zadel probleem ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dearntje

zadel probleem ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 08:52

pfff gek word ik ervan ...
ik ben op zoek naar ene goed zadel voor mijn merrie, ze heeft een hoge schouderpartij en een lage schoft.
dwz ligt het zadel op de schoft goed dan word haar schouderpartij geblokeerd en als hij op de schouders goed ligt dan komt de boom te ver van haar schoft waardoor het zadel weer niet goed ligt...
grrrrr, ik heb een boomloos zadel geprobeerd maar dat ligt ook niet goed en kreeg ze "bulten "van.
een vzh zadel ligt er nu op maar het is ook niet veel.
dus meestal rij ik zonder zadel maar wil toch ook wel eens op een zadel zitten;)
nu dacht ik misschien heeft iemand tips.. of het zelfde probleem...

bedankt alvast ;)

take_one

Re: zadel probleem ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:47

Gewoon je zadel op maat laten maken is denk ik de enige oplossing?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:48

wat take_one zei idd zadel op maat laten maken
als je in de toekomst wedstrijden wil rijden
zou ik een dressuur zadel op maat laten maken en anders een spring ligt eraan welke kant je op wilt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:04

Ik weet niet wat je aan het zadel uit wilt geven, mischien is een Wow zadel wel iets voor je?
http://www.zadelmakerijboer.nl/wow.html

Ik ben er zelf heel blij mee, mijn paard loopt er echt heel goed mee. En het is op 95% van de paarden passend te krijgen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:08

misschien een zadel nemen met een beetje lage boom ?

Ja ik weet niet hoe je dat kan uitleggen, maar vanaf de takken tot naar boven heb je ook verschillende lengtes in.

Rossner heeft dat, het zit heel dicht op elkaar, misschien ligt het dan wel goed?

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:14

Ik zou eens een goede zadelmaker langs laten komen met verschillende zadels en gewoon passen! mocht er echt niks passen dan inderdaad zoals hierboven al wordt gezegd, een zadel op maat laten maken...

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 08:21

thnx voor jullie tips er is een zadelmaker geweest .. en die heeft gekeken en gepassen en voorstellen gedaan maar dat waren voorstellen met prijzen waar je niet blij van werd.
ik snap een zadel is duur en ik wil er ook geen 500 euro voor geven maar 1400 vind ik echt te gek!!
Als ik nu een wedstrijd ruiter was oke maare, ben maar gewoon een recreant
vandaar mijn vraag hier, als ik niets kan vinden dan blijf ik zadeloos rijden ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:22

Die zadels die pastten, kun je die niet 2e hands kopen?

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 08:24

er moets bijna bij elke zadel wel wat veranderen meer vulling minder vulling noem maar op.. ik had idd gehoopt op een goede uitleg en een zadelmatch dan zou ik die idd evt. via internet kunnen kopen maar de meeste zadels lagen gewoon ...niet :(

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:35

Ik kan ook een WOW-zadel aanraden. Deze kan heel goed op maat gemaakt worden. Niet goedkoop maar ik wil niet meer anders

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:27

Ik denk dat je voor €500 niet veel keus hebt, voor €1000 al wat meer maar voor de A merken begint het rond de €1400, het excuus "ik ben een recreatieruiter en geen wedstrijdruiter dus hoeft mijn paard geen duur zadel" gaat niet op.

Jouw paard heeft recht op een goed zadel en daar hangt soms een prijskaartje aan ook al rij je alleen maar recreatie, ik ken iemand met een zadel van €2500 die alleen maar recreatie rijdt. Dat staat compleet los van de manier waarop je rijdt.

Als je een aantal keer naar de DA moet of fysio, osteopaat, dat kost ook geld, en bijelkaar had je misschien beter dat duurdere zadel kunnen kopen zodat je aan het eind van het verhaal goedkoper uit was geweest, maar nog belangrijker, jouw paard geen blessure had opgelopen.

Paarden houden is nu eenmaal duur en bij zadels is het vaak goedkoop - duurkoop. Ik weet gerust wel dat het een hele hoop geld is, maar je kan beter dan nog even sparen en iets goeds kopen dan elke keer met een paard hebben dat last heeft van een zadel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:13

ingvdh schreef:
Ik denk dat je voor €500 niet veel keus hebt, voor €1000 al wat meer maar voor de A merken begint het rond de €1400, het excuus "ik ben een recreatieruiter en geen wedstrijdruiter dus hoeft mijn paard geen duur zadel" gaat niet op.

Jouw paard heeft recht op een goed zadel en daar hangt soms een prijskaartje aan ook al rij je alleen maar recreatie,.

Kan ik me helemaal in vinden.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:39

Ik ben ook recreatie ruiter, maar heb wel mijn derde zadel binnen een jaar. Ik wilde ook niet meteen aan een duur zadel ivm met de groei van mijn pony, ik ben dat jaar totaal 3100 euro armer geworden van de zadels.

Achteraf heb ik wel spijt gehad dat ik niet meteen voor een duurder zadel ben gegaan.

Alle zadels waren nieuw en aangemeten door een zadelmaker die er verstand van had (dacht ik).

