paard wilt bit niet meer in doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

paard wilt bit niet meer in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:34

mijn hafje deed bij het zien van een bit al bijna direct zijn mond open nergens problemen mee. Nu is het wat kouder vind hij z'n bit minder fijn, Dus wat doet hij hij doet zijn bit niet zo gouw in. Met een beetje aanmoedige stem doet hij wel wel weer normaal in. nu wil ik graag me bit voordat ik hem indoe even met warm water warm maken. Dat kan toch gewoon?

of is dat niet goed? zou eigelijjk niet weten waarom het niet zou kunnen maar je ziet het weinig mensen doen vandaar dat ik het even vraag

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: paard wilt bit niet meer in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:38

Jahoor, met warm water op lichaamstemperatuur brengen is juist goed. Het is van geen wonder dat hij het niet meer in wilt, zo'n ijskoude staaf ijzer.

Dus gewoon een goed idee van jou. Lachen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:40

Warm water is misschien niet het handigst. Met nattigheid is er kans dat ook de rest van het hoofdstel nat wordt en dat is met dit weer niet optimaal.

Wat ik meestal doe is het bit in mijn jaszak stoppen zodra ik paard ga poetsen. Tegen de tijd dat ik aan bit in doen toe ben is het bit wel opgewarmd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:58

Yup, ik zou een emmertje warm water meenemen en voorzichtig het bit er een tijd in hangen (zodat idd de rest van het hoofdstel niet nat wordt, das niet zo handig) .Ik geef je haf groot gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:00

Met een argentaan/auriganbit heb je er minder last van, die voelen minder koud aan. Verder inderdaad even voorverwarmen. Ik leg voor het rijden het hoofdstel de laatste dagen een uur in de keuken neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:01

Ik doe het meestal even onder de warme kraan Ja

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:49

als je paard er moeite niet hebt, waarom dan niet overgaan op bitloos rijden, er zijn zat paarden die helemaal geen bit inwillen, dan is dat een mooie oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:14

tulp2008 schreef:
als je paard er moeite niet hebt, waarom dan niet overgaan op bitloos rijden, er zijn zat paarden die helemaal geen bit inwillen, dan is dat een mooie oplossing.

Nou ja zeg, het komt gewoon van de kou, en heeft een bitloos hoofdstel dan geen metalen delen die afkoelen wou je zeggen?? Knipoog

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:15

snoepje geven op het moment dat je zijn bit in wil doen en het dan snel mee naar binnen schuiven.
werkt bij die van mij prima.
vindt hij het vanzelf wel weer leuk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:23

ik ga niet bitloos rijden meneer doet als het bit gewoon warm is zelf in. Soms sta ik nog wat te kletsen dan staat hij al te happen naar zijn bit.

Hij doet nu zijn bit niet in omdat het te koud is ik heb zo KK bit. Maar ik wou even weten of het kon met warm water.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:43

Je kan het bit ook opwarmen in je handen. Groot gelijk dat hijdat koud stuk ijzer even niet in zijn mond wil.

Randy154

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:46

Zou het gewoon onder de warme kraan doen inderdaad. Werkt het snelste en dat je hoofdstel wat nat wordt is echt geen ramp. Even een droog doekje erlangs halen en klaar.

Neem aan dat je het bit na het rijden toch ook gewoon afspoelt, dan heb je hetzelfde probleem.

Vraag me trouwens af hoe deze mensen dan rijden als het regent. Zouden ze een paraplu boven het hoofd houden van het paard, zodat het hoofdstel niet nat wordt! Nagelbijten / Gniffelen

bernadette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:09

in het water kan best Haha!

maar ik heb soms ook wel een beetje suikerwater en dat vinden ze ook wel lekker. dit ,moet je niet altijd doen want dan willen ze het niet meer zonder suikerwater hebben. ik deed het alleen wnnr ik minder tijd had

Randy154

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:17

He dat is ook wel goed idee van je inderdaad

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:20

Mijn vorige paard nam ook het bit niet aan met de kou.
Ik had altijd een washandje om me bit gewikkeld..dan was er niks aan de hand. (had geen warm water op me vorige stal)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:30

Af en toe wat honing erop. Ik heb een pot in de kast staan, voor wondjes en hoesten.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:32

Je hebt verschillende manieren om een bit te kunnen verwarmen,bijvoorbeeld een handdoek en daarmee over het bit wrijven,of het bit voorwarmen in warm water,maar dan moet je uitkijken dat je niet de rest van het hoofdstel nat maakt.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:11

Ik zou m'n mond ook niet opendoen voor een stuk ijzer, al zette je er een koevoet tussen. Maar da's vast niet wat je horen wil. ;)

Het is inderdaad 's winters wel zo lekker om je bit op de verwarming te leggen, in je broekzak te doen (tijdens het poesten) of onder de warme kraan. +:)+

loontje_beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:06

hoi hoi

warm water kan gewoon. het hoeft maar heel even niet drijf en drijf nat ivm de rest van t leer.

Verder.... kijk eens goed naar de maat van je bit past het wel goed of komen dr mondhoeken tussen de ringen.
ik zal ook eens naar dr tanden laten kijken misschien heeft ze wel haken op dr kiezen en doet t rijden /het bit gewoon pijn?!!
Of ga eens na wat je de laatste tijd hebt gedaan met rijden . vond ze t wel leuk of was t te zwaar te moeilijk te hard in de hand etc.. soms kan de oplossing iets heel kleins zien.
maar als eerste zou ik dr mond even laten na kijken en preventief behandelen..
sterkte!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:19

[PP] > [HAR]

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:55

tulp2008 schreef:

*zucht* altijd als iemand met een probleem over een bit komt,begint er weer iemand over bitloos rijden }:0

ik warm het bit vaak even op tussen mijn handen,dat scheelt al een hoop kou.
best te begrijpen van je pony hoor,goed dat je je best doet om het op te lossen

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:14

gewoon het bit opwarmen, ik leg het altijd in warm water, maar droog het voor gebruik wel altijd weer even af, zeker met de kou van de laatste tijd stond er bij mij zo weer een laagje ijs op.

Als ik wat minder tijd heb, dan leg ik het bit gewoon in een emmer water, en doe de rest van het hoofdstel wel alvast bij haar om. Dan kan ik pas echt op het laatste moment het bit bij haar in doen, en is het toch niet zo koud meer.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:16

is al zo vaak gezegt, maar gewoon even lekker opwarmen in je handen werkt uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:20

Het paardje dat ik rijd doet precies hetzelfde, wij hebben er nu een (enkelgebroken) rubberen bitje inhangen, dat lag er toch nog. Probleem was meteen verholpen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:26

ik doe altijd me bit met me handen opwarmen en als je paard het bit niet in zn mond wil doen dan gewoon heel zachtjes met 1vinger boven in de mondhoek over het tandvlees heen wrijven en dan langzaam aan meer druk totdat je paard zn mond open doet! er zitten daar geen tanden!