Singeldrang/vrees: welke singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Singeldrang/vrees: welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:09

Mijn paard heeft singeldwang/vrees (hoe je het maar noemen wilt), zadel past, ligt fijn, paard loopt prima, rug is nagekeken, binnenkort komt er wel even een osteophaat bij, maar het dier is in ieder geval kerngezond en het zadel past prima (boomloos dressuurzadel, en past gewoon echt prima). Wel singelvrees dus, ik singel al heel langzaam aan, gaatje voor gaatje, eerst de singel heel los, en later in de bak vaster (daar reageert ze al veel minder op de singel, dus ik maak de singel heel los vast, en doe de rest in de bak), nou ja, doe er alles aan om het zo aangenaam mogelijk te maken. Het gaat ook steeds beter, dus ik merk zeker resultaat van mijn probeersels en geduld! :D

Ik heb inmiddels al meerdere singels gebruikt, een BF leren singel, een leren singel met dik (nep) bont er onder, een thorowgood airoform (zo heet dat geloof ik) singel, bij die laatste merk ik wel verbetering, maar ik vroeg me af of er nog meer singels zijn die ik proberen kan en die goed zijn. Elastieken singels heb ik bijvoorbeeld geen ervaring mee.

Zoals ik al zei, ik doe enorm mijn best om dit probleem op te lossen en zo aangenaam mogelijk te maken. Er kunnen een heleboel goedbedoelde adviezen worden gegeven in andere richtingen als singels, en ik vind het ook heel lief als mensen mee denken, maar dit topic open ik meer voor adviezen in de richting van singels. Ik ben heel benieuwd naar wat voor singels andere mensen gebruiken voor dit probleem, en hoop op die manier nog iets te vinden waarmee ik het (hopelijk helemaal) op kan lossen.. Het is dus voor een dressuurzadel..

Bedankt alvast!

sharonalover

Re: Singeldrang/vrees: welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:12

Kevje is ook welleens gaan liggen toen ik aansingelde, die is er ook niet zo dol op :n .
Ik heb gewoon een neoprene singel.
Wat ook blijkt te helpen, is zorgen dat hij blijft lopen tijdens het aansingelen. Heb ik zelf nooit geprobeerd, singel ook idd in de bak aan, hier blijft hij wel staan, maar dat kan je ook eens proberen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:13

Ik gebruik voor mijn arabiertje een neopreen singel, dit gaat (redelijk) goed.
Je moet ook bedenken dat singeldwang heel diep kan zitten.
Ook bij de mijne zit de angst zo diep dat hij waarschijnlijk altijd moeite ermee zal blijven houden. Maar met rust, geduld en "foefjes" zoals jij doet (later pas aansingelen) is het goed te doen.
Ach en elk paard heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:15

Ik merk dat mijn merrie met elastiek fijner vindt. Heel strak aansingelen doe ik sowieso niet. Als het zadel op zijn plek blijft bij jolige acties vind ik het best. In de praktijk houdt dat in dat de singel best nog makkelijk een gat strakker zou kunnen na een paar minuten stappen.

Een banaansingel met elastiek schijnt ook goed te helpen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:26

Een vol elastische singel misschien, die rekt helemaal mee maar je zadel blijft goed liggen.

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:31

Ik zou inderdaad ook een elastische eens proberen, vind ze zelf ook zeer fijn in gebruik.
En het zou zoals Brainless al zegt misschien wel nooit meer helemaal overgaan.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:44

hoi,

ik had eerst neopreen en nu thorowgood singel met elastiek aan 2 kanten
het is bij mij ook een stuk verminderd maar heb gelezen in "bit" dat er nu ook singels zijn van wintec met lucht erin?? die zijn in het midden breder zodat de druk meer verdeeld wordt heeft iemand hier al ervaring mee??

zit er sterk over te twijfelen om die eens te gaan proberen. thorrowood
zweet ze snel onder zelfs nu met dit weer ben bang dat ze straks van de zomer er schuurplekken van gaat krijgen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:02

Sinds een week of 2-3 gebruik ik een volelastische singel van FRA (zoek eens op FRA supersingel). Sindsdien reageerd mijn paard niet meer op aansingelen en ik hoef hem niet strak te trekken. Doordat de singel geheel elastisch is verdeeld ie de druk veel beter dan b.v een leren singel met elastiek. Singel koste uit 'n hoofd 60,- en mijn paard is er erg blij mee!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:09

Die van mij doet ook heel boos als ik een singel zonder elastiek gebruik. Bij een singel met elastiek doet hij het nauwelijks.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:19

Ik zou ook voor elastiek gaan, maar misschien is de singel van Ymke ook een goede oplossing. Prijs valt wel mee, daar kan je het neem ik aan nog wel een keer voor proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:22

Een singel met elastiek kan inderdaad de goede oplossing zijn. Zorg dan wel dat je van tevoren goed weet tot welk gaatje je moet aansingelen, anders ga je al gauw te strak en is het effect weer weg.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:44

