Zadelvorm > welk merk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Zadelvorm > welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:52

Ik heb hier een paard staan met een moeilijke pasvorm. Ik ga er sowieso een zadelmaker bijhalen nu, maar het moet wel een tweedehandsje worden ivm financieel, dus zoek ik vast tips over merken.

Het paard waar het om gaat is een groot massaal langgelijnd paard.
Alle zadels tot dusver lagen aan de zijkant van de schoft te strak. De achterkant ligt snel los (keilkussens?). Het zadel moet een teruggesneden kamer hebben ivm best wat schoft. Ik heb graag zadels met flink wat kamerbreedte voor de rugwervels. De schoft loopt niet extreem ver door, gewoon normaal. Hoewel het paard breed is bij de schoft, is het niet breed in de schouder en niet rond. Het is een jong paard wat nog uit moet zwaren en bespiering krijgen.

Voor mezelf zoek ik een dressuurzadel met niet te lange zweetbladen, ik ben erg klein.

MissDonna

Re: Zadelvorm > welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:00

zo als ik het nu hoor, lijkt mij de kentaur elektra wel wat voor je, maar dat neem ik aan van je tekst..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:03

welke prijsklasse ?
goedkoper de usg verwisselbare boom of misschien een thorrowgood al twijfel ik bij die laatste
hogere prijsklasse de sommer , deze blijft ook aanpasbaar
(door de zadelmaker) van ongeveer 30 tot 37

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:46

MissDonna schreef:
zo als ik het nu hoor, lijkt mij de kentaur elektra wel wat voor je, maar dat neem ik aan van je tekst..

Ik moet zeggen dat ik daar ook aan dacht... Alleen moet je bij Kentaur wel erg goed opletten of het zadel wel goed recht is, ik heb er 2 gepast, en vertoonden beide gelijkenissen met een banaantje....
Maar goed, verder voelde de kwaliteit goed aan, zijn mooie zadels, maar het moet passen, op mijn stevige paardje zonder schoft was t een ramp, dus het kan Heel goed dat het op een paard met schoft super ligt!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:32

Een Albion mss? Veel ruimte naast de schoft, tevens ver terug gesneden. Heel ruim kamerkanaal (gehele lengte 4 vingers). Zijn alleen 2ehands wat moeilijk verkrijgbaar en dan nog vrij prijzig. Exselle is dito een optie. Maar ook 2ehands moeilijk aan te komen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:37

misschien een dabbs of jaguar. is 2e hands niet heel makkelijk aan te komen, maar zijn echt goddelijke zadels.
breed kussenkanaal, langer doorlopende boomtakken met flexibele uiteinden voor meer schoudervrijheid. teruggesneden zweetblad.
niet al te lang zweetblad (ik ben 1.63, ik vond hem erg prettig)

de dabbs staat in mijn profiel bij Urissa (het bruine zadel)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:55

Bedankt!
Dus Kentaur Elektra, Sommer, Albion, Exselle, Dabbs en Jaguar zijn opties waar ik naar kan vragen MOCHT ik ze kunnen vinden Knipoog
Leuk, er zitten ook merken tussen waar ik zelfs nog nooit van gehoord heb, zo leer je nog eens wat bij! Haha!

USG en Thorowgood zijn die er ook in leer? Ik hou helemaal niet van kunststof zadels Bloos

Qua prijs: Maximum zo'n 400-500 Euro plus de inruil van een goed tweedehands zadel (heb nog een Passier en een Euroriding Diamant die eruit mogen, dus dat moet qua inruil ook nog wel iets waard zijn). Ik neem aan dat ik tweedehands dan toch wel bij veel zadels in het budget zit en qua lagere prijssegment evt. ook nog nieuw?

