Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Mizora schreef:Bontjes zijn over het algemeen niet lekker zacht, ze maken het zadel een halve tot een hele boommaat smaller en versmallen zonder ruggengraatvrijheid de ruimte daar flink. Dat zadelmakers en ruitershops die deze bontjes verkopen ze aanraden is logisch, zij verdienen er geld mee en of ze het zadel nou een beetje zus of een beetje zo aanpassen maakt voor hen ook geen verschil. Zolang het uiteindelijk maar met de gedragen optoming maar ongeveer past.

taffy schreef:@aslo:
Een gevoelige rug heeft altijd een oorzaak.
Of verkleefde spieren(weggevallen schoftspieren) of b.v. een niet passend zadel, verkleefde spieren komen nooit vanzelf los http://www.happy-athlete.nl
Als mijn paard een gevoelige rug had zou ik geen bontje gaan gebruiken maar wel kijken wat de oorzaak is van wat de pijn (heeft) veroorzaakt.
Er zijn wellicht enkele uitzonderingen om wel een bontje te gebruiken,b.v. omdat katoen teveel kan schuren,maar dan moet er wel rekening mee gehouden worden dat de boom wijder moet zijn en er voldoende ruimte over zijn voor de vrijheid van de wervelkolom
Heel veel bekende zadelmerken zijn echt te smal en dan zit er vaak ook nog een bontje onder.
ilse1987 schreef:ik rij ook altijd met bontje (Christ) omdat mijn zadel niet meer 100% past. Heb een nieuw zadel besteld maar is pas over 1 maand klaar. Het is beter om met bontje te rijden als je zadel niet goed past als dat het de hele tijd op de rug drukt. Als het zadel goed past is het natuurlijk niet nodig.