Wat voor neusriem, bij grote neus?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Super_Lucky

Wat voor neusriem, bij grote neus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:48

hoi,
misschien krijg ik binnenkort, als de keuring goed is gelukt en als ze gemeten is, een nieuwe pony.
nou heeft de pony wel een nadeel wat je meteen opvalt:
ze heeft een grote neus/mond. en ook niet zo'n mega klein hoofdje vind ik zelf.

:Afbeelding

met mijn vorige pony had ik een hoofdstel dat bij de neusriem ook nog een stukje wit heeft.
ik vind dit zelf wel mooi, maar ik denk dat het bij deze pony niet zo goed past, omdat ze een grote witte bles heeft.

toen ik gister een topic opende van dressuurknotjes, had ik als voorbeeldfoto een foto van power and paint bijgezet.
wat me opviel aan het hoofdstel is dat hij een enorme neusriem heeft. (dan heb ik het over de bovenste neusriem)
in eerste instantie vond ik het best lelijk, maar nadat ik wat langer had gekeken, vind ik hem eigenlijk wel erg mooi haha.
wel vind ik dat het wel een héle dunne frontriem is. hier is de foto:

Afbeelding

mijn vraag aan jullie is nu ; denken jullie dat de neusriem (of het hele hoofdstel) dat je op de foto ziet van Power and Paint, bij de palomino
staat en of de neus (en het gehele hoofdje) dan wat kleiner lijkt ?

x

Angelaa2

Re: Wat voor neusriem, bij grote neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:50

Denk dat he wel leuk zou staan, maar daar verschilt iedereens mening over Knipoog
Denk dat de neus wel iets kleiner door kan ogen

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:51

Het hoofdstel wat power and paint op heeft vind ik zeker kunnen.Mooi zwart zonder te veel toeters en bellen wel mooi rondt gestikt. past zeker bij een pony met een grote witte bles

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:53

dat vind ik zelf ook wel, iemand ook enig idee waar dit te krijgen is , haha ?

Wuppie-power

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:35

Aaah net zo'n geval als mijn pony. Ik heb een stubben neusriem. Wel prijzig maar zeker de moeite waart. Mooi leer, precies in voor (net of hij ervoor gemaakt is) en blijft mooi!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:48

er zijn verschillende merken rondgenaaid, hele dure van passier of goedkopere zoals HB turijn.
even de zoekfunctie gebruiken Lachen

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:02

Ik denk dat het wel mooi gaat staan

Katarina S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:08

het is heel mooi dun hoofdstel en de neusriem mooi in verhouding.

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 10:59

ik heb er eentje gekocht , maar ik weet zo niet het merk .. volgens mij van kieffer, een brede neusriem Knipoog

R_achelll_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:04

Dat hoofdstel heb ik ook Bloos
ik denk dat het heel mooi staat, maar het nadeel is dat ze vrij prijzig zijn.

edit : ze zijn gewoon bij ruitershops te koop

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:44

Die van power and Paint is van Imperial riding. Je kunt kijken op www.hinnikshop.nl, die verkopen heel veel IR hoofdstellen voor een leuke prijs. Ik denk trouwens juist wel dat een brede neusriem de neus nog breder kan maken.... Met een brede bles zou ik geen wit onderlegd hoofdstel kiezen.

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:05

Ik had hem gezien in de winkel , hij was 750 euro , dat vonden we toch wel íets heel veel te duur voor een hoofdstelletje , Tong uitsteken

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:45

er zijn ook goedkopere varianten Knipoog

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:18

die van Power en Paint is een Passier dus die is wel redelijk aan de prijs!!

Ik denk dat een brede neusriem wel mooi is maar dan zou ik de rest wat eenvoudiger houden. Misschien rongenaaid of blinde sluitingen..

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:09

Nee, die van power and paint is van schumacher Knipoog kijk maar naar de sluiting van de neusriem die zit bovenaan het kopstuk en niet aan de zijkant, dit is bij de passier of bv. dobert niet het geval. (ik heb zelf een rondgenaaide Döbert)
Dit is het schumacher hoofdstel:
http://www.thehorsehousewebshop.nl/article163441.jpg

hij is wel best prijzig bij the horse house kost hij € 368,95, maarja voor een Döbert ben je dat ook wel bijna kwijt en een passier is nog duurder +- 750,- , natuurlijk zijn er ook nog wel goedkopere mocht je dat te duur vinden gewoon even rondkijken Knipoog
Maar ik denk igg wel dat een rongenaaid hoofdstel met brede neusriem mooi zou staan op die pony Lachen ik hoop voor je dat hij goedgekeurd word Knipoog Lachen

edit: ik denk dat ze hem bij drunens ruiterhuis ook wel zullen hebben

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:23

OKeej die keren dat ik hem heb opgezadeld heb zou ik toch echt zweren dat het een Passier was, maar dat zal ik dan vast wel verkeerd gezien hebben !! Kan trouwens de sluiting niet zien, maar ik weet wel dat Döbert hem idd aan de zijkant heeft zitten, dat was voor mij de reden om voor een andere te gaan!

