Scherper bit, opties?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Scherper bit, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 12:20

Mijn paard is aan het revalideren van blessure.
We stappen nu bijna drie maanden. Intussen draven we ook.
Dit gaat niet zonder slag of stoot. Bloos
Regelmatig peert ie er vantussen en dat is niet prettig om mee te maken. Hij probeert mij uit zadel te trekken, hangt op bit.. vervolgens is een reactie van mijn been reden tot nog meer actie en spektakel Duivel

Ik ben dus TIJDELIJK op zoek naar een ander bitje.

Op het simpele watertrensje waar ik mijn paard nu op rijd, daar dendert hij doorheen. Het loopt iedere keer goed af, maar ik ga de keer dat het misgaat niet afwachten. Ik zoek daarom voor tijdelijk een bitje wat wat pittiger is.

Even voor de duidelijkheid: ik had voor de revalidatieperiode een superpaard buiten en in de bak. Opmerkingen als: los het rijtechnisch op in de bak, heb ik niks aan. Ten eerste niet, omdat ik geen bak tot beschikking heb en ten tweede als die er is (en ja die is er op afstand) ik er momenteel niet in mag rijden ivm blessure.

Iemand opperde aan mij een pelham bitje? Ervaringen daarmee?

Het gaat om een paard met veel bloed en veel temperament. Lekker voorwaarts paardje, maar nu iets té voorwaarts.. Ik kan dat voorwaartse prima aan normaal met watertrensje, maar nu even niet...

Dees

Re: Scherper bit, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:37

Als je absoluut, en allertijde op de noodrem wilt kunnen trekken en dat absoluut wilt winnen...
Dan is de Pelham je bit.

Op de lange duur verniel je met zo'n bit alle gevoel dat je paard in zijn mond heeft....
en in de mond van een heethoofd is zo'n bit levensgevaarlijk, want er zijn paarden die flippen er écht op.

Zelf zou ik meer zien in bitloos met een neusriem die de luchtweg afsluit als rem. Voor zulke optomingen moet je ind e 'naturals-hoek' zoeken.

Maar mocht je ondanks alles je paard niet onder controle hebben op de openbare weg, dan rest er mara 1 ding en dat is 'ernaast' ipv 'erop'.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:40

ik zou eerst beginnen met een pessoa bitje eventueel dubbele teugel (1 op de grootste ring & 1 op de onderte?)
dan kan je zoveelmogenlijk op je 'gewone' trens rijden & in geval van nood de 2e teugel erbij pakken.
succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:48

Als je hem niet kan houden waarom ga je er dan uberhaupt op zitten? Zet hem op rust in de wei? En begin daarna weer met longeren..ik zie een scherp bit hier niet als de oplossing! Hoe denk je je paard straks weer te kunnen rijden op een trens dan? Dan lacht ie je vierkant uit als ie een pelham gewend is wat door zijn mond wordt getrokken! Ik zou het persoonlijk niet zoeken in een ander bit

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:52

Een pelham kan juist een heel goede tijdelijke oplossing zijn als je het bit correct gebruikt, d.w.z. met twee teugels en de tweede enkel in noodgeval gebruiken. Dus niet met 1 teugel en een verbindingsriempje en dus ook niet steeds met de tweede teugel actief rijden.
Als je een pelham correct gebruikt, kan het net een heel vriendelijk bit zijn.
Als je een pelham neemt, neem dan wel zeker een ongebroken versie. Die zijn vriendelijker dan de gebroken versies.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:57

Clubgenoot van me rijdt met een zogenaamde Cook. Omdat haar Groninger zo stug in de mond is en zich niet laat remmen, met deze Cook wint zij het in ieder geval altijd als het erop aan komt. Is het paard braaf, rijd ze met het trensbit. Ze gebruikt tijdens de les beide optomingen tegelijkertijd.

Lijkt me een prima hoofdstel voor jouw doel.
Meer info:
http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:59

Tieneke schreef:
Een pelham kan juist een heel goede tijdelijke oplossing zijn als je het bit correct gebruikt, d.w.z. met twee teugels en de tweede enkel in noodgeval gebruiken. Dus niet met 1 teugel en een verbindingsriempje en dus ook niet steeds met de tweede teugel actief rijden.
Als je een pelham correct gebruikt, kan het net een heel vriendelijk bit zijn.
Als je een pelham neemt, neem dan wel zeker een ongebroken versie. Die zijn vriendelijker dan de gebroken versies.

Een Pelham is per definitie een ongebroken bit.
Die gebroken-bit versies zijn geen échte pelhams. Dat zijn gewone bitten met het pelham-schaarprincipe.
Echter, het schaarprincipe op een gebroken bit is komplete onzin, het maakt alleen maar dat het gebroken bit als een notenkraker in de mond (onderkaak) van je paard komt te liggen, waarbij het scharnierpunt in de mond als een punt in het verhemelte komt te staan.
Onzinnigere bitten kun je dus bijna niet bedenken...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:03

Klopt en ik weet dat dat geen echte pelhams zijn, maar die worden dus wel onder die noemer verkocht en dat weet de TS misschien niet Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:04

ik zou er een slof of thiedeman aanhangen en geen ander bit Lachen Lachen sensibele paarden kunnen daar nogal eens wat heftig op reageren

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:05

Ik zou voor een hackamore gaan, kan scherp inwerken maar wel op de neus waardoor je paard fijn in de mond blijft en daar in iedergeval niet op afstompt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:06

Tieneke: Als je mijn reactie goed leest, zie je ook dat de gebroken versie zeker geen vriendelijker bit is dan het originele, ongebroken Pelhambit.

