waarom stang&trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

waarom stang&trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:21

Nu wil ik er wel eens een duidelijk antwoord op horen: waarom rijden mensen met stang (en trens)?

Lenneke_

Re: waarom stang&trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:37

Om de hulpen te verfijnen.

Of als je hem verkeerd gebruikt, om je paard in de krul te trekken. Maar daar is het uiteraard niet voor bedoeld.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:39

Ik zou er ook nog niet mee gaan rijden totdat het mag ; in de Z! maar volgens mij hoeft het dan zelfs nog niet eens.. Wel op een bepaald niveau!..

maar probeer zolang mogelijk met een gewoon bitje te rijden, des te (nog) fijner/makkelijker hij wordt met stang en trens

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:44

Lenneke_ schreef:

Of als je hem verkeerd gebruikt, om je paard in de krul te trekken. Maar daar is het uiteraard niet voor bedoeld.

dat snap ik niet

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:46

saskiakefie schreef:
Lenneke_ schreef:

dat snap ik niet

Ik denk dat ze bedoeld dat als je (ook echt!) een stille hand hebt en je dan net een klein beetje meer moet vragen je dan heel licht iets meer druk kan nemen zodat ie dan al reageerd.
Alleen gebruiken mensen het vaak verkeerd en sommige gaan er ook in hangen etc. Zou er alleen mee rijden als je echt weet dat je het kan én een stille hand hebt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:50

het gaat er toch om hoe beter het paard reageert hoe beter het is? dus dan zou als je heel goed rijd, en je paard is ver, dat die stang al niet eens meer nodig is? Sorry ik snap het nog steeds niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:56

Hoe verder je komt hoe meer je paard leert en hoe meer hulpen hij kent. Daarom is het belangrijk dat je de hulpen heel duidelijk en secuur kunt geven, met een gewone trens lukt dat dan niet meer.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:57

saskiakefie schreef:
het gaat er toch om hoe beter het paard reageert hoe beter het is? dus dan zou als je heel goed rijd, en je paard is ver, dat die stang al niet eens meer nodig is? Sorry ik snap het nog steeds niet.

Ik begrijp je punt ook, ben ook geen voorstander van s&t, want je kunt je paard natuurlijk ook gewoon op een normaal trensje rijden en dat ie dan super loopt. Weet verder niet hoe het in elkaar zit sorry ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:01

Lenneke_ schreef:
Hoe verder je komt hoe meer je paard leert en hoe meer hulpen hij kent. Daarom is het belangrijk dat je de hulpen heel duidelijk en secuur kunt geven, met een gewone trens lukt dat dan niet meer.

hoezo lukt dat niet met een gewone trens?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:03

Omdat je met een trens niet zulke fijne hulpen kan geven.

Wíl je het wel snappen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:31

ik denk dat ik het wel snap inmiddels... Ik rij zelf western (nu trouwens nog op trens en zonder sporen óók op de ervaren paarden op stal) maar het principe van sporen en shanks is volgens mij hetzelfde als dat van een stang en trens hoofdstel.

Vergelijk het maar met een afstandsbediening voor een tv. Als je een ouderwetse zwart-wit tv hebt met alleen maar 20 zenders heb je een simpele afstandbediening nodig; 10 cijferknoppen en een aan-uit knop. Voor een tv met teletekst, kleurinstelling, stereogeluid, video optie of weet ik veel wat heb je veel meer knoppen nodig.

In tegenstelling tot een tv kan een paard bijleren... hij kan dus meer 'knoppen krijgen' Máár... de 'afstandsbediening' kan dus niet groter worden... sterker nog; de afstand die een been of hand 'mag bewegen'wordt alleen maar kleiner naarmate je verder komt. Dus wat doe je als je meer knopjes op minder cm2 moet zetten? In eerste instantie maak je de knopjes kleiner... en als dát niet meer gaat (omdat mensen/paarden ook beperkt zijn in hun mogelijkheden om hun benen cq handen secuur te bewegen of te voelen) tsja dan vind je een touwtje uit waar je aan kunt trekken om de tv aan-uit te zetten of een bewegingssensor of zo... weet ik veel.

