Welk Zadel???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

samwes

Welk Zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:47

Wie heeft er ervaring met kentaur en euroriding? Ik heb namelijk een halve fries / kwpn. Zei is vrij breed bij de ribben en bijna geen schoft, ik heb er nu een euroriding diamant op liggen boom maat3 17.5.Maar ik heb het idee dat ie te krap ligt! Vorige jaar heeft Arie Boer er naar gekeken en toen lag ie nog goed!
Ik zit zelf te denken aan een kentaur of nog meer vulling uit m,n zadel laten halen? wie heeft er tips ervaring hier mee? Het zadel lag altijd goed ze is nu 5 jaar en gewoon wat gegroeid.
Welke zadels zijn geschikt voor wat bredere paarden?

Nano05

Re: Welk Zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:00

KN met brede boom, wintec met brede boom, of zadelmaker laten komen om te kijken of hij nog wat met je eigen zadel kan doen, dat is wat ik persoonlijk als eerste zou proberen. Logisch dat het zadel niet meer goed ligt, je paard heeft waarschijnlijk meer bespiering gekregen.

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:02

Kn is voor mij geen optie ik vind het namelijk niet echt lekker zitten.Ja daar was ik inderdaad achter gekomen heb je geen ervaring met Kentaur?

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:25

waar dient eigenlijk een terug gesneden kamer voor??? weet iemand dat????

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:26

Als je al bekend bent met Arie kan je ook altijd een Wow zadel overwegen ;) Die groeien door tot enorme boommaten :)

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:29

Ik heb zelf een Euroriding Diamant en moet zeggen dat ik het echt een heel fijn zadel vind. Ik wil voor die pony ook weer een nieuw (bruin, heb nu zwart) en het wordt zeker weer een Euroriding.

Naar wat ik heb gehoord van mensen die op allebei hebben gereden of ze allebei hebben, geven die de voorkeur aan Euroriding. Ik heb zelf nog nooit op een Kentaur gereden. Bij mij op stal had een vrouw een Kentaur, maar daarvan was de boom scheef. Een probleem dat schijnbaar vaker voorkomt bij Kentaur, dus ik zou zeker even naar de boom laten kijken.

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:58

Ik ben ook echt super blij met mijn euroriding maar heb gewoon het gevoel dat het niet past bij mijn paard. Ik heb volgens mij al de grootste maat?Ik vind het echt super rijden. en als ik een kentaur koop neem ik wel een nieuwe.

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:00

ja klopt maar ik vind een wow zadel echt lelijk en heel duur! :-)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:32

Dat lelijke van een wow went echt hoor ;) . Ik vind ze nu mooi :D .
Maar een wow zadel is mischien best duur, maar als je nog een paar keer een ander zadel aan moet schaffen omdat het echt niet meer past, heb je het er eigenlijk al uit.
Bovendien rijd het echt geweldig.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:57

ik heb een kwpn tuigpaard vlakke rug weinig schoft en redelijk rond. Heb daar een Diamant opliggen aangemeten door een gerenomeerd ruiterhuis. Heb al jaren problemen. Ruiterhuis tig keer teruggeweest, paard kreeg de schuld. Wat blijkt nu: de duitse zadels hebben een te ronde boom en de siderails zijn niet vlak genoeg.
Ik weet sinds een aantal maanden dat bij dit soort paarden beter een close contact zadel met vlakke boom horen en geen opgebouwd kuipje van een zadel. Ik heb een leenzadel en wat blijkt alle gedragsproblemen die ze had zijn bijna allemaal verdwenen!
De kentaur is van wat ik heb gezien op stal geen goede oplossing. Kussen zakken zeer snel in. Type boom past ook niet op tuigtypische paarden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:18

Kentaur is niet erg geschikt voor ronde paarden. Ik heb een keer een fit 4 in handen gehad en ik schrok er gewoon van. Wat was dat ding smal zeg!
Ik ga helemaal mee met Schangah, ik krijg een vergelijkbaar zadel op mijn brede haf. Een close contact zadel met een u vormig kopijzer. Een Morris and Nolan in mijn geval. Hij komt vrijdag, eindelijk!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:06

ondanks dat je een wowzadel misschien lelijk vind, ben ik toch zo vrij om je er een aan te bieden (zie onderschrift) .
deze is ook nog eens speciaal voor brede en rond gebouwde paarden geschikt.

