Slofteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_e

Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 08:56

Ik weet dat jullie het er niet mee eens zullen zijn. ;(
Maar bij mij op de ponyclub vonden ze dat ik maar een slofteugel moet gaan aanschaffen.
Nouja, ik geen ervaring mee, dus met mijn moeder naar de winkel gegaan en er een gehaald.
Nu komt mijn vraag: HOE MAAK JE DEZE VAST? :o

Alvast bedankt!! :D

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:01

Tja, je wilt dit niet horen: maar waarom moet alles weer opgelost worden met een slofteugel? Vaak zijn het rijtechnische problemen, die met behulp van goede instructie kunnen worden opgelost.
En als je dan toch per se een slofteugel wilt aanschaffen, neem het ding dan mee naar de ponyclub en laat ze je daar uitleggen hoe je 'm vastmaakt en nog belangrijker: hoe je 'm correct gebruikt.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:06

een slofteugel maak je zo vast: als je de teugels op de schoft neer legt dan moet je ze door het bit steken van buiten naar binnen en dan naar onderen en aan je singel vast maken.
je maakt dat dan vast aan je singel waar je dat 'ijzeren lusje' hebt, (vind even geen betere naam) maar als je een singel hebt die dat niet heeft dan kun je dat ook kopen, dat is een leren riempje wat je over je singel schijft dan.
zo heb ik het altijd geleerd.

maar let wel op wat je doet met een slofteugel, paarden komen hier heel fel op terug en dan kan je een zwakke galop creeren. Ik zelf ben geen voorstander om dit te veel te gebruiken maar waarom raden ze het je aan ?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 09:45

nou..
mijn pony is veeeeeeeeeeeeeel te snel en is dus ook gewoon echt moeilijk dressuurmatig te rijden, ik wil ook gaan springen maar zal daarvoor eerst dressuur moeten rijden... vandaar! ;)

honeypopz

Re: Slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:34

uhu maar ja je moet zelf zien of het positief is voor je pony.
Op jumping zie je goed welk paard veel met slof gereden is geweest en welke niet. ik persoonlijk vind dat ze geen goede galop meer hebben. Maar als jou lesgever zegt dat je dat moet doen.. ja zou zeggen let op met wat je doet. kan ook zeker schade aanrichten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:39

En weet je ook waarom hij zo snel is>?

Er zit altijd wel een reden achter (aangezien je paard 23 is en niet 4 en jong en wild), rij je met sporen of zweep? Zit je wel rustig genoeg? Krijgt het paard wel voldoende beweging? Heeft het paard geen pijn? En niet elk paard is gemaakt om rustig te lopen sommige willen gewoon hard en harder.

Longeer hem eventueel van te voren en veel paarden zijn op ander terein veel drukker dan thuis omdat het vreemd is en overal andere geuren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:43

Ann_e schreef:
nou..
mijn pony is veeeeeeeeeeeeeel te snel en is dus ook gewoon echt moeilijk dressuurmatig te rijden, ik wil ook gaan springen maar zal daarvoor eerst dressuur moeten rijden... vandaar! ;)

en jij denkt dat het van een slof beter word ? en wat denk je dat er gebeurt als je je slof eraf haalt ? dat je problemen direct over zijn ? nou geloof mij maar een slof maakt het vaak erger dan beter..

wat jij moet doen is een goede instructriece zoeken en niet meer naar je PC gaan want die instructrice is duidelijk geen goede..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:48

Je kunt een slof op twee manieren vast maken. Tussen de voorbenen en langs de zijkant beide hebben een andere uitwerking. Tussen de voorbenen komt je paard lager en ronder te lopen, en langs de zijkant wat hoger en wat ronder en kan je wat meer aan stelling en buiging werken.

Ik ben er niet zo tegen soms helpt het de ruiter juist om stiller te gaan zitten en veel rustiger in de hand te zijn. Als je De slof op de goede manier gebruikt (dat betekent ook tijdelijk) dan loopt het wel los.

Maar als je niet weet hoe je hem vast moet maken dan zorg in iedergeval ook dat je begeleiding hebt de eerste paar keer dat je er mee rijd zodat je hem fijn leert gebruiken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:51

Ik zou als ik jou was alleen met slof gaan rijden als je een goede instructrice hebt die erachter staat! Anders kan je je pony flink verkl*ten.

