DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:16

Afgelopen weekend heb ik een presentatie van Danny Kroetsch gezien. Hij is een zadelmaker uit Canada, en zijn zadels zijn te vinden bij http://www.dksaddlery.com
Zijn presentatie begon met anatomie van paard en ruiter. Vervolgens kwam er een theoretisch stuk over zadels en bomen. Eigenlijk wat we allemaal weten: een boom die niet goed past is funest voor je paard. En een niet goed passende boom kan je nooit goed krijgen met lapmiddelen zoals correctorpads en andere lapmiddelen.

Nou heeft hij een systeem waarbij de boom deels flexibel is, en het stuk bij de schoft aanpasbaar is, zonder het zadel uit elkaar te hoeven halen. Het stuk bij de schoft is van metaal. Met een soort druk/perslucht-apparaat kan hij dit gedeelte nauwer of wijder maken, het is echt slechts een kwestie van seconden !!! In combinatie met de luchtkussens is het zadel vlot aan te passen aan de veranderende bespiering van je paard. Op zich natuurlijk heel erg mooi, want dan hoef je niet steeds een nieuw zadel te kopen. En zonder veel extra kosten kan je wel regelmatig je zadel aan laten passen op de nieuwe bespiering, waardoor je paard zich nog beter kan ontwikkelen. Tot dusver kan ik meekomen. Cool

5 paarden die ik onder een DK zadel heb zien lopen liepen er beter onder dan onder hun eigen zadel, en 1 liep er voor mijn gevoel minder onder, maar ik ben geen expert Clown Alle 6 de ruiters zaten beter op het DK zadel !!!
(DK zadel kwam er eerst op, en toen het paard goed warmgereden was, werd het eigen zadel op de rug gelegd. Het vergelijk was dus eigenlijk zelfs in het nadeel van het DK zadel, omdat dit tijdens de warmrijd-fase was)

Maar als we even een stapje terug doen naar de bomen in onze zadels, dan moet ik toegeven dat ik momenteel even helemaal lost ben. Verward

DK heeft een speciaal soort boom ontwikkeld: deels flexibel, maar bij de schoft is hij van metaal. Nu hebben de meeste bomen metaal erin, en flexibele bomen zijn er ook. Het verschil met andere bomen is vooral de lengte van de "takken" bij de schoft. Conventionele bomen rusten bij de schoft op de M.Trapezius. DK bomen zijn echter zo lang, dat ze op de M.Triceps rusten. Voordeel volgens DK is dat de boom op een groter draagvlak ligt, EN dat de boom in de vezelrichting van de M.Triceps rust. Korte takken rusten op de M.Trapezus, en de drukrichting is dwars op de spierbundels. (Sorry voor mijn knullige uitleg). Resultaat van korte takken is dat door de grote druk op de Trapezius, de spiermassa afneemt bij training. En dat je dus ingevallen stukken naast de schoft krijgt.

Heel kort door de bocht, zou eenieder die de spiermassa van zijn paard wil verbeteren, dus vooral geen conventionele boom met korte takken op zijn paard moeten leggen.
Redenering lijkt logisch, maar dat zou betekenen dat zowat alle hedendaagse zadels verkeerde bomen hebben (met te korte "takken" bij de schoft, dus teveel druk op de M.Trapezius, en ook het punt waar M.Trapezius, Latissimus en Triceps bij elkaar komen).

Waar zitten de zadelexperts en ervaringsdeskundigen hier op bokt? Deel jullie mening!
Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen & ervaringen.

Wel graag onderbouwd!
En houd de discussie svp hoffelijk Lachen

_Nelleke_

Re: DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:34

Interessant.

Vind het sowieso een goede zaak dat er ontwikkelingen zijn mbt tot zadelbomen.

Heb je ook een kale DK boom gezien? Ben wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet. En in welke mate dit zadel flexibel is. (Vergelijkbaar met equiflex??) Hoe is dit flexibel gemaakt??

Alleen, zoals ik het uit jou verhaal begrijp loopt de boom vanaf de schoft verder door naar onder voor meer/betere drukverdeling. Ik vraag me dan af of er voldoende ruimte is voor de schouder om er onderdoor te bewegen. Kan het ook verkeerd begrepen hebben hoor, maar dit is het eerste wat in mij opkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:48

Interessant en leuk om bij te wonen Lachen
Op google is ook genoeg te vinden over deze meneer.
Overigens heeft hij (zo te zien met succes Haha! ) opnieuw het wiel uitgevonden Haha!; de verruimbare voorkant heeft De StarTrek Delphin ook en zadels met ingebouwde lucht zijn ook niet nieuw.

