[WN] met welk bit rijd je je paard in en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

met welk bit rijd je je paard in en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:04

Ik ben wel eens benieuwd welke bitten er worden gebruikt, en met welke reden juist deze.
Wat zijn jullie ervaringen?

Bari

Re: met welk bit rijd je je paard in en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:07

Ik rijd bitloos met mijn paard, heb zelf jaren jaren met bit gereden maar ben er helemaal van afgestapt. Met mijn nieuwe paard ga ik rijden met een bosal als hij er goed op reageert. Mijn merrie reed ik eerst met een dubbel gebroken bit.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:05

dubbelgebroken gebruik ik als zo lang als ik weet. Omdat dat de meest vriendelijke bitten zijn imo. Nu rijd ik ook vaak zonder bit en als ik ooit weer eens een jong paard zou moeten beleren doe ik dat ook bitloos.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:48

-16 jarige NRPS merrie: Level 1 O-ring Myler afgewisseld door level 2 forward tilted barrel shank myler.

Mijn merrie wordt nogal.. euh.. boos van gebroken bitten. Op de eén of andere manier komt het scharnier dan in haar gehemelte (bij enkel gebroken) en knijp het in haar kaak...
Dat heb je met de Mylers geen van beiden... daarom bevalt het zo goed.

3 Jarige Paintlinger: Op dit moment ben ik nog aan het uitzoeken wat het beste voor hem is... ik twijfel nog tussen dubbel gebroken en de level 1 O-ring Myler.

Beide paarden worden ook bitloos gereden. (sidepull of bosal)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:23

Ik rijd mijn paard met de mylers, ik vind het erg fijne snaffels, en ook de shanks van myler zijn super, die heb ik al 7 jaar, de snaffles heb ik nog niet lang, iets van 2 jaar of zo

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:51

King rijdt ik bitloos met hackmore.Omdat ik vooral lekker wandel met hem vind ik het erg praktish en bovendien is hij er fijner mee te rijden.

Charlee zal wss gereden worden afwisselend op een gewone gebroken trens en bitloos.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 09:52

@Moonwalker, waarom kies je dan voor een enkel gebroken? Wat is lot reden daarvoor.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:58

ik rij met een rubber appelbitje enkelgebroken. Ze is 3,5 jaar en reageerd hier het beste op. Af en toe rij ik ook bitloos

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:19

Ik wil Zowdy bitloos gaan inrijden met een sidepull. Als ik haar met bit ga rijden wordt het waarschijnlijk een Billy Allen snaffle met D ringen, of een Myler snaffle met D ringen.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:43

@ TinkerTreas, waarom kies je dan voor D ringen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:10

het meest tender touch bit omdat die speciaal gemaakt is voor de barrel race en niet zo hard is in de mond en toch genoeg controle geeft of combinatie bit (verdeeld de druk tussen de neus en de mond, lijkt op een kruising tussen een hackamore en een gag bit)
deze bitjes vind ik voor de barrel race en het trainen het fijnst, maar is per paard verschillend probeer meestal verschillende bitjes uit en kijk waar ze het beste op reageren

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:43

Mijn oudje, zover ik daar nog op rijd, loopt met een Myler wide barrel, of de correctional. Dame is te slim en gaat op een normale trens hangen (is van oorsprong een dressuurpaard en kent dus druk, aanleuning en oprichting en zegt op trens daar maak ik gebruik van). Of ze loopt op bosal, dat gaat ook goed. Geen trens is ook geen aanleiding tot hangen. Beide Mylers zijn relatief zacht (dat is natuurlijk afhankelijk van de ruiterhand Knipoog ) Op show loopt die op een grazer, ongebroken met tongboog. Scherper dus dan thuis, omdat ik zo weinig mogelijk beweging wil in de hand en bit.

Clips, 6 jaar nu. Loopt op een enkel gebroken D trens. Enkel gebroken omdat die dus echt de pest heeft aan een dubbelgebroken (Myler of ander merk maakt niet uit). Ze word onrustig in dr hoofd en blijft met het trensje bezig ipv mij. Op deze enkelgebroken loopt ze fijn en onspannen. D trens omdat ik met O ringen altijd bang ben dat er een velletje tussen de ringen komt Knipoog Plus dat de D iets meer meehelpt bij het sturen (werkt iets meer zoals de scharen van een knevel zeg maar).

Lena ook 6 jaar nu. Loopt het beste op een Myler baby. Is dubbelgebroken. Enkel gebroken gaat wel, maar is ze toch iets onrustiger in de mond.

Nou moeten de beide dames dit jaar eigenlijk over op shank (Lena in ieder geval vanwege L2 status en wedstrijden) en ik zit me dus nog te bedenken waarop ik over zal stappen. Voorlopig is het nog te vroeg, geen van beide is al aan shanks toe, maar denken doe ik er wel over wat ze dan prettig zouden vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:53

Ik rijd eigenlijk met vanalles door elkaar Nagelbijten / Gniffelen
Af en toe hoofdstelloos, regelmatig bitloos (bosal, touwhalster of gewoon halster) maar meestal rijd ik trainingen met een gewone engelse dubbelgebroken bustrens. En buiten rijd ik met een billy allen shankbit of een ongebroken shankbit.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:34

Ik heb mijn snaffle aan de wilgen gehangen toen ik een billy allen kon krijgen tweedehands. ook die van mij is geen fan van enkelgebroken. de shank is van Myler, zonde rport of iets. Ik heb eigenlijk nog nooit met een port gereden dus daar kan ik niet over zeggen.