Ik heb een Gibaud singel bij Levade te koop is wel erg prijzig 179 :$ maar is echt SUPER je voelt zelfs de ademhaling van je paard 8-)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:48

Ik heb een FRA super singel, een vol elastische. Heerlijk ding! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:26

De Westip is ook een vol-elastische singel. Gelijk aan de FRA, maar goedkoper meen ik. Kijk eens op de site van www.buitenzinnig.nl daar staat ie op.
Ik heb iig de western-uitvoering en ook die werkt prima op beide paarden.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:36

Mijn bijrijdpony heeft hier ook last van. Ze hebben alles na laten kijken, maar er is niets aan de hand. Ja, alleen het singelprobleem.
Op de poetsplaats staat hij tijdens het aansingelen ongeveer te piafferen. Ik heb al veel geprobeerd, langzaam aan aansingelen, snoepje tijdens het aansingelen, beetje onverwacht aansingelen. Ben tot de conclusie gekomen dat normaal aansingelen het allerbeste helpt bij mijn bijrijdpony.

Ik gebruik een singel van neopreen. Werkt hier het allerbeste

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:36

Ik zou ook een singel met elastiek proberen. Ik heb een hele fijne neopreen banaansingel met elastiek, die was ook maar iets van 30 euro, dus misschien is dat de moeite waard om te proberen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:03

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga straks even googlen naar die FRA singel en de andere elastische singels, en dan maar eens kijken welke ik ga proberen. De kosten maken me weinig uit, als het maar werkt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:09

Ik had een leren singel en een Thorrowgood met elastiek, maar vind toch een simpele neopreen singel 't fijnste.
Mijn paard had trouwens heel erg singelvrees, dat zich uitte in bokken, slaan en bijten. Hij is 4x door een sportmasseur behandeld. 't bleek dat hij spierverklevingen had op de plek van de singel. Het was dus ronduit pijnlijk voor hem om aan te singelen.

Ik houd 't nu zelf bij met losmasseren en smeer af en toe wat traumeelgel als ik lang gereden heb. De harde gevoelige plekken zijn weg en z'n ongewenste gedrag ook. Ik blijf wel heel voorzichtig met aansingelen en zorg voor een zachte singel, maar hij laat zich nu ontspannen opzadelen.
Als je van plan bent om een singel met elastiek te kopen, let dan goed op dat je niet strakker aansingelt dan je anders zou doen. Dat gaat erg gemakkelijk nml.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:13

Het maakt niet uit welke singel je gebruikt, ze zal bij iedere singel zo reageren.
Ze reageert goed zoals je het nu doet. Gewoon zo doorgaan, losjes beginnen en dan langzaam strakker.
Het gaat wel beter als ze ouder worden, maar het helemaal over gaat het vaak niet.
Als je er rekening mee houdt, valt er vaak goed mee te leven.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:15

valori schreef:
Het maakt niet uit welke singel je gebruikt, ze zal bij iedere singel zo reageren.
Ze reageert goed zoals je het nu doet. Gewoon zo doorgaan, losjes beginnen en dan langzaam strakker.
Het gaat wel beter als ze ouder worden, maar het helemaal over gaat het vaak niet.
Als je er rekening mee houdt, valt er vaak goed mee te leven.

Ben ik het niet mee eens. Het zal even duren voor het er uit is, maar als een paard ervaart dat aansingelen niet vervelend is, gaat het gedrag wel weg.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:20

Ik zeg ook niet nooit, er staat als je goed leest: het gaat vaak niet helemaal over.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:31

Nee dat ben ik met je eens hoor, het gaat vaak niet helemaal over, een andere singel is niet de oplossing van het probleem, maar kan wel fijner zijn voor het paard. Heb me even verdiept in de FRA singel, en ik denk dat ik er maar zo een bestel. Het klinkt heel mooi, en ik lees er ook veel goede reacties over. Bedenk me net dat ik neopreen ook al geprobeerd heb, alleen elastiek nog niet, dus wie weet ;) En anders heb ik nog een voorraadje singels liggen :D

Wat ik dan wel griezelig vind bij elastiek, is dat ik dan misschien te strak aansingel. Hoe overtuigen jullie je ervan dat je dat niet doet? Of zal het bij de FRA singel meevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:43

Zorro, gewoon even goed kijken op welke gaatjes je nu met een normale singel aansingelt en dan ook niet strakker doen dan dat.
Het gedrag zal nooit helemaal over gaan en betekent dat je dus alleen maar deze maatregelen treft om je paard wat te helpen, maar echt weg gaat het waarschijnlijk niet meer.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:35

Ik heb idd niet goed gelezen :o , maar ik bedoel een beetje hetzelfde. Dat het wel beter kan worden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:03

en al aan deze gedacht van Mattes (paar voorbeeldjes)?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- alle singels hebben roestvrije gespen
- alle singels hebben rolletjes op de gesp voor gemakkelijk aansingelen
- alle singels hebben ingewerkt elastiek, helpt niet bij aansingelen maar voorkomt beklemmend gevoel als het paard zijn buik opspant
- alle singels hebben D-ring voor hulpteugel