In elk geval was er bij paardrijden een probleem; men wil heel veel verschillende 'features' zien en het moet er zo uitzien alsof de ruiter zijn handen en benen niet beweegt... de oplossing waren de precizieapparaatjes die we nu in de ring zien. Helaas zijn er (nog) geen oplossingen op de markt die niet verkeerd gebruikt kunnen worden.

Nog even dit; je kunt een paard alles aanleren. Je kunt je paard best aanleren om te traverseren als je aan zijn oor trekt. Maar behalve dat je dan vast niet zo'n goede balans zou hebben zou een jury er vast niet blij mee zijn. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 08:35

oke, ik begin het beter te snappen. bedankt voor de uitleg! :) Maar toch blij ik met iets zitten, van; een paard kan toch alles leren, waarom dan niet met een trensje?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:37

saskiakefie schreef:
oke, ik begin het beter te snappen. bedankt voor de uitleg! :) Maar toch blij ik met iets zitten, van; een paard kan toch alles leren, waarom dan niet met een trensje?

Lang niet alle mensen rijden met S&T in de/het? Z. Het kan namelijk ook op een trensje, maar veel mensen kiezen toch voor S&T. Sommigen omdat het er 'imposant' uitziet, anderen om hun paard makkelijker in de krul te trekken en weer anderen om hun hulpen te kunnen verfijnen, zoals het afstandbedieningverhaal :+ (dat overigens erg duidelijk is!)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:41

Met een scherpe trens kun je net zoveel kwaad als op een stang&trens. Ik snap niet waarom er altijd zo negatief over gedaan wordt, stang&trens wordt veelal door ervaren personen gebruikt en anders onder begeleiding. Natuurlijk zijn er manieren waarop je ermee kwaad kan, maar dat kan met een trens of zelfs met een hackemore net zoveel!
Iedereen vraagt altijd: Waarom stang&trens? Mijn tegenvraag: Waarom geen stang&trens? Zolang het niet in verkeerde handen komt(dat geldt ook voor een gewone trens), is er niets aan de hand en kun je inderdaad de hulpen verfijnen. Daarnaast lopen sommige paarden er fijner op(iets wat natuurlijk niet zou moeten), maar in de praktijk kom je dat toch echt wel eens tegen.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:22

Somebody_ schreef:
Met een scherpe trens kun je net zoveel kwaad als op een stang&trens. Ik snap niet waarom er altijd zo negatief over gedaan wordt, stang&trens wordt veelal door ervaren personen gebruikt en anders onder begeleiding. Natuurlijk zijn er manieren waarop je ermee kwaad kan, maar dat kan met een trens of zelfs met een hackemore net zoveel!
Iedereen vraagt altijd: Waarom stang&trens? Mijn tegenvraag: Waarom geen stang&trens? Zolang het niet in verkeerde handen komt(dat geldt ook voor een gewone trens), is er niets aan de hand en kun je inderdaad de hulpen verfijnen. Daarnaast lopen sommige paarden er fijner op(iets wat natuurlijk niet zou moeten), maar in de praktijk kom je dat toch echt wel eens tegen.

Waarom geen S&T? Omdat je het rijtechnische gedeelte niet moet oplossen met hulpmiddelen maar met het rijden zelf? 9 van de 10 keer zie ik alleen maar trek- en plukwerk tijdens Z1 proeven. Waar gaat dat nou over? Blijf dat dan doen met alleen je trensje, met stang en trens is het dus dubbelop. En inderdaad, 'mijn paard loopt er fijner op' krijg je dan, maar moet je deze problemen niet rijtechnisch oplossen? Tuurlijk, als het niet in verkeerde handen terecht komt is er niks aan de hand, maar ik merk zelf dat veel mensen al in de M een S&T erin gooien, gewoon omdat het mag in de Z en ze dan maar vast gaan oefenen. Maar dat is lang niet altijd nodig. Trouwens, een S&T heb je toch nooit 'nodig'? Dan doe je toch iets fout :+ Ik zou het iig een stuk leuker vinden om iemand een goede Z proef te zien lopen op een trens, dan op S&T :j

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:30

Janientje schreef:
Somebody_ schreef:

Waarom geen S&T? Omdat je het rijtechnische gedeelte niet moet oplossen met hulpmiddelen maar met het rijden zelf? 9 van de 10 keer zie ik alleen maar trek- en plukwerk tijdens Z1 proeven. Waar gaat dat nou over? Blijf dat dan doen met alleen je trensje, met stang en trens is het dus dubbelop. En inderdaad, 'mijn paard loopt er fijner op' krijg je dan, maar moet je deze problemen niet rijtechnisch oplossen? Tuurlijk, als het niet in verkeerde handen terecht komt is er niks aan de hand, maar ik merk zelf dat veel mensen al in de M een S&T erin gooien, gewoon omdat het mag in de Z en ze dan maar vast gaan oefenen. Maar dat is lang niet altijd nodig. Trouwens, een S&T heb je toch nooit 'nodig'? Dan doe je toch iets fout :+ Ik zou het iig een stuk leuker vinden om iemand een goede Z proef te zien lopen op een trens, dan op S&T :j

Dat is dus klinklare onzin! Want dan zou je het rijtechnische probleem op trens volgens jou moeten oplossen zonder bit, want ook een bit kan verkeerd gebruikt worden. Een stang en trens wordt niet gebruikt als hulpmiddel, maar als verfijning, als aanvulling. Dat begrijpen heel veel mensen blijkbaar niet, iedereen denkt dat dat is omdat je hem daar ff lekker mee kan doorpakken(of weet ik veel wat), maar dat is echt onzin! Daarnaast wordt een s&t veelal gebruikt vanaf de M2+een aantal wp's, dan is er meestal toch geen echt rijtechnisch probleem meer, maar wordt er gesproken over een stukje verfijning! Waarom zou iets nodig zijn? Wie zegt dan ook dat hij/zij een S&T nodig heeft om een paard goed te krijgen? Vraag het maar eens aan de Z combinaties, niemand zal zeggen dat het nodig is, en vaak worden de paarden thuis ook gewoon veel op trens gereden. Het is net dat stukje verfijning, die je in een Z proef wel nodig kan hebben, en in een b proefje niet. Het maakt mij totaal niet uit of iemand fijn rijdt met een trens, of met een stang en trens. Beide zijn bij goed gebruik prima! Dat je tijdens een Z1 proef vaak ruk en plukwerk ziet, is ook onzin, misschien is dat in jou buurt(of gewoon omdat jij erg zwart/wit kijkt naar het fenomeen S&T), maar over het algemeen zie je toch gewoon fijne combinaties in het Z1, ze zijn daar niet voor niets beland.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:32

Vóórdat je aan stang en trens begint hoor je je paard eerst alles goed voor elkaar te hebben met alleen een trens.
Dan kan je met stang en trens beginnen om het allemaal net even wat makkelijker te laten lopen.
Wat ook zo is is dat de knopjes dan zo dicht op elkaar zitten dat het wel zo fijn is dat je dan met precisie hulpen kan geven.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:46

Het ziet er naar uit dat ook dit topic weer gaat verzanden in anti en pro s&t berichten en dat is toch jammer.

Maar om even terug te komen op de vraag: Met s&t rijden veel mensen om de hulpen te verfijnen. Je kan dan net wat makkelijker duidelijk maken aan je paard wat je van hem vraagt. Je kan je hulpen "kleiner" geven en dan begrijpt je paard nog steeds wat je wil. Het afstandsbedieningverhaal hierboven is een hele mooie beeldspraak!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:50

Citaat:
Dat is dus klinklare onzin! Want dan zou je het rijtechnische probleem op trens volgens jou moeten oplossen zonder bit, want ook een bit kan verkeerd gebruikt worden. Een stang en trens wordt niet gebruikt als hulpmiddel, maar als verfijning, als aanvulling. Dat begrijpen heel veel mensen blijkbaar niet, iedereen denkt dat dat is omdat je hem daar ff lekker mee kan doorpakken(of weet ik veel wat), maar dat is echt onzin! Daarnaast wordt een s&t veelal gebruikt vanaf de M2+een aantal wp's, dan is er meestal toch geen echt rijtechnisch probleem meer, maar wordt er gesproken over een stukje verfijning! Waarom zou iets nodig zijn? Wie zegt dan ook dat hij/zij een S&T nodig heeft om een paard goed te krijgen? Vraag het maar eens aan de Z combinaties, niemand zal zeggen dat het nodig is, en vaak worden de paarden thuis ook gewoon veel op trens gereden. Het is net dat stukje verfijning, die je in een Z proef wel nodig kan hebben, en in een b proefje niet. Het maakt mij totaal niet uit of iemand fijn rijdt met een trens, of met een stang en trens. Beide zijn bij goed gebruik prima! Dat je tijdens een Z1 proef vaak ruk en plukwerk ziet, is ook onzin, misschien is dat in jou buurt(of gewoon omdat jij erg zwart/wit kijkt naar het fenomeen S&T), maar over het algemeen zie je toch gewoon fijne combinaties in het Z1, ze zijn daar niet voor niets beland.