Maar elk nieuw concept wat lijkt te werken is welkom Haha!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 14:17

Klopt, lucht en flexibiliteit is inderdaad niet nieuw. Wat wel handig was is het feit dat het zadel ter plekke aangepast kan worden aan de bespiering, dus het hoeft niet opgestuurd te worden. Ik kende dat principe nog niet.

De schouder kon trouwens vrij bewegen, deels door de ligging van de boom en de takken, en deels doordat de lucht in de kussens verplaatsbaar is. De kussens waren niet echt keihard opgepompt, dus het draagvlak was zo maximaal mogelijk.

Maar ik had nog nooit een boom met zo'n lange takken gezien. Betere drukverdeling lijkt logisch, maar waarom zie je deze bomen dan niet overal? Of loopt DK werkelijk zo ver voor op de rest van de wereld?

Zijn er vergelijkbare systemen? Zijn die ook net zo aan de prijs? (3700 voor een engels zadel, en ehhh.... westernzadel heb ik niet eens gevraagd, zal wel minimaal 5 zijn)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:36

Een westernzadel heeft gewoon een betere drukverdeling (mits het goed past) als een engels zadel.

Als hij er patent op heeft dan is het natuurlijk ook niet 1-2-3 na te maken.
Verder is een engels zadel (net als western, misschien nog wel erger) zo 'standaard' dat het 'wel goed moet zijn; het wordt immers al jaren zo gemaakt'...
En veranderingen zijn als 'wat de boer niet kent'... Haha!

Dat de kussens niet keihard opgepomt zijn is logisch, keiharde lucht is gelijk aan een metalen form. Alleen door niet zo hard op te pompen krijgt de lucht de gelegenheid om zich in de kamers kontinue in beweging te zijn. En teveel daarvan is ook niet goed, want hoe geef je dan je hulpen door.

En qua prijs... alle nieuwe dingen zijn duur, als er 'namaak' komt kán het goedkoper worden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:50

Jazzit schreef:
Klopt, lucht en flexibiliteit is inderdaad niet nieuw. Wat wel handig was is het feit dat het zadel ter plekke aangepast kan worden aan de bespiering, dus het hoeft niet opgestuurd te worden. Ik kende dat principe nog niet.

De schouder kon trouwens vrij bewegen, deels door de ligging van de boom en de takken, en deels doordat de lucht in de kussens verplaatsbaar is. De kussens waren niet echt keihard opgepompt, dus het draagvlak was zo maximaal mogelijk.

Maar ik had nog nooit een boom met zo'n lange takken gezien. Betere drukverdeling lijkt logisch, maar waarom zie je deze bomen dan niet overal? Of loopt DK werkelijk zo ver voor op de rest van de wereld?

Zijn er vergelijkbare systemen? Zijn die ook net zo aan de prijs? (3700 voor een engels zadel, en ehhh.... westernzadel heb ik niet eens gevraagd, zal wel minimaal 5 zijn)

WOW Ja
Qua boom is die wel anders, alhoewel een WOW ook een andere boom heeft (dacht ik) als een gewoon zadel, maar verder kan een WOW ook op alles punten aangepast worden Lachen en is een stuk goedkoper Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:56

Ik ben eens bij een clinnic geweest van Andrew Foster en die zijn zadels kosten dat ook.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:57

Bedoel je WOW?
Die kost 2450, wel een verschil met 3700

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:01

Ik ben benieuwd wat een westernzadel kost.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:01

Gooi er een mailtje tegen aan Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:12

_Nelleke_ schreef:
Alleen, zoals ik het uit jou verhaal begrijp loopt de boom vanaf de schoft verder door naar onder voor meer/betere drukverdeling. Ik vraag me dan af of er voldoende ruimte is voor de schouder om er onderdoor te bewegen. Kan het ook verkeerd begrepen hebben hoor, maar dit is het eerste wat in mij opkomt.

De boom(takken) liggen toch sowieso achter het schouderblad, deze zou zich dus nooit onder de boomtakken door moeten kunnen bewegen, toch?

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:31

Over WOW had DK geen goed woord over. Net als over alle andere zadels eigenlijk. Puur vanwege de boom, die volgens hem overal te kort is, en waardoor de spieren bij de schoft in het gedrang komen (vanwege de druk).

Overigens vertelde hij ook dat droge plekken OK zijn: mits ze onder de gehele voorste helft van het zadel zitten. Kleine plekken zijn funest, want dan heb je dus te grote druk op kleine plekjes. Helemaal geen droge plakken zijn ook niet goed, want dat betekent dat je zadel niet goed aansluit, dus niet goed past.
Opvallend vond ik hoe strak hij aansingelde. Ik singel zelf altijd redelijk los aan. Met het risico dat je zadel gaat schuiven, en je dus nergens de droge plekken hebt, die aangeven dat het gewicht goed verdeeld zit aan de voorkant van het zadel.

