[WN] Hilason zadel, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scaramouche

Hilason zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:49

Ik ben nu al een poos op zoek naar een goed en niet te duur western zadel voor een Haflinger waar nog spieren op gekweekt moeten worden.
Nu kwam ik een Hilason zadel tegen en dit leek mij een goede optie voor meneer, maar mijn ervaringen met boomloze zadels en ronde paarden is schuiven en aangezien deze meneer nogal eens wil uitproberen en ervandoor wil schieten moet ik op een stevig zadel zitten, vandaar mijn vraag blijft dit zadel goed op de plek bij onverwachte bewegingen en hoe zit hij voor paard en ruiter?

cornelie

Re: Hilason zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:11

Mijn persoonlijke ervaringen op een ronde appaloosa zijn dat het zadel mooi stevig ligt. Beter dan een barefoot, dat glijdt alle kanten op. Ik vind een hilason wat lekkerder zitten dan een barefoot, bijna geen verschil met een boomzadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:38

Ik volg dit item ook even, ben erg nieuwsgierig naar ervaringen met dit zadel! Heeft iemand wel eens in de praktijk een hilason met een bob marshall vergeleken??

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:01

Citaat:
... nog even over de Hilasons. Ik heb beide nu liggen en natuurlijk is er verschil, dat mag ook wel voor een zadel wat de helft kost tov een Bob Marshall. Maar het zadel is heel goed/veilig bruikbaar en zit zeker niet slecht in elkaar. Voor mensen die iets minder te besteden hebben is een Hilason een goede keus, alleen de paskans luistert iets nauwer als bij een BM.

Quote van Dubbeldun. :)

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:04

Bedankt voor de reacties tot nu toe klinkt veel belovend!
Enne Lipydo hoe vind jij de Hilason qua uiterlijk, voorkant is vrij robuust is dat niet lastig met de ligging van de handen vraag ik mij af..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:11

Hmm. Ik denk dat het niet gaat passen. Vind het niet echt een mooi zadel om te zien, maar dat is geen prioriteit punt natuurlijk :)

Citaat:
De BM is idd 100% duurder als een Hilason, maar is dan ook de basis geweest voor het western boomloze zadel en daar zullen dan ook wel wat ontwikkelingskosten in zijn gaan zitten. Verder betaal je ongetwijfeld ook voor de naam
De BM wordt in Amerika gemaakt met materiaal van goede kwaliteit en de Hilason-zaak wordt gerunt door Pakistani. Ze hebben een winkel/verzendpunt in Amerika, maar of de zadels daar ook gemaakt worden ...(en of die mensen een verblijfsvergunning hebben) is de vraag

Op het oog is er niet veel verschil, maar mij is nav diverse paspaarden wel gebleken dat de BM écht op meer paarden past als de Hilason.
Dat zal te maken hebben met net een andere constructie/uitvoering van de pommel; de takken lopen net is schuiner en vallen dus verder over de schouders als bij BM.
Een beetje hetzelfde wat bij BareFoot dus ook voor problemen zorgt (niet passende pommels).

Verder zijn er wat kleine dingen; de ophang'ogen' voor de singel zitten op een rare plek. De singel zelf is van dunner materiaal. Het toolingwerk is natuurlijk van fabrieksmatige (ondiepe) kwaliteit. Het zilver volgt niet overal netjes de randen van het leer.
Duidelijk zaken waar je de kwaliteit van een zadel vanaf ziet.

Verder is de verkoper (zowel via website/mail als via ebay) erg slordig in het afhandelen van zijn verkopen. Je krijgt niet altijd wat je besteld hebt, maar ook kan het erg lang duren voor het eindelijk arriveert.

De Hilasons die ik geïmporteerd heb kwamen van privé-personen en die geven vaak een duidelijk antwoordt en sturen echte fotoos.
De Hilasons die ik gereden heb zaten niet verkeerd, in het begin wat stug maar dat mag horen bij een nieuw zadel.
Ze zijn niet geschikt voor brede paarden, daar komt duidelijk het verschil met de BM om de hoek kijken.
Die past van een Arabier tot een Belg en de Hilason dus duidelijk niet.

Ze zijn wel lekker kort (60/62 cm), terwijl de BM minimaal 66 cm is.

Hoe het zadel zich houdt na jaren rijden weet ik niet, daar ben ik zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.

en de site nog: http://www.hilason.com/

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:14

Bah, dat is nou weer een tegenvaller

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:16

Of gewoon een keer proberen, dan weet je het zeker :-) Ik vind het zelf in elk geval een fijn zadel en mijn paard is zeker de smalste niet.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:18

het is een kwestie van proberen of het past, wij hebben een Hilason op een stevige D-pony van 1.45 liggen (kruising Tinker) en dat past prima. Hetzelfde zadel past overigens ook op mijn grote brede amerikaanse appaloosa. Ik denk dat in deze quote bedoeld wordt dat het niet op een Belg pastte, maar dat kan Dubbeldun (wiens quote het is) misschien zelf vertellen. Ik denk dat een Hilason prima op een Haflinger kan passen, ook als het een brede is :j De lengte is misschien een probleem, als het geen roundskirt is...

