Beugels onder zweetblad of gewoon?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Beugels onder zweetblad of gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 09:38

Hoi,

Wie dragen hier nog meer de beugels onder het zweetblad en waarom?
(dit kan niet standaard bij alle zadels)
Ikzelf draag ze er ook onder voor een nog stabielere ligging van mijn benen (en zit fijner) en zo beschadigd mijn zweetblad niet Clown

Ik heb ze op deze manier met beugelriemhoesjes:
Afbeelding

Zo steek ik de beugels op ivm de beugelriemhoesjes: Clown
Afbeelding

Wie heeft dit nog meer?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Beugels onder zweetblad of gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:40

Ik heb ze ook onderlangs en de gespen onderaan. Je hebt dan niet de extra gesp onder je been en dat vind ik fijner rijden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 09:41

Ik heb idd de gesp ook onderaan bij de beugels, flink de hoes er overheen trekken en je ziet er niks van maar zit wel fijn Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:44

Ik heb de beugels over mn zweetblad.
Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als ik val, en de beugelriem kan niet van de haak af schieten omdat ie er onderdoor zit..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 09:47

Naar mijn idee kan ie er gewoon afschieten hoor nibbit.. krijg em ook erg makkelijk in de haken en er weer uit, net als dat ie bovenlangs zou liggen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:48

ik vind die riemen die onder je been liggen niet prettig.
Ik heb ze onder het zweetblad en de gespen onderaan. Ik heb speciale beugelriemen die aan de onderkant verstelbaar zijn.
Ze zijn niet makkelijk te verstellen, gelukkig heeft mijn bijrijdster dezelfde maat!
Nadeel:
-minder makkelijk te verstellen
- als mijn kleine nichtjes komen rijden kan ik de beugels niet heel kort maken want dan zitten ze onder het zweetblad... slagen in de beugels kan ook niet.

daar heb je wel een punt nibbit. Maar waarom zal de beugel er niet uitkunnen als hij onder het zweetblad zit?

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:48

Nou nibbit mijn beugelriemen zitten bij het ene zadel er wel overheen, en ben ook eens echt hard gevallen maar no way dat die dingen uit de haak schieten hoor..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:50

ook hier onder het zweetblad Lachen
zo beschadigd het in elk geval niet Lachen

vroeger Bloos bleef ik met mijn voet in de beugel hangen bij een zadel waar ze op het zweetblad zitten, deze schoot dus niet uit de haakjes en brak als nog mijn been.
dus of er verschil in zit, ik denk dat het bij mijn zadel ook wel los schiet zolang je onderhoud maar goed is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:48

Over het zweetblad, ik vind het met name bij de zijgangen gruwelijk irritant als de beugelriemen onder het zweetblad zitten, de beweging van je been wordt zo enorm belemmerd! Ik vind mijn functionele rijden belangrijker dan het behoud van nette zweetbladen iig.
Ik rij elders wel eens een paard die dat heeft, en ik stoor me er iedere keer met opstappen alweer aan, terwijl verder het een heerlijk zadel is om mee te rijden Nagelbijten / Gniffelen Mijn eigen beugelriemen er dus zeker over Ja

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:50

ik heb ze er één keer onder gehad bij mijn zadel om even te proberen, maar ik vind het echt verschrikkelijk. net wat urielle zegt, de belemmering in je beengebruik als je zijgangen wil gaan rijden.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:51

Ik heb ze er onder, maar qua beschadiging maakt dat voor mijn zadel niks meer uit. Heb een tweedehands zadel waar maar een aantal keer meegereden was, maar de slijtage aan het zweetblad is al redelijk erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:55

Ik had ze onder mijn vorige zadel eronder maar bij mijn huidige kan dat niet en vind het eigenlijk veel fijner , net als urielle zegt met zijgangen Ja

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:03

Ik heb ze ook onder mijn zweetblad, met de sluiting aan de onderkant en hoesjes.
Overigens steek ik ze wel gewoon aan de onderkant op, gaat heel makkelijk Lachen

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:14

Bij een paard bij ons op stal liggen de beugels ook onder de zweetblad. Dit ivm de kniehouding, had ik gehoord van de eigenaar.

