pasvorm anky deken en andere merken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

pasvorm anky deken en andere merken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:20

Hallo,

Een tijd geleden heb ik voor mijn pony een anky deken gekocht.
Ze zit altijd tussen dekenmaat 175 en 185 in. Ik heb deze in maat 185 gekocht. Op het eerste gezicht zit de deken goed maar wanneer deze er even op ligt schuift hij heel erg naar achteren en trekt hij op de borst. Ik denk dus dat deze deken te groot is. Maar de pasvorm is zowieso niet optimaal. Hij ligt heel erg over de schoft en aan de voorkant is het net een rokje.
Ik heb mijn pony dit jaar laten scheren en ze haar borst is helemaal kaal.

Mijn vraag is:
Zit er veel verschil ik deze 2 modellen (aan de foto te zien wel). En heeft iemand ervaring met het nieuwste model deken?

oude model (wat ik nu heb)
Afbeelding

nieuwe model
Afbeelding

Of wie er goede ervaringen met een ander merk. Ik zoek een 300 tot 400 grams winterdeken die waterdicht is. Ik wil er rond de €125 voor uitgeven maar niet veel meer.

Anoniem

Re: pasvorm anky deken en andere merken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:26

ik heb nou een deken van epple jack helemaal niet duur en een goede pasvorm. persoonlijk vind k nammelijk de ankydekens te duur als je kijkt naar de kwaliteit die je er voor krijgt. HH post mijn pony ook goed.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:46

De onderste deken lijkt wat hoger uitgesneden, meer over de schouder. Dus ook een betere pasvorm en hij zal minder naar achter trekken.

Zelf heb ik nu ook een eskadron deken. ligt ook erg goed, schuift totaal niet :)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:57

als je er 125 euro er aan uit wil geven... dan kun je wel een hele leuke deken kopen.. Kijk eens naar de Amigo dekens oid. Zelf heb ik de HH, QHP en die bevallen me wel.. Ik zou zeggen ga eens naar een ruitersportzaak en laat je eens informeren.. En niet iedere deken ligt evengoed op je pony zo kan het zijn dat een deken van 150 euro totaal niet ligt maar eentje van 50 euro weer wel... Je moet enkel opletten dat de deken goed vertileerd..

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:51

Wat je ook zou kunnen overwegen zijn Duitse dekens. Duitse paarden zijn tenslotte vaak breder, waardoor deze dekens ook vaak goed passen op paarden/ pony's die een tussenmaat hebben. Thermostar is hier een goed voorbeeld van. Ikzelf heb ook een pony met een tussenmaat en deze dekens liggen er zeer goed op.

Naar mijn mening kun je ook het beste dekens kopen die hoger uitgesneden zijn, schuiven en schuren veel minder

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:12

Ik vind de Amigo van horseware erg fijn! En die hebben tussenmaten.. Ze vallen volgens mij wel wat kleiner, mijn pony heeft 185 en van amigo ligt er nu 190 op.
Dominick heeft een super pasvorm! Maar helaas ben ik niet te spreken over de kwaliteit van de dekens.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 12:28

Bedankt voor jullie reacties.!
Ik denk dat ik nieuwere model Anky deken in een kleinere maat ga proberen. Het model is totaal anders. Heeft niemand deze deken zelf?
Ik zat zelf ook al te denken aan de Amigo/Horseware dekens. Ik vind de kleuren alleen meestal wel saai.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:32

ik heb een kieffer deken voor me paardje, mooie pasvorm en kwaliteit.
ze heeft alleen ook wat schuurplekken bij de borst ervan

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:38

Je hebt nog best wat keus hoor in kleuren bij Amigo.. Mij boeit dat weinig de kleuren.. Het moet goed liggen en geen besmettelijke kleur, dan ben ik blij :D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:39

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jou. Mijn pony zit ook altijd tussen de 175 en 185. Als die dan aan de voorkant goed zat, was vaak de lengte niet goed en andersom. Nu heb ik afgelopen winter een BR deken gekocht en die was er in maat 180. Deze zit aan de voorkant perfect, de lengte is goed en hij schuift niet. Ook krijgt ze geen schuurplekken van dit deken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:18

LinZZZZ schreef:
Bedankt voor jullie reacties.!
Ik denk dat ik nieuwere model Anky deken in een kleinere maat ga proberen. Het model is totaal anders. Heeft niemand deze deken zelf?
Ik zat zelf ook al te denken aan de Amigo/Horseware dekens. Ik vind de kleuren alleen meestal wel saai.

