Kieffer: boom breder laten maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Kieffer: boom breder laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:26

Mijn Kieffer Lech (maat 2, de grootste boommaat dus) is van voren te nauw geworden voor mijn paard, paard (6) is laatste jaar breder geworden en bijna niet gereden/getraind. Verder is het een superfijnzadel waar ik zelf heerlijk in zit. Vorig jaar reden we nog de sterren van de hemel (die paar keer dat ik hem toen gereden heb) Haha! . Bovendien zijn er flair-panels ingebouwd. Wil het liever niet kwijt. Nou lees ik links en rechts dat je bij de Kieffers de boom kan laten verbreden. Dit zadel is 8 jaar oud. Heeft iemand hier daar ervaring mee en weet iemand wáár in Noord-Holland ik dat veilig kan laten doen én hoe lang dat duurt?
(en wat het kost?). Kortom: alle info hieromtrent is welkom!

lonnie

Re: Kieffer: boom breder laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:31

volgens mij is dat bij kieffer niet zo'n goed idee. Zoek even het topic op van Bourellier waarin ze een kieffer en een JC zadel ontleedt. Hierin merkte ze op dat een groot nadeel van de kieffer zadels is, dat je het kussenkanaal niet breder kan maken door de kunststof onderdelen die ze gebruiken.

Als jouw paard uit de boom is gegroeid, zal ook het kussenkanaal te smal zijn geworden. als je de boom laat verbrden, moet je dat vaak ook laten aanpassen, en dat gaat dus niet bij kieffer

edit: link van het topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1033731

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:57

Het kussenkanaal hoeft net breder de boom aan de voorkant moet wat breder worden. Omdat hij boven de schouder zeg maar net achter de schoft nu wat teveel spek heeft zitten. Daar moet de boom wat wijder bedoel ik. En dat schijnt te kunnen door de boom met infrarood te verhitten? Staat zelfs op de site van Kieffer zelf.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:06

als hij daar teveel spek heeft zitten, is het dan niet wijzer om m gewoon wat op dieet te zetten? anders zit je straks, als ie weer wat strakker is, met een te wijd zadel te kijken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:07

joyce83 heeft het laats laten doen, wel door een zadelmaker uit Geleen meen ik ( Limburg)
maar het kon wel

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:31

@Lonnie: ja, er kan wel wat vanaf.....Hij staat zonder deken, dus zijn (mooie) voordroog wil ik niet rantsoeneren, en hij krijgt zeker niet veel brok hoor, want hij doet ook niet veel. Wel wat wortels, en daar ben ik van de week mee gaan minderen. Hij krijgt nu iets van een half kilo per dag in plaats van ruim 1. Scheelt toch weer suikers. En hij moet idd aan het werk. Maar het weer....vandaag was super, maar ik ben niet echt een winter-die hard-ruiter.... De zadelpasmevrouw dacht ook dat hij over een maand of 6 beetje doorgereden te zijn wel wat zou zijn afgeslankt op die plekken Knipoog .
@Lynn_Nikita: Dank! Ik heb haar even een pb gestuurd, even horen wat haar ervaring ermee was.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:22

paars schreef:
Mijn Kieffer Lech (maat 2, de grootste boommaat dus)

Maat 2 is niet de boommaat, maar de zitmaat, 18 inch dus. Kieffer wordt standaard in 1 boommaat (medium) geleverd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:33

Ach ja, Maat 2 staat voor de zit. 18"idd. Sorry, was in de bonen. Maar dat ze standaard een medium boom hebben, dát wist ik echt niet. Bijzonder.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:38

kiefferzadels hebben een kunstofboom en kunnen dus wel met een of ander speciaal apparaat breder gemaakt worden maar dit werd mij bij een ouder (ouder dan 5jaar) zadel echt afgeraden omdat dan het kunstof van de boom te veel te lijden zou hebben er de kans zou kunnen bestaan dat de boom zwak word en zelfs kan breken tijdens het verbreden.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:52

Misschien is het aan te raden om er bij een zadelmaker een nieuwe boom in te laten zetten. Een breder gemaakte boom komt vaak bij de schoft te laag te liggen, waardoor het alsnog niet gaat passen. Een nieuwe boom erin laten zetten koste volgens mijn zadelmaker circa 150 euro, is denk ik goekoper als een ander zadel kopen of het herstel van een slecht passend zadel.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:27