Die snap ik even niet. Waarom moet je inene bitloos rijden als je een rijtechnisch probleem hebt? (ik haat computers, praat niet zo lekker) Ik denk dat ik het een beetje vaag heb opgeschreven. Ik bedoel dat je de oefeningen die gevraagd worden in een Z proef op een trens kan rijden, kan je dat niet, dan moet je er geen S&T in hangen, maar gaan nadenken wat je fout doet. Snappie?

Ik bepaal zelf wel wat ik zie, goed? Oa bij ons op stal zie ik weinig combinaties die rijden met plezier van beide kanten, niet alleen van de ruiter af. Natuurlijk zijn er combi's die wel rustig rijden en streven naar een rustige en fijne proef, maar ik zie er veel meer die de stang strak hebben (ja, af en toe ben ik echt verbaasd) en zo de ring door gaan met een paard dat met een wild zwaaiende staart en omhooggetrokken hoofd in de rondte loopt. En zwart/wit ben ik zeker niet. Op stal reed iemand die heerlijk kon rijden en tijdens de training met een 'loshangende' stang reed, geen probleem en haar paard liep heerlijk. Als iedereen zo reed, zou ik er geen problemen mee hebben. Even voor de duidelijkheid, ik ben nergens tegen! Ik heb er alleen problemen mee dat vele mensen er zo makkelijk over doen, terwijl ze eigenlijk niet weten waarvoor het is. Ja, voor verfijning, maar wat is dat?
Waarom kan je die verfijning dan niet toepassen met alleen een trens? Kun je mij vertellen waar je precies je stang voor gebruikt? En waarom je dat niet met alleen een trens kan? Dit is zeker niet aanvallend, maar ik ben gewoon geïnteresseerd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:56

Ik bedoel dit niet om je af te schepen met een loos antwoord. Maar om sommige dingen te kunnen begrijpen moet je zelf de ervaring hebben. Het is ook moeilijk om te kunnen inschatten hoe je je hulpen steeds verder kan verfijnen, wanneer je zelf nog een B of recreatie ruiter bent.

Dan kan je wel blijven doorvragen over hoe dat verfijnen dan in elkaar zit. Maar al leggen 100 mensen je het naar hun beste kunnen uit, uiteindelijk heb je nog steeds niet zelf het verschil gevoeld, en is het gewoon moeilijk te plaatsen.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:58

Die verfijning kan je dus minder goed toepassen met alleen een trens. Door er een stang bij te hangen heb je dus ipv 1 pook (om even nu de versnellingsbak van de auto als beeldspraak te hebben) er twee. Je kan dus ook je paard in aan halve versnelling zetten. Het is vaak zo dat paarden als ze hun achterhand beter gaan gebruiken en dus verzamelder gaan lopen, ze meer druk gaan geven op het bit. Daar heb je dus je stang voor. Je kan dat dan beter opvangen en dan de achterhand nog meer activeren om er nog beter onder te komen en dus steeds dichterbij het ideaal plaatje te komen. Het vereist overigens wel wat ruiterkunst om netjes met s&t te rijden. Met een doorgeslagen stang rijden is niet fijn voor je paard maar met een losse stang ook niet. Ik zeg zeker niet dat iedere ruiter die met s&t rijdt dit goed doet maar ze doen het ook niet allemaal slecht. Er zijn trouwens ook genoeg ruiters die met een gewone trens ook niet om kunnen gaan.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:02