Het nieuwe model van de Ankydeken is super :j
De dekens vallen groot, dat is voor mijn paard gunstig aangezien hij maat 220 moet hebben.
Bij de schouder is er veel ruimte, waardoor de deken niet schuurt. Het oude model zoals jij hebt, was wat dat betreft absoluut een drama. Gelukkig hebben ze het verbeterd.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:20

Dominick +:)+

Ik heb er vorig jaar een (oud model) gekocht, na jaren van alleen maar Horseware dekens. De Dominick ligt eigenlijk veel beter en is ook nog eens een stuk goedkoper. Hij is over de schoft zeg maar ingesneden. Staat ook mooi beschreven op de Dominick website. Ik heb deze deken nog nooit scheef zien liggen en hij rolt en rent er dagelijks mee.

Kwaliteit is niet zo veel mis mee. Mijn paard heeft de singel stukgetrokken nadat hij er op was gaan staan, maar daar heeft hij echt moeite voor moeten doen en de deken was minimaal ingescheurd. Heb mooi even binnen kunnen kijken hoe de deken in elkaar zat. Er zit een complete canvas laag door de gehele deken, een gewatteerde laag en dan het nylon aan binnen/buiten kant. De nylon voering is ideaal, want die schuurt sowieso minder dan katoen. Ik heb hem gelukkig netjes kunnen repareren en hij staat er nu gewoon weer onder :D

De Sport Combi is EUR159. De Dominick dekens vallen overigens vrij klein.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:23

Ik heb er nu een hele goedkope deken op liggen van een chinees merk? Via marktplaats gekocht en ze liggen echt heel goed. Vallen wel lang over de buik maar dat is ook wel lekker warm. En ze sluiten goed van voren zodat ik geen drukking op de nek meer krijg. Heb wel een 195 voor twee paarden van 155-160.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:26

ik heb er een van QHP, hele fijne pasvorm blijft goed liggen en ook wat hoger uitgesneden zoals in het nieuwere model van Anky alleen een heel stuk betaalbaarder... ;) Kwaliteit vind ik er ook prima van, ondanks dat de paarden met een groep de bak in gaan en er soms aan getrokken wordt blijft hij harstikke netjes. Ik heb dan wel de regendeken met 200grams vulling maar dat is voor mijn paardje warm zat. Ze hebben ze ook dikker en ook staldekens/winterdekens. Ideaal! :D

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:41

Ik heb persoonlijk al een hele tijd Pessoa dekens, geen last van schuurplekken en passen op vele soorten paarden (zelfs mijn e-pony paste er goed in). Ik heb er nu 2 dekens van en ben super tevrede.

Voor mijn d-pony heb ik momenteel harry's horse dekens, prima dekentjes maar ze schuren voor, maar dat is ook de prijs die je betaalt.

Daarnaast ben ik totaal niet te vrede met BR. Na de eerste dag meteen vreselijke schuurplekken.

Ik heb ook ooit premier gehad, prima dekens geen schuurplekken, alleen was niet sterk genoeg voor de grootste mollers.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:50

Ik vind Imperial riding ook een hele fijne dekens hebben. Die van mij heeft ook altijd óf 175 óf 185 (drama altijd :P). Voor de lengte mag ze een 185 hebben, maar dan is het verder een soepjurk of veel te breed voor. Mijn pony is voor heel smal en dat is ook altijd drama, alles trekt en schuift.

Imperial riding (wel iets dunner) heeft een hoog uitgesneden loopsplit en dat is ideaal, want dan is de druk van de schouder af en past echt super!
CoZy heeft dit ook in de dikke staldeken zitten (ongeveer 500 grams, maar ik vindt hem iets dunner lijken) en past ook prima! Die deken valt mooi ruim en daar kan ik af met een 175 :j

Daarnaast heb ik ook nog dekens van Horseware en die past mijn pony ook supergoed :j . Alhoewel ik daar denk ik wel een maatje groter van moet hebben dan ik nu heb, maar die zijn in aantocht en het is even wachten hoe het er dan uit ziet. Overigens vind ik ze juist wel hippe kleurtjes hebben: donkergrijs, lichtblauw, rood (vind ik helemaal geweldig :P) en ook een bruine variant.

Ik vind BR drama, QHP nog erger, HH en eigen merk Drunen liggen ook niet helemaal top op de schouder, Global is ook 10 keer niks. (geldt voor mijn pony he)

heb er al een hoop geprobeerd :P

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:57

Ik denk inderdaad ook dat het wel heel erg per pony verschilt of die er voor schuurplekken van krijgt of niet. Denk dat je voornamelijk de kwaliteit op deze manier kan vergelijken, maar de ligging van het deken zal toch wel heel erg verschillen. Zo heb ik namelijk wel hele goede ervaring met BR voor mijn pony, terwijl die bij een andere pony misschien wel helemaal niet mooi ligt.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:05

Ik heb op het paard van mij moeder een anky nieuwe versie liggen! op zich wel fijn die deken maar ik vindt persoonlijk bucas toch ietsje fijner!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:49

