zadel met gedraaide boom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jeanet01

zadel met gedraaide boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 09:49

Ongeveer 4 weken geleden heb ik mijn rossner amerika naar divoza gebracht om op nieuw te vullen.
tot gister niks gehoord en heb toen zelf maar even gebeld.
Wat blijkt nu de boom van mijn zadel is gedraaid en wat ik begreep is dat niet meer op te lossen (zadelmaker zal vanmorgen bellen)

Ik heb het zadel particulier gekocht dus heb gewoon een mooie strop, maar wat ik me nu afvraag is hoe komt een zadel aan een gedraaide boom?
Bij verkeerde belasting en gebruik breekt de boom van het zadel toch en kan toch niet verdraaien.

Heb in andere topics gelezen dat er meer rossners zijn met een scheve boom, zou het bij mijn zadel dan ook om een productie fout kunnen gaan ?

linda_arnold

Re: zadel met gedraaide boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:02

Mijn rossner America Dressuur had klonterende vulling, dit herkende ik van mijn andere Rossner VZH die ik daarvoor had gehad. Ik ben terug gegaan en heb gezegd dat dit mijn tweede zadel is met 'klontervulling' en dat ik uit ging van een fabricagefout. Hun zadelmaker heeft dit bevestigd en het zadel is toen kosteloos opnieuw gevuld. Helaas maar een week van mogen genieten, voordat de zadeldief bij ons op stal kwam Clown .

Maar Rossner heeft idd meer fabricage foutjes, draaien lijkt me idd sterk, maar goed verbogen zou goed kunnen toch?? Rossner pas op elk paard van KWPN tot haflinger terwijl het allen boommaat 31 is. Opzich getuigd dat denk ik van een hele flexibele boom (die dus makkelijk scheef buigt???). Voor mijn nieuwe zadel is mijn haflinger nagemeten en deze heeft een boommaat 33/34. Heel iets anders dus................. En dan terwijl de zadelmaker 'toen' van Van Rijs de Rossner niet slecht vond liggen met maatje 31

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:49

Ik wil nog even toevoegen aan het verhaal van linda_arnold dat het ook verschilt per zadelmaker over de zadelmakerij van Divoza hoor je wel vaker dingen die niet kloppen dus misschien ook nog ergens anders na laten kijken als je te veel twijfelt.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:11

Rossner past echt niet op elk paard van KWPN tot Haflinger Dat doen mensen je wel graag geloven, maar dat is echt niet waar...
[edit] Sterker nog, geen enkel zadel past op elk paard, als dat zo was, zouden er niet zoveel paarden zijn met een (zeer) slecht passend zadel Verdrietig

De boom van het zadel kan heel best scheef zijn Ja

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:34

Ieder boom kan idd draaien, meestal door fouten die tijdens het gebruik gemaakt worden, zoals opstijgen zonder trapje, opstijgen alleen van een kant, foutief (slecht gebalancered) zitten enz. Meestal kan dit niet meer veranderd worden en kan de zadel dan ook niet meer gebruikt worden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:01

CaylinnMae schreef:
Rossner past echt niet op elk paard van KWPN tot Haflinger Dat doen mensen je wel graag geloven, maar dat is echt niet waar...
[edit] Sterker nog, geen enkel zadel past op elk paard, als dat zo was, zouden er niet zoveel paarden zijn met een (zeer) slecht passend zadel Verdrietig

De boom van het zadel kan heel best scheef zijn Ja

Op het eerste oog ligt het zadel goed, schades heb je vaak achteraf. Van Reijs lijkt me niet onkundig en volgens hem paste de 31 goed of te wel de boom is aardig flexibel. Kijk eens om je heen hoeveel mensen hebben een Rossner en hoeveel verschillende paarden ligt hij op. Bij mij in de les wordt er mee gereden op een brede fries. Rossner is er over het algemeen alleen in 31. Je hebt passen en passen................en ik bedoel dat de meeste Rossners al snel goed liggen. Of het medisch verantwoord is, is iets anders. Maar daar ging dit topic niet over Bloos

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:03

Van Rossner hoor je vaak dat de bomen niet in orde zijn. Ik heb er zelf ook een, en helemaal na laten kijken, en opnieuw op laten vullen. De vulling is bagger Lips are sealed

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:31

Me zadel ook een Rossner heb ik dit jaar laten nakijken. De zadelmaker had er eigenlijk weinig op aan te merken er zat alleen een piepklein kuiltje aan de rechterkant van kussen, die hij weer mooi gelijk heeft gemaakt maar goed hij attendeerde me er ook op dat de boom wat scheef begon te staan, door het opstijgen. Dus dat moet ik wel in de gaten houden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:39

mariz schreef:
Me zadel ook een Rossner heb ik dit jaar laten nakijken. De zadelmaker had er eigenlijk weinig op aan te merken er zat alleen een piepklein kuiltje aan de rechterkant van kussen, die hij weer mooi gelijk heeft gemaakt maar goed hij attendeerde me er ook op dat de boom wat scheef begon te staan, door het opstijgen. Dus dat moet ik wel in de gaten houden.

Dat heb ik ook gehoord: scheve boom = verkeerd opstijgen, maargoed nog steeds mag hij niet draaien!

TS. Heb je inmiddels al actie ondernomen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:53

Ik denk dat de kwaliteit van Rossner ook dubieus is, want je hoort het toch vaker van die scheve bomen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:10

ikkiN schreef:
Van Rossner hoor je vaak dat de bomen niet in orde zijn. Ik heb er zelf ook een, en helemaal na laten kijken, en opnieuw op laten vullen. De vulling is bagger Lips are sealed

Maar de vulling ligt dan meer aan de zadelmaker dan aan het zadel dunkt me. (aangezien de zadelmaker de vulling 'inkoopt).

