Hebben jullie ook een lamswol onderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maxispenc

Hebben jullie ook een lamswol onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:52

Ik heb 2 weken geleden voor onze D pony een lamsvelbontje gekocht. Dit nadat ik bij de zadelmaker was geweest voor nieuwe singelstoten en die vondt dat ik de pony mishandelde met dit zadel.

Ik heb een lamsvel gekocht en wilde gaan kijken voor een ander zadel een goede tweedehands. Aangezien ik hier niet echt op had gerekend wilde ik toch nog geen nieuwzadel kopen.

Vanmiddag bij de zadelpasservice geweest, oude zadel ook mee genomen. Ik had inmiddels wel meer mensen laten kijken.
Mijn zadel lag goed op de pony en daar viel niet veel op aan te merken. Het was alleen kwalitatief geen duurzaam zadel. Dat had ik zelf ook gezien.

Nou heb ik dus twee weken geleden die Lamsvel onderlegger gekocht omdat ik toch zijn rug wilde beschermen. Zegggen ze vandaag bij de passervice dat dit een fout bontje is. Je moet een bontje hebben die in het midden open is net als een zadel.
Zoals die van HH. Dit zou een zenuwbaan afknellen als het bontje helemaal dicht is.

Ik heb dit bontje 2 weken geleden voor 70 euro gekocht.
Zijn we hier mee allemaal onze paarden aan het mishandelen. Wat voor bontje hebben jullie?

Graag jullie reacties want ik weet het helemaal niet meer nu.

Mizora

Re: Hebben jullie ook een lamswol onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:06

Ik heb er één van HH inderdaad, maar ik weet niet of je een tondeuse hebt? Het gaat erom dat het kussenkanaal smaller wordt, waardoor de wervels vanaf de zijkant eerder bekneld raken. Er zit veel vuil tussen de paardenspullen, je moet het goede weten te selecteren en te redden wat er te redden valt als je eens een miskoop heb gedaan. Nu valt er in dit geval veel te redden hoor. Ik heb al van meerdere mensen te horen gekregen om een tondeuse in dit soort gevallen te gebruiken. Goede bontjes met ruggengraatvrijheid zijn die van HH en hipponet, hipponet nog net iets beter i.v.m. lamswol, maar dat is in jouw geval mosterd na de maaltijd.
Ik zou eerst kijken hoe breed het kussenkanaal van jouw zadel is, sommige zadels hebben dit extreem breed, dan kan het voor een tijdelijke oplossing best zonder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:10

Idd die dingen zijn ondingen voor onder het zadel omdat ze de ruggegraat niet meer vrij houden.

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 20:53

Ik heb een tondeze maar ik vind het zonde om hier de tondeuze op te zetten. Hij is net 2 weken oud en ziet er uit als nieuw.

Als die dingen zo slecht zijn waarom rijden er dan zoveel mensen mee en worden ze upperhaupt verkocht zonder waarschuwings kaartjes.
Zo sponsoren we de dierenartsen en de ruitersportwinkels.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:57

Ik heb ook zo'n bontje van 70 euro en die nam hij mee bij de zadelpasservice.
Zij kwamen van drunens ruiterhuis en ze staan bekend om hun goede zadelpassen, dus wete zeker dat dat bontje ook alleen maar goed is.
Ik reed eerst ook zonder bontje maar zo'n lamsvel is stukke beter voor de rug aangezien de paarden tegenwoordig niet zoveel vet meer tussen de wervels hebben.
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 27-02-09 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:58

Zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven van een goede en een foute onderlegger? Ben zelf op zoek maar wist dit helemaal niet... ben erg benieuwd!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:03

Een passend zadel heeft geen bontje nodig
Hoe meer er onder het zadel ligt hoe hoe kleiner de ruimte is die overblijft.
een bontje is geen oplossing voor een niet passend zadel!