Geen idee of het klopt hoor Lachen

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:19

Ik heb bij mijn dressuurzadel de beugels eronder vind het zelf heel fijn
En bij mijn spring en veelzeidigheidszadel heb ik het er over heen dat rijdt ook wel heel fijn

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:21

Ik heb ze er ook onder. Gewoon omdat ik het mooier vind. Volgens mij liggen mijn benen iets stabieler nu en ik heb er geen hinder van met zijgangen.
Het nadeel is wel dat als je eenmaal op je paard zit, de beugels niet meer te verstellen zijn (ik heb de gesp gewoon bovenaan zitten). Je moet dan hulp krijgen van iemand of afstappen. Maar, gelukkig ben ik de enigste die met mijn zadel rijd dus de beugels worden niet versteld.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:24

Ik heb ze eronder, maar mijn zweetbladen slijten nu alsnog van mijn laars, dus dat maakt weinig verschil. Vroeger had ik ze er altijd over, maar persoonlijk merk ik heel weinig verschil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:57

Ik had ze bij mijn stubben er altijd over, maar met met m'n fryso onder het zweetblad. Normaal rijdt het enorm vervelend onder het zweetblad en dit is het eerste zadel waarbij je niet belemmerd wordt met beugelriemen onder het zweetblad.
Normaal gesproken gaan ze bij mij er dus gewoon over.
Met springen heb ik ze er altijd over.
Gespen zitten gewoon bovenaan.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:16

Ik heb ze ook onder het zweetblad met hoesjes. Steek ze ook gewoon onder op, lukt gemakkelijk.
Inderdaad ook om het tegen gaan van slijtage aan de zweetbladen, vind het wel fijn rijden Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:53

Ik heb kavalkade beugelriemen (kunststof) en daardoor krijg je ook geen strepen/ beschadigingen op het zweetblad.
Ze rekken ook nog eens niet dus ideaal, je zit altijd recht

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:05

Ik heb mijn beugels ook onder de zweetbladen. Dit omdat mijn zweetbladen dan niet beschadigen. En ook de gesp onderaan met een hoesje erom dit vind ik fijner dan een bult bij mijn bovenbeen Clown

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:41

ik heb ze bovenlangs beugelriem hoesjes gesp onder heb ook een keer geprobeerd onderlangs maar vind het echt een drama..veel hulpen kan je niet goed geven omdat je beweging belemmerd word door het zweetblad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:12

Dit jaar heb ik een tijdje rondgereden op een zadel waar de beugelriemen onder het zweetblad zitten. Qua rijden merkte ik geen verschil, ik krijg ook geen last van gespen oid. Wat ik een groot nadeel vond aan dat zadel is het opsteken/opzij houden van de beugels. Als je de beugels opsteekt komt er na een tijdje een deuk van de beugel in het zweetblad en als je de beugels niet opsteekt maar met je hand opzijhoudt bij het op- en afzadelen kun je ze minder makkelijk vinden omdat je de riem onder het zweetblad vandaan moet graaien. Dus voor mij liever niet eronder Lachen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:22

Bij mijn Thorowgood dressuur heb ik ze eronder, ik weet niet waarom, zit gewoon fijner. Maar ik ontdekte dat het bij mijn vzh Wintec ook kon, dat heb ik 3 keer gedaan, nu niet meer. Iedere keer als ik in galop aansprong bleven mijn beugelriemen aan de gespen van de singel steken, moest ik ze lostrekken.. Nee, dat doe ik niet meer Tong uitsteken

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:09

op de manege zitten ze er altijd over vindt ik best fijn eigenlijk, ik heb een keer bij iemand thuis gereden waar ze die eronder hadden zitten maar dat vondt ik eigenlijk niet zo heel fijn...