Verder zou ik 'm langs de zijkanten van het zadel vastmaken, dan trek je 'm toch wat minder op de voorhand :) . (gewoon op dezelfde manier als tussen de voobenen; het midden v.d. slof op de schoft leggen, buitenlangs door het bit halen en aan de singel vastmaken :) )

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:58

Je weet niet eens hoe je hem vast moet maken, dan zou ik hem ook maar niet gebruiken. :+

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:18

Alles is te leren ;) Kom zeg .. iedereen heeft dingen verkeerd gedaan met rijden of de verzorging en daar heb je van geleerd. Als je met slof gaat rijden en je doet dat op de juiste wijze is er weinig aan de hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:28

Ann_e schreef:
nou..

Een slof werkt aan de voorkant, maar niet als rem.
Wanneer je pony te snel is, zal deze eerder z'n kin op z'n borst leggen dan afremmen.
Kin op de borst is weer moeilijk af te leren en dus verwacht ik dat je met deze hulpteugel nog meer problemen gaat krijgen...

Om je pony rustiger te krijgen moet je werken met ophoudingen.
Kleine korte ophoudingen en gelijk weer ontspanen daarna. Dit moet je en poosje oefenen onder begeleiding, want de meeste (bijna alle) maken te lange ophoudingen óf ontspannen niet voldoende.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:56

ik ga vanmiddag rijden... :D
ik kijk nog even of ik de slof erbij pak of niet.. :o
mijn pony is van nature gewoon heel rennerig en wil maar vooruit en racen.
@Nini_Roosje: ik ga wel naar mijn pc, dat is een fijne instructeur, hij heeft mij hier neit op gewezen maar een paar ouders die altijd met hun kinderen meekomen ;)
@Juangi: ik rijd niet met sporen en ook niet met een zweep, mijn pony is toen laatst nog na gekeken door de DA, zadel is goed opgevult (ligt perfect zoals die man dat zei) staat van ong 10 uur 's morgens tot 5/6 uur 's avonds buiten dus te weinig beweging is het cker niet! ;)

nou hopelijk hebben jullie weer voldoende info en kunnen jullie me nog meer helpen hiermee!

p.s. ik weet dat hier veel mensen zijn die een slof echt FOUT vinden... ;(

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:02

Krijgt je pony misschien teveel krachtvoer (brok)? Je zou kunnen proberen of minderen hem wat rustiger maakt. Verder staat hij op stal, in de wei, hoelang? Helpt het als je hem vantevoren even longeert?

Ik denk dat je je pony tijdens het rijden gewoon goed bezig moet houden, veel figuren rijden en overgangen maken. Dan heeft hij veel minder tijd en ruimte om zich bezig te houden met hard rennen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:05

Ik weet niet of het heel erg slim is als je niet weet hoe je een slof vast moet maken, of je hem dan moet gaan gebruiken, iig niet zonder begeleiding. Je kan er mee mee verpesten dan verbeteren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:09

Je kunt het beste iemand er bij halen die er verstand van heeft, want met een slof rijden doe je niet zomaar.

En een slof lijkt mij niet echt helpen om een pony langzamer te laten lopen...

Edit: Waarom neem je eigenlijk van ouders van andere kinderen aan dat je met slof moet gaan rijden? Vraag het dan eens aan je instructeur!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:32

Ann_e schreef:
p.s. ik weet dat hier veel mensen zijn die een slof echt FOUT vinden... ;(

Ik vind de slof niet echt fout!
Maar de reden waarvoor jij hem wil gebruiken, daar is hij gewoon niet voor.
Op langer termijn zal je juist meer problemen krijgen.

Zonder begeleiding er mee beginnen is ook niet slim. Je kunt óp je pony slecht zien of die bijv in een valse knik gaat lopen. (als je al weet wat dat is natuurlijk) Dat gebeurd erg vaak bij slof-gebruik.
Dat soort dingen leer je mákkelijk aan, maar zó moeilijk weer af.