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:19

cornelie schreef:
Of gewoon een keer proberen, dan weet je het zeker :-) Ik vind het zelf in elk geval een fijn zadel en mijn paard is zeker de smalste niet.

Maar wel een stukkie smaller dan onze Haf ben ik bang, maar je komt er inderdaad maar op 1 manier achter, dus als iemand zo'n zadel nog ergens heeft liggen die ik kan uit proberen houd ik mij aanbevolen!

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:20

en het zou dan inderdaad een round skirt moeten zijn omdat hij een redelijk kort ruggetje heeft.....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:21

Waar woon je ergens?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:23

Ik had een Hilason voor mijn kei ronde haflnger gekocht.
De BF lag veel mooier op Wodan, de Hilason was absoluut te smal en schoof veel meer dan de BF.
Het zadel was helaas voor mij ook te klein dus echt heel erg goed heb ik hem niet kunnen testen maar aan de bouw van het zadel kon je wel zien dat hij niet geschikt is voor paarden met veel schoft en dat hij te smal is voor echte ronde brede paarden.
Gebruik anders de zoekfunctie eens er staat echt best een boel over op Bokt.

Prijs kwaliteit vind ik goed genoeg, de fork voor vond ik niet storend, en de afwerking was voldoende.
Maar let wel op, er is al een boel gedonder kwa bestellen en import geweest.
Ik had het zadel ook overgenomen van iemand anders.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 27-01-09 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:24

In Hoogkarspel, vlakbij Hoorn (Noord-Holland)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:35

Heb zelf een round skirt Hilason geïmporteerd en moet zeggen, voor dat geld ziet het er niet verkeerd uit en lijkt het ook kwalitatief redelijk, in ieder geval prima om het een poosje te gebruiken (denk dan aan een jaar of 2) en in die tijd verder te sparen voor een "echte" BM.

Had het zadel trouwens via Ebay gekocht en kreeg een mailtje terug dat ze die nou net niet (meer) hadden. Of ik een andere wilde, jawel hoor, maar zet 'm dan niet op Ebay! Duurde ongeveer een maand voordat ik het zadel in huis had.

Zoals in de mail van Lipydo staat: de tooling is niet super mooi (who cares), de singels (tie strap en off billet) zijn kwalitatief niet optimaal (heb ik dus andere aan gezet), de bijgeleverde beugels waren te krap (ook vervangen dus). Verder heb ik een zadel zonder zilver maar ik heb wel op de foto's op de site gezien dat dat zilver inderdaad niet altijd mooi de contouren van het zadel volgt.

Mijn Hilason schoof de eerste keer op mijn bolronde pony maar da's niet zo gek omdat het zadel behoorlijk stug was. Ik had er trouwens ook een Hilason pad bij gekocht maar die vond ik nou echt niet optimaal c.q. da's echt geen aanrader. Het zadel heb ik sinds half december uitgeleend aan een stalgenoot met een quarter en die is helemaal blij met het zadel: schuift niet, past prima, braaf kleurtje.

Overigens, zie de site http://www.drafthorseclassified.com/tre ... addles.htm voor bredere Hilason zadels (ze lijken er in ieder geval heel erg veel op ;) ).

Kortom, ik zie de Hilason als een fijn trainingzadel, zeker in combinatie met een goede pad, om mee te groeien naar het echte werk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:38

Lipydo heeft wat huiswerk gedaan :D
Tja ik heb een Hilason op een Belg zien liggen en dat pastte idd niet en op de Arabier was het te breed. Mijn BM lag op beide paarden wel goed.
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn BM goed ingereden is en de Hilason nieuw was.

De Fork is idd aan de hoge kant, zijnde een Barrelmodel zadel. Rij je met 2 handen zul je er geen last van hebben, met één hand zul je hem óf iets hoger of meer aan de zijkant moeten houden.

Ik heb er dus eentje liggen; passen/proberen behoort tot de mogelijheden. Stuur maar een PB :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:46

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:48

Zo dat had ik nog niet gezien inderdaad erg link.... dat 'zilver'

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:49

Maar dat is dus geen Hilason, Scaramouche ;)

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:52

Nope, I know

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:55

Ik heb zowat alle pagina's doorgelopen met het zoekterm hilason... en het komt er op neer dat je het toch gewoon moet proberen of je het wat vind en of het past.

DD: Die 'geen Hilason' vind ik er wel mooier uitzien, wat voor zadel is dat?

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:57

Is geen optie heb ik begrepen wat kwaliteit betreft

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 14:58

Zie link van maflinger

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:58

@Lipydo : dat is met elk zadel :D. De kombinatie paard/ruiter/zitgevoel is zo verschillend, daar kan niemand echt een uitspraak over doen.
Wat voor merk dat andere zadel is weet ik niet, maar ik heb ze op ebay wel eens vaker langs zien komen, maar kan ze nu net niet vinden.

Over de kwaiteit van dat andere zadel kan ik ook geen uitspraken doen, die ken ik niet. De Hilason wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:59

Scaramouche schreef:
Zie link van maflinger

Drafhorse is een retailer, niet de fabrikant.