iemand tips voor een goed zadel????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

iemand tips voor een goed zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:20

Hallo,

Weet niet zeker of er al een topic met dit onderwerp is maar kon het zo snel niet vinden..
Ik wil over een tijdje mijn paardje gaan inrijden maar zit me een beetje
af te vragen wat nu eigenlijk een goed zadel is..Er zijn echt zoooveeel merken...
en kan ik beter eerst een lichter zadel aanschaffen
voor het inrijden,of kan ik meteen een zadel kopen waar ik haar mee kan blijven rijden?
Heeft iemand een goede tip voor mij? :D
Ik wil recreatief en dressuur met haar gaan rijden..
Is dan een dressuur zadel beter of misschien beter een vzh zadel??
Prijsklasse maakt niet zo heel veel uit,wat zouden jullie mij aanraden en wat vinden jullie zelf fijn?
oh ja en is 1 op maat laten maken beter ? (denk het eigenlijk wel toch??)

Alvast bedankt voor de reacties!!

siskeh

Re: iemand tips voor een goed zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:24

(even ervanuitgegaan dat je een jong paard wil inrijden)
het is belangrijk om er rekening mee te houden dat je paard de komende jaren nog groeit!
zelf ben ik voor boomloze zadels, die zijn lichter, en hoeven minder aangepast te worden.
bij de eerste ervaringen is het onwijs van belang dat het zadel niet pijn doet, dus gooi er niet zomaar een zadel op als je niet weet of het wel goed zit

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:28

Op maat maken is denk ik altijd beter. Dan past ie precies op jou paard. Maar wel heel kostbaar.
En als je een jong paard in gaat rijden dan groeit hij waarschijnlijk nog in de breedte en door het trainen krijgt hij meer spieren waardoor hij ook 'groeit'. Dus dan heeft je paard na een tijdje (ik gok een jaar of 2) een nieuw zadel nodig omdat het niet meer past. En dat is wel weer zonde van zo duur op maat gemaakt zadel. Dus ik zou eerst een ander zadel kopen, wel één die goed past! Ik weet dat er vrij veel bedrijven zijn met een pas service. Dan komt er iemand naar jou toe en gaat een aantal zadels passen op jou paard. Het is heel erg belangrijk dat het zadel goed zit. Dus zoek iemand met verstand van zaken en liefde voor zijn vak.
De keus of je een dressuur zadel of een veelzijdigheid zadel moet nemen. Ligt echt bij jou. Wat vind je prettig en wat wil je met je paard gaan doen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:28

Voor een jong paard dat nog niet ingereden is zou ik geen duur zadel aanschaffen. Je paard gaat de eerste tijd nog een wat groeien, gaat spieren ontwikkelen,... met als je gevolg dat je zadel niet meer past. Dan is het in mijn ogen zonde om een duur op maat gemaakt zadel aan te schaffen. Je neemt beter eerst een goedkoop (natuurlijk ook passend) zadel, en eens je paard uitgegroeid is kan je gaan uitkijken naar dat ultieme zadel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:31

Koop een WoW, die zijn erg prijzig, maar wel super aanpasbaar.
Je hoeft dan dus niet steeds een nieuw zadel te kopen, maar kan je zadel gewoon laten aanpassen.
Daarbij is er een zeer ruime keuze in kleur, model, zitting, zweetbladen.

Gewoon geweldige zadels, nooit meer gezeur met hard geworden of klonterende vulling. Geen verkeerd gevulde zadels meer omdat er lucht in de kussens zit.

http://www.zadelmakerijboer.nl
of gezellig naar de WoW dag komen 22 feb. zie :
[EA-CO] wowdag 22 febr. 2009 Reigersburgh waddinxveen

Ik benhet dus neit met ashkerlon eens, een WoW kan je laten mee groeien met je paard. Je hebt dan dus echt een zadel voor het leven! geen gezeur van elke 3 maanden een nieuw zadel moeten kopen, uiteindelijk passen "gewone" zadels maar een korte periode goed.
Met een WoW heb je dat probleem niet meer.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:32

Ik zou een wincte aan schaffen misschien 2e hands omdat je de boom kunt verwisselen, je paard groeit nog zo veel in zijn spieren, als hij voledig is uit gegeroeit een zadel aan laten meten, ik had eerst ook een ander zadel voor mijn merrie, en dat is gaan klemmen dus flink problemen mee gehad, niet fijn :T

Maar suc6 Met het inrijden en het zoeken van een zadel

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:43

het is inderdaad een jong paardje wat ik ga inrijden,nu bijna 3 maar ga pas echt beginnen als ze 3 en een half is,maar wil ook eerst beginnen met het zadel er eens opleggen en longeren etc.

