Paard zomaar ontstoken schoft ?? Dit door borstbeschermer??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yaka

Paard zomaar ontstoken schoft ?? Dit door borstbeschermer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:11

Hi,

(Ik weet niet of dit hier goed staat)

Gister kwam ik bij mij pony toen ik opeens opmerkte dat haar schoft wat opgezet was. Hij was ook warm en als ik er over heen ging zakte haar rug klein beetje in, omdat het pijn deed. Had les maar ben er dus maar niet op gaan rijden. Waarschijnlijk is de schoft ontstoken. Nou heb ik net een nieuwe borstbeschermer bij de divoza gekocht. En die band gaat precies over de plek waar ze er last van heeft..Kan het hierdoor komen?? Ik vraag me dit af omdat ik dacht dat ik het wel es had gehoord. De borstbeschermer heeft ze nu niet meer om, nu maar hopen dat het zo snel mogelijk afzakt. Heeft 1 van jullie ook een idee wat ik er nou het beste aan kan doen?? En reactie zou fijn zijn.

Deze borstbechermer bedoel ik:
Afbeelding

Groetjes Wendy

Edit: De pony heeft een gevoellig huid enz enz.
Laatst bijgewerkt door Yaka op 28-01-09 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Re: Paard zomaar ontstoken schoft ?? Dit door borstbeschermer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:13

Is de borstbeschermer niet te klein ingekocht???

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:17

EngeltjeS schreef:
Is de borstbeschermer niet te klein ingekocht???

De borsbeschermer is gewoon in dezelfde maat gekocht als dekens d8 ik (zelf niet gehaald) maar als ik hem omheb heb ik het idee dat hij niet strakker of kleiner zit als bij anderen. Mijn pony is trouwens wel heel gevoelig qua huid enz.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:34

hmm... misschien kan je een gat 'knippen' op die plek?
wel apart ;)
of een bontje er onder zodat de druk iets minder kan worden?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:58

Kan maar zo, hebben wij bij 1 van onze pony's ook een keer gehad, ook van de borstbeschermer dus. Vind het echt ondingen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:39

Het zijn echt rotdingen :( :(

Mijn paard kon ik drie weken niet rijden nadat ik dat ding een nacht had opgehad!!!
Was de goede maat maar drukte gewoon op de schoft!!

Ik hoor het heel vaak!!

Mijn paard heeft ook een stuk op haar schoft waar geen haar meer op komt!

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:43

Vaak zijn dit rotdingen, heb het meerdere malen geprobeerd. Paarden hadden of wondjes of toch schuurplekken. Beter is om gewoon een goed passende deken aan te schaffen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:45

Tja vind het niet zo gek. Ze hebben vaak al een dikke deken op en nu doe je iets om wat strak zit en gaat er lekker onze zweten en zweren.

Vind het ook ondingen en ik vraag me af waarom??. Vanwege dat kale plekje wat je krijgt?. Nou niemand die daar over valt of wat van aantrekt.

Lekker dik het paard lekker ziekte gaan kweken onder de dikke dekens. Net als de mens.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:53

Meestal doet een goede deken kopen al wonderen ;)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:56

Dit heeft mn vz paard ook gehad, ook van de een op de andere dag. Iemand anders op stal had het ook, werd een hele etterige bult, ook door een borstbeschermer. Ik deed de borstbeschermer om omdat ze echt kaal werd op dr borst, maar nu laat ik het maar, geen beschermer meer om!

Edit: Ik heb er niks mee gedaan/op gedaan. Eventjes niet gereden, wel gelongeerd, ze was er niet gevoelig op dus na een week kon ik weer rijden. Ze heeft er nu nogsteeds een witte plek aan overgehouden op dr schoft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:58

Hier ook iemand die weinig goeds te zeggen heeft over die dingen... Ik zeg: maak dr een poetsdoek van en koop een deken die wel past. :)

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:01

Even koelen met een natte doek of insmeren met een arnicagelei of -zalf. Door drukking ontstaat dan dus een hematoom die wel even aandacht vraagt omdat het een kwetsbare plaats betreft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:04

tbns schreef:
Even koelen met een natte doek of insmeren met een arnicagelei of -zalf. Door drukking ontstaat dan dus een hematoom die wel even aandacht vraagt omdat het een kwetsbare plaats betreft.

