nieuw of 2e hands zadel wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

nieuw of 2e hands zadel wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:35

Ik ben aan het nadenken.

Ik heb sindskort een bijrijdpaard van een bekende van mij.
Aangezien ze een 17,5 inch zadel heeft en ik minimaal toch wel een 18 inch moet hebben wil ik mijn eigen zadel gaan kopen. Dit doe ik omdat ik dit paard ook mag gaan starten. Ik ga hem zoiezo 1 keer per week rijden en misschien soms 2x per week.

Nu heb ik altijd 2ehands a merken gekocht. Zo ook mijn vorige zadel. Dat was een bruine kn die vrijwel nog nieuw was alleen de kop was er vanaf doordat hij 2e hands was. Dat zadel heb ik na een jaar voor het zelfde weer kunnen verkopen en heeft me dus in feite niks gekost.

Nu heeft eigenaar een nieuwe kentaur wat ik een erg degelijk en fijn zadel vind.

Nu kan ik kiezen of ik wacht tot ik een geschikt 2e hands zadel vind wat niet makkelijk zal zijn want ik wil een bruin zadel, 18 inch (of groter mag ook) en moet een brede boom hebben.

Of ik bestel een nieuwe kentaur in de kleur die ik wil en die gelijk goed gelegd word. Maar dan ben ik ook wel een eurotje of 900 armer ben ik bang.

Ik ga er van uit dat ik het paard voor langere tijd ga rijden maarja je weet het natuurlijk nooit zeker.
Als ik een nieuw zadel koop ga ik er hoe dan ook op achteruit als ik het weer wil verkopen.

wat zouden jullie doen?

Charaz

Re: nieuw of 2e hands zadel wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:36

Ik zou een nieuwe kentaur bestellen, 2ehands zadels zijn toch al naar een ander paard gevormd. Heb zelf ook een Kentaur en ben er heel tevreden mee.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:37

Ik zou een tweedehands kopen, puur omdat het scheelt in de prijs. Mits hij gewoon goed ligt natuurlijk. Weet niet precies wat het aanbod is voor het zadel dat jij graag wil, maar als ze er nauwelijks zijn wordt eht natuurlijk wel een ander verhaal.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:39

Kentaurs zijn zo duur niet nieuw, ze zijn er al vanaf 750 euro.
Tweedehands zijn deze zadels vaak teveel voorgevormd heb ik vernomen van mijn zadelmaker. Dat maakt ze tweedehands minder interessant Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:43

Ze zijn er niet in overschot. Moet er net tegen aan lopen.
Uitteraard pas ik het wel gewoon en zoek ik wel een zadel wat nog weinig gebruikt is. Dus ik wil er best wat voor betalen maar dan is de kop er af en scheeld het me een hoop geld.
Voorlopig rijd ik gewoon op haar zadel maar met de tijd wil ik toch een zadel in een maatje groter.
Mijn probleem is dat het niet mijn eigen paard is en ze ten alle tijden kan zeggen dat ik niet meer kan/mag rijden ofzo en dan zit ik met een zadel waar ik een hoop minder voor terug krijg.
Dat is mijn struikelpunt.

zadel wat eigenaar heeft gekocht was 800 excl dus incl ben je wel zo'n 900 euro kwijt.
Weet niet of er op bruin nog een meer prijs zit?

mijn vorige 2 zadels waren in feite nog nieuw, beide was maar een enkele keer mee gereden maar scheelde me wel 500 euro! en een jaar later waren ze nog hetzelfde waard!
voor 1 heb ik inruil zelfs nog 150 euro gebeurd Clown

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:01

A merken houden een hogere inruilwaarde, kentaurs zijn 2e hands niet veel waard. Lijkt me ook wel belangrijk wanneer je een zadel weer wilt verkopen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:17

dat is inderdaad mijn struikelpunt.
Ik heb een kentaur aangeboden gekregen die bijna een half jaar oud was voor 100 euro minder als de nieuwwaarde. En dat vind ik veel te veel geld. Zelf zou ik voor een zadel wat nieuw 800 euro kost niet meer als 500 euro uitgeven 2e hands.
En met dat verschil zit ik als ik er zelf 1 koop en die straks eventueel nog weer moet verkopen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:52

Tis ook maar net wat je budget is. Een B-merk zadel zou ik nieuw kopen, een A-merk tweedehands.

Ik rijd zelf ook paarden voor anderen op een fokstal en heb altijd tweedehands gekocht, maar goed ook, want heb regelmatig een ander zadel moet kopen omdat mijn zadel op het volgende paard dat ik ging rijden niet meer pastte.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:25

Wat trek jou zelf het meeste. Wil je nieuw helemaal wat jij wilt en op je paard passend of 2e hands waar je misschien de vulling van moet bijstellen maar misschien heb je dan wel een PAssier o.id te pakken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:43

Ik weet niet hoeveel verschillende paarden je rijdt Breitling, maar ik heb zelf inmiddels een aardige collectie tweedehands zadels liggen, met allerhande boommaten. Krijg ik een nieuw paard te rijden voor langere duur, dan is het een kwestie van de goede boommaat zoeken en de kussens aan laten passen. Anders blijf je bezig Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:17

Ik rijd er 1 en als het goed is wel voor langere tijd want mag hem starten. Maarja het is mijn paard niet en je weet nooit hoe het loopt.

Op zich kan ik een kentaur wel betalen. Dat is ook gelijk het max bedrag wat ik er aan uit wil geven want wilde zo rond de 600/700 euro uitgeven dus daar ga ik dan al wel over heen.
Maarja stel ik moet volgend jaar mn zadel verkopen omdat ik niet meer kan rijden op dit paard dan zakt mijn zadel wel zoiezo een 100tje of 3 en dat is iets wat ik erg zonde vind.
Een struikelblok dus.
Ik heb besloten dit jaar zoiezo geen zadel meer te kopen tenzij ik er 1 tegen kom.

Dus dat geeft me wat meer tijd om er over na te denken en misschien kom ik in de tussen tijd wat tegen. Maarja zo niet weet ik nog steeds niet of ik nou wel of niet nieuw zal kopen.

enige nadeel vind ik dat het zo snel in waarde zakt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 06:56

Je zit met het zoeken natuurlijk ook met de Inchmaat.
17,5 inch kentaur's word je mee doodgegooit.

Mijn zadelmaker vind de kwaliteit minder van die zadels, omdat ze teveel vervormen omdat het leer te zacht is.
Van de B merken vind hij de JC en de Chamberlain zadels beter van kwaliteit.
Kentaur valt onder de B merken, net als JC en chamberlain.
IK heb die nieuwe JC zadels gezien, maar dat zijn best nette zadels, en schijnen ook fijn te zitten Lachen

Wat dat betrefd zou ik dan als ik jou was toch gaan voor een tweedehandse, als ie weer weg moet leverd ie hetzelfde wss weer op.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:46

klopt, van alle zadels word je dood gegooit met 17,5 inch is denk ik toch meest gangbaar.
Moet er maar net tegen aan lopen denk ik.
En ik heb het gewoon getroffen met mijn vorige kn. Was 10 keer mee gereden dus was nog nieuw heb ik voor 975 euro kunnen kopen compleet. En dat trekt mij dan meer als een nieuwe van 800 euro. Maarja die moeten er wel zijn natuurlijk.....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:44

Wat je kan doen is gewoon een advertentie plaatsen met : kentaur 18 inch gezocht ( en type etc)

Mensen die hun zadel echt beu zijn, gaan juist kijken naar de gezocht advertenties, en wellicht komt er zo sneller iets op je pad Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:47

hier op bokt heb ik dat al. Zal er morgen ook eens 1 op mp zetten misschien werkt het inderdaad!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:49

Ik heb ook mijn onderschrift in oproepvorm, maar heb nog maar 0 reacties Huilen van het lachen

MP kost tegenwoordig ook voor gevraagd 3 euro Boos!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:51

ja klopt! dat is wat minder, belachelijk eigenlijk ook!

Waar ik het meeste van baal is dat ik het perfecte zadel had kunnen kopen op zaterdag. Echt voor een super prijs maarja hij werd maandags gekeurd dus ik wilde hem nog niet vast zetten en toen hij goed gekeurd was en ik maandag gelijk mailde had ze hem al verkocht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:51

Damn balen !
Zul je alytijd zien

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:54

maarja ik moet het hier maar even mee doen. Zo vaak zal ik hem nog niet rijden.
Ik pas net in het zadel maarja een maatje groter is dan altijd beter.
Ik blijf voorlopig gewoon maar zoeken en als ik in het nieuwe jaar nou echt niks kan vinden dan koop ik misschien evengoed nog een nieuwe.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:04

Tot die tijd maar Sonja bakkeren dan Huilen van het lachen

Ik paste ook bijna niet meer in mijn passiertje, en broeken zaten allemaal te krap.
Deze krent wilde geen nieuw zadel en geen nieuwe broeken, dus viel ik maar 8 kilo af Huilen van het lachen Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:41

Ik ben zoiezo al bezig met afvallen (was ik al) omdat ik door langdurige ziekte behoorlijk was aan gekomen.
Maar in mijn voor mij slanke periode had ik ook liever een 18 inch. Ik ben toen van mijn 17,5 inch springzadel naar een 18 inch dressuur zadel gegaan. Heeft misschien ook met mijn lengte te maken dat ik dan wat meer ruimte heb.

Ik ben al extra aan het sporten geslagen voor de tijd dat ik het met dit zadel moet doen.....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:45

ik heb zelf ook paarden gereden waar ik zadels en dergelijke voor moest kopen, en ik vind het niet wat, omdat het een paard van een ander is weet je nooit hoe het gaat lopen! Ik zou wachten tot er voor een mooie prijs een tweede hands komt, en ondertussen kijken hoe het bij het paard gaat. Dan zit je starks, mocht het mis lopen, ook niet met een duur zadel en geen paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:04

Ik heb het liefste dressuurzadels met een ondiepe zit, dan volstaat de 17,5 wel. Want echt klein ben ik anders ook niet Clown Huilen van het lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:42

ik zou voor 2e hands A merk gaan
het kost soms wat meer tijd idd, maar ja
het behoud wel veel meer zijn waarde en vaak is de kwaliteit gewoon toch het beste

ik kies trouwens ook liever een zadel met ondiepe zit ,
hou niet van opgesloten in een zadel zitten

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:47

Wil je beslist en Kentaur? Zelf koop ik de zadels voor mijn paarden ook eigenlijk altijd tweedehands.
Hulsebos zadels bevallen mij het beste. Je laat het tweedehands zadel door hun nakijken en dan is daar ook niks mis mee.