Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lousje22 schreef:Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet.
precies helemaal niks 
Lousje22 schreef:Succes ermee!
Lousje22 schreef:Valt me op dat veel mensen gelijk hameren over een zadelmaker, je kan er ook eerst gewoon normaal iemand of zelf naar kijken en dan pas evt zadelmaker. Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet. Twijfel je echt kan je altijd zadelmaker inschakelen, maar waarom meteen iemand inschakelen als je in dit geval zelf ook wel ziet dat het niet goed ligt. Ieder z'n keus hoor
Bonechi_ schreef:Lousje22 schreef:Valt me op dat veel mensen gelijk hameren over een zadelmaker, je kan er ook eerst gewoon normaal iemand of zelf naar kijken en dan pas evt zadelmaker. Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet. Twijfel je echt kan je altijd zadelmaker inschakelen, maar waarom meteen iemand inschakelen als je in dit geval zelf ook wel ziet dat het niet goed ligt. Ieder z'n keus hoor
Iemand die zelf constateert dat het zadel schuift en dan op bokt gaat vragen of haar zadel goed ligt, moet in mijn ogen iemand inschakelen die er verstand van heeft. Of dat iemand is met veel kennis of een zadelmaker dat is inderdaad ieder zn keuze.
Maar aan de TS... Ik hoop voor je paard dat je niet de keuze voor een zadel af laat hangen van wat mensen hier antwoorden op basis van de informatie die je geeft. Laat er iemand die er veel vanaf weet naar kijken!
petitparis schreef:het schuiven van een zadel kan komen doordat de OF de kussens achteraan niet "dik" genoeg gevuld zijn voor de bouw van jou paard OF de brug te breed is op de schoft (maar dan zou het ook te diep moeten zakken op de schoft) OF net te smal, dan schuift het naar achteren waar er minder schoft is of zit knel bovenop de schoft. Maar schuiven is hoe dan ook geen goed teken.
En het is niet omdat het een duur zadel is dat het überhaupt goed moet passen op jou paard. Zoals sommigen zeggen beter een goedkoop zadel dat perfect past dan een zeer duur dat niet past.
Als je een zadel past, steeds zonder onderlegger en voelen of het ergens knelt, de kussens overal contact maken en het zadel dragen waar nodig. Indien dit ok, rijden zonder dekje en daarna kijken naar de afdruk van de kussens, overal gelijkmatig geen opgeruwde haren, blijft de afdruk achter de uitloper van de schouderkop+spier,... Vraag steeds iemand die al wat evaring heeft voor een eerste opinie, maar een zadelpasser of maker is nog altijd het beste.
sjakie schreef:Lousje22 schreef:Ik vroeg het altijd aan de eigenaar van de manege die zelf hoog niveau springt en het dus ook wel weet.
Wat heeft het niveau van springen met de kijk op zadels te makenprecies helemaal niks
Aan de TS ip kan je er vanuit gaan dat als het zadel naar achteren schuift het niet past. Soms is het dan wel passend te krijgen met een aantal aanpassingen. Daarvoor is de blik van een zadelmaker wel handig![]()
JC's zijn niet per definitie slecht, maar het moet wel passen