[WN] Western zadel van Zadelmarkt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Western zadel van Zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:18

Sorry :o maar ik wordt niet veel wijzer door de zoekfunctie te gebruiken.. dus bij deze

Ik zoek voor mijn Tinkie een western zadel :D , nu heb ik er al 1tje geprobeerd maar deze lag niet goed (2ehandje)

Wat is jullie ervaring met westernzadels van zadelmarkt? Ik hoor wel dat ze slecht aangeschreven staan, maar hebben jullie het zelf meegemaakt? Ik heb niet heel veel geld uit te geven (300-350) voor een westernzadel dus van bijv billy cook zit er niet in.

Je hoeft niet te reageren als je alleen wat gehoord hebt..., graag alleen reacties van mensen die het zelf hebben meegemaakt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:22

HAR --> WN-TR.

Willen jullie daarnaast ook onderbouwd reageren hoe of waarom je iets vindt. Dan heeft de TS er ook daadwerkelijk iets aan. Over zadelmarkt is veel geschreven op Bokt en ook veel te vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:24

Met de zoekfunctie moet je toch genoeg vinden :j
Ik zal even zoeken voor je..

Zadelmarkt zadels zijn in ieder geval bagger ;)
Ze worden gemaakt in 3e wereld landen, worden in elkaar gezet door mensen die er geen verstand van hebben.
Het gaat ongeveer zo: Er wordt een mooi modelzadel gemaakt, netjes recht, en die wordt opgestuurd naar zo'n fabriek, en daar gaan ze het dan uit elkaar halen en de onderdelen uit goedkope materialen met de hand namaken. Je begrijpt dus wel dat die onderdelen nooit zo perfect zullen worden als het modelzadel. Er zullen vast wel wat rechte bomen en beugels enzo tussen zitten, maar ook zeker een hoop scheve bomen. En dat gaat van een beetje scheeft (dan zie je het niet door het leer heen, maar het paard zal het wel voelen) t/m zo scheef dat je het vanaf een afstandje kan zien!
Die bomen worden bekleed met geperst afvalleer (afvalstukjes die met veel lijm weer tot een lap leer worden geperst, dus ook nog eens gevaarlijk) en vastgenageld en geschroefd, snel snel zodat er soms wel eens een zadel voorbij schiet waarvan de schroeven nog half uit steken of waarbij een nagel door de boom heen steekt!
Zadelmarkt heeft personeel dat eigenlijk gewoon veel te weinig van zadels en paarden af weet, en denkt 'nou, dat zijn mooie, goedkope kopieën van dat mooie modelzadel' maar eigenlijk dus gewoon rotzooi en ook nog eens gevaarlijk omdat ze kunnen knappen :=
Ik heb er zelf uiteraard nooit een gehad, maar wel eens bij zadelmarkt gekeken, op een autralian stock zadel gaan zitten, en de voorkant stond gewoon duidelijk scheef :=

Allemaal links naar topics over westernzadels van zadelmarkt: :)
[WN-TR] De boom van een zadelmarkt western
[WN-TR] 'Zadelmarkt' zadel of niet?
[WN-TR] westernzadel
[WN-TR] wie wel tevreden met westernzadel van zadelmarkt ?

Voor 350 euro kun je best wel een leuk, tweedehands middenklasse zadel vinden als je goed zoekt. Of anders misschien een boomloos zadel, een tweedehands barefoot bijvoorbeeld? :)
Persoonlijk zou ik nog 100 euro erbij sparen, en dan een mooi, tweedehands A-merk kopen :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-01-09 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:27

Ik wilde morgen gaan kijken, maar zit me nu toch te bedenken, straks zie ik een leuk zadel en wordt ik opgelicht, ik kan dus beter niet gaan kijken...:P

Ik krijg allemaal halve verhalen van die zoekfunctie, echt niets voor mij :o

vfrgirl

Re: Western zadel van Zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:41

hej ch_ntii123
vorig jaar heb ik vzh zadel gekocht bij zadelmarkt en ik heb echt spijt met alle haren op mijn hoofd. de kwaliteit is echt bagger en het zit voor geen meter.
misschien is een boomloos western zadel iets voor jou tinker
http://singlefooter.biedmeer.nl/Webwink ... ragen.html

hier kan je een zadel een week huren en testen

succes ermee

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:58

We hebben een barefoot op stal liggen, maar dit vind ik niets als ik moet gaan lichtrijden, en doorzitten is net zoals een dressuur..