Ik heb de oude anky op mijn haf die ligt eprfect
maar ook de premier ligt heel goed daar heb ik er nu 2 van.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:39

Ik had ook het oude model anky. Echt waardeloos. Mijn paard kreeg er een wond op zijn borst van en een geirriteerde schoft. ;( Daarbij bleef de deken aan de achterkant niet recht hangen, zakte heel erg scheef. Dit had ze ook bij Bucas. Heb de Anky deken snel doorverkocht en er een horseware rhino voor teruggekocht. Deze dekens blijven super liggen, geen schuurplekken, geen geirriteerde schoft en geen bilkoorden. :D

De horseware dekens liggen in aanschafprijs hoger maar zijn het waard.
Tip : er zijn ook al websites waar je 25% krijgt op een horseware winterdeken!
Laatst bijgewerkt door Schangah op 13-02-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:42

malloesje schreef:
Zelf heb ik nu ook een eskadron deken. ligt ook erg goed, schuift totaal niet :)

Die heb ik ook een. Zonder bilkoorden waar ik me in eerste instantie wel wat zorgen om maakte (paard ligt en rolt graag), maar dat bleek ongegrond. Deken ligt als een huis.

Momenteel ligt er trouwens een HH op en die ligt ook erg goed.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:49

Ja ik vind het model wat ik nu heb (de eerste dus) ook echt waardeloos.
Toen ik de deken zag heb ik deze gelijk gekocht bij de dekendump van Hypo. Dan kan het wel een mooie deken zijn maar hij ligt heel slecht op mijn pony.
Nu mijn pony dit jaar geschoren is krijg ze ook overal kale plekken. En dus ook op haar borst van de deken. Wanneer ik deze af wil doen voel ik dat deze heel strak om om dr borst heen zit. Conclusie: ik heb een andere deken nodig.
Ik zit te twijfelen tussen deze 4..

1.Afbeelding

2.of deze... weet iemand wat het verschil is tussen deze en bovenstaande BR deken?? Deze vind ik namelijk mooier, maar bij Ooteman is de bovenstaande afgeprijst.
Afbeelding

3. Het nieuwe model Anky (die knalrode deken)

4.Afbeelding
Deze vind ik ook wel mooi, al is hij best prijzig.

iemand tips? Mijn pony heeft niet zo'n lange rug, is vrij smal bij haar schouder. De deken die ik heb dit haar het mooist zit is een HH highlinger 550 grams deken. Die deze zit perfect. De HH thor 0 grams buitendekem daarin tegen ligt dan weer niet mooi.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:03

Ik zou voor de horseware gaan. Ik heb in de laatste jaren buiten anky en bucas nog verschillende andere merken geprobeerd.
Bij de horseware nooit geen problemen met schuurplekken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:16

ken 3 paarden met dit deken eerste uitvoering
allemaal geschoren maar wij hebben er onder dekens onder
dat korte voorkantje is lekker met lopen en bewegen
en ze schuiven niet bij ons
bij me eigen pony heb ik een br outdoor deken van 550 gram erop liggen ook een prima deken geen kale plekke van schuift niet
heeft me wel 140 euro gekost
maar ik doe er nu al 2 winters mee

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 02:30

manic schreef:
Dominick +:)+

Ik heb er vorig jaar een (oud model) gekocht, na jaren van alleen maar Horseware dekens. De Dominick ligt eigenlijk veel beter en is ook nog eens een stuk goedkoper. Hij is over de schoft zeg maar ingesneden. Staat ook mooi beschreven op de Dominick website. Ik heb deze deken nog nooit scheef zien liggen en hij rolt en rent er dagelijks mee.

Kwaliteit is niet zo veel mis mee. Mijn paard heeft de singel stukgetrokken nadat hij er op was gaan staan, maar daar heeft hij echt moeite voor moeten doen en de deken was minimaal ingescheurd. Heb mooi even binnen kunnen kijken hoe de deken in elkaar zat. Er zit een complete canvas laag door de gehele deken, een gewatteerde laag en dan het nylon aan binnen/buiten kant. De nylon voering is ideaal, want die schuurt sowieso minder dan katoen. Ik heb hem gelukkig netjes kunnen repareren en hij staat er nu gewoon weer onder :D

De Sport Combi is EUR159. De Dominick dekens vallen overigens vrij klein.

Helaas heb ik andere ervaringen.. Heb er 2, de dunne versie die was dus helemaal doorgelekt, terwijl hij waterdicht hoort te zijn.. In de dikke kwam na een week al de eerste scheur en later zijn er nog meerdere scheurtjes in gekomen. Voor zulke dure dekens verwacht ik toch wel een beetje kwaliteit.
In mijn amigo's is geen scheur te bekennen, dus het is echt niet zo dat ie altijd ergens aan blijft haken ofzo.. Heb de paddock en stal gecontroleerd.