Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 23:21

Ik zie het steeds meer dat mensen een bontje onder het zadel gebruiken. Ben benieuwd wanneer jullie het gebruiken en wanneer het nou echt nodig is?
Is het bijv aan te rijden bij een wat jonger paard?

Livito

Re: Wanneer gebruik jij een bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:22

Hoi
ik gebruik een bontje ,
omdat mijn paard een gevoelige rug heeft ,
zo voelt hij de schokken minder tijdens het rijden!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:04

Wij gebruiken in de zomerperiode meestal alleen een bontje onder het zadel: neemt het zweet goed op zonder dat het gaat broeien.
In de andere periodes of een dik pad of een heel dun chabrak met een bontje bij mn onze E omdat deze ook wat gevoelig is op zijn rug en omdat de meeste dekjes anders niet goed blijven liggen. Met een bontje erbij onder wel, heeft een wat lastige bouw.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:33

ik gebruik eigenlijk alleen bontjes bij jonkies. ik leg daar altijd een zadel met wat ruimere boom op zodat ik na een halfjaar geen nieuw zadel hoef te halen als ze eenmaal in de spieren zitten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:36

Alleen incidenteel eens, als er tijdelijk een bindweefsel knobbeltjes op de rug zitten. Dan voorkomt een dik lamsvel puntdrukking onder het zadel.

Anders dan dat gebruik ik mijn bont al jaren niet meer.
Mijn zadels zijn op maat gemaakt voor mijn paarden, dan is een onderlegger gauw teveel.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:39

Een paard bij ons op stal heeft last van nodulaire microbiose (bultjes onder het zadel) Hij wordt op aanraden van de dierenarts en zadelmaker met bontje gereden, zodat de druk van het zadel beter verdeeld wordt. De bultjes zijn al aanzienlijk kleiner geworden! Andere optie was nog een schuimrubber pad met gaten op de plek van de bulten, maar dit werkt prima...

Verder gaan we zoveel mogelijk voor een passend zadel zonder extra dingen ertussen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:49

als mijn zadel zonder bontje net iets te ruim is...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:02

mijn ene pony loopt fijner met een bontje tussen zadel en rug,hij gooit hoog op en het dempt dus de schokken op deze manier beetje.maar dan moet de boommaat iets breder zijn dan passend en nu heb ik een passende boommaat.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:55

Ik rijd nu tijdelijk met een bontje. Ik heb een op maat gemaakt zadel en eigenlijk gee bontje nodig, maar door blessureleed sinds mei 2008 is een deel van de bespiering van de rug wel en ligt het zadel niet zo lekker meer. Op advies van mijn zadelmaker heb ik nu tijdelijk een bontje tussen gelegd. De verwachting dat we in de loop van 2009 weer volop kunnen gaan trainen en dat zal het bontje ook weer verdwijnen. Ik heb ook een bontje onder mijn springzadel die ik alleen gebruik voor buitenritten, dit omdat ik vaak lange ritten maak en het leer van het zadel een beetje hard is door de leeftijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:05

Wij gebruiken nooit een bontje. Bij een goed passend zadel heb je absoluut geen bontje nodig. Een bontje zorgt er juist voor dat een zadel te krap komt te zitten en dus niet meer goed past, en daarnaast heb je bij een goed passend zadel geen hulpmiddelen nodig om de druk te verdelen of om schokken op de vangen. Een bontje bij rugproblemen zorgt er vaak voor dat de problemen alleen maar erger worden omdat het zadel niet (meer) goed ligt door het bontje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:07

Stond ook een stuk over in de paardenkrant,dat je nooit een pad of bontje hoeft te gebruiken.En als dat wel moet past het zadel niet goed.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:11

marleen_usar schreef:
Stond ook een stuk over in de paardenkrant,dat je nooit een pad of bontje hoeft te gebruiken.En als dat wel moet past het zadel niet goed.

klopt, dat stuk heb ik ook gelezen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:03

