Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Tamadine schreef:Ik heb even op bokt zitten kijken en zitten zoeken, maar ik kan het niet echt vinden...
Maar hoe weet je nu (als je voor het eerst een zadel aanschaft voor een nieuw paard bijv.) hoeveel inch zadel je nodig hebt?
Zijn er bepaalde tabellen die bijv beetje meten met je gewicht en/of maatkleding? Of weet iedereen het gewoon van zichzelf?
Gr Mara
lieziej schreef:Wat ik altijd heb geleerd was dat 12, 14 inch voor de hele kleine kinderen zijn (tm 12 jaar) 16 inch is voor de jonge tieners, en daarboven was 16,5 inch voor broekmaatje 34, 17 inch voor 36, 17,5 inch voor broekmaat 38 en 18 voor 40.. als ik me niet vergis
PriscaZ schreef:Daarbij is het ook nog afhankelijk van de vorm van de zit van je paard. Bij een heel diep dressuurzadel is een 17 inch bijvoorbeeld veel krapper dan een 17 inch bij een springzadel.
Bij mijn dressuurzadel heb ik bijv. 17,5 inch en bij mijn springzadel een 17 inch.
. Het kan idd ook zijn dat je zelf een 18 inch nodig hebt en deze vwb lengte niet past op je paard ivm een te korte rug. Tamadine schreef:Ze heet wat dat betreft niet echt een bouw van een tinker, meer het karakter en het bonte deel...
Voor de rest heeeft ze best een mooi lijf en is ook 166 groot...
Zoezi schreef:Moet jij op een arabiertje met een korte rug eens een 18" leggen. Dan krijgt hij rugproblemen hoor!
De " zegt iets over de lengte van het zadel. Maar het lengte van het zadel is niet voor jouw broekmaat, die is voor de rug van je paard.
Trouwens, jij zegt 17" voor maat 36? Ik heb toch echt maat 38 en rijdt met een 17".
Ik heb ook nog een 18" zadel liggen. Zit ook prima, maar die rust voorbij zijn laatste rib op zijn rug.
Dus eigenlijk kan iemand die een 18" zadel nodig heeft niet op een paard rijden met een korte rug!
Bren79 schreef:Zoezi schreef:Moet jij op een arabiertje met een korte rug eens een 18" leggen. Dan krijgt hij rugproblemen hoor!
De " zegt iets over de lengte van het zadel. Maar het lengte van het zadel is niet voor jouw broekmaat, die is voor de rug van je paard.
Trouwens, jij zegt 17" voor maat 36? Ik heb toch echt maat 38 en rijdt met een 17".
Ik heb ook nog een 18" zadel liggen. Zit ook prima, maar die rust voorbij zijn laatste rib op zijn rug.
Dus eigenlijk kan iemand die een 18" zadel nodig heeft niet op een paard rijden met een korte rug!
Wil niet veel zeggen maar ik hoef niet te gaan rijden met een 18 inch zadel geheid dat ik mijn reet kapot rijdt, en zo hetzelfde voor iemand die in een voor zichzelf te krap zadel rijdt
Zoezi schreef:lieziej schreef:Wat ik altijd heb geleerd was dat 12, 14 inch voor de hele kleine kinderen zijn (tm 12 jaar) 16 inch is voor de jonge tieners, en daarboven was 16,5 inch voor broekmaatje 34, 17 inch voor 36, 17,5 inch voor broekmaat 38 en 18 voor 40.. als ik me niet vergis
Moet jij op een arabiertje met een korte rug eens een 18" leggen. Dan krijgt hij rugproblemen hoor!

Zoezi schreef:Moet jij op een arabiertje met een korte rug eens een 18" leggen. Dan krijgt hij rugproblemen hoor!
Bodan schreef:@ Tamadine : ik zou als ik jou was, als het past op je paard een 18,5 a 19 inch zadel nemen met een vlakke zit, dan heb je toch net wat meer ruimte dan in een diepe zit.