Hoeveel inch zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Hoeveel inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:54

Ik heb even op bokt zitten kijken en zitten zoeken, maar ik kan het niet echt vinden...

Maar hoe weet je nu (als je voor het eerst een zadel aanschaft voor een nieuw paard bijv.) hoeveel inch zadel je nodig hebt?

Zijn er bepaalde tabellen die bijv beetje meten met je gewicht en/of maatkleding? Of weet iedereen het gewoon van zichzelf?

Gr Mara

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:58

Tamadine schreef:
Ik heb even op bokt zitten kijken en zitten zoeken, maar ik kan het niet echt vinden...

Maar hoe weet je nu (als je voor het eerst een zadel aanschaft voor een nieuw paard bijv.) hoeveel inch zadel je nodig hebt?

Zijn er bepaalde tabellen die bijv beetje meten met je gewicht en/of maatkleding? Of weet iedereen het gewoon van zichzelf?

Gr Mara

Je moet niet alleen kijken naar je gewicht of maat kleding. Je moet als het zadel op de rug van het paard ligt op een aantal andere dingen letten.
Rust het zadel niet voorbij zijn laatste rib op zijn rug?
Zijn zijn schouders vrij? (je moet je hand er tussen kunnen steken)
Is zijn ruggegraat vrij? (je moet onder het zadel voelen of de boom netjes langs de ruggegraat ligt.
Voor de rest is het bij mij zo: 17" maatje 38
Maar je kan net zo goed in een 18" zitten, je houdt dan gewoon wat meer ruimte over.

Elise_K

Re: Hoeveel inch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:01

Wat ik altijd heb geleerd was dat 12, 14 inch voor de hele kleine kinderen zijn (tm 12 jaar) 16 inch is voor de jonge tieners, en daarboven was 16,5 inch voor broekmaatje 34, 17 inch voor 36, 17,5 inch voor broekmaat 38 en 18 voor 40.. als ik me niet vergis ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:07

lieziej schreef:
Wat ik altijd heb geleerd was dat 12, 14 inch voor de hele kleine kinderen zijn (tm 12 jaar) 16 inch is voor de jonge tieners, en daarboven was 16,5 inch voor broekmaatje 34, 17 inch voor 36, 17,5 inch voor broekmaat 38 en 18 voor 40.. als ik me niet vergis ;)

Moet jij op een arabiertje met een korte rug eens een 18" leggen. Dan krijgt hij rugproblemen hoor!
De " zegt iets over de lengte van het zadel. Maar het lengte van het zadel is niet voor jouw broekmaat, die is voor de rug van je paard.
Trouwens, jij zegt 17" voor maat 36? Ik heb toch echt maat 38 en rijdt met een 17".
Ik heb ook nog een 18" zadel liggen. Zit ook prima, maar die rust voorbij zijn laatste rib op zijn rug.
Dus eigenlijk kan iemand die een 18" zadel nodig heeft niet op een paard rijden met een korte rug!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:12

ja, klopt. ik ben veel gezetter met een maat 46 en zit goed op een 18inch O:). je moet ook wel kijken naar het ras, idd een arabier heeft een kortere rug waardoor een 18inch zadel niet fijn ligt.maar goed iemand met MIJN postuur zet je dan ook niet op een arabier :+

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:13

het klopt echt niet met de leeftijden, want ik ben bijna 16. en 1.73 en mijn pony is een arabier/nrps maar echt het ruggetje van een arabier,dus echt klein en die heeft altijd 17 inches.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:16

Daarbij is het ook nog afhankelijk van de vorm van de zit van je paard. Bij een heel diep dressuurzadel is een 17 inch bijvoorbeeld veel krapper dan een 17 inch bij een springzadel.

Bij mijn dressuurzadel heb ik bijv. 17,5 inch en bij mijn springzadel een 17 inch.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:19

ik heb geen spring zadel alleen dresuur en die is 17 en eerst had tie een zadel erop 16 inch. dus het moet ook passen met de vormen van zun spieren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:20

PriscaZ schreef:
Daarbij is het ook nog afhankelijk van de vorm van de zit van je paard. Bij een heel diep dressuurzadel is een 17 inch bijvoorbeeld veel krapper dan een 17 inch bij een springzadel.

Bij mijn dressuurzadel heb ik bijv. 17,5 inch en bij mijn springzadel een 17 inch.

Ja inderdaad. Daarom zeggen ze ook altijd dat je een zadelpasservice moet gebruiken.
Met een verkeerd zadel kan je je hele paard verpesten :(

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:46

Nou daarom vraag ik het ook een beetje.

Ik heb namelijk op dit moment maat 50 * schaam* en moet dus misschien een zadel gaan kopen voor een paardje wat ik op het oog heb. Paard is 166 en kruising tinker nrps en ze is nog maar 3. Het is de bedoeling haar dan 1 a 2 keer in de week te rijden tot ik lekker ben afgevallen en dan tot die tijd lekker veel grond werk en lopen langs de weg zodat ze goed verkeersmak word.

Maar ik zou dus al niet weten wat voor inch ik nodig zou hebben... De meeste mensen hebben namelijk maatje kleiner...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:20

Zadels proberen op een bok, de zadels die goed passen/zitten mee laten nemen en dan op je paard passen. Het lijstje van Lieziej is idd aardig goed, maar veelal is het niet leeftijd gerelateerd maar op je postuur. Ken vele meiden van rond de 16 die een groter zadel nodig hebben dan ik ;). Het kan idd ook zijn dat je zelf een 18 inch nodig hebt en deze vwb lengte niet past op je paard ivm een te korte rug.

Tja, maat 50, minimaal 18,5 a 19 inch zeker, maar die zijn niet zoveel te verkrijgen. Kruising Tinker kan ook nog eens extra lastig worden, omdat deze vaak een oplopend kruis hebben, waardoor je veelal ook niet met een te grote inchmaat uit de voeten kunt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:24

Ze heet wat dat betreft niet echt een bouw van een tinker, meer het karakter en het bonte deel...

Voor de rest heeeft ze best een mooi lijf en is ook 166 groot...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:27

Tamadine schreef:
Ze heet wat dat betreft niet echt een bouw van een tinker, meer het karakter en het bonte deel...

Voor de rest heeeft ze best een mooi lijf en is ook 166 groot...

Dat scheelt, wij hebben ook een xTinker, maar met name zijn achterlijf (en het bonte) zijn typisch Tinker. Moeten hier vwb zadel echt rekening mee houden, gelukkig niet zo lastig omdat m'n dochter maar klein van stuk is en in een 16,5 of 17 inch zadel past. 17,5 wordt dus voor zijn rug net te lang.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:31

Zoezi schreef:
Moet jij op een arabiertje met een korte rug eens een 18" leggen. Dan krijgt hij rugproblemen hoor!
De " zegt iets over de lengte van het zadel. Maar het lengte van het zadel is niet voor jouw broekmaat, die is voor de rug van je paard.
Trouwens, jij zegt 17" voor maat 36? Ik heb toch echt maat 38 en rijdt met een 17".
Ik heb ook nog een 18" zadel liggen. Zit ook prima, maar die rust voorbij zijn laatste rib op zijn rug.
Dus eigenlijk kan iemand die een 18" zadel nodig heeft niet op een paard rijden met een korte rug!

Wil niet veel zeggen maar ik hoef niet te gaan rijden met een 18 inch zadel geheid dat ik mijn reet kapot rijdt, en zo hetzelfde voor iemand die in een voor zichzelf te krap zadel rijdt ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:12

Bren79 schreef:
Zoezi schreef:

Wil niet veel zeggen maar ik hoef niet te gaan rijden met een 18 inch zadel geheid dat ik mijn reet kapot rijdt, en zo hetzelfde voor iemand die in een voor zichzelf te krap zadel rijdt ;)

Misschien testzadels proberen?
Ik heb trouwens nog een Wintec Pro Endurance te koop 18". Die is dus te lang voor mijn paard. Het zit echter geweldig met dat cair systeem. Ik denk dat dat een goed zadel is voor wat zwaardere mensen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:52

[/quote]
Ik heb trouwens nog een Wintec Pro Endurance te koop 18". Die is dus te lang voor mijn paard. Het zit echter geweldig met dat cair systeem. Ik denk dat dat een goed zadel is voor wat zwaardere mensen.[/quote]

Ik zal het zadel even in gedachten houden. Bedankt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:36

Zoezi schreef:
lieziej schreef:

Mijn nieuwe zadel heeft een 18" zitting op een 16,5"/17" kussen. Het is dus wel mogelijk, maar dan moet je hem wel helemaal op maat laten maken.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:02

ik ben best erg dun maar ook wel lang en ik heb best lange benen moet ik dan 16,5 of 17 hebben??

