Een vraagje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Een vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:09

Hoi
op 30november heb'k een paard gekocht.een Arabische volbloed ruin van 12 jaar.
Hij heeft vroeger geraced.En daarna endurance gedaan..Nu toen ik hem kocht de eerste twee maanden liep hij lekker.
wel met wat kuren,omdat het allemaal te traag ging.Maar na zijn brouchitis ( 1 maand geleden ) is hij onberijdbaar.
hij loopt erg erg stijf.En bokt en steigerd tot je er af licht..Buiten aan de longe loopt hij wel heel ontspanne.

Zou het misschien kunnen dat hij Op is?
Hij loopt in vrijheid nog erg mooi maar onder het zadel erg stijf.
ik weet niet hoe het komt..

groetjes

levine

Re: Een vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:10

Begrijp ik goed dat je hem bij de aankoop niet hebt laten keuren....?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:13

levine schreef:

Nee.Hij stondt toen 7 maanden op de weide..Maar de eerste 2 maanden heeft hij er nooit last van gehad..
ik voel ook niets aan zijn pezen en hij mankt niet ofzo.gewoon onder het zadel loopt hij de laatste maand stijf
is dit cruw door ergens pijn te hebben ofzo?
ik heb al een special wolletje voor de drukking op zijn rug te verminderen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:14

Ik zou contact opnemen met je da ;)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:15

Arabiertje* schreef:
levine schreef:

Nee.Hij stondt toen 7 maanden op de weide..Maar de eerste 2 maanden heeft hij er nooit last van gehad..
ik voel ook niets aan zijn pezen en hij mankt niet ofzo.gewoon onder het zadel loopt hij de laatste maand stijf
is dit cruw door ergens pijn te hebben ofzo?
ik heb al een special wolletje voor de drukking op zijn rug te verminderen.

Dan zou ik hem nu maar eens door laten fotograferen, of in ieder geval na laten kijken door een DA.
Er kunnen zoveel redenen voor zijn, en als je dan zeker weet dat het niets lichamelijks kan zijn, als je hem hebt na laten kijken door een DA, kan je al heel veel uitsluiten. Dat kunnen wij niet voor je doen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:19

De dierenarts is al regelmatig geweest.Toen hij bij een brouchitis zat , heeft de DA hem ook helemaal gecontrolleerd.
maar je foto's maken zou misschien ook wel de oplossing zijn.Vroeger ontspannde hij zich nog,maar nu drukt hij zijn rug zodanig weg.
en loopt echt super stijf.en aan de longe loopt hij heel erg ontspanne..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:21

*valt binnen*

Als een paard alleen onder het zadel kuren vertoond en aan de longe goed loopt zal ik als eerste stap toch maar eens naar je zadel laten kijken. Vanuit rugproblemen kan vanalles ontstaan.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:26

Kan het dan ook niet dat hij soms faked?
want zonder zadel loopt hij zoals aan de longe..
en het zadel is nog steeds van toen ik hem kocht.
hij heeft er helemaal geen last van gehad.maar ben wel van plan om een nieuw zadel te kopen en voor hem op maat te laten maken..Ik hoop alleen dat hij geen rugproblemen heeft.of iets aan zijn pezen ofzo..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:29

En je paard zal nooit van zijn leven ook maar een gram in vet of bespiering veranderen?

En omdat je het zadel kocht bij een paard wat al 7 maand op het land en dus al die tijd niet daarmee is bereden zal het maar moeten passen?

Eerst een zadelmaker erbij roepen, controleren, en dan verdere stappen ondernemen. Rugproblemen onstaan door een niet passend zadel. Dat kan leiden tot vasthouden, bokken, maar ook stijfheid en kreupelen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:30

Dat kan zo veel oorzaken hebben. Voeding, zadel, training en stress en medisch. Wanneer je erop zit belast je weer andere dingen dan wanneer je longeert. Xucces met je zoektocht. :(:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:32

Als hij zonder zadel wel ontspannen loopt dan lijkt het mij een zadelprobleem. Het kan best zijn dat hij dit in de eerste instantie niet heeft aangegeven en zijn rug op een verkeerde manier heeft gebruikt waardoor nu een overbelasting is ontstaan. Kan je niet eens een fysiotherapeut naar zijn rug laten kijken?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:33

Zadelmaker laten komen ;) Zoniet kun je verder zoeken en dan kun je denken aan een osteo of tandarts.... enz.... Succes!!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:36

Tandarts is een maand geleden al geweest.
heeft toen een wolf's-tand getrokken.
en zijn tanden geslijpt want dat was al heel lang niet meer gedaan,zou het ook niet met mijn bit ofzo kunnen te maken hebben?want dat pakt hij meestal vast bij het rijden..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:38

Bit vastpakken kan oa ook ontstaan vanuit rugproblemen.

Ts lees nou eens zelf wat je hier typt.