Lietje1 schreef:
Die verfijning kan je dus minder goed toepassen met alleen een trens. Door er een stang bij te hangen heb je dus ipv 1 pook (om even nu de versnellingsbak van de auto als beeldspraak te hebben) er twee. Je kan dus ook je paard in aan halve versnelling zetten. Het is vaak zo dat paarden als ze hun achterhand beter gaan gebruiken en dus verzamelder gaan lopen, ze meer druk gaan geven op het bit. Daar heb je dus je stang voor. Je kan dat dan beter opvangen en dan de achterhand nog meer activeren om er nog beter onder te komen en dus steeds dichterbij het ideaal plaatje te komen. Het vereist overigens wel wat ruiterkunst om netjes met s&t te rijden. Met een doorgeslagen stang rijden is niet fijn voor je paard maar met een losse stang ook niet. Ik zeg zeker niet dat iedere ruiter die met s&t rijdt dit goed doet maar ze doen het ook niet allemaal slecht. Er zijn trouwens ook genoeg ruiters die met een gewone trens ook niet om kunnen gaan.

Hier schiet ik en ik hoop TS wat mee op. Je gebruikt het dus voor een deel verzameling. Danku +:)+ Kort maar krachtig. Had niemand dat wat eerder kunnen zeggen :+

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:07

Niet iedereen gebruikt S&T voor de verzameling(dat is maar 1 van de vele redenen). Mijn paard kun je namelijk ook gewoon op trens helemaal doorsluiten, daar heb ik geen S&T voor nodig, maar er zijn mensen die dmv S&T hun paard wel beter kunnen doorsluiten. En ja, dan is het een hulpmiddel, net zoals het een bit, 'verplichte'(vanaf M) spoortje, een bit of evt een zweepje. Je kan het dus niet zo zwart/wit omschrijven, zoals jij het graag wil hebben. Er zijn meerdere redenen waarom mensen een S&T gebruiken, maar zoals al meerdere keren gezegd, dat is moeilijk om uit te leggen aan mensen die daar zelf geen ervaring mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 27-01-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:12

Het is scherper, doet meer pijn, net als met spoor. Je hoeft minder druk te gebuiken, omdat het scherper is, paard reageert sneller op minder druk zeg maar. Dus het lijkt allemaal heel zachtaardig is het eigenlijl niet. En het is zelfs bitloos te doen, zit alleen veel langere trainingsmethode achter, maar tijd is geld in de paardensport.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:15

Somebody_ schreef:
Niet iedereen gebruikt S&T voor een de verzameling(dat is maar 1 van de vele redenen). Mijn paard kun je namelijk ook gewoon op trens helemaal doorsluiten, daar heb ik geen S&T voor nodig, maar er zijn mensen die dmv S&T hun paard beter kunnen doorsluiten. En ja, dan is het een hulpmiddel, net zoals het 'verplichte'(vanaf M) spoortje, een bit of evt een zweepe. Je kan het dus niet zo zwart/wit omschrijven, zoals jij het graag wil hebben. Er zijn meerdere redenen waarom mensen een S&T gebruiken, maar zoals al meerdere keren gezegd, dat is moeilijk om uit te leggen aan mensen die daar zelf geen ervaring mee hebben.

Ik zeg toch ook voor een deel verzameling. Niet voor verzameling. Ik hoef het helemaal niet zwart/wit, maar dit is één van de redenen en daar schiet ik dus iets mee op, met jouw herhaling 'moeilijk uitleggen' schiet ik en zowel TS niks op, met het verhaaltje van Lietje1 wel.

Citaat:
*proest* daar wil ik toch even op ingaan. Die ruiter moet gewoon helemal geen teugels in handen hebben :)

Ik lees even bij.

Zeker, maar ga jij het ze vertellen? :+ Meestal vinden dat soort mensen zichzelf nogal goed :=

Citaat:
Het is scherper, doet meer pijn, net als met spoor. Je hoeft minder druk te gebuiken, omdat het scherper is, paard reageert sneller op minder druk zeg maar. Dus het lijkt allemaal heel zachtaardig is het eigenlijl niet. En het is zelfs bitloos te doen, zit alleen veel langere trainingsmethode achter, maar tijd is geld in de paardensport.

Mee eens, maar ik begrijp wel dat het zowel fijner is voor de ruiter als het paard als je minder druk hoeft te gebruiken. Maar helaas wordt er soms misbruik van gemaakt en werkt het inderdaad alleen maar scherper in... Nogmaals, niet altijd natuurlijk.