Trouwens ik denk dat de HB turijn heel mooi zou staan op je (aanstaande) pony !! De frontriem van PP is ook rondegenaaid daarom is hij zo dus, maar je kunt altijd overwegen er een andere frontriem aan te doen.

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:27

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:53

Haha al die hoofdstellen Knipoog
Conclusie die PP daaar op heeft is in elk geval duurder dan 300 euro als je iets vergelijksbaars zoekt maar wel betaalbaar blijf ik erbij dat de HB turijn heel mooi op je pony zou staan!! Eventueel kun je een witonderlegde rondgenaaide neusriem er ook los bijkopen als je dat toch mooier vind!!

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:11

hij is trouwens al goedgekeurd . maar ik weet niet hoe je je topic kan veranderen zal ik maar zeggen ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:37

Dat is in dit topic niet heel erg van belang, maar zou het wel zo zijn, dan zit rechtsonderin van ieder bericht een tem-knop. Een tip-een-mod-knop. Alleen zo kan je berichten laten aanpassen als ze ouder dan een uur zijn.
Bij een paard zoals dat van jou raad ik een simpele hoge neusriem, dus zonder sperriem, die goed hoog zit en niet naar beneden zakt. Een sperriem trekt de neusriem al snel naar beneden (vaak doen mensen dat onding ook te strak) en daardoor breekt de neusriem juist onvoordelig en lijkt de neus alleen maar groter.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:45

Geen sperriemen erafr gaan trekken als hij fijn met loopt!
Dat ding zit er niks voor niks.
Bij goed bevestigen van je sperriem trek je niet je neusriem krom.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:15

als je je neusriem gewoon normaal hebt zitten en je sperriem net aan gebeurt er niks. je moet hem helemaal niet aantrekken.
zonder sperrienm vind ik niet eens mooi want dat dingetje waar hij door heen hoort zit er wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:51

Dat is inderdaad de rede dat ik wees op een hoge neusriem, daar zit dat lusje niet aan. Het lusje leeg is inderdaad geen gezicht eigenlijk, maar zelfs dat kan je simpel wegsnijden, moet je wel subtiel kunnen doen.
Een sperriem zit er aan tegen het opensperren van de mond. Het paard spert zijn mond open als de ruiter te hard is met de hand en dus met het bit. Een sperriem is er dus om de ruwe hand van de ruiter te verbergen. Je snoert hem letterlijk de mond. (waar denk je dat die uitdrukking vandaan komt?)
We hadden het over wat voor neusriem bij grote neus, bij mij is het antwoord een hoge. Een sperriem vind ik sowieso al lelijk trouwens. Zelf rij ik met een lage, hoge staat mooier maar de lage geeft net dat beetje steun aan het bit omdat ik mijn handen niet geweldig stil kan houden. (maar dan moet een lage wel hoog genoeg zitten, dus op de overgang van zwevend naar vast neusbeen, niet zoals vele doen ver op het zwevend neusbeen of zelfs op de overgang zwevend neusbeen naar alleen weefsel, ook een lage neusriem moet niet strak, 2 vingers rechtop het neusbeen, maar dat moet bij alle neusriemen. Ook bij een gecombineerde (ierse) neusriem, ook bij een aansnoer (zweedse) neusriem. Toch gaan gecombineerde vaak iets hangen, simpelweg door het gewicht van de sperriem die er constant in het kastje aanhangt. Of halen jullie hem er iedere keer dat je hem in het kastje hangt eraf? Bij mij is het geen punt, zelfs niet bij mijn ene gecombineerde, want ik kan die van mij niet ophangen)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:17

Een sperriem zorgt voor een stillere ligging van het bit in de mond. Dus dichtbinden is je eigen keus, als je je sperriem netjes sluit, en dus niet aantrekt. kan je paard nog bewegen in de mond maar ligt het bit er stiller in, alleen maar voordelig aangezien bijna niemand een echte vriendelijke en stille hand heeft om het paard nooit te storen.
Het scheelt wel wat voor kwaliteit hoofdstellen je neemt, zeker de breedere neusriem gaan echt niet hangen onder het gewicht van een sperriem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:56

Kwaliteit hoofdstel scheelt, breedte neusriem scheelt, maar zodra de teugels aangenomen worden is het de ondersteuning d.m.v. de sperriem verdwenen, deze ligt er dan namelijk niet meer tegenaan. Vaak ligt hij er niet eens tegen aan zonder dat de teugels aangenomen worden, kijk maar eens goed bij haw.