Zadelnood..!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Zadelnood..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:20

Beste mensen,

Wie kan me helpen? Ik ben ten einde raad (en m'n zadelmaker ook...?!?!). :n
Even kort: ik zoek een zadel voor een Fries dat GOED ligt... ;)

Ik rijd een Friese merrie van mijn oom. Heb sinds een jaartje een nieuw Kentaur (medea 2) dressuurzadel gekocht (850 euro excl. beugels etc.). Zadelmaker is toen geweest en heeft allerlei zadels gepast. Deze lag mooi en heb hem gekocht.
Nu schuift hij vreselijk naar voren. Ik zit te veel op de achterkant en hij helt naar achter. Opvullen is 2 keer gebeurd: hielp niet.
Duur dek eronder met uitneembare kussens: helpt nog niet. (Wilde ik eigenlijk niet, maar dit was een noodoplossing).
Zadelmaker is namelijk nog 3 keer geweest met verschillende zadels, tweedehands en nieuw. We hebben er ongeveer 20 zadels opgehad, zoals JC, Ainsley, Nightrider, Wintec. Een tweedehands zadel van een superbrede haflinger schoof óók naar voren...! Zelfs de Wintec met verwisselbare boom schuift naar voren..! Ik ben ten einde raad..Het is ontzettend vervelend als je na je proefje zo'n beetje boven op de nek van je paard zit...!! :n
En wat nog veel erger is: de rug van onze mooie stermerrie!
Ze is drachtig, maar het veulen verwachten we pas in juli (het insemineren lukte niet in het begin, dus laat drachtig). Ze is van zichzelf ook rond, maar het is meer een luxe- dan een 'boerenfries'. Heeft ook nog redelijk wat schoft, dus het is niet zo dat ze helemaal geen schoft heeft.
Tweespan heeft Fryso zadels, maar wilde ik eerst niet i.v.m. de prijs ('t is niet voor mijn eigen paard).
Mijn zadelmaker zei dat hij zoiets nog nooit gezien had en dat hij eigenlijk een beetje met een mond vol tanden stond. Hij wil er wel alles aan doen om voor mij een goed zadel te vinden, maarja...!?! Dit KAN toch niet of wel?
Zijn hier meer mensen die dit probleem herkennen?

Anoniem

Re: Zadelnood..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:21

Als er niks past lijkt mij de enige oplossing een op maat gemaakt zadel ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:22

een 2 de zadelmaker eens laten komen?

Daphne__

bij onze oude pony was dit ook zo, wij hebben toendertijd een zadel laten maken speciaal vo0or haar bouw etc.
is flink duur maar dan heb je ook wat :)

Olikea

of een boomloze.. misschien kun je er een testen..

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:27

Haha...ja inderdaad, wel lekker duur ja ;) vooral als het je eigen paard niet is :D. Op maat gemaakt...hm...hoe duur zit je dan ongeveer? Een dressuurzadel op maat gemaakt?
Ik had pas contact met een andere zadelmaker. Deze dacht dat een JC zadel wel zou passen.
Mijn eigen zadelmaker heeft ook JC zadels en hij kwam eerst passen. Aangezien dat al geen succes was,
hoefde die andere man ook niet meer te komen. Wat een gedoe zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:27

Een (andere) zadelmaker kan ook zelf zadel aanpassen ;)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:28

Ik zou inderdaad een overstap doen naar een ander persoon/zadelmaker. Mocht er dan nog niks uit komen, dan
word het toch een op maat gemaakte.

Tip: http://www.happyhorseadvies.nl
Mijn vaste zadelpasser, en zéér tevreden!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:32

Ik weet niet waar je woont maar ik kan je Zadelmakerij Kootstra in Groningen van harte aanbevelen. Je moet deze meneer wel ophalen want hij heeft geen rijbewijs maar het is nog een ouderwetse zadelmaker met enorm veel ervaring en een zeer kundig man.
En ja, daar betaal je wel voor..
Ik kan me voorstellen dat geld wel een drempel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:32

misschien dat boomloos(tijdelijk) de beste oplossing is?
vooral omdat je zegt dat de fries drachtig is.
dat betekend dat een zadel wat je nu op maat maakt over eent tijdje niet meer zal passen hoogstwaarschijnlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:35

Een op maat gemaakt zadel of kijken wat er met een wowzadel kan, aangezien het ook nog om een drachtige merrie gaat. Een wow zadel kan je veel meer aanpassen dan een wintec, met alles. Maar een stuk zou je ook aan zadelboer hier moeten vragen. Die is één van de (twee dacht ik) leveranciers.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:37

Een voorsingel gebruiken... Wel ervoor zorgen dat het zadel verder goed past en in overleg met een zadelpasser kan dit wel eens een goede oplossing zijn....

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:41

ik heb er ook een tijd last van gehad erg vlakke en ronde haflinger ik heb nu een zadel met voor singel dan zit de sigel stoor bij de boom vast heb je dit wel is geprobeerd

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:43

En over een voorsingel had mijn zadelmaker het ook. Maar ik denk dat hij zo erg schuift dat dat niet gaat helpen.
Ik durf het niet goed aan, want als hij eenmaal aan het zadel gesleuteld heeft en het pas nog niet...pff.

adnariM: Die site ziet er inderdaad erg goed uit. Zal er eens goed over nadenken! Bedankt voor de tip!! Ik woon ook in Gelderland dus dat komt mooi uit. De beste oplossing tot nu toe denk ik...Natuurlijk weer lekker prijzig, maar ik vind de gezondheid van Gjetsje toch echt belangrijker. Misschien wil mijn oom (=eigenaar) wel meebetalen (wie weet... :o ). Trouwens, als zo'n zadel na 5 minuten doorzitten al 10 cm naar voren schuift (zo erg is het :( ), is dat zo frustrerend. Mijn geduld wordt er niet beter op tijdens het rijden.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:44

Oja, de zadelmaker zei ook: als je het zo ziet (net opgezadeld) lijkt het alsof hij perfect ligt. En tóch gaat hij schuiven.
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 21-01-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:46

een zadel met voorsingel kan je gewoon kopen ik heb er twee kentaur en een thorowgood allebij dressuur zadels en niet de duurste merken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:11

Volgens mij kun je zelfs een voorsingel los kopen..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:27

Ibalia schreef:
Volgens mij kun je zelfs een voorsingel los kopen..

Ja maar dat is niet fijn voor je paard!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:41

of een speciaal merk voor friese paarden. of op maat laten maken.

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:08

sinds wanneer kan je een voor singel kopen als het in je zadel zit

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:22

Ik heb ook een losse voorsingel gehad hoor (voor een paar maandjes omdat er even geen andere oplossing was) :P Zijn bij vrijwel elke ruitersportzaak los t kopen ;) Mijn paarden hebben nog nooit last gehad van die aparte voorsingel :) Hoewel ik een voorsingel geen goede oplossing vind omdat het alleen symptoom bestrijding is. Het zadel schuift ten slotte naar voren omdat het niet goed past.

En dan opper ik hier nog maar een keer aangezien je er nog niet op gereagrd hebt: Misschien is boomloos een (tijdelijke) oplossing, zeker aangezien ze drachtig is en dus nog erg van figuur zal veranderen. Dan is het zonde om nu een goed passend zadel te kopen, het is namelijk zeer waarschijnlijk dat het dan over en aantal maanden en na de dracht niet meer past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:25

Nou , als een zadel naar voren schuift en ook nog eens gekanteld ligt , is het wel heel duidelijk dat het dus niet goed past...

Nu ben ik een liefhebber van boomloze zadels , maar als je zulke grote problemen hebt dan moet je daar zelfs met een boomzadel nog wel heel wat verbeteringen in aan kunnen brengen hoor :j

Zeker de moeite waard om nog eens iemand anders naar te laten kijken.

Een zadel op maat laten maken geeft helaas ook geen enkele garantie dat het dan wel goed ligt , genoeg voorbeelden van mensen die flink in de buidel getast hebben voor een maatwerk-zadel , en dan nog allerlei problemen ermee hadden , ondanks meerdere malen aanpassen...

Dus veel geld spenderen geeft helaas ook geen garantie dat je dan iets echt goed liggends hebt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad, verschillende (goede en goed bekend staande) zadelmakers en osteopaat hebben er naar gekeken, verschillende zadels geprobeerd, uiteindelijk één gekocht (Ideal, was de enige die goed past) zeggen allemaal het zadel ligt perfect. Hij ligt ook goed als je hem erop legt, sluit overal mooi aan, ligt recht en toch bleef hij naar voren schuiven.

Nu heb ik er een bontje onder en met elastische singel, voorste een gat losser dan de achterste, de voorsingel is naar achteren geplaatst en nu gaat het goed.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:06

Hoe breed is de ruimte tussen de kussen?
Veel friezen hebben een zeer brede wervelkolom
Het beste is dan minimaal 5/6 vingers tussen het kussenkanaal
Leg je er een zadel op met een te smal kussenskanaal dan ligt het zadel bovenop de wervels en kan daardoor naar voren schuiven
Ook een te krappe boom-maat kan er voor zorgen dat een zadel naar voren schuift.

Een voorsingel is in mijn ogen geen optie
maar meer om een slecht passend zadel toch ''passend'' te krijgen
Er komt zo meer druk op de schoft, dat is zeker niet prettig voor het paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:32

Ik heb ook een tijdje een fries gereden, eerder het magere sporttype. Die had een dressuurzadel van Zadelmarkt en ik had steeds het idee dat het zadel nooit echt goed lag. Maar aangezien het mijn paard niet was en er geen drukplekken ontstonden ben ik er niet veder op ingegaan. Dus 't is niet omdat het slecht oogt dat het werkelijk ook slecht ligt.
Mijn Wintec ligt in mijn ogen ook echt bovenop mijn paard, maar volgens de zadelmaker is de boommaat, alle contactpunten en hoe ik het positioneer op haar rug ok. Dus als je zadels past, steeds ermee rijden zonder zadeldoek/gel/schapevel/... en naar de aftekening op de rug kijken.

Nu laatst kocht ik een tweedehandszadel (Kentaur Artemis, dressuur) en daar zat in de onderste zweetbladen, eerder aan de voorkant, een kleine opening in om de voorste singelstoot door te halen. Hierdoor trek je het zadel vaster op de schoft en zou je het naar achter "kantelen" van je zadel en het wegschuiven tegen gaan (nu dacht ik wel dat de zadelmaker zij dat bij het andere paard het zadel naar achte rkantelde en schoof, dus niet naarvoor zoals bij jou). Als ik het gebruik bij mijn paard, dat een vrij vlakke rug heeft, dan komt het zadel achteraan inderdaad los van haar rug, omdat alle spanning meer van voren zit. Misschien kan jij het omgekeerde laten doen. Kost denk ik niet zoveel en als het niet goed is zie je er niks van.