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:37

@ Tamadine : ik zou als ik jou was, als het past op je paard een 18,5 a 19 inch zadel nemen met een vlakke zit, dan heb je toch net wat meer ruimte dan in een diepe zit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:02

Ieder merk een andere maat... net als bij kleding, net hoe de zadelmaker werkt, en dan ook nog weer het type en welk zadel (spring, dressuur, vzh, diepe zit closecontact etc etc)
En dat geldt dan ook weer voor de lengte van de zweebladen en onderbouw (kussens) welk merk en type het paard past.
En wat vindt je zelf prettiger, gesloten of juist niet, breed zitvlak of juist smal. Heb je lange benen of korte, paard korte rug, hoge schoft etc etc...

Een goede zadelpasser/zadelmaker zal bij je thuis komen (of je kunt er met je paard terecht), paard opmeten en je verschillende types zadels laten zien/voelen en passen en uit laten proberen en je het verschil laten voelen.
Het zadel waar ik fijn mee kan rijden kan wel voor jou de grootste nachtmerrie zijn :D

Zoezi schreef:

Zoals eerder ook al geschreven ligt het aan de onderbouw of het zadel je paard past en heeft helemaal niets met de inchmaat van de zitting te maken..
Barnsby (tenminste vroeger) bouwde ook korte zadels met een grotere inchmaat.
En zo heb je ook zadels met een 16.5 inch zitmaat die langer kunnen zijn dan je eigen zadel met zitmaat 17 inch.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:33

Bodan schreef:
@ Tamadine : ik zou als ik jou was, als het past op je paard een 18,5 a 19 inch zadel nemen met een vlakke zit, dan heb je toch net wat meer ruimte dan in een diepe zit.

Ik ga hier in mee.
Ik zelf maat 46 en een haflinger met een niet al te lange rug.
Daarom heb ik gekozen voor het merk Massimo.
Die zijn verkrijgbaar t/m 19,5 inch.
Maar dan wel zo gebouwd dat ze wat korter zijn dan de meeste zadels, waardoor je een inchmaat groter kan nemen.

Roomiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:56

Bodan schreef:

Mee eens :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 03:16

Ik heb hier nog een vraagje over...

Ik ben zelf 1m84 en heb maat 38/40 en zit uit te kijken naar een tweedehands dressuurzadel (stubben of kieffer). Heb wel geen eigen paard maar wel een bijrijdpaard waarop ik het zou laten aanpassen als ik er 1 koop. Bedoeling is wel dat het zadel ook meegaat tot ik een eerste eigen paard koop ;)

Ik zie hele leuke tweedehands 18 inch online maar vraag me af of die mij te groot zouden zijn? Aangezien ik zelf zo groot ben ga ik sowieso altijd grote paarden uitzoeken, dus denk niet dat het zadel echt te lang zou kunnen zijn?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:16

Bij Kieffer heb je dan maar 1 optie en das zitmaat 2, oftewel een 18 inch. Zitmaat 1 van Kieffer is hoogstwrs te klein (17 a 17,5 inch). Vwb Stübben ligt het een beetje aan het model maar wrs kan een een 17,5 inch ook omdat Stübben meestal niet zo'n diepe zit heeft. Ik heb kledingmaat 38. In een Kieffer maat 2 'verzuip' ik. Stübben 17,5 is prima.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:22

Het blijft toch persoonlijk. De een geeft voorkeur aan een ruimere inchmaat de andere aan een wat krappere inchmaat.
Zolang je er zelf maar goed en lekker in zit en je hulpen goed doorkomen op je paard. Maar stel, je hebt een kort paard en voor jezelf een 18 inch zadel nodig, dan moet je dus wel op de totale lengte van het zadel met kussens etc. letten dat het niet TE lang voor je paard wordt.
Maargoed, dat is weer en andere kwestie.

Om eeen 'beetje' te kunnen bepalen welke inchmaat geschikt voor jou zou kunnen is daar wel een maattabel voor.
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.ruitersport.com/zadelmaat--p ... 57b6ff5f20