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:39

hoi Schangah , wat voorn gedrags problemen had je paard eerst dan? want die van mij vertoont ook aardig wat kuuren! gr sam

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:43

Schangah schreef:
ik heb een kwpn tuigpaard vlakke rug weinig schoft en redelijk rond. Heb daar een Diamant opliggen aangemeten door een gerenomeerd ruiterhuis. Heb al jaren problemen. Ruiterhuis tig keer teruggeweest, paard kreeg de schuld. Wat blijkt nu: de duitse zadels hebben een te ronde boom en de siderails zijn niet vlak genoeg.
Ik weet sinds een aantal maanden dat bij dit soort paarden beter een close contact zadel met vlakke boom horen en geen opgebouwd kuipje van een zadel. Ik heb een leenzadel en wat blijkt alle gedragsproblemen die ze had zijn bijna allemaal verdwenen!
De kentaur is van wat ik heb gezien op stal geen goede oplossing. Kussen zakken zeer snel in. Type boom past ook niet op tuigtypische paarden.

wat voorn zadel krijg je nu dan en welke zadelmaker heb je laten komen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:15

Waarom laat je niet gewoon weer de zadelmaker komen? Misschien is je zadel met wat klasse aanpassingen zo weer passend te maken.

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:27

Lenneke_ schreef:
Waarom laat je niet gewoon weer de zadelmaker komen? Misschien is je zadel met wat klasse aanpassingen zo weer passend te maken.
die komt ook ik heb al een afspraak gemaakt maar hij gaf zelf al aan dat euroriding zadels er bekend om staan dat ze vrij smal zijn.
Dus vandaar mijn vraag hij komt over 2 weken. *D

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:40

wow zadels zijn echt heel geschikt voor brede paarden ik heb er ook een met een headplate 5 er in op een quarter horse van 170 liggen, de zadelmaker noemt het een olifant dus dat zegt genoeg. Ik heb ook nog een wow zadel hier liggen die is te koop.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:43

Ik heb zelf een Euroriding diamant voor mijn Fries.
Het was een Fit 3 maar heb hem laten verbreden bij de zadelmaker, hij was net iets te krap.
Maar hij zit als een huis!
Wil hem zeker niet meer wegdoen, dus ik was blij dat hij aangepast kon worden.
Heb nog een Fries staan maar die is nog breder, zou willen dat ik daar ook een euroriding diamant voor kon vinden.
Maar ze gaan helaas niet breder.
Euroriding valt schijnbaar wel iets smaller dan andere zadels.
Ik wil voor mijn andere fries voor Barnsby of WOW gaan....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:45

ik zou voor een wow gaan maar je zegt die al niet mooi te vinden. wat ook geschikt is voor rondere paarden is pfiff of een fryso dat laatste heb ik op mijn paard ligge

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:49

Petra_O schreef:
Kentaur is niet erg geschikt voor ronde paarden. Ik heb een keer een fit 4 in handen gehad en ik schrok er gewoon van. Wat was dat ding smal zeg!

Niets aan toe te voegen, ik heb er eentje op mijn haf gepast, ook weinig schoft, en vrij rond in de ribben (al valt ze voor een hafje nog wel mee) en dat lag voor geen Meter... Kon twee vuisten op elkaar leggen tussen het zadel en haar schoft aan de voorkant, en dit was ook een fit 4. Kentaur kan ook ik je dus niet echt aanraden :)

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:37

Natasjaa schreef:
Petra_O schreef:

Niets aan toe te voegen, ik heb er eentje op mijn haf gepast, ook weinig schoft, en vrij rond in de ribben (al valt ze voor een hafje nog wel mee) en dat lag voor geen Meter... Kon twee vuisten op elkaar leggen tussen het zadel en haar schoft aan de voorkant, en dit was ook een fit 4. Kentaur kan ook ik je dus niet echt aanraden :)

ja oke maar een haf is nog wel iets breeder dan een fries en die van mij is half fries he!
Nog tips dan waar ik op moet letten als hij komt passen!

samwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:38

MarciaDenise schreef:
Ik heb zelf een Euroriding diamant voor mijn Fries.
Het was een Fit 3 maar heb hem laten verbreden bij de zadelmaker, hij was net iets te krap.
Maar hij zit als een huis!
Wil hem zeker niet meer wegdoen, dus ik was blij dat hij aangepast kon worden.
Heb nog een Fries staan maar die is nog breder, zou willen dat ik daar ook een euroriding diamant voor kon vinden.
Maar ze gaan helaas niet breder.
Euroriding valt schijnbaar wel iets smaller dan andere zadels.
Ik wil voor mijn andere fries voor Barnsby of WOW gaan....

Ik heb ook een fit 3 maar ik gehoord dat er ook een fit 4 bestaat?? Ik heb ook gehoord dat euroriding smaller valt dan andere zadels.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:50

Echt waar!??
Ow misschien dat ik dan maar eens ga zoeken....
Bedankt voor de tip!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:54

Ik heb een David de Wispelaere van Equestor op mijn half brede schofloze Haf liggen en ben daar super tevreden over.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:06

meet nou eerst eens je boommaat op
er zijn genoeg merken die standaard tot 34 /37 of zelfs 42 gaan