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 21:39

Mijn zadel blijkt goed te passen uit eindelijk. Ik heb het bontje ook meer voor extra bescherming voor zijn rug.

Ik kan me voorstellen dat het voor de pony veel lekker ligt dan zo'n hard zadel op je rug.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:48

Een goed gevuld zadel voelt niet hard hoor.
Een goed zadel beschermt de rug en heeft geen bescherming nodig :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:55

Als een zadel goed past hoeft er geen bontje onder.
Ik heb toevallig een chabrak met volledig bont, met rug-uitsparing (Mattes). Het bontje wordt veelal in het zadel getrokken, waardoor er een ophoping van bont plaats vind pal op de ruggengraat. De kussens liggen op de rugspieren, hier oefent het zadel druk uit, niet op de ruggengraat dus (als het een juist passend zadel is he), je hebt dan dus ook geen bont nodig in de kamer van je zadel.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:37

mijn zadel past prima en toch zei hij dat het goed voor de rug was om er een bontje onder te leggen,
natuurlijk wel met een dun dekje eronder anders wordt het echt te dik!
als ik met mijn dikke dekje rijd, rij ik dus zonder bontje

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:06

.hmmm... Dit heb ik nog nooit eerder gehoord............ wat weten jullie over de bontjes van Christ????? Onze zadels passen goed, worden regelmatig nagekeken en evt opgevuld, bontje ligt eronder zodat het lekker zacht is voor de rug, en ook een beetje voor de sier! :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:14

Bontjes zijn over het algemeen niet lekker zacht, ze maken het zadel een halve tot een hele boommaat smaller en versmallen zonder ruggengraatvrijheid de ruimte daar flink. Dat zadelmakers en ruitershops die deze bontjes verkopen ze aanraden is logisch, zij verdienen er geld mee en of ze het zadel nou een beetje zus of een beetje zo aanpassen maakt voor hen ook geen verschil. Zolang het uiteindelijk maar met de gedragen optoming maar ongeveer past.

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 08:42

Ik heb gisteravond even de ruitershops op internet zitten zoeken en daar vind je allemaal bontjes die uit een stuk bestaan dus niet met een vrije streep in het midden.

Dus dat betekend dat al die fabriekanten van die bontjes de zenuwbaan afknellen van de ruggen. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.

Dat de ruitersportwinkel ze verkoopt voor extra omzet is leuk, maar je behoudt meer klanten door een goed en eerlijk advies.

Ik heb op dit moment maar 1 merk kunnn vinden die een open baan heeft in het midden wat de zenuwbaan van de paarden rug vrij laat. Zou dit dan de eninge fabrikant zijn die in het belang van de paarden denkt. Nee toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:49

Mizora schreef:
Bontjes zijn over het algemeen niet lekker zacht, ze maken het zadel een halve tot een hele boommaat smaller en versmallen zonder ruggengraatvrijheid de ruimte daar flink. Dat zadelmakers en ruitershops die deze bontjes verkopen ze aanraden is logisch, zij verdienen er geld mee en of ze het zadel nou een beetje zus of een beetje zo aanpassen maakt voor hen ook geen verschil. Zolang het uiteindelijk maar met de gedragen optoming maar ongeveer past.

Idd, het is allemaal commercie. Sommige mensen vinden die bontjes mooi.
Ik prop geen rommel tussen mij en paard. Ik zorg voor een goed passend zadel, en leg een dun dekje onder het zadel.
Een dekje heeft puur als functie het leer tegen het zweet te beschermen.
Hoe dikker een dekje, hoe slechter de pasvorm word.
Die dikke ankymatrassen komen hier ook never nooit niet onder de zadels te liggen.
Ze vernauwen de boom en stoppen de kamer vol, de kamer die juist bedoeld is voor de ruggengraatvrijheid.

