zadel voor shetlander?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

zadel voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:31

weet iemand wat voor zadel op een shetlander past? :)
dan heb ik hetniet over van die kleine kinderdingetjes maar gewoon serieus zadel
ik zou af en toe willen rijden op mijn shettie, maar zou het zadel van mijn pony ook kunnen?? :+
iemand ervaring met deze vraag, of iemand boven de 16 die ook op een shettie rijd?? :+

fjordnina

Re: zadel voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:39

Die klein kinderdingetjes zijn over het algemeen de enige die op die korte ruggetjes passen. Er past hooguit een 16 inch op een shet. De normale zadelmaten zitten meestal tussen 17 en 18 inch.

Boven de 16 en dan nog op een shet? Dan vraag ik me ook af hoe het met de lengte en het gewicht van de ruiter staat? Meestal is dit namelijk te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:41

Ik zou niet zomaar het zadel van je pony op de shetlander leggen, dikke kans dat dat te lang is of anderszins niet past.

Er zijn wel "gewone" zadeltjes van 16 inch, dan zou je even moeten zoeken.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:45

ik vraag me ook af hoe groot/ zwaar je dan bent? een shetje kan heel wat hebben maar zou er denk ik niet serieus op gaan rijden. miss. keertje zonder zadel.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 08:19

ik zal ook niet elke dag op he rijden hoor, af en toe want als hij niet in handen is wordt ik tamelijk eigenwijs, en alleen maar longeren vindt ik ook saai voor hem worden, ikzelf ben maar 163 cm dus niet echt erg groot ...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:04

Er zijn ook normale zadeltjes van 14 inch. Op mijn shetlander van 90 cm past hij net niet. Maar op een wat grotere shetlander zal het zadel zeker passen.
Kunststof zadeltje, boommaat is te verwisselen.
Van het merk Knight Rider.

Misschien is dat wat?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:23

okee, ja het is een flinke shet :) niet een heel kleintje :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:39

btw ik heb op mijn D pony voor springen een 16 inch zadel liggen ( smalle schouders en ruggetje) dat is een vzh zadeltje, ik ga een keer kijken hoe die op zijn rug ligt ;)

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:57

ik heb gewoon een oudewerste pannenkoekzadel voor de kinderen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:01

Ik heb hier nog een wintec 500 veelzeidigheids zadel liggen is 16 inch. Paste mijn welsh met gemak (kwa lengte) dus als jij een grote shet heb kun je echt wel 16 inch zadel op leggen. Intresse?
En anders een pinokkio zadel inderdaad, alleen je houding is niet zo best met zo`n zadel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:22

Ik lees in je profiel dat je shetlander 95 cm is. Een 16 inch zadel gaat daar waarschijnlijk echt niet op passen, is te lang. Over dat je nog een shetlander van 95 cm wilt rijden, daar houdt ik dan maar heel wijselijk mijn mond over. Dat hij anders eigenwijs wordt als hij niet in handen komt is belachelijk, er zijn ZAT andere dingen die je hem heb kunt doen, denk aan mennen, vrijheidsdressuur, grondwerk, fietsen, etc etc etc. Rijden op zo'n ukkie vind ik echt not done, ookal ben je 1.63 cm. Een shetlander kan max. 20 % van zijn eigen gewicht dragen, als het gewicht daarboven komt is dat niet erg bevordelijk voor zijn rug.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:24

Ik heb een drytex kids van Barefoot voor mijn shettie. Zij is dan wel geen 95 cm maar wel een fijn zadel. Verder ga ik helemaal mee met Jelleee........ Ik rijd niet meer op haar alleen 1 klein meisje maar ze is 1.07 verder doe ik hele leuke dingen met mijn mini's met mijn 1.75 :+ .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:24

Denk toch echt dat je met je 1m63 een behoorlijk stukje te groot bent voor een shetlander van 95cm.

Wij hebben shetlanders van 1m07 en daar zou ik je zelf al te lang voor vinden. Er zijn maar weinig shetlanders die echt een 16" kunnen hebben (voor die van ons vond ik ze echt te groot), en dit heeft meer met lengte van de rug te maken dan hoe hoog de pony is. Langere rug zorgt doorgaans echter ook weer voor minder draagkracht...

Als ik jou was, zou ik iets anders bedenken...fietsen, wandelen, vrijheidsdressuur, langelijnen of misschien kun je je interesseren in aangespannen rijden? Ik kan ook niet op onze pony's rijden maar heb er super plezier mee! ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:26

tja ik vind het zelf ook niets om nog op een shet te rijden...ik denk dat ik behoorlijk last van mn rug zou krijgen...je kan daar nooit echt goed ontspannen op zitten IMO
waarom ga je niet mennen?
daar leert hij het meeste van denk ik...en je hebt er zelf ook meer aan, ook als er later wel kids zijn die op hem rijden

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:38

Ik rijd niet op mijn shet maar men ook niet met hem.. Ik wil dat in de toekomst wel gaan doen maar het geld voor een karretje groeit me niet op de rug. Wel zijn we ons al aan het voorberijden dmv. bak slepen, lange lijnen etc. Verder doe ik veel grondwerk en conditie training dmv. langs de fiets of wandelen. Zelf ben ik me aan het verdiepen in NHMS en zijn we pas in Level 2 beland van Parelli. Er is zoveel meer als rijden, je moet er alleen wel achter komen en je er in verdiepen. Oja we zijn ook bezig met voorbereiding op het rijden.. ze is al wel onder het zadel maar altijd verkeerd bereden geweest dus nu heel zachtjes aan gaan we het weer opbouwen met een 10 jarig meisje erop van nog geen 30 kilo en een mooie lengte. Ik wil hier mee zeggen dat rijden echt niet het enige is..

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:39

Ik ga helemaal mee in de reacties van hierboven. Probeer eens iets anders met de shetlander ipv rijden. misschien werkt dit veel beter voor de shetlander en word hij er een stuk minder lastig van! wij hebben altijd pannekoekzadeltjes op een shetlander liggen, maar daar zitten dan meestal kleine kinderen op dat pas wel. weet niet of jij daarop past..
Er zijn zoveel andere leuke dingen te doen dan rijden!

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:17

Een shetland sulky is maar iets duurder dan een goed zadel. Oke, dan heb je ook nog tuig nodig maar ik denk dat jullie aan het mennen meer plezier beleven dan aan rijden...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:07

ik snap wat jullie zeggen, maar ik ga niet voor de anderhalf jaar die ik hem nog heb, al die dingen aanschaffen, ik probeer genoeg om hem bezig te houden, en ik probeer hem niet te ondervragen, als het na 1x niet zou lukken dan zou ik er meteen mee stoppen, fietsen is geen optie heb ik vaker gedaan, is geen succes hij gaat dan aan de haal met mij! :o

ik ben ook bereid om genoeg dingen te doen behalve rijden, weet iemand dan leuke oplossingen?? :) ( behalve mennen/fietsen)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:09

en het is niet dat ik persé op hem rijden wil, ik wil hem bezighouden :) ik dacht alleen als dat zou kunnen waarom niet? :) maar als ik het hoor kan ik beter iets anders zoeken :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:13

iloonaa__ schreef:
ik ben ook bereid om genoeg dingen te doen behalve rijden, weet iemand dan leuke oplossingen?? :) ( behalve mennen/fietsen)

Parelli, ander grondwerk - schriktraining etc. VD, Lange Lijnen, (los) longeren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:17

Kan je niet een bijrijdstertje zoeken?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:30

jaa hij had een bijrijdstertje, maar hij staat bij mijn oma en die wil geen onbekende over de vloer :o tis beetje lastig dus :o

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:36

in de zomer longeer ik hem regelmatig met sprongetjes in de cirkel vindt hij ook heel leuk! :) maar het is echt een sterk dier, hij duwt je altijd hard opzij, dus sommige dingen als vd & parelli is denk ik niets voor hem.. heb wel eens gebropeert op hem op het blok te krijgen maar dat vond hij wel erg moeilijk :o ook omdat ik dara geen held in ben :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:51

mmmm er zijn meer vd dingen dan hem op een blok te krijgen, en een sterk dier... tja dan zou ik juist parelli oid gaan doen.
oke shetjes mogen dan heftige beestjes zijn soms, maar ze zijn echt niet minder goed te trainen dan andere dieren, het ligt er puur aan dat jij stevig in je schoenen moet staan, dan kan je elk paard aan..(uitzonderingen daargelaten)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:12

Als je hem over anderhalf jaar wilt verkopen heb je er denk ik meer aan om juist veel grondwerk met hem te doen om zo de "probleempjes" van het opzij duwen etc. te overkomen.

Netjes aan de langelijnen kunnen lopen zou je als voorbereidend werk kunnen zien voor mennen, waar een volgende eigenaar weer blij mee zou zijn en dus de kans voor een goed volgend tehuis voor hem vergroot. Ook het netjes kennen van stemcommando's is een leuke bezigheid (veel overgangen kunnen maken puur op stem).

Voor zijn conditie lijkt me dat de pony er weinig aan heeft als hij af en toe gereden wordt door iemand die te groot/zwaar is met een zadel dat niet past (lijkt me stug dat het zadel van jouw d-pony gaat passen)

Er worden genoeg opties gegeven behalve rijden, probeer je er eens echt in te verdiepen...misschien ga je het nog wel leuk vinden ook ;)