@ ma_rie_tje.. deze had ik inderdaad ook al een gezien maar kon ze niet terug vinden,is in principe echt perfect als ze er in kan mee groeien en je niet een nieuw zadel hoeft aan te schaffen na een paar jaar.. thanx ;)

de wintce ga ik ook eens googlen.. :)

@ ticktack,zadel ziet er echt mooi uit maar weet eigenlijk haar maat niet precies dus geen idee of het zou passen... :-/

Had ook al bij boomloze zadels zitten kijken,maar vroeg me af als ik haar daarmee zou inrijden ze het niet heel vervelend gaat vinden wanneer ik haar later in de toekomst bijvoorbeeld wel met een zadel met boom zou willen rijden. Ze lijken mij wel echt super fijn om mee te rijden,maar misschien is dat dan beter om die later aan te schaffen wanneer ze aan een zadel met boom gewend is ? of is dit nou een hele rare redenatie van mij???

Thanx voor de reacties!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:44

Aan de wow-zadels had ik inderdaad niet gedacht.
Het blijft een feit, wat voor zadel je ook koopt, dat je na 6 maanden opnieuw een zadelmaker moet laten komen om te controleren of alles nog goed ligt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:49

Als de prijs niet uitmaakt en je wilt een zadel wat superzacht zit en die prettig is voor de paardenrug
kan ik de WOW (nieuwprijs 2400 euro) zeer zeker aanbevelen
http://www.zadelmakerijboer.nl
in een goedkopere prijsklasse maar wel een erg goede pasvorm en zacht voor de paardenrug een Meyerstone (nieuwprijs 950 euro)
http://www.meyerstone.com

Maatzadels klinken mooier dan ze zijn!
Stel dat je paard veranderd van bespiering ..weg maatzadel
Om maar niet te spreken over de onvakundigheid over de pasvorm die eerder regel zijn dan uitzondering...helaas
Inclusief het het knalhard en scheef vullen (of eigenlijk meer volproppen) van de zadels

edit:typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 25-01-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:51

Wintec is opzich leuk, alleen lang niet geschikt voor alle paarden.
Nadeel van wintec vind ik dat het toch geen echt goed zadel is.

Boomloos is een vreemde redenatie... Nadeel van boomloos is dat het ook niet op alle paarden goed ligt.
Ander nadeel vind ik dat het niet stevig ligt. Denk aan hangen, opstijgen ed. daarbij moet jou balans goed zijn om je paard goed op eigen benen te laten lopen. Met een bv barefoot zit je niet zo heel erg stevig. Niet echt geschikt voor een jong paard dat wellicht nog flink opzij gaat springen als die schrikt of een bok partij geeft.
Maar ook dat is persoonlijk

Over WoW ben ik zeeeeeeer goed te spreken. Wintec ben ik geen fan van. Wintec boom vervangen kanje zelf, maar de kussens zijn niet gemakkelijk op te vullen. Je blijft met een wol vulling zitten (welke niet altijd even goed wordt opgevuld) of met een cair systeem (ook lucht, maar niet op te vullen).

Met mijn advies blijf ik bij WoW. Je zou Arie Boer (komt bij jou uit de buurt) kunnen vragen meer informatie.

Met mij zijn er nog een heel aantal bokkers die zeer tevreden zijn met hun WoW, mocht je ervaringen willen horen van WoW gebruikers dan kan je in dit topic terecht [HK] Wow om het wachten te verzachten: Arie en de wowettes deel 2

@ Ashkerlon: daar heb je helemaal gelijk in!
Ik ken zelfs gevallen dat het nog vaker moest. Zelfs bij oudere paarden kan WoW flinke spier veranderingen veroorzaken waardoor Arie (of een andere WoW verkoper) al snel terug moet komen voor de aanpassing van een headplate (kosten nieuwe headplate: 35 euro)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:54

@ma_rie_tje
Ik ben het helemaal met je eens 8-)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:41

tuurlijk zit boomloos niet op elk paard goed, daar moet je idd goed naar kijken.
IMO kan boomloos ook prima om in te rijden, je moet natuurlijk wel weten wat je doet.

het lijkt mij niet dat een boomzadel in principe vervelender is als een boomlooszadel.
dus de overstap van boomloos naar boomzadel moet denk ik geen probleem zijn.

het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf of jij boomloos prettig vind rijden...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:39

als je al een BF gewend bent is het niet zo lastig, als je gen BF gewend bent zal je in het begin erg je balans moeten vinden.
In een BF zit je gewoon niet stevig.

