Welk zadel voor mijn onbeleerde paard..!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Welk zadel voor mijn onbeleerde paard..!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:05

Hey hey allemaal Haha!

Ik heb een paard van 3 jaar en onbeleerd..
Nu mijn vraag..

Ik heb nu een 1000.000 jaar oud zadel ..

maar ik wil een ander zadel.. dit zadel is al van ander paarden geweest en best vereden..

maar hij moet tog beleerd worden met een goed-passend zadel..
welk zadel zou ik het beste kunnen doen..

( paard is 170 schoft ) maar dat is nu nie echt belangrijk..
alleen als we het zadel gaan passen..

Maar kan ik beter een , Dressuur zadel doen.
of
Wintec
0f
Veelzeidig

het is een jong paard ,, maar ik zelf kies voor een dressuur zadel..
maar wat is het beste

groetjes Musiess.. Haha!

Succubi

Re: Welk zadel voor mijn onbeleerde paard..!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:08

Een erkende zadelmaker laten komen Knipoog
Daar kan je al je wensen aan kwijt en advies krijgen en samen een passend zadel voor je pony vinden Lachen
Sorry, voor je paard vinden Bloos

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:09

Dit probleem ga ik ook krijgen (heb nog geen zadel btw) maar dan kan ik wel een zadelpasser laten komen of beoel zadelmaker en dat wil ik ook, maar als hij dan bespiering krijgt dan past het niet meer ?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:12

Ik zat met het zelfde dilemma..
Als je bij een onbeleerd paard een zadel laat aanmeten en je gaat er mee aan het werk past het binnen de kortste keren niet meer.. vanwege bespiering e.d.

Ik heb daarom een boomloze besteld.. Daar kan ik de eerste jaren mee vooruit..
Als hij dan helemaal uitgegroeid en goed bespierd is laat ik een zadel op maat maken.

Je zou ook naar een WOW zadel kunnen kijken, die zijn volledig aanpasbaar.. maar die zijn wel heel prijzig.. ik geloof wel rond de 2500 euro
En je hebt ook zadels met een verstelbare of verwisselbare boom.. misschien is dat wat voor je.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:14

Met zo'n jong paard nog niet aan een definitief zadel denken, daarvoor ontwikkeld hij nog vanalles in zijn bouw en spieren. Ik zelf begin met zadelmak maken altijd met een barefoot (boomloos en past altijd) en als dat is gepiept zoek ik tijdelijk 'the next best thing' qua zadel tot zijn 4,5 jaar en dan investeer ik in zadelmaker en een maatzadel. Let wel van intensief berijden is natuurlijk geen sprake tot die tijd....maar wel dat ik uit de voeten kan op de rug van...

succes

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:17

Ik zou voor een wintec gaan, met een verwisselbare boom en van dielucht kussens, ik had ook een zadel gekocht voor mijn pony, ze is zo veranderd in der bespiering dat haar zadel is gaan klemmen, veel problemen mee gehad, kon na een jaar weer een ander zadel kopen

Ik zou dan beter over een paar jaar een goed zadel aan laten meten dan dat je het nu zou laten doen, dan ben je nog mee geld kwijt omdat het iedere keer moet laten aan passen

Suc6 met het in rijden van je paard en het zoeken naar een zadel Knipoog

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:02

Ik zou een goed passend 2dehands zadel gebruiken om in te rijden. Mijn ervaring is dat een jong paard nog wel eens lomp wil zijn en opeens breder is dan dat ie denkt en nog wel eens kan blijven hangen met het zadel of ergens langs afschuren. Bij een 2dehands zadel is dat veel minder erg! En idd zijn rug is volop in ontwikkeling dus een definitief zadel nu kopen word lastig.

groetjes

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:44

Is lastig, want jonge paarden veranderen zo snel! Zo is de merrie die ik op het moment rijd binnen 3 maanden uit mijn KN gegroeid.

Ik heb de laatste jaren veel jonge paarden gereden met mijn wintec Isabell Werth! Alleen wintec kun je alleen de voorboom verwisselen, de kussens (en vooral het tussenkanaal tussen de kussens) kun je niet veranderen.

Ik heb nu een Wow zadel, veel grotere aanpasbaarheid dan wintec en het zit fantastisch. Mijn eigen merrie gaat straks ook voor het eerst onder het zadel met dit zadel Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:47

[PP] > [HAR]

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:59

Boomloos past niet altijd hoor!
Niet voor alle paarden geschikt.

Als je een goed zadel zoekt wt je neit elke zoveel maanden hoeft in te ruilen omdat het niet meer past wat bespiering betreft moet je is kijken naar een WoW.
Zadel is veel vuldig aanpasbaar, kussens zijn gevuld met lucht (geen gezeur met klonterende vulling etc). Lucht is goed aanpasbaar en in de WoW zadels kunnen andere headplates gezet worden als je paard heelveel breder of smaller wordt.

Je moet niet denken aan een Wintec prijs of kwaliteit. Zeer goede kwaliteit zadels, maar ook een flinke prijs.