Nou ik heb dit pas geleden dus laten doen. Zadel past nu goed (zadelmaker gezocht waar ik meerdere positieve reacties op had gehoord). Deze meneer gaf aan dat het wel kon. Echter hebben de meeste zadelmakers geen mal waar ze de kieffer zadels mee kunnen aanpassen en worden de meeste zadels naar kieffer zelf gestuurd. Bij mij heeft het 150 euro gekost om het zadel breder te maken en het opnieuw opgevuld te hebben, plus nog eens aan huis nagekeken te hebben.

Als je een nieuwe boom erin kan laten zetten die breed genoeg is dan zou ik daar ook liever voor kiezen. Natuurlijk zijn spullen die ooit aangepast zijn geworden minder sterk dan dat ze ooit zijn geweest.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:09

Denk dat ik straks even bel met Stubenitsky. Daar hoor ik goed verhalen over.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:47

Geen contact gehad, zijn denk gesloten op maandag. Wel Arie Boer gebeld of het kwaad kan voor het flairsysteem, en dat kan geen kwaad. Da's alvast belangrijke info! Ik vroeg of hij wist welke zadelmaker hier in de buurt zo'n Kieffer aanpas"geval" heeft waarmee de boom verbreed kan worden. Hij had het toen over een zadelmaker Langeraak of zo. Uit Noord-Holland. Kent iemand die? Heb erop gegoogled, kan zelf niks vinden. Wel een Langeraap maar die zit in NB en niet in NH Haha! .

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 04:08

mijn kieffer is juist ook wat breder gemaakt.... maar kan prima! ik heb het bij kraaij laten doen in nijkerkerveen die hebben er een prachtig apparaat voor!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 05:22

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:49

Gebeld, volgens Stub zijn er sommige Kieffers met één boommaat die op de Kieffer Devil (of zoiets) kunnen worden vernauwd of versmald. De Lech niet, zo dacht hij te zien in een tabel van Kieffer, die is er in 4 boommaten. Helaas pindakaas dus. Ik wil m'n flair niet kwijt. Dus ik denk dat ik nog even doorhobbel op mijn te nauwe Kieffer, als er wat spek af is eens kijken hoe het dan ligt. Want om nu een nieuwe te kopen, die past over een paar maanden ook weer niet.
Ik ga eens bellen met een van de andere zadelmakers, even checken of de info van die lijst van Kieffer die Stub heeft klopt. Denk ik zomaar van wel, want ik vind dat zij altijd goed weten waar ze over praten, maar misschien heeft hij een keer ongelijk ....

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:51

je kan voor een second opinion nog eens bellen naar een ander? bijv kraaij te nijkerkerveen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:56

Ja dat zou ik ook doen. Ik durf niet te zeggen welk model ik heb maar kreeg niet te horen dat het niet zou gaan.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:58

ik heb zelf een kieffer wien deluxe

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:01

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:02

mooi zadel!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

joyce83: ik heb ook een kieffer en wil hem laten opvullen en ietsie smaller hebben, gaat dat ook? heb je misschien de naam van die zadelmaker voor me?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:05

dus je laat je paard lekker knellen door met dit zadel door te rijden, sta toch echt af en toe te kijken hoor, hoe makkelijk mensen daar over denken.

Jij vind een te strakke broek toch ook niet lekker.

zou dus zelf echt of een andere zadelmaker erbij halen, of een ander zadel.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:05

Ziet er in het echt beter uit dan op de foto zelfs. Ben er heel blij mee, maar nog blijer als ik mijn ander zadel verkocht krijg. (die trouwens heerlijk zit maar aangezien ik moest kiezen voor het op maat maken zag de huidige er beter uit).

Maar TS ik zou idd gewoon wat meer plekken afbellen om te zien wat andere zadelmakers zeggen.

@Nikia, opvullen kan natuurlijk altijd, smaller maken weet ik eigenlijk niet, zou eigenlijk ook niet weten waarom je niet smaller zou kunnen laten maken. Ik heb hem laten aanpassen door Jo Viehoff in Landgraaf.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:07

super dank je