Welk bit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miszy

Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:50

Hallo allemaal,

Ik heb een arabier D- pony en die doet de hele tijd zijn mond open en ik heb al heel wat geprobeerd moet de neusriem strakker of juist losser maar dat werkt ook niet.. ik reed hem altijd op dubbelgebroken bit zonder iets speciaals maar dat werkt ook niet echt prettig want je krijgt een heel onrustig beeld en ik ben ook niet onrustig met me handen dus daar ligt het ook niet aan.. dus ik dacht vorig jaar ik koop maar een ander bit dus had ik een rubberen stang gekocht.. maar daar wordt ie zo stug van..

dus ik dacht moet eerst maar wat advies hebben voordat ik weer iets anders koop..

Heeft iemand nog tips??

InekeH87

Re: Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:40

leren bitje? Dit werkt bij mijn paard heel goed. De mijne schudde ook altijd veel met haar hoofd en deed ook vaak haar mond open. Met het leren bitje is dat helemaal opgelost.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:47

oke.. en hoe heet dat bitje precies? is het dubbelgebroken of enkel of helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:49

Het is misschien een standaard opmerking, maar weet je zeker dat je pony geen last heeft van haar mond? Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:52

november 2008 en dat leek allemaal goed voor 17 jarige pony.. geen afwijkingen..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:53

het is een meroth bit maar je kan hem ook bij emiel voest zijn webshop bestellen (daar is hij zelfs 20 euro goedkoper). Het is ongebroken maar het vormt zich na verloop van tijd naar de mond van je paard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:55

Mss is het bit te dik of juist te dun? Ik heb de beste ervaringen met een simpel enkel gebroken bustrensje.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:00

een enkel gebroken heb ik ook al gekocht alleen dat werkt niet echt.. dat is ook meer voor jonge paarden.. en die ik nu heb is gewoon een standaard model..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:02

Géen bit is ook een optie. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:02

Hoezo meer voor jonge paarden??? En wat versta je onder een standaard model?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:04

ja ik wilde net hetzeflde als JoviBan zeggen!

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:05

joviban@ zonder bit is geen optie.. hij kan nog wel wat hyper zijn..
aslo@ enkel gebroken is voor een paard van 3 of 4 jaar of voor C- pony of kleiner..
En standaard is nou normaal niet dik of dun..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:17

Miszy schreef:
aslo@ enkel gebroken is voor een paard van 3 of 4 jaar of voor C- pony of kleiner..

Hoe kom je daar in vrédesnaam nou weer bij? Sowieso is het niet zo'n heel slim plan om op een driejarige te klimmen, maar dat is een heel andere discussie ;) Terug on topic: sommige paarden vinden een enkelgebroken bitje prettiger, andere juist een dubbelgebroken, of juist een stangetje of hack of noem maar op. Er zijn zo veel verschillende opties wat betreft mondstukken, ringen, al dan niet hefboomtoestanden en een overvloed aan keus voor bitloze optomingen tegenwoordig. Wat voor jouw paardje het prettigste bitje is moet je zelf uitvogelen. Ik ben fan van het dubbelgebroken mondstuk met een plat tussenstukje, maar dat wil niet zeggen dat mijn paard dat ook is ;)

Leeftijd of stokmaat heeft echt helemaal, maar dan ook helemaal NIETS te maken met de voorkeur van een paard/pony voor een bepaald bit.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-02-09 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:19

Miszy schreef:

Ook hyper paarden kunnen zonder bit. ;)
De kans is zelfs groot dat je paard zonder bit minder hyper en veel meer relaxed zal zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:21

Miszy schreef:

Je kunt het proberen ;)
Veel paarden worden bitloos een stuk rustiger.
Niet geschoten is altijd mis! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:21

hestejente schreef:
Leeftijd of stokmaat heeft echt helemaal, maar dan ook helemaal NIETS te maken met de voorkeur van een paard/pony voor een bepaald bit.

Klopt helemaal.

Quote van http://www.bitloospaardrijden.info:

Iedere paardenmond is uniek
Uit onderzoeken is gebleken dat elke paardenmond anders is, zo ongeveer als menselijke vingerafdrukken. De breedte van de onderkaak, de afmetingen van de tong, de hoogte van het gehemelte, en andere lichaamskenmerken blijken bij elk paard uniek te zijn. Zelfs de linker- en de rechterkant van de mond kon bij hetzelfde paard verschillend zijn. Dit betekent dat niet iedere paardenmond een bit kan verdragen en ook dat niet elk bit past in elke paardenmond. Terwijl voor het ene paard een simpele gebroken watertrens als gegoten in de mond ligt, zal dezelfde watertrens bij een ander paard misschien pijnlijk op het gehemelte drukken. Terwijl voor het ene paard een passend bit te vinden is, zal dit voor een ander paard onmogelijk kunnen zijn. Lees verder ook de pagina Onderzoeken.

Hntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:22

Misschien een sperriem der om knopen ;)

Als ik die van mij ook alleen met hoge neusriem rijd, kan ik ook niks beginnen :Y)

En met een arabier zou ik persoonlijk, voor een dubbelgebroken gaan.
meer rust in de mond dan een enkelgebroken :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:24

Je kan het waarschijnlijk beter aan iemand vragen met verstand van paardenmonden die jou paard even live kan bekijken.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:27

Sorry maar ik rij M1 hoor dus dan kan ik moeilijk met een bitloos hoofdstel rijden dan kijken ze me ook een beetje raar aan.. En bij een bitloos hoofdstel kan ik hem moeilijk aan de teugel rijden want dan moeten ze ook meer berg opwaatse houding tonen.

Dus ik heb liever een bit ik zat aan een dubbelgebroken D -trens te denken met rubber maar ik weet niet of die wel dubbelgebroken is..
Heeft iemand daar ervaringen mee?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:28

Hntj schreef:
Misschien een sperriem der om knopen ;)

Als ik die van mij ook alleen met hoge neusriem rijd, kan ik ook niks beginnen :Y)

Dat is geen oplossing! Dat is een probleem omzeilen, oneerlijk tegen over je paard.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:34

Mijn pony doet ook weleens zijn mond open met rijden, maakt niet uit wat ik doe, of mijn teugels nou los zijn of niet, met longeren doet hij het ook. Hij is ook erg druk. Ook heb ik bitloos geprobeert, hij was in de bak iets drukker dan normaal en buiten ging hij steigeren en remmen, hij was een soort van in paniek. Dus dit was ook geen oplossing. Ik rijd zelf gewoon met een dubbelgebroken watertrens en een appelbitje, als ik af en toe met dat appelbitje rijdt wordt hij neit zo stug en houd hij zijn mond dicht. Als hij hem weer opendoet en ik die appel er weer een paar dagen in doe loopt hij weer lekker. Zijn tanden worden ook elk jaar gedaan en nagekeken. Succes ermee!

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:38

roxxxiejjj schreef:
Mijn pony doet ook weleens zijn mond open met rijden, maakt niet uit wat ik doe, of mijn teugels nou los zijn of niet, met longeren doet hij het ook. Hij is ook erg druk. Ook heb ik bitloos geprobeert, hij was in de bak iets drukker dan normaal en buiten ging hij steigeren en remmen, hij was een soort van in paniek. Dus dit was ook geen oplossing. Ik rijd zelf gewoon met een dubbelgebroken watertrens en een appelbitje, als ik af en toe met dat appelbitje rijdt wordt hij neit zo stug en houd hij zijn mond dicht. Als hij hem weer opendoet en ik die appel er weer een paar dagen in doe loopt hij weer lekker. Zijn tanden worden ook elk jaar gedaan en nagekeken. Succes ermee!

Dankje wel..! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:38

Hntj schreef:

En ook het ras is geen indicatie voor wat voor bit je er in moet hangen.

Een dubbelgebroken trens is trouwens onrustiger in de mond, het beweegt meer :)* Ook de ringen spelen daarbij een rol, hoe vaster de ringen, hoe stabieler het bit ligt. De vraag is dus: heeft het paard van TS liever veel of juist weinig beweging in de mond? Wil hij lekker met het bit kunnen spelen of wordt hij daar juist onrustig van? En als ze dat weet kan ze gaan bekijken wat voor mondstuk en ringen voor haar geschikt zijn.

En verder maakt net natuurlijk ook heel veel uit wat je precies met dat bit doet wanneer je rijdt...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:57

Miszy schreef:

Heb al een hoop onzin gelezen, maar dit slaat zo ongeveer alles ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:02

Miszy schreef:
Sorry maar ik rij M1 hoor dus dan kan ik moeilijk met een bitloos hoofdstel rijden dan kijken ze me ook een beetje raar aan.. En bij een bitloos hoofdstel kan ik hem moeilijk aan de teugel rijden want dan moeten ze ook meer berg opwaatse houding tonen.

Dus ik heb liever een bit ik zat aan een dubbelgebroken D -trens te denken met rubber maar ik weet niet of die wel dubbelgebroken is..
Heeft iemand daar ervaringen mee?

Dus eigenlijk wil je daarmee zeggen dat een paard alleen met bit in de krul getrokken kan worden.. ;)
Maargoed, daar gaat het nu niet over.

Ik zou gewoon even iemand die er verstand van heeft naar je paards mond laten kijken.

En dat van die enkgelgebroken bitten is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. :+