Al heb je dat er wel weer uit omdat je paard niet uit dit zadel groeit in de zin van: je meot een nieuw zadel kopen.
Het kan wel zijn dat je een andere headplate erin moet laten zetten, dan ben je 35 euro kwijt voor de headplate.

meer info op www.zadelmakerijboer.nl en www.wowsaddles.com

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:27

Ik heb zelf ook een jong paard ik ben nu aan mijn 5e zadel toe binnen 2 jaar. Ik zit er nu aan te denken om toch maar een boomloos aan te schaffen. Ik had met inrijden een vrij smal zadel dat wel goed lag, helaas brak de boom en moest ik toen een nieuw zadel. Ook was het zadel inmiddels te smal. Toen naar een zadelmaker geweest en een hh zadel met verwisselbare boom aangeschaft. Met de medeling dat deze echt minimaal 2 jaar moest passen. 6 maanden later kon ik een nieuw zadel aanschaffen want er was geen bredere boom meer te krijgen voor dat zadel. Toen een tijd boomloos gereden en met een passier dressuurzadel. Boomloos reageerde de merrie niet echt super op en het passie zadel was aan de smalle kant. Wederom een zadelmaker laten komen toen is er een winteczadel aangemeten, met de breedst beschikbare boom. Nu 5 maanden later past ook deze niet meer het zadel is gaan bruggen en wederom weer te smal geworden.
Mijn merrie is echt niet moddervet, noch is ze een brede koudbloed. Mijn merrie is een wat breder gebouwde kpwn, en ik vindt het erg moeilijk om hier een goed zadel voor te vinden.

@TS misschien kan je in het begin een iets breder zadel aan laten meten en dan met een bontje rijden totdat het paard wat beter bespierd is. Daarna kan je het bontje weg laten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:46

InekeH87 schreef:
@TS misschien kan je in het begin een iets breder zadel aan laten meten en dan met een bontje rijden totdat het paard wat beter bespierd is. Daarna kan je het bontje weg laten.

Dat lijkt me niet zon goed idee.. dan past het zadel gewoon niet..
Zo krijgt het jonge paard ook niet echt goede ervaringen met een zadel..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:51

niet passende zadels zijn gewoon funest, en om heel kort door de bocht te zijn: op een niet goed passend zadel moet je gewoon niet rijden...

Ik kan me heeeeeeel goed indenken dat je geen zin heb om elk half jaar een nieuw zadel te moeten kopen, en elke 3 maanden een zadelmaker erbij te willen hebben omdat het zadel aangepast moet worden en de vulling moet worden veranderd.
Het kost allemaal een hoop geld.

Met een WoW bespaar je veel van die kosten, omdat de vulling "gratis" is. je bent voorrij kosten kwijt, maar meer niet.
en scheef gevulde kussens met hard geworden vulling heb je ook geen last meer van. Het past beter op de rug omdat de kussen vulling "flexibel" is en verdeeld de druk dus beter.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:46

ik heb ook een 3 jarig paard en ik heb gekozen voor een wintec, zo kan ik iig de boom aanpassen, ik verwacht nml dat hij nog flink breder gaat worden!
en mocht het zo zijn dat hij uiteindelijk alsnog niet meer past heb ik geen dikke pak geld uitgegeven voor een jaartje

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:02

als je een eigen merk zadel van divoza koopt (pagony / rossner) hebben ze hier ook een speciale regeling voor!
mocht je zadel bij een jong paard niet meer passen na bv een jaar dan hebben ze een vaste prijs wat je terug krijgt.
hoe dit precies werkt of hoeveel dit is is weet ik niet maar het is misschien wel interessant om hier naar te informeren.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:54

Ik heb een wow gekocht voor mijn 3 jarige. Dit is het enige zadel wat aanpasbaar blijft. Leuk om te wachten dat het dier is uitgegroeid, maar een paardenlijf veranderd zijn hele leven. Mijn 17 jarige is in 8 wk tijd ook weer een boommaat gegroeid.
Investeren in een goed zadel voorkomt ontzettend veel problemen. Echt heel veel paarden lopen rond met niet passend spul.

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:11

Zou zeker geen super de luxe nieuw zadel kopen. Ze groeien die eerste jaren zo hard dat je nieuwe blijft kopen. Een boomlooszadel is misschien iets Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:19

zelfs na de eerste jaren blijven ze groeien en ontwikkelen. Zou heel slecht zijn als dat niet zo is. Juist een jong dier moet goede ervaringen hebben met een zadel.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 08:04

oke heel erg bedankt..
Over paar weken koop ik waarschijnlijk een WOW zadel..
:want idd heb geen zin in dat ik me paardverknal door een zadel.

iedereen bedankt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:16

met een WoW zadel maak je zeker een goede keuze! het is even een (flinke) aanschaf, maar daar heeft je paard de rest van zn leven plezier van.

Hou alleen wel even rekening met de levertijd Knipoog

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:51

oke

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:11

Goede beslissing heb je gemaakt!
Toen mijn paard onder zadel ging, heb ik ook een nieuw zadel voor hem moeten kopen (zadel van mijn vorig paard was te groot voor hem). Na een half jaar was dat zadel alweer te klein. Daarna volgde een hele periode van zadels kopen en weer verkopen (zelfs maatzadels!). Nu heb ik ook een WoW en daar ben ik super tevreden mee! Als mijn paard nu nog verandert, dan hoef ik tenminste geen nieuw zadel.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 17:24

ja dat is waar ,,

dus de probelemen.. ( niet passend ect.).. worden minder met een WOW zadel, dan met een ander zadel..

ik hoef minder vaak weer me zadel te laten vergroten.. BIJV.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:47

ja, misschien wel wat aan laten doen, maar je hebt geen gezeur van het laten verbreden of versmallen van een boom (wordt een zadel altijd zwakker van).
Er kan dan een andere headplate in gezet.
De vulling van de kussens is met lucht, waardoor je dus een goede drukverdeling hebt en geen gezeur hebt van ongelijk opgevulde kussens of hardgeworden vulling

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:14

oke heel erg bedankt..