leren singel of stof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

leren singel of stof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:01

hoi, ik had een vraag voor de mensen die beide singels hebben of ervaring ermee hebben.
wat is het fijnste?
leer of stoffe singel?
is de kwaliteit beter?
en gaat het snel stuk?
dank je en groetjes!

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:03

srry geen leren of stoffe singel... ik rij met een gelsingel(geen idee of dat de goede naam is trouwens). ik ben hier heel tevreden over.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:03

Een singel die elastiek bevat heeft de voorkeur. Een paard kan dan veel beter uit zijn beweging komen. Een goedkoop voorbeeld zijn de Wintecsingels, deze hebben in het midden van de singel een stuk elastiek zitten.

honeypopz

Re: leren singel of stof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:07

gelsingels? waar kan ik daar ergens een voorbeeld van zien?

ik had een gedacht om een leren singel te kopen met aan de beide kanten elastiek maar zou graag willen weten of dat de investering wel waard is want ze zijn best duur

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:31

Afbeelding

Alleen heb ik een die aan elkaar vast zit en een volledig gelhoes heeft met absoberende stof...dus het elastiek is volledig bedekt. De singel kan dus met het paard meebewegen maar knelt/schuurt niet door de gel.

Ik heb mijne nu een jaar en ziet er prima uit, nauwelijks slijtage. die heeft me toen geloof ik zo`n 30 euro gekost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 04:07

Ik gebruik gewoon een stoffen singel. Van al het andere krijgt mijn paard wondjes en met een simpele goedkope stoffen singel heb ik nooit problemen gehad. Zo zie je maar dat het per paard kan verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:50

Ik gebruik een neoprene singel :j vind hem erg fijn en bovendien is het erg moeilijk om een leren singel in maat 40 te vinden ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:51

ik vind het beiden fijn ingebruik :j heb ze ook allebei.
neoprene voor trainen. en me nette leren singel voor wedstrijden :j

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:15

Ik gebruik gewone katoenen singels.

Die zitten goed en nemen goed zweet op.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:42

ik heb ook een neopreen singel
maar de leren van presige zijn ook heel goed (maar dan betaal je ook wel iets)

melissa_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:18

ik vind stof beter dan leer
wand als het paard zweet verschuift de leren
dat is mijn ervaring

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:14

hier ook een neoprene singel

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:20

Ik heb alleen ervaring met neopreen, stof en gel. Stof vond ik erg onhandig, kletsnat na het rijden en begon daardoor te schuren. Neopreen was ik erg tevreden over, goed schoon te houden, schuurde niet. Toen ik ben overgeschakeld naar een dressuurzadel heb ik de keus gehad tussen leer en gel en heb voor gel gekozen, ook deze gelsingel vind ik super fijn. Tja leer, ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me wel meer werk als je hem intensief gebruikt, nat leer van het zweet wordt stijf en onderhoud je het niet regelmatig is er een kans op scheurtjes, niet veilig dus. Maar als je hem regelmatig onderhoud lijkt het me dat ze even goed zijn als gel en neopreen.

edit: ervaringen kunnen je goed op weg helpen maar het hangt uiteindelijk gewoon van je paard af. Mischien kun je eens links en rechts rondvragen aan mensen of je een singel eens mag lenen om er een keertje mee te rijden zodat je kan zien hoe je paard er op reageert.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:34

Ik gebruik leren singels. Singels van een goede kwaliteit leer zoals prestige blijven mooi ook bij veelvuldig gebruik en worden niet hard. Deze zijn goed schoon te houden. Even met een vochtige doek afdoen en onderhouden met ledermelk.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:38

Ik gebruik bij mn paard een neopreen singel omdat hij snel wondjes kreeg van een leren singel... bij de neopreen singel heb ik nergenst last van .. bij mn trekpaard gebruik ik wel een stoffen singel maarja ze hebben niets anders als je een singel nodig heb van 140 cm :+

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:48

Ik heb voor mijn trekpaard gewoon een neopreen singel (gebruik voor het eerste aansingelen wel soms een verlengstukje dat ik daarna weer ertussen uit haal...)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:25

oow okee hoelang is die van jou dan?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:32

vind zelf een katoenen singel het prettigst
heb ze voor de Shet en mijn KWPN
nemen een hoop vocht op en je kan ze makkelijk schoon maken
vind leer ook niet echt vervelend hoor, maar als ze niet goed
onderhouden zijn, is het mij te stug, lijkt me voor paard ook niet echt een pretje
neopreen is ook fijn spul
hangt echt van je eigen voorkeur af en wat je paard fijn vindt, kwestie van
uitproberen dus :Y)

feliciaheres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:05

ik zou of voor leer of voor neopreen gaan. Als je graag buitenritten maakt en zo nu en dan springt zou ik voor leer gaan omdat die makkelijker schoon te maken is, maar neopreen vind ik persoonlijk voor het paard comfortabeler....

Blover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:50

Ik rijd ook met een neoprene singel. Heel fijn!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:16

neopreenen singels kun je handig in de wasmachine doen

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:43

Helemaal fan van de neopreen singel! geen last van wondjes e.d. maar zoals hierboven al staat vermeld, dit kan per paard verschillen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:47

Ik heb een kunststof singel, erg fijn in gebruik! Aan beide zijden voorzien van elastiek, ergonomisch gevormd (nog nooit wondjes gehad) en goed te onderhouden. Daarnaast ademt het ook nog eens goed. Het merk weet ik zo snel even niet uit mijn hoofd, dat zou ik even moeten opzoeken.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:57

Ik rij ook met een neoprene singel, alleen was die een beetje kapot gegaan bij de singelstoot, en daardoor had mn verzorgpaard een wondje bij de singel. Maar volgens mij is die singel ook al best oud. Verder is een neoprene singel dus best fijn voor een paard..

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:06

Ben zelf gek op mijn leren singel. Schuurt niet, snel droog, makkelijk schoon te maken met een beetje zeep, en zit elastiek aan uiteinde (1 kant) is en makkelijk met aansingelen en voor paardje ook wel fijn. Ikzou niets anders willen. Stof en neiopreen gaat zand ' in zitten' en zijn snel nat en vies, duurt ook langvoor ze droog zijn vaak. Gel singels ken ik niet, maar lijkt me best handig met een paard met een gevoelig buikje. Hoewel ik van leer nog nooit schuurplekken heb gehad.
Heb mijn singels 8 jaar geleden gekocht (heb er 1 van BR en 1 van Pagony) en nog steeds niets te zien van slijtage. Ook niet aan het elastiek...