Via PB tipte iemand de Prestige Top Dressage. Dat zadel heb ik vroeger zelf nog gehad maar had ik op een zeer smalle KWPN liggen met (achteraf gezien) behoorlijke spieratrofie bij de schoft Tong uitsteken dus daar twijfel ik even over.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:57

gisteren heb ik toevallig een thorowgood gezien in leer Ja maar die worden onder een andere merknaam verkocht, maar ben die naam kwijt Bloos zag er wel heel erg netjes uit!

het vervelende met 2e hands is dat veel ruitersportzaken op 2e hands niet inruilen, dus daar moet je echt mazzel mee hebben. kan je niet beter je 2 zadels particulier verkopen? dan krijg je er denk ik een stuk meer voor terug

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:48

Ik heb mijn ene zadel al lang te koop staan, maar er is alleen vanuit Nederland interesse voor en die mensen vinden het weer te ver. Vanuit Belgische kant heb ik alleen geinteresseerden gehad die het zadel voor een belachelijk laag bedrag mee wouden nemen, dan hou ik hem zelf wel Clown
De andere heb ik pas eind afgelopen week weer opgehaald, in de hoop dat hij zou passen, die moet ik nog adverteren.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:27

Ik zou eens vragen naar de Kentaur Artemis. Vooral het oudere model heeft een enorm makkelijke pasvorm.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:55

Domme vraag mss maar had jij geen WoW? Kan je die niet passend laten maken?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:17

ik heb zelf ook een artemis model II ben hier erg tevreden over is van 2006.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:48

Wij hebben een KN Symphony (een ouder model). Wij hadden ook het probleem van te strak bij de schoft en te dunne kussens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:32

Precious20 schreef:
Domme vraag mss maar had jij geen WoW? Kan je die niet passend laten maken?

Klopt, ik heb een Wow maar die is op maat gebracht voor Wrangler.
Ik heb meerdere paarden staan Knipoog

De oude KN Symphony had ik idd ook geprobeerd en ook het probleem met te smal bij de schoft Ja Verder lag die wel heel mooi trouwens en ik vind dat superfijne zadels, maar helaas dus.

De andere opties schrijf ik bij het lijstje! Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:46

Ah ok, dan snap ik je probleem...

Euhm Schumacher heeft een teruggesneden kamer, heeft keilkussen, veel ruggegraatvrijheid en is in veel verschillende boommaten te krijgen.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:27

een ainsley zadel zou ook een mogelijkheid kunnen zijn

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:41

Ik heb voor precies zo´n rug van mijn merrie een Kentaur Medea gehad, was het enige zadel dat haar paste. Zat ook nog eens fantastisch overigens Ja .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:44

De Prestige klinkt ook goed inderdaad. Maar dan zou je wel voor het nieuwe type Dressage moeten gaan.
Past alleen niet in je budget.
Kentaur is een stuk betaalbaarder. Zelf vind ik de zit daarvan erg gedwongen.
En een Euroriding Diamant bijvoorbeeld? Die zitten ook fijn, juist voor mensen met wat kortere benen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:46

zou niet aan een ainsley beginnen als ik jou was....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:09

Ainsley lag te smal aan de schoft dus dat wordt hem sowieso niet Lachen Mijn Euroriding Diamant ligt te strak aan de schoft en veel te wijd aan de schouder, die is dus te koop Knipoog Kan er overigens ook niet fijn mee rijden, teveel wrong voor mij Bloos
De Prestige van vroegah vind ik nu iig vreselijke zadels, veel te veel kniewrong, het nieuwe model ken ik niet, maar dat zal idd nog wel boven budget liggen omdat ze er nog weinig tweedehands zullen zijn. Schumacher hangt denk ik ook een fiks prijskaartje aan?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:44

Als je Euroriding te veel kniewrong vindt hebben denk ik dat een Kentaur zadel ook niet iets voor je is, die heeft heel veel kniewrong.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:45

de prestige doge heeft niet veel wrong, prachtig zadel, maar moet je wel zoeken voor een 2e handse

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:47

Kentaur heeft meer wrong dan Euroriding inderdaad. Je wordt in een houding gedwongen. Nou ja, ik tenminste wel.
En hoe zit het met KN? Ik ken veel paarden met een hoge schoft waar een KN goed op ligt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:53

de kentaur medea valt erg mee vind ik. zit wel flink wat wrong op, maar is niet dwingend zoals de euroriding diamant.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:03

En een Massimo? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit werd mij destijds aangeraden door de ruiterzaak.