Inderdaad. Op de manege koelden wij de drukplekken (die helaas af en toe voorkwamen) altijd door een minuut of 10, meerdere keren per dag, de straal van de tuinslang er zachtjes langs te laten lopen. Dus niet de straal óp de zere plek zetten, maar het water er zachtjes overheen laten gaan.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:18

idd even koelen met ijs of zo'n gepack. wat dom dat je van die dingen zo'n gedonder krijgt..

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:23

wat vervelend zeg, denk je iets goed te doen krijg je dit. Wat je nu misschien kan doen is een handoek o.i.d. dubbel vouwen daar een gat in knippen en er overheen leggen zodat de pijnlijke plek van de schoft in het gat valt en er minder druk op de pijnlijke plek komt. Maar dit moet je goed in de gaten houden dat het niet gaat schuiven, misschien kan je het vast maken aan je deken.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:54

Wanneer je graag wilt dat je paard geen schuurplekken oploopt van de deken maar je wilt geen schoftbeschermer aandoen.....
Koop "onderjurkenstof" (te vinden op de markt) en bekleed daarmee de deken aan de binnenkant. Dat hoeft alleen maar aan de voorkant. Gegarandeert schuurvrij.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:56

Ik heb het ook weleens gehad. Ik had de goedemaat, mijn verzorger had hem verkeerd om gedaan en hij heeft snachts in haar schoft gesneden!

Superzielig!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:59

Ken meerdere paarden die daar last van hadden die ook allemaal een borstbeschermer om hadden. Het kan heel goed dat het daar door is gekomen, zeker als je weet dat pony een gevoelige huid heeft en hij zit ook maar iets te strak is het zo gedaan.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:00

Hhmmm. Ik heb alleen maar goede ervaringen met zo'n borstbeschermer. Gelukkig nooit geen last van gehad!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:37

Grote kans dat het van de borstbeschermer komt! Juist om dat die op die plek zit waar het pijn doet. En ze eerder geen last heeft gehad van haar schoft!
Als ik jou was zou ik die borstbeschermer meteen in de prullenbak laten verdwijnen en opzoek gaan naar een goede deken die niet op de schoft schuurt of bij haar schouders.
Bijv: rhino of dominick dekens

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:37

tbns schreef:
Wanneer je graag wilt dat je paard geen schuurplekken oploopt van de deken maar je wilt geen schoftbeschermer aandoen.....
Koop "onderjurkenstof" (te vinden op de markt) en bekleed daarmee de deken aan de binnenkant. Dat hoeft alleen maar aan de voorkant. Gegarandeert schuurvrij.

Dit is trouwens ook een goede tip! Heb ik ook ooit gedaan, en idd geen schuurplekken meer.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:40

dit had ik met mijn fleece denken ook..
als je eraan kwam was het pijnlijk en met rijden ook
ik heb er toen groene leem op gesmeerd(klei)
dat helpt goed meestal binnen een week genezen
tube kost rond de 10 euro das is het zeker waard
Laatst bijgewerkt door ingetarita op 29-01-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:41

Vio schreef:
Hhmmm. Ik heb alleen maar goede ervaringen met zo'n borstbeschermer. Gelukkig nooit geen last van gehad!

ja ik ook niet hoor...

balen dat het bij jou net niet werkt...
ding weggooien en lekker afspoelen met koud water.
hoop voor je dat het gauw weer bijgetrokken is...

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:50

Bedankt voor al jullie reacties :) .. Ik het idee dat ik wel een goede deken op het zit namelijk heel mooi maar tog wordt ze kaal op de borst.. Maar ach die kale plekken laat ik maar voor wat ze zijn. Ik heb de plek idd ook al gekoeld, door middel van gelpad in de vriezer te leggen en die er ff tien minuutjes op gehad. Ik zelf had nog nooit de van deze verhalen gehoord.. Goed dat ik het nu dus weet. Vandaag was het helaas nog niet echt afgezakt. En ga maar eens wat zalfjes uit proberen :) ..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:55

Borstbeschermers zijn echt de grootste ondingen ooit (even als dekens maar dat is een heel andere discussie) mijn pony had vorig jaar ook een bostbeschermer om omdat ze echt een rot maatje had ( heel spitse schoudertjes) en heeft een schuur plek gekregen op haar schoft door die borstbeschermer waar nu een hele mooie witte plek zit.

Dus TS : snel die borstbeschermer omdopen tot een ander gebruiksvoorwerp :D