Daar naats rij ik ook wel eens bitloos. Touwhalstertje, maar heb voorkeur voor sidepull omdat die stabieler ligt. Die heb ik zelf niet, ik heb er eens eentje geleend. Bosla lijkt me wel wat, maar dat is weer een hele techniek apart en omdat we al zoveel verschillende fratsen en stijlen hebben, hou ik het maar gewoon bij wat werkt voor ons. Bij een nieuw paardje ga ik weer kijken wat werkt en bevalt..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:36

Ik heb 3 hafs,

ik rijd er 1 op n enkelgebroken trens, 1 op n dubbelgebroken trens en 1 op n dressuurstang omdat ie anders echt niet te houden is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:38

dubbelgebroken watertrens. Is een vriendelijk bitje en hij doet het er goed op

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:40

ik ben begonnen met een enkelgebroken trensbit, daar heb ik hem mee zadelmak gemaakt.
Een paar maanden later zei mijn intructie dat ik over moest stappen naar een dubbel gebroken bit.

Dus een dubbel gebroken bit, dat gaat beter.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:43

ik rijd altijd met dubbelgebroken bitje.
heb ooit voor een paard dat ik lange tijd reed een myler gekocht (ik weet die namen niet, maar het zelfde idee als dubbel gebroken, maar dan op z'n mylers) omdat hij een mini mondje had, en met een gewoon bit zat zijn mond prop vol.

maar ik ben fan van dubbelgebroken

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:49

Anick schreef:
@Moonwalker, waarom kies je dan voor een enkel gebroken? Wat is lot reden daarvoor.

Ik heb King vroeger altijd op enkel gebroken gereden voor ik overstapte naar bitloos dus vandaar mijn keuze denk ik.Mocht ik iets anders aangeraden krijgen waar ik mezelf ook goed bij voel en waar ook Charlee fijn op reageerd dan kies ik alsnog voor een ander bit. Omdat ik met hem ook vaak zal buitenrijden zal ik hem eerder bitloos rijden dan met bit.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:54

Babiche loopt als een zonnetje op een Billy Allen met zo'n rollertje in het midden.
Hebben een tijdje een ander bit geprobeert, omdat ze destijds niet echt lekker wilde ontspannen en verzamelen op het oude bit. Toen kregen we een correctional, en in het begin liep ze hier echt heel lekker op. Maar na een paar weken kwam ze er enorm tegen in opstand. Steeds der mond wagenwijd open, en ze pakte het bit ook telkens vast. Dus zijn we weer terug gegaan naar het oude bit, en daar loopt ze nu weer super op Lachen

Bit wat we nu dus nog steeds gebruiken:
http://i135.photobucket.com/albums/q143 ... n_C588.jpg

Bit wat we een tijdje hebben geprobeerd, maar wat op een gegeven moment zo slecht ging:
http://i135.photobucket.com/albums/q143 ... titled.jpg
Zaten wel hele andere scharen aan hoor!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:56

Ik ben nadat ik ben begonnen met het inrijden op een sidepull overgestapt naar een dubbelgebroken bustrens , goldbrass van HH. Die van mij loopt hier super op, en toont geen verzet. Toch wil ik straks weer overschakelen naar de sidepull.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:34

Na te zijn begonnen met een enkelgebroken westerntrensje (de welbekende sweet iron bustrens), ben ik na korte tijd overgegaan op een Myler MB04, met een heel laag poortje er in. Mij werd aangeraden voor dit bit te gaan, omdat hij net wat meer tongruimte geeft aan het paard en mijn jonge paard die ruimte nodig zou hebben, aldus de paardentandarts. Meteen na gebruik van dat bit merkte ik een groot verschil in acceptatie, maar ook in het voorzichtige 'nageven'. Bovendien gaf het bit me op den duur de mogelijkheid de schouders een klein beetje te liften cq. onafhankelijke hulpen te geven, iets wat met mijn enkelgebroken bit veel minder specifiek kon. Ik rijd nu inmiddels op één hand, vandaar dat het Myler trensje nu te koop is.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:55

ik rijd met een level 1 myler en dat bevalt mij en mijn paard uitstekent.hij loopt er heerlijk op en schuimt nu ook lekker :D

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:00

Een dubbelgebroken KK watertrens. Omdat ik dit een vriendelijk bitje vind, en het aurigaan de speekselvoering stimuleerd, waardoor je paard het beter aan pakt. Is trouwens een 3,5 jarige Forester.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:28

Flynn wordt bitloos ingereden, maar zal als hij het een beetje leuk gaat doen in de wedstrijden verder gereden worden op een snaffle. Enkel- of dubbelgebroken weet ik nog niet, ligt eraan wat hij het fijnste vind.
Zijn moeder rijd ik in de bak op bosal, buiten op een hack, maar anders op een simpel enkelgebroken trensje wat ik bij haar kreeg toen ik haar jaren geleden kocht :+

Waarom? Ik ben voor bitloos, en Jes is prima te trainen op een bosal. Buiten geeft de hack net wat extra rem ;) en de trens is later nodig voor wedstrijden.
Flynn wil ik dus ook gewoon bitloos inrijden :j waarschijnlijk ook gewoon op bosal, de zogenaamde release hoofdstellen werken niet bij paarden met een baard :+ :')