Longeren = geen probleem
Los = geen probleem
Zonder zadel = geen probleem
Zadel = PROBLEEM

Is het nou echt zo ongelovelijk moeilijk dit in te zien? Eerst laten controleren. Ligt hij helemaal goed, kan je naar een andere oorzaak gaan zoeken. Maar zoals jij deze situatie omschrijft lijkt me dat het met het zadelprobleem is opgelost.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:02

Bubsj schreef:

Longeren = geen probleem
Los = geen probleem
Zadel = PROBLEEM

Is het nou echt zo ongelovelijk moeilijk dit in te zien? Eerst laten controleren. Ligt hij helemaal goed, kan je naar een andere oorzaak gaan zoeken. Maar zoals jij deze situatie omschrijft lijkt me dat het met het zadelprobleem is opgelost.

Ik weet wat ik typ.Maar dan vindt ik het raar dat als je op zijn rug duwd,hij niet beweegt.
hij heeft ook geen drukplekjes ofzo..Nouja ik zal de DA nog eens laten komen en een zadelmaker.
ik hoop alleen dat hij niets ergs is..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:38

Kan zijn dat er in zijn rug iets niet lekker zit wat alleen pijn doet op het moment dat je er met zadel op gaat zitten.
Heeft je paard in NL in de endurance gelopen?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:47

Djilan schreef:
Kan zijn dat er in zijn rug iets niet lekker zit wat alleen pijn doet op het moment dat je er met zadel op gaat zitten.
Heeft je paard in NL in de endurance gelopen?

Weet ik niet,Ik heb hem gekocht in HERENT maar hij heeft wel lang endurance gelopen en ook op verschilende plaatsen
want hij heeft ook al gewonnen.
Ik heb een endurance foto van hem :
Afbeelding
Afbeelding

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:50

Ik vind het heel erg vervelend voor je. Maar nu merk je wel hoe belangrijk het wel niet is een paard te laten keuren :o Ik zal je vooral focussen op z'n rug (Zadel!!)

Succes

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:54

Arabiertje* schreef:
Ik weet wat ik typ.Maar dan vindt ik het raar dat als je op zijn rug duwd,hij niet beweegt.
hij heeft ook geen drukplekjes ofzo..Nouja ik zal de DA nog eens laten komen en een zadelmaker.

En toch is het verstandig om wél een dierenarts en een zadelmaker te laten komen. Door zijn acties stop jij natuurlijk met rijden en is de pijnprikkel ook weg - het kan dus best zijn dat hij zo op z'n blote rug geen directe reactie geeft. Ik ken ook een aantal voorbeelden van zadels met een probleem, waar het paard geen enkele drukking van kreeg, maar toch uiterst gevaarlijk werd tijdens het rijden. Daarom zou ik zelf dus wél alles laten controleren zodat het lijstje met mogelijke oorzaken steeds korter wordt en je gerichter kunt zoeken naar de oplossing van je probleem.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:07

levine schreef:
Ik vind het heel erg vervelend voor je. Maar nu merk je wel hoe belangrijk het wel niet is een paard te laten keuren :o Ik zal je vooral focussen op z'n rug (Zadel!!)

Succes

Natuurlijk is een aankoopkeuring áltijd verstandig.
Bij een aankoopkeuring wordt er niet onder de man beoordeeld dus daar was in dit geval weinig uit naar voren gekomen. Wel evt beenproblemen ed.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:04

De onderste foto is de wedtrijd in Lichtaart en de bovenste vermoed ik Langdorp maar daar ben ik niet zeker van. Dan zouden het beide wedstrijden in België zijn.
Mag ik weten welk paard het is want op de foto's is dat niet duidelijk en van wie je het gekocht hebt. Het mag ook via pb.

Ik zou toch ook het eerst aan het zadel denken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:49

Rug en zadel na laten kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:33

Arabiertje* schreef:
Bubsj schreef:

Longeren = geen probleem
Los = geen probleem
Zadel = PROBLEEM

Als jij te kleine schoenen aan hebt die je jaren geleden gekocht hebt, en jij bent ondertussen gegroeid zitten je schoenen bepaald niet lekker meer. Maar dat wil nog niet zeggen dat zodra iemand stevig over je voeten wrijft, dat het zeer doet.

Kan je net als mijn voorgangers aanraden om een zadelmaker en een fysio naar zijn rug te laten kijken.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:51

wel een leuk paard! neem aan dat het de schimmel is gezien je profiel foto.
Ik zou idd ook een zadelmaker laten komen. Maar pijn in de rug kan ook door andere oorzaken komen. Op de foto zetten is een mogelijkheid maar lastig om goede rugfoto's te krijgen. Je zou ook nog een thermografie kunnen laten maken.

maar begin idd eerst met zadelmaker.

succes ermee.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:34

Ik zou er een goede osteopaat en een zadelmaker bij laten komen! Een paard faked niet :n

Balen dat je paardje niet helemaal lekker loopt. Succes ermee!