[WN] Singel keuze

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Singel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:29

Omdat ik (op termijn :o ) van plan ben mijn paardje helemaal "in het nieuw te steken", ben ik nog op zoek naar een goede singel.

Ik heb er momenteel eentje van continental die je kan losmaken van de singel zelf,en waarvan de onderkant een soort neopreen is.

Ben heel tevreden over de singel zelf, het enige probleem is dat ik in de indruk heb, dat de singel wordt bijeen geperst aan de "oksels" :P

Nu ben ik dus op zoek naar een anatomische singel.
Ik heb er twee gevonden die qua prijs heel goed meevallen, alleen weet ik niet welke kiezen en wat het verschil juist is.

Het gaat over deze singels:
http://www.lonestarstore.nl/singelsp2.html
&
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... l+446.aspx

Is de Protect eerder om de bescherming van de haartjes te doen? En wat zijn jullie ervaringen met een gelsingel ?

DubbelFun

Re: Singel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:19

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:34

In reactie op DubbelDun der suggestie, de bovenste single is idd fijn afgezien van het rolletje. Mijn ervaring is dat zo'n rolletje vaak niet zo fijn rolt als het lijkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:35

Nou deze rolt uitstekend :D en je moet zelfs uitkijken niet té strak aan te singelen :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:36

Ik heb blijkbaar over die gelsingel met elastiek overheen gekeken.
Lijkt me wel een fijne singel. Heeft er iemand een idee wat de functie van de gel is? Is dit enkel ter verzachting?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:37

Ja, ik heb nu ook al zo'n tie strap van nylon en ben altijd bang te straf aan te singelen. Is het echt zo dat het rolletje extra laat aansingelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:37

Door het rolletje 'rolt' de singelriem makkelijker, dat is ook de bedoeling er van. Met nylon zal dat nog makkelijker gaan als met leer.

Het materiaal is Aeropreen (neopreen met kleine gaatjes) en zou dus iets luchtiger moeten zijn (minder zweten). Al heb ik dat nooit zo gemerkt eigenlijk :D Ook afhankelijk met hoe lang je rijdt, hoe intensief en wat de buitentemperatuur is en hoe snel je paard zweet :D

Door de gelinlage is het zachter voor het paard, maar ik moet zeggen dat de Westip het wint.
Dat is iig mijn favo-singel.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 09:55

Die Westip hebben ze enkel in een "recht" formaat, denk ik?

Ik zoek echt een anatomisch gevormde singel, of een roper model.
(Een wollen singel wil ik niet)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:04

Waarom specifiek een gevormde singel ??
De brede vorm in de singels is bedoeld om drukverdeling te krijgen om die plek waar het paard de druk als vervelend ervaart.
Het elastiek van de Westip doet precies hetzelfde :D in die zin dat het meeveert.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 10:09

Ik zou graag een singel met uitsparing hebben, omdat ik de indruk heb dat mijn singel te breed is en het lijkt of deze "onder de oksels" wordt samengedrukt.

'k Moet wel zeggen dat ik vroeger met een singel van professional's choice reed, en dit probleem niet ervaarde met deze singel.
Nu heb ik een continental, deze is ook duidelijk breder dan de prof.choice. (maar net daarom had ik deze gekocht) en lijkt het mij toch dat ze er wat last van ondervindt. Ook zijn de haartjes op die plaats dunner geworden...

De singel van prof., daar rijdt mijn zus nu mee (is een 32", en ik heb maar een 30" nodig), en omdat deze singel waarschijnlijk met het zadel verkocht zal worden, heb ik een nieuwe nodig en liefst een goede

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:13

Kun je de singelplek niet iets naar achteren verleggen ??
Je hoort iets van 10 cm ruimte te houden achter de 'oksels'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:41

HumbleTalent schreef:
In reactie op DubbelDun der suggestie, de bovenste single is idd fijn afgezien van het rolletje. Mijn ervaring is dat zo'n rolletje vaak niet zo fijn rolt als het lijkt.

ik heb deze singel en het rolletje rolt al jaren prima :j
De singel blijft ook goed. Ook na jaren. Zo uit het hoofd 3 jaar en nog steeds nergens kapot en het rolt ook nog steeds.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:43

DubbelDun schreef:
Waarom specifiek een gevormde singel ??
De brede vorm in de singels is bedoeld om drukverdeling te krijgen om die plek waar het paard de druk als vervelend ervaart.
Het elastiek van de Westip doet precies hetzelfde :D in die zin dat het meeveert.

snapt ik wel DD waarom
Lan moet bijvoorbeeld echt een anatomische singel. Ze is toch iets anders van bouw dan de gemiddelde quarter en zonder een anatomische singel tikt ze constant met haar been tegen de singel aan. En dan is er keurig op de goede plek aangesingeld. En dat levert hele nare plekken als je niet op tijd bent.

De oorzaak ligt in de enorm ruime gangen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:24

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:28

Waarom koop je hem niet online bij JustWestern ??

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:36

Omdat het goedkoper is als ik deze singel in Belgie kan kopen... :-)
Maar als niemand ze heeft, koop ik'm uiteraard bij justwestern

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:39

Soms staan ze ook wel eens op ebay.de
Is misschien ook nog een optie :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:47

Ja, maar als de verkopers niet antwoorden op de vraag hoeveel de verzendingskosten zijn, zal er niet veel "verkoop" plaatsvinden :-(

Ik heb net nog een andere topic gelezen ivm wel of geen elastiek in de singel... Weet echt niet wat doen. Ik heb er nog nooit een gehad met elastiek in, en ben bang om te veel aan te singelen (of net te weinig). Langs de andere kant denk ik wel dat mét elastiek aangenamer is voor het paard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:58

Tja ik kan alleen maar zeggen dat sinds ik mét elastiek rijd ik die gelpad niet meer gebruikt heb.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:40

Blijft je zadel met een singel met elastiek, goed op zijn plaats?

Ik wil echt een nieuwe singel, maar twijfel tussen die met en zonder elastiek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:15

Met mijn andere singel bleef het zadel ook op zijn plek :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:03

Hai, ik jump ook even in dit topic, zit het net allemaal te lezen. :Y)
Ik heb een soortgelijk probleem (denk ik) ik heb nu een neopreen singel maar mijn paard is allergisch voor neopreen, dus doen we er altijd bontjes omheen, geen echt schaap maar gewoon katoen met een soort kunstbont denk ik, ze zijn best breed en ik was ze na 2x ermee gereden te hebben.
Mijn paard is ook geschoren en nu zag ik pas dat hij aan weerskanten een kaal plekje heeft vlakbij zijn voorbenen (5cm erachter ongeveer) waar de singel zit.
Ik ben echt een creme-pjes mens dus wilde er meteen wat op doen maar heb van JP geleerd dat je geen prutjes op singelplekken moet smeren dus dat heb ik ook braaf niet gedaan!
Ik heb er een strakker bontje omheen gedaan (omdat de bontjes nogal eens willen gaan draaien tijdens het rijden) maar nu lees ik in dit topic dat te strak aansingelen ook een naar effect kan hebben (dit doe ik om te voorkomen dat het gaat draaien)
Kortom: doe ik er goed aan strakker aan te singelen tegen het draaien of juist niet?
Ik weet dat zijn vorige eigenaresse eigenlijk nooit aansingelt, gewoon een beetje los-vast zeg maar.
Komen die schuurplekjes dus daarvan of komt het van het feit dat hij geschoren is?

Heb ook al eens een tijdje gedacht aan een andere singel, een leren ofzo waarvoor we geen bontjes meer hoeven te gebruiken, die gewoon zo eraan kan.
Heeft iemand ervaring met leren singels? Is dit fijn op lange ritten en schuurt dit niet?
Alle singels zijn tegenwoordig van dat fijne neopreen en aeropreen en word er helemaal #%^$^ van aangezien Twis er niet tegenkan, vind het zelf superspul hoor maar dus niet voor Twisje.

Ook vraag ik me af (jaja, ik ga nog even door met het verhaal) of drukplekjes naast de schoft -"naast" wil zeggen aan weerszijden tien centimeter onder de schoft, boven de schouder zegmaar - kunnen komen van te strak aansingelen.
Mijn paard is de laatste tijd veel bespiering kwijtgeraakt door puur recreatief rijden en lange trainings-pauzes door bevroren rijbakken en de hele rambam, en nu heb ik het idee dat mijn zadel over zijn schoft zakt... dit zou niet moeten kunnen, dat weet ik, dus nu doe ik er 2 pads onder om de rugbespiering na te bootsen en mijn zadel te foppen zodat mijn zadel denkt dat ik nog een heel gespierd paard heb en mijn zadel niet meer over zijn schoft kan zakken (snappen jullie hem nog?)

Kortom:
[*] Singelschuurplekjes van draaiend bontje, van scheren of van te strak aansingelen?
[*] Zijn leren singels fijn? Ook op lange ritten?
[*] Oude drukplekjes naast schoft door zakkend zadel (op te lossen met dubbele pad) of door te strak aansingelen?

bedankt voor de antwoorden alvast! *D

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:08

Gleyla schreef:
Omdat het goedkoper is als ik deze singel in Belgie kan kopen... :-)
Maar als niemand ze heeft, koop ik'm uiteraard bij justwestern

Bij www.justwestern.be

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 22:43

De meesten opteren voor de singel mét elastiek...? Dan ga ik het morgen bestellen..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 12:45

Nog een laatste vraag. De gel in deze singels, blijft die op zijn plaats?
En die mét elastiek is dus aangenamer voor het paard, hé?