) een heerlijk ER Luxor zadel, die door verandering van bespiering van mijn paard voor een rugprobleempje bij mijn paard heeft gezorgd. Het zadel is ietwat achterover gaan liggen op mijn paard, waardoor Wout zijn lange rugspier wat overgevoelig is geworden. Hiervoor ben ik met hem naar de kliniek gegaan, en aan die kliniek zit ook een zadelmaker verbonden.Ik zit een beetje in dubio wat voor nieuw zadel ik nu aan zal gaan schaffen. Ben gister op Jumping geweest, en heb daar zowel iemand van Hulsebos als Daaleman gesproken.
Daaleman levert eigenlijk bijna geen negatieve verhalen op, maar daar vind ik het zo vreemd dat ze het zadel maken na het opmeten en dan opsturen i.p.v. gewoon brengen en kijken hoe het ligt. Het argument bij Daaleman was dat het zadel op maat gemaakt is, dus zeker goed op het paard ligt. Ook moeten de kussen eerst nog even inzakken, dus is het beter als ze na een paar maanden tot een jaar is komen kijken naar het zadel. Tja, zal gerust wat voor te zeggen zijn, maar ik heb nu gewoon een lichtelijke zadelmakersvrees...
Hierdoor was ik enthousiaster over HB, maar als je dan al die enge verhalen hoort (eh, leest... ) over scheve bomen, dat is niet iets wat je wilt horen als je paard al een probleempje in zijn rug heeft gekregen door een zadel.
Beiden lijken mij in principe ook fijne zadels, maar zit zo te twijfelen. De zadelmaker op de kliniek zei namelijk dat alleen een Schumacher en misschien een bepaald type van KN op Wout zou passen, maar ja, die verkoopt natuurlijk geen Hulsebos of Daaleman, dus wat daar nu waar van is weet ik ook niet. Ik voelde me door hem zo een bepaalde richting op gedwongen, en dat is niet prettig. Maar ja, ik wil nu wel het beste voor mijn paard, maar zelf ook lekker zitten. Gevoelsmatig zeg je dan dat maatwerk het beste is, maar wat is nu eigenlijk maatwerk? Zowel bij Hulsebos als Daaleman bouwen ze om bestaande bomen heen, en dat doet een goede zadelmaker met opvullen, toch?! Dilemma, dilemma...
Dinsdag ga ik weer naar de kliniek, en als dan uit de thermoscan blijkt dat Wouter zijn rug een heel stuk verbeterd is, kan ik daar in principe een zadel aan laten meten, maar dan zit ik daar alsnog met een "fabriekszadel".
De DA heeft me wel een keer gezegd dat de zadels van HB ook het dieptepunt wat meer achterin hebben liggen, en dat moet ik nu voor Wout juist niet meer hebben. Over Daaleman zei hij niks, en hij is erg enthousiast over de Schumacher. Ik heb dus op een Schumacher gezeten, maar die vond ik dus echt voor geen meter zitten...
Wat zouden jullie doen in mijn geval, of hebben jullie toevallig nog de Gouden Tip voor een echt goede, ONAFHANKELIJKE zadelmaker???