Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

.Natje_Spirit schreef:Ik rij met een dubbelgebroken watertrens, eigenlijk wou ik een bustrens maar ik heb er geen kunnen vinden in mijn paard zijn maat in verschillende winkels en daarom heb ik er bitringen aangehangen.
Ik heb ook nog een een enkelgebroken D-trens liggen en een pessoabit (om naar het strand te gaan) en ik merk duidelijk verschil bij m'n paard, bij het dubbelgebroken trensje loopt hij veel vlugger ontspannen dan bij met enkelgebroken maar durft hij zijn bit eens vastpakken. Bij een enkelgebroken neemt hij zijn bit zelden vast maar duurt het veel langer voor hij ontspannen loopt.
joyce_90 schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik zie hier tweemaal 'ongebroken' trens voorbij komen. Lees ik dit goed of bedoelen jullie enkelgebroken? Ongebroken is neem ik aan bepaald niet onscherp wbt inwerking?
Christah schreef:Het hangt erg van het paard af. Dus 'het in het algmeen vriendelijkste bit' hoeft niet persee het prettigste bit voor jou paard te zijn, en voor hem dus ook niet het vriendelijkste bit. (Snap je nog wat ik bedoel?)
Zelf ben ik erg enthousiast over een enkelgebroken trensje.
Daar heb ik mijn paard op lopen, na vele andere bitten geprobeerd te hebben. Geen enkel bit werd geaccepteerd, en dit ongebroken trensje is zijn vriend. Meneer doet tegenwoordig zijn mond al open als het bitje eraan komt. Dat was met andere bitten een heel ander verhaal.
De pony die ik nu aan het beleren ben heb ik op een enkelgebroken trensje lopen. Dit gaat alleen nog niet helemaal naar wens, maar het grote probleem is dat er in 8,5 of 9 cm niet veel keuze is. Het liefst had ik voor de pony ook een ongebroken trens gehad. Maar dat is echt onvindbaar.
Toch ken ik ook genoeg paarden die heel fijn op een enkel of dubbelgebroken bit lopen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Aan het gedrag van het paard is snel genoeg te merken welk bit hij of zij prettig vindt.