Wederom leg ik het waarschijnlijk niet goed uit, dus svp niet gaan schieten op bovenstaand ongenuanceerd stukje. Het is meer om een soort inzicht te geven in welke richting zijn concept zit.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:36

Hmm ben wel benieuwd want in mijn ogen mogen er meer zadels op de markt komen die individueel aan het paard zijn aan te passen Knipoog
Het nadeel vaak van dit soort zadels is dat ze voor de 'gewone'ruiter veelal onbetaalbaar zijn.....

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:37

Maar waarom had hij er dan goed woord over voor een WOW?
Deze zadels zijn juist ook heel goed aan te passen aan het paard..

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:51

WOW puur vanwege de boom. Ook alle maatzadels puur vanwege de boom.
Vanwege de te korte takken bij de schoft, waardoor er meer druk op de m.trapezius komt. Volgens hem zijn er veel teveel paarden met een holte achter de schoft. Die zou veroorzaakt worden door teveel druk op die plek.

DK systeem heeft langere takken, waardoor het gewicht beter verdeeld wordt, onder andere tot op de m.triceps. De druk bij de schoft is dus een stuk minder, waardoor de spieren veel beter kans schijnen te krijgen om te ontwikkelen. Hij werkt trouwens samen met Utrecht (? geloof ik) om zijn zadels te toetsen aan andere zadels. En de eerste resultaten zijn positief. Maar zo'n soort onderzoeken duren vaak lang (jaaaaren), dus er zijn nog geen resultaten in beweging. Alleen pas in stilstand.

Ik weet het, hartstikke veel geld. Ik heb het niet zomaar beschikbaar, daar moet ik echt lange tijd voor sparen. Ik had een Gaston Mercier Margeride op proef, die zat heerlijk. (En die vond ik al duur!) Maar die heb ik teruggegeven naar aanleiding van bovengenoemde zadelclinic, want ook die heeft de conventionele boom. Dan kan ik misschien beter doorsparen. De meeste mensen die een DK zadel hebben zweren erbij, slechts een enkeling kan er niet aan wennen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:56

Maar dan snap ik nog niet, hoe een boom die goed past, daar kan drukken
Als een boom niet past, nee dan snap ik dat het daar drukt en het alles behalve prettig is voor het paard, maar als het goed past, dan lijkt mij daar verder geen probleem, dus snap ik het probleem tegen de WOW nog niet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:00

nou.. wauw..

Citaat:
maar dat zou betekenen dat zowat alle hedendaagse zadels verkeerde bomen hebben (met te korte "takken" bij de schoft,

heel goed bedacht hoor, ik moet je alleen teleurstellen... je bent niet de eerste.... ik kan je zelfs nog iets vertellen... álle zadelbomen zijn slecht Haha! geen énkele boomzadel past. wat denk je daar van.... waarom zouden er toch boomloze zadels bedacht zijn? jáwel omdat boomzadels zo slecht zijn!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:02

Iedereen praat ook naar zijn eigen straatje... dus is het IMO vrij gemakkelijk om te zeggen dat alle bomen slecht zijn ipv jouw boom Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:03

ben erg benieuw naar de toekomstige ontw. op dit gebied.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:12

[quote="Jazzit"]Over WOW had DK geen goed woord over. Net als over alle andere zadels eigenlijk. Puur vanwege de boom, die volgens hem overal te kort is, en waardoor de spieren bij de schoft in het gedrang komen (vanwege de druk).

danny heeft geen goed woord over Wow ,
lijkt me logisch,
zal eerst even iets anders recht zetten.
het systeem dat hij gebruikt is al een tijd om de markt , danny heeft voor Jochem Schleeze gewerkt een zadelmakerij in Canada ,en heeft daarna de zadels die hij verkocht onder zijn eigen naam nagemaakt.
hij weet absoluut hoe een zadel op een paard moet liggen en wat voor pasvorm er nodig is .
de flex. headplate die in de boom zit is al leverbaar in veel andere zadels ,dus dat is niet uniek , de vorm van de kussens en de lengte van de takken
zijn specifiek voor zijn zadels en geeft voordeel t.o. de meeste standaard zadels ( van rond de 500,- - 1500,-)
dat hij de wow zadels afkraakt is puur uit commerciële overwegingen, 2450,- voor de wow en 3700,- voor zijn zadels.( behoorlijk over de top naar mijn idee)
hij kan moeilijk zeggen dat de wow zadel net zo veel voordelen heeft als zijn zadels. dan verkoopt hij niets meer Knipoog

wat meneer wel vergeet is dat de makers van wow , de fabrikant zijn van het flair systeem dat hij ook in zijn zadels heeft .
een beetje meer nuance zou wel netjes zijn in plaats van zijn arrogante gebrul onder die veel te grote hoed dat de wow zadels slecht zijn.
slechte zadels bestaan niet ( zadelmarkt zadels even niet mee geteld,) slecht passende zadels wel, evenals slechte na service .
laat ik nog even duidelijk maken dat de zadels absoluut van goede kwaliteit zijn en voor heel veel paarden een grote verbetering zijn,
je betaald wel de hoofdprijs om hem naar Nederland te laten komen en met een beetje geluk komt hij nog langs als je een aanpassing nodig hebt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:12