Een rennerige pony is niet zeldzaam.Moe maken is geen optie ;) Ze zijn wel lastig om op te leren rijden. Je gaat toch vaak aan de teugels trekken/hangen omdat je langzamer wil. Dat werkt niet en daardoor loop je ook vast met dressuur.
De enige hulp die je daar voor kunt gebruiken is goed les.
Les op de club is wel aardig, dan zal je wsl langzaam verbeteren of niet slechter gaan rijden.
Met prive-les zul je pas echt meer verbetering zien en voelen. Voor wedstrijden, zal je dat imo nodig hebben en anders blijf je lang hangen in een klasse en dat is natuurlijk niet zo motiverend.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:35

Janski schreef:
Alles is te leren ;) Kom zeg .. iedereen heeft dingen verkeerd gedaan met rijden of de verzorging en daar heb je van geleerd. Als je met slof gaat rijden en je doet dat op de juiste wijze is er weinig aan de hand.

Nou precies!
Maargoed, hier zijn vele Anky's op bokt, die nátuurlijk nooit met slof (hebben) rijden. 8-)
Juist.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:44

Melanie_B schreef:
Janski schreef:

Nou precies!
Maargoed, hier zijn vele Anky's op bokt, die nátuurlijk nooit met slof (hebben) rijden. 8-)
Juist.

Het is juist aardig om iemand te behoeden voor (dezelfde) fouten!

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:18

Nou even een verslagje van gister:

Ik heb het gewoon geprobeerd met de slofteugel, :o
het ging voor mijn gevoel voor de eerste keer heel goed...
Ik had de slof aan de onderkant vast gemaakt, mijn vader stond erbij te kijken, ik heb maar een kwartiertje met slof gereden, daarna eraf gehaald en zonder verder gereden. Want ik vind het een beetje zielig om een uur lang met slof te rijden.... :(:)
Alleen de galop ging niet meer zo soepel merkte ik al wel, precies zoals sommige mij al voor hadden gewaarschuuwd. Wat ik dus met de galop doe zie ik de volgende keer wel weer! ;)

Groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:05

Ann_e schreef:
Nou even een verslagje van gister:

Ik heb het gewoon geprobeerd met de slofteugel, :o
het ging voor mijn gevoel voor de eerste keer heel goed...
Ik had de slof aan de onderkant vast gemaakt, mijn vader stond erbij te kijken, ik heb maar een kwartiertje met slof gereden, daarna eraf gehaald en zonder verder gereden. Want ik vind het een beetje zielig om een uur lang met slof te rijden.... :(:)
Alleen de galop ging niet meer zo soepel merkte ik al wel, precies zoals sommige mij al voor hadden gewaarschuuwd. Wat ik dus met de galop doe zie ik de volgende keer wel weer! ;)

Groetjes

Wanneer je de slof te strak heb, is dat idd zielig.
Als je voor het eerst de slof gebruikt, moet deze slap hangen, pas als je pony naar de sterren wil kijken, moet deze z'n werk doen.
Doe je hem strakker zonder begeleiding, is de kans op schade groot, zéker in het eerste kwartiertje wanneer de spieren nog niet warm zijn.

Het gevoel van de galop is een teken van verkeerd gebruik. Kans is heel groot dat in de draf je pony ook slechter/korter liep en ze/hij de rug weg heeft drukt , maar dat je dat niet heb gevoeld.
Je voelt dat soort dingen beter, wanneer je meer ervaring heb met de manier hoe het zou moeten voelen.

De slof zou je wel kunnen gebruiken met longeren. losjes vast maken en je pony zal dan vanzelf lichtjes gaan buigen. Neem de tijd!
Je pony zal zich beter kunnen ontspannen zonder ruiter en dan kun je langzaam de juiste spieren aan spreken om zich te onwikkelen. Dan wordt het met rijden ook makelijker.
Toch zal het probleem van te snel lopen niet minder worden... dat moet je op je zit leren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:02

De hele kunst van een slof is dat je hem op tijd kan los laten, je moet dus echt oefenen om handig te worden met "twee teugels" je echte teugel moet op maat blijven en de slof moet je kunnen laten vieren.

Als je je slof als rem gebruikt moet je dus je slof alleen aanpakken als hij onder je uit loopt en weer kunnen ontspannen als hij een fijn tempo heeft. De ontspanning van je slof ziet je paard als beloning. Op deze manier ben je hem wat aan het leren. Als je de slof er continue aan hebt ben je het probleem erger aan het maken, want dan leert je paard dat er altijd druk is. In het begin gaat ie dan niet meer rennen, maar hij went aan meer druk en gaat gewoon weer rennen en dan heb je later een nog groter probleem.

