te hebben. Geen enkel bit werd geaccepteerd, en dit ongebroken trensje is zijn vriend. Meneer doet tegenwoordig zijn mond al open als het bitje eraan komt. Dat was met andere bitten een heel ander verhaal.

De pony die ik nu aan het beleren ben heb ik op een enkelgebroken trensje lopen. Dit gaat alleen nog niet helemaal naar wens, maar het grote probleem is dat er in 8,5 of 9 cm niet veel keuze is. Het liefst had ik voor de pony ook een ongebroken trens gehad. Maar dat is echt onvindbaar.

Toch ken ik ook genoeg paarden die heel fijn op een enkel of dubbelgebroken bit lopen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Aan het gedrag van het paard is snel genoeg te merken welk bit hij of zij prettig vindt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:24

Christah schreef:
Het hangt erg van het paard af. Dus 'het in het algmeen vriendelijkste bit' hoeft niet persee het prettigste bit voor jou paard te zijn, en voor hem dus ook niet het vriendelijkste bit. (Snap je nog wat ik bedoel?)

Zelf ben ik erg enthousiast over een enkelgebroken trensje.
Daar heb ik mijn paard op lopen, na vele andere bitten geprobeerd te hebben. Geen enkel bit werd geaccepteerd, en dit ongebroken trensje is zijn vriend. Meneer doet tegenwoordig zijn mond al open als het bitje eraan komt. Dat was met andere bitten een heel ander verhaal.

De pony die ik nu aan het beleren ben heb ik op een enkelgebroken trensje lopen. Dit gaat alleen nog niet helemaal naar wens, maar het grote probleem is dat er in 8,5 of 9 cm niet veel keuze is. Het liefst had ik voor de pony ook een ongebroken trens gehad. Maar dat is echt onvindbaar.

Toch ken ik ook genoeg paarden die heel fijn op een enkel of dubbelgebroken bit lopen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Aan het gedrag van het paard is snel genoeg te merken welk bit hij of zij prettig vindt.

Ik denk dat je ongebroken bedoeld :P

Anniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:44

Voor zover ik weet is een Robart Watertens Ongebroken of Dubbelgebroken toch een vrij vriendelijk bit.
Het ligt heel stil in de mond, is alleen wat dik.
Maar het hangt inderdaad van het paard af wat die het vriendelijkste bit vind.
Het ene vind een rubberen bit fijn, en de ander een dubbelgebroken bit.