Fryso/Tweespan voor kwpn-er?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Fryso/Tweespan voor kwpn-er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:49

Wat vinden jullie van Fryso zadels en hoe is de service van Tweespan?
En vinden jullie dat zo'n zadel iets kan zijn voor een kwpn-er?

Ezmee

Re: Fryso/Tweespan voor kwpn-er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:07

Ik ga ook meelezen want ben zelf opzoek naar op maat gemaakt zadel.

Ik heb zelf wel KWPN paarden gezien met een Fryso zadel dus het kan wel Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 20:25

Niemand?
Geen ervaringen? En anders ervaringen met deze zadels op Friezen?

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:28

Ik ben super tevreden maar dat wist je al.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:04

Ken meerdere mensen die een Fryso op een KWPNer hebben en heb van niemand klachten gehoord en ook niet die m op een fries gebruiken.
Ze lijken mij persoonlijk over het algemeen erg diep en veel wrong, zou niet meteen mijn keuze zijn om uit te proberen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:06

Wij hebben dan een fries met een Fryso zadel, nou: TOP! De service is super Ja Hoe het met die zadels is bij KWPN'ers, ik weet het niet, maar vast wel goed toch?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:10

Ik heb een Legacy Fryso op proef. Ik heb er nu 2 keer mee gereden en het zadel lijkt wel erg fijn. Ligt netjes op m'n paard. Mijn Maestoso past helaas niet meer.
Hoe valt een fit 3 eigenlijk? Want dit is een fit 3. Ik gok dat het ong. 32 of 33 is qua stubbenboommaat.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:15

Ja ik ken ook iemand die heeft een Fryso zadel op zijn KWPN'er liggen. Ligt hartstikke goed! Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:52

Viet hier op bokt heeft een Fryso zadel voor haar haflinger.
Volgens mij is ze wel tevreden nu, maar dat heeft lang geduurd. Het zadel is 2 keer opnieuw aangepast meende ik voordat het goed lag.

Misschien haar even pb'en?

De mensen van het Tweespan zijn overigens wel erg vriendelijk. Ben er met mijn oude KN destijds langs geweest om te laten checken en dat ging allemaal heel behulpzaam. Ja

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:21

De service is goed:D Heel aardig en Fryso
zadels schijnen heel lekker te zitten. Ik ken iemand die heeft een
Fryso zadel op een Connemara liggen Pling De prijs is wel pingping xD Maar Tweedehands
zou je ook kunnen proberen:D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:30

ik reed een tijdje een hele supersmalle fries en daar lag ie perfect op na een aanpassing!
Maar ik heb met dat zelfde zadel ook ze vriendje gereden dit paard had veel weg van een KWPN'er maar
we kennen de ouders van het paard niet..
ikzelf vond hem inderdaad iets te diep voor dat soort paard..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:38

Een lesgenootje heeft voor haar 2 paarden (KWPN) elk een Fryso. Dan wel die met de diepe (gedwongen) zit. Daar kan je trouwens gewoon voor kiezen. Voor onze Fries hebben we een Fryso Classic (18,5 ", fit 3) en die heeft een ruime zit. Ik vond de Legacy ook te diep, waardoor ik teveel naar voren viel. Dit is voor mij een prima keus geweest, ben er nog iedere dag heel erg blij mee!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:58

Heb ook een Fryso Legacy op mijn beide KWPN-ers. Bevalt ook super, beide paarden hebben een brede schoft, en daarbij zijn ze erg geschikt!
De service is erg goed, als ze langskomen moet je in de bak rijden, wordt er eventueel iets aan het zadel gedaan, en moet je nog een keer rijden, ze luisteren goed naar wat je voelt, en ze hielpen mij zelfs met een rijtechnisch probleempje wat het scheeftrekken op m'n jonge paard veroorzaakte. Super!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:31

Ik vind de Legacy ook niet gedwongen om eerlijk te zijn. Mijn stubben Maestoso dwingt me in een verkeerde zit, in dit zadel kan ik gewoon vrij zitten.
Maar mooi dat jullie allemaal zo tevreden zijn. Ik denk dat ik maar een keer moet kijken bij Tweespan als ik in de buurt ben.

Axel_valerie, wat vind je te diep voor het paard?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:59

Ik ben er minder tevreden over. Volgens mij is hier eerder ook een topic over geweest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:14

En waarom dan Marianna?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:16

Zadel bleek van de binnenkant niet juist in elkaar te zitten. Maar goed dat is al een aantal jaar geleden. Dus misschien zijn de zadels nu een stuk beter. Heb nu Passier GT / GG en daar ben ik stukken tevredener over, en zijn ook beter aanpasbaar.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:38

marianna schreef:
Zadel bleek van de binnenkant niet juist in elkaar te zitten. Maar goed dat is al een aantal jaar geleden. Dus misschien zijn de zadels nu een stuk beter. Heb nu Passier GT / GG en daar ben ik stukken tevredener over, en zijn ook beter aanpasbaar.

