nieuw aangemeten zadel past binnen een jaar niet meer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

nieuw aangemeten zadel past binnen een jaar niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:31

Hoi,

Even een vraag, ongeveer 3 kwart jaar geleden is bij mijn paard een nieuw zadel aangemeten (door dierenarts en zadelpasser), in het begin lag het super... Alleen nu heeft die schuurplekken van het zadel, dus heb net gebeld en morgen komen hun langs. Paard is niet extreem veranderd in bespiering en is 9 jaar oud en heeft geen moeilijke rug... Ligt dit aan de kwaliteit van t zadel (najah het onbreken daarvan en is het dus hun fout) of... wat zou de oorzaak kunnen zijn... Wel handig om van te voren te weten, als het hun fout is mogen hun nl met een passende oplossing komen (vind t al wel super dat ze langskomen, had nl zelf voorgesteld om naar hun toe te gaan)

Bedankt....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:34

een zadel moet sowieso binnen een jaar weer nagekeken worden omdat het altijd inzakt en wat verandert doordat je er mee rijdt. Dat ie op maat is gemaakt zegt dus niks. Gewoon weer naar laten kijken...
Laatst bijgewerkt door rowo op 25-02-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Re: nieuw aangemeten zadel past binnen een jaar niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:37

Heel logisch dat het zadel niet meer goed past na een jaar, je paard verandert!
Dus na laten kijken en hopelijk is het nog aan te passen ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:39

Het is geen jong paard, qua bespiering etc is hij niet heel erg veranderd in de tussentijd, dus de veranderingen van t paard vallen volgens mij (en instructrice en nog iemand van stal) wel mee

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:43

Het paard verandert missschien wel niet, maar je zadel wel. Een nieuw zadel helemaal...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:44

Niet alleen jonge paarden veranderen hoor!
jammer dat mensen dat toch schijnen te denken...

Ik heb een 9 jarig paard, in november zadel aan laten meten en bij aflevering in feb was hij alweer een boommaat gegroeid, nu zijn we aan het rijden en veranderd zn rug weer..

Dus zo vreemd is dat echt niet als je paard in een jaar veranderd!!

gelukkig heb ik een wow zadel en is die goed aan te passen ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:46

Nimmy schreef:
Het is geen jong paard, qua bespiering etc is hij niet heel erg veranderd in de tussentijd, dus de veranderingen van t paard vallen volgens mij (en instructrice en nog iemand van stal) wel mee

Een paard veranderd altijd. ZEKER met een goed aangepast zadel (een jaar geleden dus) gaan ze zich nog beter ontwikkelen. Veranderigen rondom de schoft qua bespiering, en de romp hoeven helemaal niet extreem op te vallen. Mijn merrie van 9 is overigens in een jaar tijd van boommaatje 29 naar 34,5 gegaan (wat natuurlijk wel opviel).

Nog een voorbeeldje: Iemand laat een wow zadel aanmeten, 16jarige ruin, na 6 week is het zadel klaar en moet er alsnog een bredere headplate in omdat paard in die tussentijd al weer bespierder en breder is geworden..

En Ing_ is daar ook nog een voorbeeld van :P

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:51

Het zadel is ook aangemeten omdat het oude niet meer paste, daarvoor was hij echt enorm in bespiering veranded, dat is hij nu gewoon veel minder (eigenlijk nauwelijks)... Ook geeft het zadel aan de achterkant schuurplekken, bij de schoft lijkt t nog wel goed te liggen (maar dat mogen hun morgen beoordelen)...

En ik snap dat een zadel wat inzakt, maar van goed naar super beroerd in korte tijd (leen nu een zadel van iemand anders omdat die beter ligt dan mijn eigen) lijkt mij gewoon stug (vandaar dat ik t hier ook vraag)... Ik hoor sowieso wel wat hun morgen zeggen, mag hopen dat t met dit zadel nog op te lossen is, anders moet ik mn ouders wel heel lief gaan aankijken...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:54

Het hoeft ook geen enorme verandering te zijn, maar ze blijven zich ontwikkelen en daarom moet je zadel ook mee ontwikkelen. Kan maar zo dat met een opvulbeurt het allemaal al weer verholpen is...

Verder veranderd een zadel natuurlijk niet compleet, het is niet zo dat plotslings je tussenkanaal smaller wordt of iets.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:59

Hey Marieke! Wat balen zeg dat je zadel niet meer past.

Volgens mij is het wel normaal dat je zadel verandert in de loop van de tijd. Mijn zadelmaker heeft me zelfs aangeraden om ieder half jaar te laten controleren of het nog wel goed ligt.
Je zadel kan door het rijden verandert zijn of doordat Nim net iets meer bespiering heeft gekregen of juist iets minder door de wintertijd.

Niet gelijk denken dat je een ander zadel aan moet schaffen. Met de vulling kunnen veel zadelmakers nog wel wat uithalen. Bijvullen of vulling weghalen of vulling verplaatsen. Het kan alle kanten op :P

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:03

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:09

Ik heb niks met boomloos... Wil gewoon een normaal boomzadel...
Ben igg benieuwt wat hun morgen gaan zeggen...

Maar het is niet dat ie nu net niet optimaal ligt, maar echt beroerd, hij krijgt niet spontaan schuurplekken...

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:11

En je gaat mij niet vertellen dat met boomloos zomaar alle problemen opgelost zullen zijn ;)

Watvoor zadel heb je Marieke?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:16

Boomloos lost wel degelijk het probleem op :) . Een paard verandert nou eenmaal qua spieren als je hem of haar meer gaat trainen. Ik heb het zelf ook mee gemaakt, zadel gekocht 3 maanden erna paste het al niet meer. Boomloos verandert mee met de bouw van het paard dus als je paard dikker wordt verandert het zadel mee, die vormt zich precies naar het paard. Ideaal dus geen gedoe meer met nieuwe zadels maar gewoon 1 zadel die altijd past mits je de goede maat hebt :) .

Ik snap dat boomloos niet voor iedereen is weg gelegd maar een hoop problemen zijn er mee opgelost :) .

http://www.boomloosrijden.nl/cindex.html

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:20

Sja kan allemaal best met dat boomloos, maar daar kan ik geen dressuur -en springwedstrijden en mee crossen. Voor mij is het dus idd niet weggelegd :n Ik laat gewoon zeker ieder jaar, zo niet vaker, mijn zadels na kijken op de paarden.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:21

Wat betreft drukverdeling valt er anders een boel te zeggen over boomloze zadels.. Maar lijkt me ook absoluut niet aan de orde voor dit topic van Ts..

Ik kan ook wel nu de Wow gaan aanprijzen maar dat veranderd niets aan het probleem.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:22

Tijdens de zadelpasclinic (waarbij t zadel is aangemeten) was die persoon ook niet te spreken over boomloos... Ik zie er gewoon niks in...

Heb nu een wintec erop liggen (en t idee was om over een paar maanden/ half jaar een nieuw leren zadel te kopen, maar heb er nu geen geld voor)...

edit @bubs... als je meteen het winnende lot van de lotte erbij levert ;)...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:25

TS gaat het over het zadel waarmee je in je profiel springt?
Dat zit idd niet goed, de achterkant komt een heel stuk los bij het springen.
Het kan best zijn dat het probleem met een keer opvullen verholpen is. Mocht dat niet mogelijk zijn en is geld geen beperking (of wil je niet steeds een nieuw, duur zadel aanschaffen), dan zou je ook een WOW zadel aan kunnen laten meten. Dat is niet boomloos en wel aanpasbaar. Want onafhankelijk van de leeftijd van een paard kan de rug en mn de bespiering daarop nog erg veranderen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:28

Nimmy schreef:
edit @bubs... als je meteen het winnende lot van de lotte erbij levert ;)...

Ik ken je probleem :+

Opzich komt elk springzadel los van de rug als je springt hoor.. Zou niet best zijn als er geen beweging in zat..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:28

Misschien is boomloos wel een oplossing voor allerlei paarden, maar ik heb ook gelezen dat als je zelf wat zwaarder bent, een boomloos zadel geen nut heeft. Ik geloof dat als je zwaarder bent dan 75 kg. je niet meer op een boomlooszadel kan, omdat je te zwaar bent en dan drukt het zadel alsnog. Ik weeg ergens rond dat gewicht en hoewel mijn dochter wel graag een boomloos wilde, heeft dat geen nut voor ons omdat ik een gewoon zadel moet met boom. Verder heb ik ook niks met boomloos en ben blij met mijn gewone zadel.
Wij hebben vorig jaar juli een nieuw zadel gekocht en na 4 maanden zaten we daar een beetje raar op, naar achteren. het moest opgevuld worden en nu zitten wij weer goed.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:33

het is niet dat zadel waar in in pro met spring, die is al ngeruild tegen mn huidige, die paste niet meer.

Ben iig blij dat ze morgen meteen langskomen, kunnen we daarna verder kijken...

En ben niet zwaarder dan 75 kg, maar ik wil hoe dan ook geen boomloos zadel.. beest heeft ook een geen moeilijke rug, dus normaal zadel moet passend te maken zijn....

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:21

Het kan heel goed dat het dier veranderd is in zijn lijf en het niet zo goed zichtbaar is. Ik heb een vergelijkbaar verhaal als ing maar dan met een 17 jarige ruin. Zadel aan laten meten met maat 2 wijd. 8 wk later werd het zadel afgeleverd en er moest al een 3 in. Paard niet in het bijzonder veranderd op het oog. Geen bijzondere training gehad en gezien zijn leeftijd zou je denken behoorlijk uitgegroeid. Weinig van waar blijkt :)
Een jaar is een lange tijd en een paard is vreselijk veranderlijk :j

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:56

Oh Suus :P Ik dacht dat sjaak 16 was :P

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:12

Mijn zadels worden 1 keer per jaar aangepast, bij mijn jonge merrie is het ook weleens voorgekomen dat het een aantal keren per jaar aangepast moest worden. Dus het kan wel degelijk maar wacht even af wat het oordeel van de zadelmaker zal zijn!

Boomloos ben ik niet kapot van maar goed ik neem aan dat het in dit geval ook geen optie zal zijn?!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:46

Ik snap dat hele boomloos gedoen niet maar goed :')

Ik zou gewoon even afwachten. ik weet wel zeker dat je paard gewoon iets veranderd is en je zadel ook. Zeker een nieuw zadel zakt in en moet na een tijdje bijgevuld worden. Vaak zeggen (goede) zadelmakers dit ook. en maken al meteen een afspraak. maar ik zou niet meteen bang zijn dat je een nieuw zadel moet kopen :)