Weet niet wie dat stukje heeft geschreven in de paardenkrant, maar tis gewoon buls**t. Op onze E ligt een (aangemeten) Albion. Geleverd via een gediplomeerd MSF'er (de enigste overigens die haar opleiding/diploma in Walsal UK heeft gevolgd/behaald, oftewel het mekka der zadelmakerij). Daar hij wat gevoelig is op zijn rug, vond ze het juist prima om met een bontje eronder te rijden, mn in de zomerdag vanwege de hoge zweetopname. Een goed passend bontje verandert volgens haar helemaal niets aan je zadel, menig pad is stugger/dikker. Voor de zekerheid e.e.a. nagevraagd bij onze eigenlijke zadelmaker en die bevestigde exact hetgeen de MSF ook zei.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:04

Ik gebruik eigelijk alleen met foto's maken een bontje, omdat ik het er mooier uit vind zien Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:06

Ik bij mijn jonge paard omdat mijn zadel nog ietsjes te wijd is!

WhatIf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:35

Vaak gebruiken mensen het voor de mooi, let wel op want je zadel kan als die goed lag niet meer goed gaan liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:20

Dat klopt, volgens mij als je zadel goed ligt heb je toch niks meer er onder nodig?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:24

Wanneer ik een bontje gebruik? Als ik wil dat mijn paard een zadeldrukking krijgt. Haha! Bontjes zijn een vrij sneue manier om mee te verdoezelen dat je zadel eigenlijk niet goed op je paard past, of worden - bijna nog erger - toegepast 'omdat het zo leuk staat', waarbij er dan gemakshalve aan voorbij gegaan wordt dat een zadel dat in principe wèl past, er meestal niet beter van gaat liggen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:29

marleen_usar schreef:
Dat klopt, volgens mij als je zadel goed ligt heb je toch niks meer er onder nodig?

Dus dan hoeft een dekje of pad ook niet.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:30

Op dit moment rijd ik standaard met bontje. Mijn paard heeft 3 maanden volledig op stal moeten staan ivm een operatie (gebroken griffelbeentje) en mijn zadel is nu dus iets te breed. Het is dan beter tijdelijk even een bontje te gebruiken dan je zadel steeds te laten aanpassen.

Ik kan nu echter weer gaan opbouwen, dus straks is het bontje niet meer nodig!

Met springen (schokken) en met lange buitenritten gebruik ik ook een bontje onder mijn springzadel. Dit is met name voor het zweten, hij heeft namelijk snel last van talgbultjes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:31

EricPrast schreef:
Wanneer ik een bontje gebruik? Als ik wil dat mijn paard een zadeldrukking krijgt.

Dan krijgen alle bedlegerigen en mensen die voor altijd in een rolstoel zitten en die veel gebruik maken van lamsvel dus o.a. last van k*ntdrukkingen?
Vast wel.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:49

Ik gebruik een bontje wanneer het zadel niet precies goed ligt, of wanneer het paard gevoelig is in de rug. Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:49

Als inderdaad het zadel niet helemaal goed ligt, gebruik het ook gewoon omdat ik het er leuk & fijn uit vind zien! Lachen

Katarina S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:00

gevoelige ruge & gewoon mooier dus vor de sier en dan nog omdat het zadel dan beter komt te liggen

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:49

aslo schreef:
marleen_usar schreef:

Dus dan hoeft een dekje of pad ook niet.

hahah nee dat klopt... die hoeven ook helemaal niet!!!!

Een dekje of pad:
die zijn er niet om het zadel passend te maken!!
Ze zijn er om het zweet op te nemen. Als je een goed passend zadel hebt dan zou je bij wijze zonder dekje kunnen rijden alleen trekt al het zweet en vuil in het leer wat super slecht is voor je zadel. Daarom leggen we er dekjes onder. Niet voor de pasvorm Knipoog

Dit is wat ik op internet vond over de nut van een zadeldek:
Onder het zadel ligt altijd een zadeldekje. Het beschermd het zadel tegen zweet want zweet bijt het zadel uit.. Ze zijn er alleen niet voor het schuiven van het zadel of het beter passend maken van het zadel. Een goed zadel drukt, knelt en schuift niet.