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:36

Mijn paard heeft denk ik een beetje zelfde rug als jouw paard.
Ik heb van de week eindelijk een zadel op zijn rug gehad die paste. (ik ben al sinds september aan het zoeken)
Mijn keus is nu gevallen op een startreck dressuur. Dit is boomloos en lag echt super kost wel 1200 maar goed mijn paard loopt er super mee!
Ik weet het is een hoop geld maar met een zadel heb je echt veel meer plezier met je paard. Ook is het beter voor zijn gezondheid want je kan een paard behoorlijk kapot rijden.

succes groetjes
Mirella

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:04

ik denk dat een Wow zadel(evt 2de hands)een prachtige oplossing is.
toen ik mijn pony kocht had ik een poosje een wintec vzh,dat lag op een gegeven moment niet goed meer,en toen heb ik van mijn ouders geld geleend om een goed nieuw A merk zadel te kopen wat echt goed paste.
ik ben nu nog aan het afbetalen,maar een goed passend zadel is gewoon heel erg belangrijk.

als ik ooit een nieuw zadel weer nodig heb wordt het een Wow of een ander maatwerk zadel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:37

Ik rij ook geen wedstrijden maar morgen komt mijn op maat gemaakt zadel van 2500 euro! Ik heb mega zadelproblemen gehad met euroriding zadels (nieuwprijs daarvan is rond de 1600 euro, dus ook geen goedkoop zadel). Paardrijden is nu eenmaal een dure sport. Ik zou dus gewoon nog een tijdje zonder zadel blijven rijden en sparen voor een goed passend "duur"zadel. Je paard opzadelen met een probleem is echt :n geen optie. De ellende die daar uit voortkomt kost ook veel geld (dierenartsrekeningen).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:42

Dearntje schreef:
ik ben op zoek naar ene goed zadel voor mijn merrie, ze heeft een hoge schouderpartij en een lage schoft.
dwz ligt het zadel op de schoft goed dan word haar schouderpartij geblokeerd en als hij op de schouders goed ligt dan komt de boom te ver van haar schoft waardoor het zadel weer niet goed ligt...

Een zadel ligt achter de schouderbladen. Ik neem aan dat je dat bedoelt?
Wat bedoel je eigenlijk met een hoge schouderpartij? Dat de schouderbladen ver naar achter liggen?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:36

als je maar 1 zadelmaker hebt laten komen, adviseer ik je om een paar andere nog te laten komen. Kan zijn dat deze zadelmaker gebonden is aan een aantal merken. En alleen jou zakken wil legen..

En een 2e hands, die volgends hem goed lag. zoeken op MP en dan bij en af laten vullen door een goede zadelmmaker/passen. Zie ik echter ook geen probleem van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:38

Een zadel is nu eenmaal een duur iets, alleen al door de materialen die eraan zitten. Een goed zadel kan alleen maar goedkoper zijn als de materialen goedkoop zijn en dan kom je uit bij kunststof.

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:05

Zo moeilijk om een goed zadel te vinden.
Als je hem hebt, wees er zuinig op

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 08:49

Wij hebben op de manege Fjorden
Daar hebben sommige van die 'Haflinger' zadels geen idee of ze echt zo heten

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:14

En de wintec zadels waren geen optie? Waar je mee van boom kunt wisselen en die een mooie prijs hebben? Volgens mij kun je die ook gewoon op laten vullen zo nodig ( moet je geen cair hebben? )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:24

Je zegt dat je boomloos hebt geprobeerd, maar hier zijn ook nog zoveel verschillen in! Een barefoot is heel wat anders dan een Ghost of een Freeform.
Vaak zijn deze zadels nét even wat betaalbaarder dan de maatzadels of de hier vaak genoemde WOW. En omdat je verder ook geen wedstrijdruiter bent maakt het ook niet uit dat je dan geen standaard dressuurzadellook hebt :)
Ik stuur je even een pb-tje. ;)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:04

Mijn d-pony lijkt hetzelfde probleem te hebben als jou paard. Ik heb zelf een Passier voor haar gekocht deze is voor heel erg op moeten vullen en momenteel past hij super. Verder melde de zadelmaker mij dat Kieffers ook zeer geschikt waren voor dit type paarden.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 08:57

ik snap een zadel is duur en ik wil er ook geen 500 euro voor geven maar 1400 vind ik echt te gek!!
ingvd je heb verkeerd gelezen denk ik...;) of ik verkeerd getypt ;)
ik zoek ook niet voor 500 euro een zadel ....maar ik wil er geen 1400 euro vooruit geven.
ik kan me niet voorstellen dat ik tot omgeveer 1000- 1200 euro geen zadel kan vinden voor haar...
en natuurlijk heeft ze recht op een passend zadel en goed zadel... ben ik met je eens, maar ik hoef geen zadel te kopen van 1400 want ik hoef niet perse een nieuwe...
dat bedoelde ik, dus voordat iedereen gaan zeggen dat ik geen goed zadel wil...dat wil ik wel maar ik ga geen 1400 euro uitgeven...
dus bij een passend zadel ga ik zoeken op marktplaats etc, en koop daar een zadel. wat ik eerst laat nakijken door de fysiotherapeute van mijn paard... zij komt elke maand!!
want als ik voor 500 euro klaar wilde zijn zou ik wel naar zadelmarkt gaan;) ik wilde gewoon weten of er meerdere mensen dit probleem met hun paard hadden en hoe hun het hebben opgelost.