Maar nogmaals: voor een heet paard is de Pelham géén aanrader.
Helemaal niet als je het gaat uitproberen op de openbare weg....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:08

Dees, als jij mijn eerste reactie goed gelezen had, had je zien staan dat de ts imo zeker geen gebroken moet nemen Knipoog De ongebroken is vriendelijker en dat zei ik zelf ook al Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:11

Oeps, leesfoutje Haha! Solly...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:14

ik zou eerst een gewoon ongebroken trens proberen zonder hefboomdingen in de werking.

Succes!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:16

Ik zat ook te denken aan een slof. Lastig zijn dit soort situaties. Je bent blij dat je weer wat mag doen, maar ondertussen bang omdat het paard er een feestje van gaat maken...

Succes met het herstel.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:22

Gewoon een pessoabitje gebruiken, het verschil met de trens is niet zo groot en toch voel je onmiddellijk dat je iets sterker bent, zonder te moeten beginnen trekken of veel druk uit te voeren. Pelham is al veel meer inwerkend, zit je ook gelijk met een kinketting, veel meer hefboomeffect. Hackamore is fijn als je ermee kunt rijden en dit vereist een heel stille hand. Deze is ook niet voor alle paarden.......

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:26

Pirouetje, als je correct met een pelham rijdt en die tweede teugel niet gebruikt tenzij het nodig is, kan het net een zachter bit zijn dan een gewone gebroken trens. Dan zit er ook geen hefboomeffect op. Komt pas als je ook met teugel 2 rijdt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:40

ik heb bij mijn paard een utrechts stangetje. Is net wat lichter dan een pelhalm bit kan met hefboom maar ook zonder of met 2 teugels kan ook. Is van origine een menbit. Ik rijd mijn paard er buiten op ook een sensibel beestje omdat ze wel eens iets in haar hoofd wil halen. Mijn paard kan ik ook nog gewoon in de bak rijden met een normaal bit en is er niet stugger door geworden, juist een nog fijner mondje.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:45

Tieneke schreef:
Pirouetje, als je correct met een pelham rijdt en die tweede teugel niet gebruikt tenzij het nodig is, kan het net een zachter bit zijn dan een gewone gebroken trens. Dan zit er ook geen hefboomeffect op. Komt pas als je ook met teugel 2 rijdt.

Dat is juist wat je zegt, maar ik denk niet dat de controle dan groter, integendeel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:48

Daarom moet je de tweede teugel er gewoon aanhebben. Niet gebruiken, maar wel bevestigen aan het bit. Als het dan nodig is, heb je teugel 2 zo vast Lachen Of je kan de teugel wel vastnemen, maar veel losser hebben. Dan is er ook geen effect. Maar je kan de tweede dan dus wel snel gebruiken. En dan is de controle echt wel groter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:51

maar als je die dan gebruikt staat een fris heet paard wel gelijk achterstevoren en binnenstebuiten Lachen die schrikt zich de klere!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:54

Ik rij nu met een pessoabit. Ik ben absoluut geen voorstander van scherpere bitten, maar ik zag even geen andere oplossing meer.

Vandaag heb ik er voor het eerst echt mee gereden (vorige week alleen wat gestapt door de sneeuw) In begin reageerde Anouar best wel heftig, ik wilde draven, hij wilde galoperen, hij krulde zich helemaal op en begon als een gek te bokken en te springen. Draven was echt onmogelijk. We zijn even gaan stappen en daarna ben ik heel streng voor hem geweest. We gingen draven met loss teugel, zodra hij ook maar iets harder ging dan de bedoeling gaf ik een kleine ophouding en liet de teugels meteen weer los. Na een paar keer had hij het door en konden we zelfs in een heel lekker beheerst tempo galoperen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:57

KiWiKo schreef:
maar als je die dan gebruikt staat een fris heet paard wel gelijk achterstevoren en binnenstebuiten Lachen die schrikt zich de klere!

Je moet je paard er natuurlijk wel iets aan leren wennen, net zoals bij eender welk bit. Een groen paard steek je ook niet zonder boe of bah een bit in de mond om dan dadelijk te rijden.
En dan nog, paard mag zich dan wel schrikken. Als mijn paard in het bos er compleet vandoor gaat en er is geen andere optie meer, dan mag hij schrikken om dan terug op deze wereld te komen Knipoog

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:00

Ik denk dat je paard je iets heel anders duidelijk probeert te maken, zeker aangezien het eerst en fijn paard was. Denk eraan dat ieder paard 'niet meer praat' als je dat overruled met iets wat nog hinderlijker (pijnlijker?) is.Misschien niet wat je wilt horen, het ligt ook moeilijker, maar ik zie eigenlijk geen andere reden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:01

Tieneke schreef:
KiWiKo schreef:

Je moet je paard er natuurlijk wel iets aan leren wennen, net zoals bij eender welk bit. Een groen paard steek je ook niet zonder boe of bah een bit in de mond om dan dadelijk te rijden.
En dan nog, paard mag zich dan wel schrikken. Als mijn paard in het bos er compleet vandoor gaat en er is geen andere optie meer, dan mag hij schrikken om dan terug op deze wereld te komen Knipoog

ooooooooo absoluut hoor Haha! Haha! Haha!