Dat het zachter lijkt is een fabeltje, het klopt dat de druk iets verdeeld word, maar wat je er gratis en voor niets bij krijgt, is een zadel dat gaat knellen omdat de pasvorm verkloot word.
Een goed zadelmaker raad nooit een bontje aan, hooguit als tijdelijke oplossing bij een mager paard, of een paard dat lang uit de training is geweest waardoor de rug tijdelijk anders is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:51

Tja, ik heb er (mede in overleg met een 2tal goede zadelpassers/makers) toch een andere visie op. Bontjes (maar dan wel de echte, dus lamsvel) hebben een fijne uitwerking op de rug van je paard. Ze zijn anti bacterieel, warmte regulerend, nemen onwijs veel zweet op, zijn schokabsorberend. Een goed passend bontje maakt het zadel niet 'kleiner/smaller'. Ze zijn nl. niets dikker dan een goed gevuld pad of sjabrak. Door de bontrand (bij de meest voorkomende modellen) lijkt het dik, maar deze rand valt (als het goed is) om de kussens, dus buiten het zadel. Een bontje, blijft in tegenstelling tot veel pads en sjabrakken perfect liggen, hetgeen mogelijke irritatie voorkomt. De combinatie van een dik pad of sjabrak met een bontje kan wel (net) teveel van het goede zijn. Eigenlijk hoort een bontje ook direct op de rug te liggen om optimaal effect te verkrijgen. Bij paarden met een gevoelige rug, kan het bovendien een heel positieve uitwerking hebben.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:54

mattes laat ook de ruggengraad vrij.
Geloof me, er is veel rommel hoor in paardenland! Vaak denkt men niet eens aan het paard en gaat het puur om de winst. Zo goedkoop mogenlijk produceren, zo duur mogenlijk verkopen.

Ik kocht ooit eens een boomloos zadel in een ruitershop en daar raadde men mij aan om een mattes lamswollen pad eronder te leggen, dat zou de druk mooi verdelen en de ruggengraad vrij houden... NIET dus! Voor een boomloos zadel had je een pad nodig met inlages om de druk te verdelen. Maar wist ik veel...

Je kan je nie voorstellen hoeveel raad er wordt gegeven die nergens op slaat!
Een goede zadelmaker zal in de eerste plaats denken aan het welzijn van het paard en je wel het juiste materiaal aanraden.
Ik zou met deze lamswollen pad terug gaan naar de ruitershop en zeggen dat ze je de verkeerde info gegeven hebben en je hier niets mee kan. Als ze iets of wat eerlijk zijn daar mag je nog wel wisselen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:07

Persoonlijk denk ik dat het zo werkt: waar vraag naar is verkoopt men,en enkele die zich erin verdiepen zullen alleen producten verkopen waar ze achterstaan.
Een snoepwinkel verkoopt ook snoep en niet omdat het zo goed voor je is,er is vraag naar.

@aslo:
Een gevoelige rug heeft altijd een oorzaak.
Of verkleefde spieren(weggevallen schoftspieren) of b.v. een niet passend zadel, verkleefde spieren komen nooit vanzelf los http://www.happy-athlete.nl
Als mijn paard een gevoelige rug had zou ik geen bontje gaan gebruiken maar wel kijken wat de oorzaak is van wat de pijn (heeft) veroorzaakt.
Er zijn wellicht enkele uitzonderingen om wel een bontje te gebruiken,b.v. omdat katoen teveel kan schuren,maar dan moet er wel rekening mee gehouden worden dat de boom wijder moet zijn en er voldoende ruimte over zijn voor de vrijheid van de wervelkolom :)
Heel veel bekende zadelmerken zijn echt te smal en dan zit er vaak ook nog een bontje onder.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:22

Persoonlijk heb ik het idee dat je het probleem niet serieus neemt.

Het zadel is een heel belangrijk onderdeel. Vele (lees 80 a 90%) ligt verkeerd. En dan zijn ook nog 6 van de 10 zadelmakers slecht. Dan wordt het wel heel lastig om te zien of een zadel goed ligt of niet. Daarnaast zijn er van vandaag tot dag ook nog mensen die €100,- voor een nieuw zadel heel duur vinden. Tja dan krijg je het toch verdomt lastig.

Een bontje lost niks op. Het beste is met spoed en een goed gevulde portemonee (lees minimaal €400,- ) voor een goed 2de hands zadel te gaan zoeken. Vaak ga je toch meer investeren als je een goedkoper zadel koopt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:53

taffy schreef:
@aslo:
Een gevoelige rug heeft altijd een oorzaak.
Of verkleefde spieren(weggevallen schoftspieren) of b.v. een niet passend zadel, verkleefde spieren komen nooit vanzelf los http://www.happy-athlete.nl
Als mijn paard een gevoelige rug had zou ik geen bontje gaan gebruiken maar wel kijken wat de oorzaak is van wat de pijn (heeft) veroorzaakt.
Er zijn wellicht enkele uitzonderingen om wel een bontje te gebruiken,b.v. omdat katoen teveel kan schuren,maar dan moet er wel rekening mee gehouden worden dat de boom wijder moet zijn en er voldoende ruimte over zijn voor de vrijheid van de wervelkolom :)
Heel veel bekende zadelmerken zijn echt te smal en dan zit er vaak ook nog een bontje onder.

Onze E is gewoon wat overgevoelig aan zijn rug (lastige bouw), ligt een aangemeten Albion op (door een zeer vakkundig persoon), in samenwerking met een paardenfysio. Beiden waren voorstander om daarbij een bontje te gebruiken bij de dunne sjabrakjes of een goed gevuld pad of bijv. enkel een bontje cq bontsjabrak.
Sindsdien geen problemen meer. Wij gebruiken dus heel vaak alleen een bontje, mn in de zomerperiode. Happy paarden die goed presteren. Mijn persoonlijke mening, veel (negatieve) opmerkingen mbt een bontje kunnen in de categorie broodje aap verhaal.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:33

Overgevoeligheid heeft een oorzaak.
Naar mijn mening is een bontje als oplossing voor een gevoelige(pijnlijke) rug een 'broodje aap' verhaal :=
Maar ik ben na slechte ervaringen ook zeer sceptisch :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:45

Ook ik ben niet tegen een bontje. Heb hem ook op mijn paarden. (lamswol van BR). Mijn zadelmaker adviseerde ook een bontje omdat de pony een hele moeilijke bouw heeft en er geen 1 zadel echt perfect lag. Nu met een bontje loopt de pony een stuk beter. meer ontspannen en lekker over de rug. Ik heb overigens wel een dicht bontje zodat het zadel OP het bontje ligt en niet TUSSEN het zadel kan kruipen..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:48

Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig,
als je persee een bontje onder je zadel wilt zul je je zadel moeten laten aanpassen zodat ie met bontje past.

En je kunt beter de tondeuse in het bontje zetten dan het niet doen omdat dat 'zonde' is en dan je pony ze rug naar de kl*te helpn
da's wel heel cru gezegd maar je snapt wat ik bedoel.

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:39

ik rij ook altijd met bontje (Christ) omdat mijn zadel niet meer 100% past. Heb een nieuw zadel besteld maar is pas over 1 maand klaar. Het is beter om met bontje te rijden als je zadel niet goed past als dat het de hele tijd op de rug drukt. Als het zadel goed past is het natuurlijk niet nodig.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:24

ilse1987 schreef:
ik rij ook altijd met bontje (Christ) omdat mijn zadel niet meer 100% past. Heb een nieuw zadel besteld maar is pas over 1 maand klaar. Het is beter om met bontje te rijden als je zadel niet goed past als dat het de hele tijd op de rug drukt. Als het zadel goed past is het natuurlijk niet nodig.

Ja maar dat is als tijdelijke oplossing,
altijd een bontje onder je zadel omdat ie niet past is niet dé oplossing ;)