Zeker om dan meteen als eerste begin een jong paard ermee in te rijden is dan niet slim.
Mijn paard is veel gewend, ik ken mijn paard goed (heb ik ruim 11 jaar) en ik heb ook wel is op hem met een BF gereden, maar heb dn echt een bagger balans.
Ik ben het niet gewend. Als ik vaker BF zou rijden zou het beter gaan, maar je moet gewoon weer helemaal je balans vinden en een onwijs onafhankelijke zit hebben.

Als je het niet gewend ben is het imo dus niet slim om er dan meteen een jong paard mee in te rijden

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:45

nee dat ben ik met je eens!
je moet sowieso eerst een periode op een barefoot gereden hebben voordat je er een paard mee in kan rijden.

ik ken meerdere bedrijven die boomloos inrijden, maar die mensen rijden altijd boomloos, dus die zijn niets anders gewent

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:59

Ook ik zou een Wow zadel adviseren. Om dezelfde redenen die Marietje en Unamie al hebben genoemd.
Ik ben er zelf ook heel tevreden over, en zou geen ander zadel meer willen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:56

Moderatoropmerking:
Het aanbieden van eigen goederen is op HAR niet toegestaan en daarom is een advertentie-bericht verwijderd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:38

Ehm , Marietje , veel mensen zitten juist steviger op een Barefootje dan op een ander zadel hoor , juist omdat je veel meer contact hebt , je paard veel beter aanvoelt en veel dichter op je paard zit waardoor je meer "in" je paard zit dan erbovenop. Als je dat eenmaal ervaren bent voel je je vaak echt niet meer "zeker" op zo'n boomzadel :)

Dat het meer zou glijden op je paard is ook onzin , een Barefootje ligt vaak steviger dan menig op maat gemaakt boomzadel.

Natuurlijk komt het wel voor dat ze soms schuiven , maar minder vaak dan dat mensen schuivende boomzadels hebben hoor :) Wederom doordat het zadel zo flexibel is en er dus heel dicht omheen ligt , heeft het een extra goede grip op het paard.

Ik vind de Wow-zadels ook erg gaaf en ben blij dat ze er zijn , beter dan de standaard boomzadels +:)+

Super ook dat ze zo populair zijn :j

Elk paard dat van een standandaard boomzadel naar een wat flexibeler zadel gaat is mooi meegenomen :j

Maar ik vind wel dat de Wow een beetje overdreven opgehemeld wordt en het ook een groot aandeel gebakken lucht is dat wordt verteld om de Wow aan te prijzen.

Zoals dat je met 1 zadel je leven lang doet. Paard verandert ? Nieuw paard ? Net iets andere kussens of zweetblad nodig ? Je hoeft geen nieuw zadel. Whaaa geweldig *stuiter*.

Ehm , nee , maar je moet dan wel allemaal nieuwe losse onderdelen kopen , waardoor je alsnog extra geld uit moet geven en dus NIET hetzelfde zadel steeds mee verandert.

Je legt dan een verzameling extra onderdelen aan voor een prijs waarvoor je makkelijk 2 supergoede andere merkzadels had kunnen kopen , dus in hoeverre dat voordeliger is :)

Ook het aanpassen van de lucht in de kussens kan bovendien fout gedaan worden , en is altijd tussentijds handwerk.

Ofwel : je bent altijd te vroeg of te laat met het aanpassen.

Stel een paard wordt steeds breder , als hij dan bvb. deze maand een boombreedte van 34 nodig heeft en over een half jaar alweer 36 , en de zadelverkoper past het zadel nu aan en over een half jaar weer , dan moet die dus een keuze maken.

OF het zadel is in dat halfjaar een tijd lang te breed , OF het is een tijd lang te smal.... je blijft toch tobben op deze manier want het zadel past zichzelf niet aan.

Wat dat betreft heb ik dan liever een boomloze hoor , die past zichzelf elke seconde zelf aan aan het model van het paard en de bewegingen die die maakt.

Dus dat is nogal een verschil....

Neemt niet weg dat een Wow 100x beter is dan een standaard boomzadel , maar het overdreven gejubel erover is echt wel een deel gebakken lucht.... zo spectaculair bijzonder is hij nou ook weer niet , ook al doet de prijs dat wel vermoeden :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:41

naja weet trouwens niet hoe veel de WoW kost,
maar goede zadels vind ik sowieso niet voor niets....
barefoot is volgens mij ongeveerd de goedkoopste qua boomloos( of natuurlijk de randoll's of een merkloos boomloos zadel)

een goed boomzadel zou volgens mij ook niet goedkoop kunnen zijn..