Is dat geen fabrieksfout geweest? Heb er nog nooit problemen mee gehad, of er iemand over gehoord.
Zadel zit heerlijk, niets gedwongen naar mijn idee Lachen

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:02

Ik ben ook supertevreden over Fryso. Ik heb nu een Legacy fit 3 op mijn andalusierhengst liggen. Helaas past die niet meer, omdat mijn hengst breder is geworden. Ik hoop nu dat ik dit zadel kan gebruiken voor mijn kwpn'er en wil voor mijn andalusier weer een fryso legacy. Morgenochtend komen ze van het Tweespan hierheen om zadels te passen en mijn 1 jaar oude zadel aan te passen (indien mogelijk) voor mijn kwpn'er.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:05

Anita1987 schreef:
marianna schreef:

Is dat geen fabrieksfout geweest? Heb er nog nooit problemen mee gehad, of er iemand over gehoord.
Zadel zit heerlijk, niets gedwongen naar mijn idee Lachen

Wellicht dat het beginnersproblemen waren. Het gaat er niet alleen om dat een zadel heerlijk zit voor de ruiter. Het meest belangrijke is dat het goed ligt op de rug van het paard. Want ook in bovenstaand geval had de ruiter niks te klagen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:17

Anita1987 schreef:
Is dat geen fabrieksfout geweest?

Ze adverteerden anders met op maat gemaakte zadels, dus daar komt dan geen fabriek aan te pas hé Vork

Ik ben ook helemaal niet tevreden.
De kwaliteit van het leer van het zadel is goed en het zit erg lekker. Maar zadelmakers zijn het niet. Ik moest 4 maanden op mijn zadel wachten ivm zomerstop in Engeland ofzo, toen waren de zweetbladen te kort en moest ik nog 2 maanden wachten omdat ze een zadel met 10 cm langere zweetbladen zouden bestellen. Kwam er een zadel met 20 cm langere zweetbladen...
Maar het vervelendste nog: ze adverteerden met het passen en op maat maken van zadels bij barokke paarden. Ik wilde niet zomaar een zadel op mijn klassieke merrie gooien dus heb hun gebeld. Bij het passen had ik al mijn twijfels maarja dan denk je nog dat zij er verstand van hebben, het zadel bleek inderdaad een maat te breed voor mijn merrie (ze maken ook niet op maat maar bestellen gewoon een type waarvan ze denken dat het past). Toen heb ik het voor mijn andere merrie gebruikt maar die was net als de andere heel nukkig op het zadel. Bleek het ontzettend scheef/onkant te zijn en er zat een plek zo hard als een steen in de vulling. In een nieuw zadel!
Een andere zadelmaker heeft alle vulling eruitgehaald en opnieuw gevuld, zweetbladen weer 10 cm ingekort en nu rijd ik er naar tevredenheid mee, maar niet dankzij het tweespan! De zadelmaker had ook al veel meer nieuwe Phryso's door handen gehad.

Dus mijn ervaring: kwaliteit is wel goed, maar zadelmakers/passers zijn het niet. Maar daar is de prijs wel naar, dus voor hetzelfde geld kun je wel een goede zadelmaker laten komen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:25

Ook is het voor echte zadelmakers lastig om deze zadels goed aan te kunnen passen. Die gebruiken veel liever een een Passier of een ander ouder merk zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:21

Dat viel volgens mij mee. Maar ik was wel 160 euro kwijt bovenop de aankoopprijs omdat de zadelmaker er wel even zoet mee was. Daar had ik ook een zadel voor op maat kunnen laten maken (en dan echt!)
Ik rijd de merrie nu met een KN.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:51

marianna schreef:
Ook is het voor echte zadelmakers lastig om deze zadels goed aan te kunnen passen. Die gebruiken veel liever een een Passier of een ander ouder merk zadel.

En wat is daar de reden van? Voor zover ik weet zijn het normale kussens, een standaard boom van hout en metaal. En dat kan allemaal los, op dezelfde manier als de meeste zadels.
Kieffer is een uitzondering met zo'n plastic plaat in de kussens. Maar Fryso heeft dat niet voor zover ik weet. Dus dan kan elke zadelmaker het gewoon aanpassen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:49

Mijn zadel heb ik altijd aan laten passen door een zadelmaker van de oude stempel. Die heeft mij dit destijds verteld. Ik ben toen ook met een passier naar hem toe gegaan en tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad.