welk zadel voor mijn rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

welk zadel voor mijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:08

De zadelmakers hier hebben een scala van keuze die ik kan maken. gezien mijn butget wil ik geen wow-zadel. die kost nog meer als mijn totale bezit samen helaas. ruitergilde, 2e hands jc, 2e hands merano, zulke dingen moet je aan denken. maar ik heb zelf een wintec, en hoewel die lekker zat, is de rek eruit en moet deze of opgevuld worden of vervangen. Ik heb zo een last van mijn rug erdoor. zelfs met een gelpad erop (zo 1 voor over je zadel, niet eronder) Vriend van mij erop gelaten, hij gaf het zelfde aan als mij.

Dus welk zadel is het beste voor je rug? en welk zadel daarvan kan je de boom aanpassen op de vorm van je paard (er waren ook jc zadels of zo? die dat hadden ) en ik wil ook een teruggesneden voorkant hebben ivm hoge schoft. iemand een idee?

piewie

Re: welk zadel voor mijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:10

Ik heb een merano die door de zadelmaker goed gekeurd is zowel voor mij als op mijn paard en nergens last van zit heerlijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:13

Is een nieuwe wintec geen optie? Als je daar eerder wel goed op zat en goed lag op je paard lijkt me dat opzich wel een prima keus?
Je hebt zadels met een hele harde zit en je hebt zadels met een hele zachte zit, dat kan al schelen. Bovendien is het ook belangrijk hoe opgesloten je zit wat veel verschil kan maken voor je rug.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:14

dacht dat merano van zadelmarkt waren of is dat iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:18

Karenenditty schreef:
dacht dat merano van zadelmarkt waren of is dat iets anders?

dat is van zadelmarkt idd

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:21

maar ik heb daar een zadel van gehad en gezien van binnen, ik werd er niet echt blij van....of zijn ze beter geworden?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:23

nee,is nog steeds troep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:23

Karenenditty schreef:
maar ik heb daar een zadel van gehad en gezien van binnen, ik werd er niet echt blij van....of zijn ze beter geworden?

waarschijnlijk niet... maarja het is een lowbuget zadel en dat is voor veel mensen toch belangrijker dan een goed zadel..
(dit is geen aanval op de TS hoor)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:24

hmmm ik ben best bereid wat uit te geven aan een zadel, maar heeft iemand een idee van de isabella werth zadels? hebben die een diepe zit etc? want die liggen soortgelijk aan wintec toch?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:27

Karenenditty schreef:
hmmm ik ben best bereid wat uit te geven aan een zadel, maar heeft iemand een idee van de isabella werth zadels? hebben die een diepe zit etc? want die liggen soortgelijk aan wintec toch?

eb ik zelf geen ervaring mee maar en vriendin van mij vind het een fijn zadel waar je goed in zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:28

Karenenditty schreef:

dat is een type van wintec idd en liggen geloof ik ook gewoon het zelfde als de pro en de 500

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:33

Ik weet niet wat jij met je rug hebt, maar ik kan met mijn rug echt niet uit de voeten met wintec, merano etc. Kentaur gaat nog redelijk, maar dan houd het in die prijsklasse wel op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:41

Als je een aanpasbare boom wil, kan je misschien opzoek gaan naar een 2de hands Passier. Er zijn tegenwoordig nog merken, ik weet alleen de naam niet meer. Of bij Wintec blijven en als je een dressuurzadel wil zo'n isabelle werth kiezen (ik heb alleen ervaring met de gewone VZH zadels van wintec en die zitten bij mij goed). Zelf heb ik ook een Kentaur dressuurzadel (2de hands, anders had ik het ook niet kunnen betalen)
ALs jou zadel versleten is, dan zal elk goed onderhouden zadel beter zijn voor je rug.
Contacteer een zadelpasser die nieuwe en 2de handszadels verkoopt. Dan kan je er verschillende uitproberen en dan kan je ook voelen welk zadel het best voor jou zit (diepe zit, zachte, harde, kniewrong,...) en wat ook goed past op jou paard z'n rug.
Want een zadel dat niet goed past zal ook nooit zo goed zitten voor jou als een goed passend

succes met de zoektocht

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:10

zadelmaker is aangevraagd, zal hem straks weer bellen. mijn rug zit vast vaak door lang rijden op mijn wintec zadel en vallen van mijn paard....(ja ok ze is wel lief maar neemt soms rare bochten. nu zit ik wel goed maar vroeger viel ik vaak. schade in mijn rug erdoor,ook omdat ik 2 keer met scooter ben gevallen)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:12

Tja, dan zou ik toch investeren in een goed zadel. Je hebt immers maar 1 rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:13

Ik heb ook last van mijn rug, en kan niet op zadels met een diepe zit.
Ik heb een KN Symphonie, daar zit je nog vrij 'los' in. Dat model is ook wel 2hands verkrijgbaar en goed aan te passen door de zadelmaker op je paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:14

Heb je nu ook al een dressuurzadel?
Ik ken iemand die een haar Kieffer dressuurzadel heeft weggedaan omdat ze met dit zadel meer last kreeg van haar rug (die was wel gewoon versleten). Ze heeft zich een goed VZH zadel aangeschaft en't probleem was zo goed als opgelost.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:21

ik heb wintec 500 serie vzh en dressuur. de vzh ligt eigenlijk in mn kast voor mijn jonge paard. dus die ligt even stil.maar Ditty liep niet goed met de vzh zadels. te weinig schoudervrijheid werd mij verteld. dat is dus deel ook mijn probleem.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:27

[***] schreef:
Ik heb ook last van mijn rug, en kan niet op zadels met een diepe zit.
Ik heb een KN Symphonie, daar zit je nog vrij 'los' in. Dat model is ook wel 2hands verkrijgbaar en goed aan te passen door de zadelmaker op je paard.

Ik krijg juist ontzettende last op een KN. Dat verschilt dus echt per mens :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:39

Karenenditty schreef:

Ik ben begonnen met dit zadel paar jaar geleden, en na allemaal andere zadels gehad te hebben heb ik deze week weer de mijn geliefde wintec isabell Werth gekocht, in bruin. Vind het een fijn zadel, ik ben vrij klein en kan er super in zitten. Het zadel heeft een mooi breed kussenkanaal en daardoor meer geschikt voor ronde paarden. Ik vind het een superzadel.

Niet te vergelijken met de overige modellen van wintec trouwens (de 500 bijvoorbeeld). De Isabell heeft een veel fijnere zit.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:40

intressant roelke, wat is het verschil?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:45

Ik heb 1 keer op de wintec 500 gezeten, vond dat helemaal niks. Heel vlak, het zat gewoon niet lekker.
De isabell werth heeft een diepere zit, mooier gevormd zweetblad (wat korter, ideaal voor mijn korte beentjes!). Gewoon eens testen denk ik, valt moeilijk te omschrijven. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:05

Daarentegen vind ik een isabell werth dus verschrikkelijk. Ik heb het liefst een zadel met zo min mogelijk wrong en dwang en bovendien vind ik equisuede helemaal een ramp (ik heb ook een hekel aan rijbroeken met leren zitvlak). Ik wil kunnen bewegen in mijn zadel.
Ik vond de 500 daarom dus erg prettig zitten. Ik krijg juist last van mijn rug in een diepe zit zadel, dan heb ik het idee dat heel mijn rug hol getrokken wordt, en mn bekken verkeerd gekanteld worden. Ik zit van mijzelf overigens wel recht, het is dus niet dat ik met een bolle rug zit en daarom het idee heb dat ik hol getrokken wordt.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:08

Ik heb een merano. Zadel markt zadel of niet hij is helemaal goed gekeurt door 2 zadel makers. 1 van ruiter gilde en nog een andere. je hebt er slechte bij zitten maar ook goede dus niet alleen merano is bagger zeggen. ik had ook veel rugklachten maar zit op mijn merano echt perfect heb bijna geen last.
(ik ben wel 1 van de weinige die hem lekker vind zitten)
Maar dat maakt niet uit het is voor me zelf

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:11

Ik heb een keer op een merano gezeten, maar wat een vreselijk zadel vond ik dat :+ Kei en keihard op de zitting :=