Bij western zit je lekker diep, voor mij 1 van de voordelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:20

Alle verwijzingen staan er al. Je kunt echt beter een tijdje doorsparen en een tweede hands redelijk merk kopen. Beter voor je paard, beter voor jou en uiteindelijk ook beter voor je portemonnaie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:03

ch_ntii123 schreef:
We hebben een barefoot op stal liggen, maar dit vind ik niets als ik moet gaan lichtrijden, en doorzitten is net zoals een dressuur..

Bij western zit je lekker diep, voor mij 1 van de voordelen.

Welke barefoot heb je getest? De cheyenne zit bijvoorbeeld heel anders dan de arizona of de nut. Van barefoots krijg je wel een onafhankelijke zit :)
En ook elk boomzadel zit weer anders.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:20

Ja maar als je de Nut kunt betalen kun je ook een fatsoenlijk westernzadel kopen natuurlijk, dan vraag je niet naar zadelmarktzadels.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:15

TS doe je eigen portomonee en je paard een lol en spaar nog even verder. Ik ben 1 keer bij ZM wezen kijken, nieuwschierig als ik ben, en wat zij daar verkopen, wil ik nog niet eens in de buurt van mijn paard hebben liggen. Dat is alleen geschikt voor barkrukken.

En als je precies wilt weten hoe zon ZM zadel in elkaar zit, zoek even op de naam DubbelDun. In haar onderschrift staat een link. Zij heeft nl ooit zon zadel uit elkaar gehaald.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:30

Doe je paard een plezier, en koop geen zadel van de zadelmarkt. De constructie van die zadels is van dien aard dat het ronduit levensgevaarlijk kan worden als fenders scheuren of nietjes afbreken, en niet fijn voor je paard als de schroeven van het zadel in zijn rug prikken.

Omdat je aangaf dat je niet zo thuis bent met de zoekfunctie, hier de link naar de website in Dubbelduns onderschrift:

http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:15

Alle antwoorden zijn al gegeven, zelfs mijn link :D
Leuk dat ie zo bekend is :)

De website van Zadelmarkt is tegenwoordig best uitgebreid met wat info, zelfs over hoe je een passend zadel kunt vinden.
Ze vertellen er alleen niet bij dat je er niet bent met alleen de schoudervrijheid te meten. Er bestaat ook nog zoiets als de hoek waaronder de bars moeten staan om de rug goed te kunnen volgen.
Dit is met het handje niet te voelen en je kunt het niet zien ook. Alleen met geavanceerde apparatuur is dit te meten en dan nog heeft de ruiter/balans en het paard/beweging zijn aandeel in de uitkomst.
En sommige paarden willen gewoon geen starre boom op hun rug :D

Verder krijg je er niet je geld terug en een passend zadel vinden kán vies tegenvallen gezien de kleine keus in boommaten die ze voeren.

Overigens wordt hier alleen gesproken over Zadelmarkt, maar er zijn natuurlijk meer zaken die dit soort zadels verkopen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:01

Ik zou vandaag eigelijk naar Urk (zadelmarkt) gaan, maar ik ga toch maar niet, want als ik wat zie dan wil ik het hebben:P..

Hier mag een slotje op/verwijderd worden, ik weet genoeg :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:04

Eigenlijk zou je er een keertje heen moeten, maar dan echt NIETS kopen. Ga voor die tijd even kijken bij een goede westernzaak en laat je voorlichten. Kijk goed hoe de zadels er daar uitzien, ga vervolgens kijken in Urk, en trek je eigen conclusies.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:19

Zadelmarkt.. Praat mij er niet van. We zijn toen eens wezen kijken voor een dressuurzadel dan, maar die uitleg die er gegeven wordt over schoudervrijheid etc.. Ze weten niet eens waar ze over praten. Ik zou gewoon een goed, betaalbaar zadel van een A merk kopen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:06

Zadelmarktzadels? Niks op aan te merken hoor, echt perfecte dingen, je open haard kan er prima op branden.

En het is inderdaad een idee om er eens te gaan kijken, maar zorg er wel voor dat je niet te veel opvalt als "ramptoerist". Ze weten hoe het gros van de mensen over hun denkt, en ze kijken je zo de winkel uit. Ben er zelf namelijk ook geweest om nou eens te zien wat de "big deal" met zadelmarkt was. Werd mij goed duidelijk overigens. Ben er ook bij geweest toen een zadelmaker een zadel van zadelmarkt uit elkaar haalde, en dat vond ik eng. Buiten getordeerde (schrijf ik dat goed?) boom waren belangrijke onderdelen met verroeste dunne spijkertjes vastgemaakt. Je moet er niet aan denken dat je met zo'n zadel door het bos galoppeert en die spijkertjes geven het écht op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:25

@bubbels : die moeite had die zadelmaker zich kunnen besparen hoor, ik had met liefde de hele doos onderdelen van mijn uit elkaar gehaalde zadel opgestuurt ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:33

Heel oud topic, maar blijft vermakelijk om te lezen.

[PP] Verslag Zadelmarkt: uit de 'winkel' gegooid!

IK ben er nog nooit geweest, kan dus niet zeggen of ze er inmiddels hebben bijgeleerd of dat het aanbod verbeterd is, en heb daar eerlijk gezegd ook geen zin in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:35

Ze schijnen goed te boeren gezien het nieuwe pand ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:37

O, zijn ze verhuisd? Laten we hopen dat ze dan heel veel dekens hebben verkocht (en niet zo heel veel zadels :x)

Sprrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:32

Ik denk dat heel veel mensen hier over zadelmarkt praten zonder er zelf ervaring mee te hebben..
Ik heb al een stuk of 5 zadels bij zadelmarkt gekocht en nog nooit problemen gehad.
Mocht mijn paarden en pony's altijd meenemen bij het aanschaffen en mocht de zadels goed uitproberen.
Al mijn zadels zijn nog in goede staat en met de meeste heb ik er gewoon mee tot het Z gereden..

Ik vindt dus dat er overal wel een beetje van een mug een olifant wordt gemaakt hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:38

Sprrt: Hoe kan het dat de zadelmarkt leren zadels verkopen terwijl goed leer al duurder is dan het zadel zelf? Dat kan toch nooit goed zijn.

Ik heb een dergelijk zadel gehad en de fenders zaten met 2 spijker (verder niks) vast. Dat is toch gevaarlijk?

Ik heb liever gewoon een goed zadel dan zo´n onding. Maar als barkruk etc zijn ze best leuk :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:42

heeft recentelijk nog een artikel in de bit gestaan (december uitgave) over dergelijke zadels maar dan in engelse uitvoering, de uitkomst is echter 1 op 1 over te nemen voor de westernzadels van die kwaliteit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:55

Sprrt schreef:
Ik denk dat heel veel mensen hier over zadelmarkt praten zonder er zelf ervaring mee te hebben..
Ik heb al een stuk of 5 zadels bij zadelmarkt gekocht en nog nooit problemen gehad.
Mocht mijn paarden en pony's altijd meenemen bij het aanschaffen en mocht de zadels goed uitproberen.
Al mijn zadels zijn nog in goede staat en met de meeste heb ik er gewoon mee tot het Z gereden..

Ik vindt dus dat er overal wel een beetje van een mug een olifant wordt gemaakt hoor..

Ik wist niet dat er in de western zoiets als Z bestond?
De Australian Stocksaddles zijn van redelijke kwaliteit, maar dat is ook geen garantie dat je echt een goed zadel te pakken hebt, ook daar kan de boom scheef van zijn.
Wat ik aan zadelmarkt westernzadels heb gezien, was echt niet veel. De fenders van de westernzadels zaten met twee nietjes vast, en waren niet nog voor veiligheid extra doorgestikt. En de kwaliteit leer was ook niet om over naar huis te schrijven. In een woord: levensgevaarlijk als je daar op stapt.

Sprrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:08

Ik kan ook niet herinneren dat ik heb gezegt dat het om Z western ging>> :?
Twas Z dressuur ;) Het gaat er mij meer even over dat zadelmarkt ontzettend
wordt afgemaakt hier terwijl ik er juist ontzettend goede ervaringen mee heb..

Ik heb totaal geen problemen gehad met leer dat niet goed was, mijn bomen
zaten allemaal recht en waren dik in orde en ik heb ook zeker geen losse
spijkertjes geconstateerd... Daar heb ik mijn zadel vaak genoeg op gecontroleerd;)

Maar is het zo raar dat ik hier een goede ervaring mee heb?
Zoals ik het hier lees ben ik haar een dierenbeul omdat ik met deze
zadels rij... Mn paarden worden vaak genoeg nagekeken door dierenarts
of fysio en ze zijn altijd allemaal in top conditie..

(Ohja.. dat grapje over die zadels als Barkruk, Brandhout, etc.. Kennen we nou wel;)
Komen zo'n beetje in elk topic naar voren :D )