De kunst is met de slof extra te kunnen aangeven welke houding of tempo je NIET wenst. Als je pony fijn loopt mag de slof dus ook niet inwerken.

Als je pony gaat rennen slof erbij pakken zoveel tot hij inwerkt, echter als je merkt dat ie terugkomt op die hulp gelijk weer ontspannen en 1 of 2 CM laten vieren.

Dus om je pony iets te leren geef je heel duidelijk de hulp die HO zegt, en de seconde dat ie terugkomt beloon je door zelf te ontspannen. In het begin moet je dit 20 keer herhalen, na een paar weken hoef je de hulp maar 1 keer te geven, en dan kan de slof er ook weer af. Je hulp is kort en duidelijk, beter je hulp een paar keer herhalen dan blijven "trekken"

Er zijn tig manieren om hadig twee teugels te kunnen bewerken maar dat moet je wel echt even oefenen. Je kunt de slof er gerust een uur aan laten, als je er niet mee wil rijden laat je hem gewoon losser hangen dan werkt hij niet in.

Ik zou beginnen met in stap gaan oefenen met het erbijpakken en laten vieren van je slof. In mijn mening kan je een slof alleen goed gebruiken als je weet wanneer je hem ook echt losser moet laten. Sommige mensen knopen hun paard er half mee op, dit veroorzaakt inderdaad bovengenoemde problemen.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:19

Klinkt heel leuk Janski, maar dan leer je 'm een tempo te lopen met slofteugel. Zonder slof zal hetzelfde weer gebeuren.
Ook trekt de slof het hoofd naar beneden en dan gaat het lichaam zich proberen te herstellen om er onder uit te komen. Je behoort een paard namelijk van achter naar voren te rijden en zo min mogelijk met de teugels te doen. Ineens oprekken is slecht voor je lijf, met de slof doe je dat.
Paardje zal reageren op verschillende manieren;op de voorhand vallen, benen buiten de massa neerzetten, scheef worden, in een valse knik gaan lopen, rug hol maken, achter de teugel kruipen etc etc. Meestal zien/voelen de minder ervaren ruiters dit niet gelijk en meestal wanneer het al te laat is en het paard laat weten pijn te hebben.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:08

Nou heel erg simpel: Een paard wijkt voor druk als het goed is. Dus als je het ongewenste tempo of gedrag vervelend maakt en het goede gedrag beloont voed je een paard op. Wat mij betreft knijp je in zijn oor als hij te hard loopt als ie het maar niet fijn vind. Ik zeg ook heel duidelijk dat je die slof weer moet gaan los laten en zo steeds minder aantrekt. Tuurlijk gaat het dan zonder slof wel, als de hulp duidelijk is ga je hem steeds kleiner maken.

Iedereen doet zo ingewikkeld over hoe die paarden werken maar het is echt niet heel veel ingewikkelder dan dat.

En van achter naar voren rijden tuurlijk. Ik ben van mening dat je WEL ook met je handen moet rijden het is immers je stuur en je communicatie.

Wat jij vergeet denk ik is dat voor je dressuurmatig kan gaan rijden je eerst een gehoorzaam en bewerkbaar paard moet hebben en je dus afspraken met een dier moet maken. Dan valt ie maar even lekker op de voorhand wat dan nog, drukt ie de rug er wat uit so what!!??? Als ik in de ring bij het Z sta te kijken zie ik dat nog veelvuldig gebeuren.... Het moet niet structureel zijn uiteraard.

Als hij duidelijk wordt opgevoed gaat hij zich doordat hij de hulpen steeds beter begrijpt en in een normaal tempo loopt ook meer ontspannen. En zonder ontspanning op een rennend peerd is correct spiergebruik heel erg ver te zoeken.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:43

Sorry hoor, als ik jou was zou ik gewoon goed les zoeken/krijgen. Want ik heb het idee dat er rijtechnisch iets niet in orde is. Los dit alsjeblieft niet op met een slof! Dit werkt maar tijdelijk, en hij zal het op den duur ook doen met een slof ;)