Ik kan me vergissen natuurlijk... ik ziet hier nu ook maar dingen uit mijn duim te zuigen, puur vanuit logisch nadenken... maar hoe kunnen de spieren van het paard kapot gedrukt worden door de boom van een zadel, wanneer deze er geen direct contact mee maakt? Als ik me niet vergis zitten er nog steeds kussen tussen de boom en het paard.
Als deze kussens goed opgevuld zijn, dus niet te hard en niet te zacht, heb je een mooi flexibel iets tussen de zadelboom en de bewegende spieren van het paard.

zoals meneer DK het omschrijft, lijkt het alsof die korte boomtakken in de spieren van het paard snijden en de beweging belemmeren. Maar het harde van die boom komt niet eens in contact met je paard, mits deze goed past. De langere boomtakken van zijn zadel omhelzen misschien meer het paard, maar het enige wat ik me daar bij kan voorstellen is verminderde bewegingsvrijheid.
Als die korte boomtakken duwen in de spieren van je paard, en ze wegdrukken, dan lijkt mij dat je zadel gewoon niet goed past.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:14

Maartje1990 schreef:
nou.. wauw..

Citaat:
maar dat zou betekenen dat zowat alle hedendaagse zadels verkeerde bomen hebben (met te korte "takken" bij de schoft,

heel goed bedacht hoor, ik moet je alleen teleurstellen... je bent niet de eerste.... ik kan je zelfs nog iets vertellen... álle zadelbomen zijn slecht Haha! geen énkele boomzadel past. wat denk je daar van.... waarom zouden er toch boomloze zadels bedacht zijn? jáwel omdat boomzadels zo slecht zijn!

Gestoord Ach gut

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:15

Ing__ schreef:
Iedereen praat ook naar zijn eigen straatje... dus is het IMO vrij gemakkelijk om te zeggen dat alle bomen slecht zijn ipv jouw boom Knipoog

zal ik je iets vertellen? ik heb een boomzadel? maar ik ben aan 't sparen voor een boomloos nu moet ik wel zeggen dat niet elk paard geschikt zal zijn voor een boomloos zadel en ook niet iedere ruiter Knipoog

@ zadelboer.. iets meer uitleg zou best handig zijn....

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:21

jazzit, jij schrijft het volgende

WOW puur vanwege de boom. Ook alle maatzadels puur vanwege de boom.
Vanwege de te korte takken bij de schoft, waardoor er meer druk op de m.trapezius komt. Volgens hem zijn er veel teveel paarden met een holte achter de schoft. Die zou veroorzaakt worden door teveel druk op die plek.

als danny een beetje meer zou opletten dan had hij kunnen weten dat de wow zadels helemaal geen takken heeft in de boom
de head-plate loopt naar buiten weg en de druk word op het kussen overgebracht die een kunststof plaat heeft die een zelfde oppervlakte heeft als bij een western zadel .daaronder zit een luchtkussen die de ontstane, overige druk over een groot oppervlakte verdeeld.
ik wil jou niet aanvallen hoor maar jij vroeg om een serieuze discussie.
snap dat je hier aangeeft wat hij heeft verteld en daar wil ik graag even mijn mening over geven

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:34

Maartje1990 schreef:
Ing__ schreef:

zal ik je iets vertellen? ik heb een boomzadel? maar ik ben aan 't sparen voor een boomloos nu moet ik wel zeggen dat niet elk paard geschikt zal zijn voor een boomloos zadel en ook niet iedere ruiter Knipoog

@ zadelboer.. iets meer uitleg zou best handig zijn....

ja hoor wil ik best wel doen.
jij schrijft heel resoluut dat alle boomzadels slecht zijn . vandaar mijn botte reactie Bloos
een boom in het zadel is bedoeld om de druk te verdelen over het hele oppervlak van het kussen.
haal de boom eruit en de druk wordt niet meer over het hele oppervlak verdeeld .
in sommige gevallen kan een boomloos een goede optie zijn ,maar zeker niet in vele andere gevallen.
wil er nog wel bij aantekenen dat een verkeerd passend boomzadel ook absoluut geen goede optie is voor het paard.
hoe je het ook went of keert, elke type zadel moet optimaal zijn voor het paard, of het nou boomloos is of met een boom Ja Ja Ja