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:20

ik raad je een wintec aan omdat je van boom kan wisselen en kan aanpassen aan de rug van je paard!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:29

pmarena, een barefoot zadel is ook absoluut niet geschikt voor ieder paard. Voor mijn 19 jarige paard met artrose in de rug is het me absoluut afgeraden door de fysio.
En waarom mensen die een Wow zadel hebben er zo jubelend ethousiast over zijn? Moet je mijn 19 jarige paard met artrose in de rug momenteel zien lopen met zijn Wow zadel. En mijn paard is echt niet de enige die heel erg verbeterd met een Wow.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:35

Mensen ga nou geen discusies lopen voeren, er vraagd hier gewoon iemand om een goede raad, wat jij er van vind, en niet wat jij van een andere keus vind

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:28

Ik zou eerst lekker met een iets oudere zadel beginnen, omdat als hij straks klaar is met het inrijden dan heeft hij meer spiermassa opgebouwd, en dan zou ik gaan voor een euroriding diament of het huismerk van Divoza rossner, een prima zadeltje voor een leuke prijs..

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:12

Persoonlijk ben ik voor mijn 3 (dit jaar 4) jarig paard gegaan voor een 2e hands springzadel van 2jaar oud van Passier. Ik had er voor de eerste weken een oude passier op liggen. Nu heb ik er een zadel bijgekocht dat zeer netjes ligt en ik weet het een paard kan veranderen, maar dan kan ik de gok toch wagen aangezien volgend jaar de volgende aan de beurt is. En anders pech, zadel kun je altijd nog verkopen het is immers geen rommel.

Ik ben zelf ook wezen kijken naar nieuwe Henri du rivel en knight rider zadels. Moet eerlijk zeggen Hdr oogde niet slecht, maar had te platte kussens in mijn ogen. De knight rider vond ik persoonlijk troep, dan ga ik toch voor een 2e hands topmerk dat je nog wat kunt laten aanpassen en dat anders nog goed verkoopbaar is. Probeer anders een 2e hands kiefer veelzijdigheidszadel deze zijn ook niet zo duur meer.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:49

Een WOW is een heel fijn zadel en ook later weer aanpasbaar te maken voor je paard. Idd een zadel voor het leven als je de beurs ervoor hebt.

In de wat goedkopere prijsklasse, ca. €800,= is een Wintec Isabell Werth een mooi zadel met een fijne diepe zit en dikke kniewrongen, deze heeft een verstelbare boom en is hierdoor aanpasbaar aan je paard als deze straks gaat groeien.

Een 'gulden' middenweg zou een Bates zadel kunnen zijn, de Bates Isabell Werth ca. € 1.600,= is een mooi leren zadel met diepe zit en heeft net als Wintec het verstelbare boom systeem, dus blijft ook aanpasbaar voor de toekomst.
Daarnaast is er nog de Bates Innova, een zadel wat je geprobeerd moet hebben om het echt te waarderen, maar ook leer en met het verstelbare boom systeem, deze ligt rond de € 2.000,=

Bij Wintec en Bates zit in de kussens een cair systeem, een faomkussen met luchtbubbeltjes er tussen, dat is niet zo goed aanpasbaar als het luchtsysteem uit een WOW zadel. Voor een paard met een wat moeilijkere pasvorm zou ik zeker voor een WOW zadel gaan. Voor alle zadels geld dat deze uiteraard wel moeten passen op je paard, dus laat daar iemand naar kijken met verstand van zadels en niet een dealer van bijv. Wintec of Bates die je kosten wat kost zo'n zadel moeten verkopen onder het mom dat dit merk zadel altijd past....want dat is dus echt niet waar.

Wil je een paar jaar fijn rijden en dan investeren? ga dan eens kijken voor een Wintec of Bates, wil je het meteen helemaal goed doen en heb je het geld ervoor, een WOW is echt WAUW als je erop zit en Arie boer is behalve de verkoper van WOW zadels ook een zeer kundig man met jarenlang zadelmaak en zadelpas ervaring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:32

Hier nog iemand zeer enthousiast over Wow (iets minder over de prijs, maar allez, alle prijs naar zijn waar ;) )

Mijn ervaring met Wintec is dat het vaak wel fijn past op ronde paarden (Haflingertype) maar niet op het typische sportpaardtype. Daarnaast vind ik de Cairkussens keihard, kan me echt niet voorstellen dat dit fijn is voor een paard.

Een andere optie is een tweedehands A-merk en dat evt. later weer inruilen op een andere, net zo lang tot je paard iig qua boommaat een beetje constant blijft. Is wel een heel gedoe, ik zoek me zelf gek naar een goede zadelmaker. Helaas hier geen geld voor een tweede Wow, anders was dat zeker mijn eerste keuze!