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:18

mirkip schreef:
ikkiN schreef:

Maar de vulling ligt dan meer aan de zadelmaker dan aan het zadel dunkt me. (aangezien de zadelmaker de vulling 'inkoopt).

Volgens mij worden de zadel gewoon in een fabriek gemaakt hoor Knipoog ipv door een individu. Er wordt bedoeld dat de standaard vulling van Rossner 'bagger' is. Om deze reden moeten veel Rossners compleet leeg gehaald worden en worden opgevuld. Haha!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:47

Klopt, er zit een soort stofzuigerzakinhoud in normaal gesproken. Ik heb hem helemaal opnieuw op laten vullen met schapenwol.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:43

mirkip schreef:
ikkiN schreef:

O, nou snap ik 'm pas. Ik las je tekst verkeerd.
Ik las dat nadat je zadelmaker 't zadel had opgevult dat 't toen bagger was.
Maar 't was dus toen je 't zadel kocht al snel bagger.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:27

Ik heb ook een Rossner Amerika dressuurzadel.
Voor drie jaar terug nieuw aangeschaft bij Divoza.
Een tijd geleden merkte ik tijdens het invetten dat het zadel scheef was.
Ik zit niet scheef en heb mijn instructie gevraagd hier eens extra op te letten.
Vorige week heb ik het zadel naar Divoza gebracht omdat het naar mijn idee steeds erger wordt.
Volgens Divoza komt het niet vaak voor dat Rossner zadels problemen hebben met de boom, speciaal even naar gevraagd omdat ik op internet anders gelezen had.
De man die het zadel van mij aan nam dacht niet dat het hersteld zou kunnen worden en zou gaan overleggen over een oplossing. Ik begreep van hem dat je normaliter een nieuw zadel krijgt, maar omdat mijn zadel 3 jaar oud is moest hij gaan overleggen.
Gelukkig heb ik het aankoopbewijs nog en staat er in de gids dat er 5 jaar garantie op de boom zit.
Ik mag er dus vanuit gaan dat ze met een nette oplossing komen.

Begrijp ik het goed dat jij gewoon pech hebt omdat je geen aankoopbewijs hebt?

Wat betreft het opstappen zonder krukje, daar mogen ze bij aankoop dan wel even op attenderen.

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 16:44

tja ik heb na veel pijn en moeite de zadelmaker van divoza aan de lijn gekregen.
In het geval van mijn zadel gaat het om een getordeerde boom (zadel draait naar links), waarschijnlijk doordat er een paard overheen gedraaid is (dat was de tekst en uitleg van de zadelmaker).
Het zou wel op te lappen zijn maar er zou dan wel een een bepaalde draaiing in de boom achterblijven.
Heb het zadel toen maar officieel overleden verklaard.

Heb ook nog even gevraagd naar het rossner scheve boom syndroom, maar kreeg de uitleg dat het nog wel eens wil gebeuren dat vanuit de fabriek de zadels met scheve kussens worden afgeleverd en dat dit gecorrigeerd word als de koper dit opmerkt (pff en iedereen kan voelen dat een zadel niet goed ligt) , maar er zou zeker geen sprake zijn van scheve bomen

en ja ik heb pech omdat ik geen bonnetje heb, geen oplossing en geen enkele inruilwaarde
tja dit is een uitgave waar ik niet direct rekenschap mee heb gehouden en om nu een tweedehandszadel te kopen; denk niet dat ik dat nog aandurf.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:11

Dan baal je echt wel!
Met Rossner dacht ik een goede prijs/ kwaliteit verhouding te hebben gevonden.
Nadat ik even gegoogled heb begin ik daar toch wat aan te twijfelen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:54

dat is echt balen.
Heb je het zadel ook gezien met de ''gedraaide'' boom? Ik zou dit zelf ook wel eens willen zien en dan misschien voor een second opinion naar een andere zadelmaker.

De rossner zadels vind ik anders ook niet supergoedkoop. Dus je mag wel iets van kwaliteit verwachten.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:30

Mijn zadelmaker is Arie Boer (van WoW zadels) en die zegt dat scheve bomen echt vaak voorkomen bij Rossner. En die ziet zoveel zadels, die zal het wel weten. Logisch dat de zadelmaker van Divoza niet hun eigen zadels af gaan kraken.
Wel balen van je zadel, het is toch een hoop geld.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:35

Als ik jou was zal ik je zadel eerst eens ophalen, en er dan een andere zadelmaker na laten kijken, als je dat geld er tenminste voor over hebt. Misschien denkt hij er anders over. Vind de uitleg van deze zadelmaker wel erg raar, er is een paard overheen gedraaid?? Huuuh?? Verward

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:36

Mijn zadel heeft dus ook een gedraaide, getordeerde boom. Alleen draait de mijne naar rechts.
Mijn vriend had vandaag de zadelmakerij aan de telefoon.
De zadelmaker heeft gezegd dat er toevallig nog een zadel lag met hetzelfde probleem.
Met die van jou er bij zijn dat dus al 3 zadels.
Als het goed is komen ze morgen met een oplossing voor mijn zadel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:52

Mijn rossner heb ik laten opvullen door een andere zadelmaker, daarna heeft hij hem helemaal goedgekeurd. Zeker voor die prijsklasse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:56

Alle 3 Rossners?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:38

Ja, Rossner Amerika plus.
Ik kreeg vandaag een telefoontje dat ik een nieuw zadel mag komen ophalen.
Echt een super nette oplossing waar ik heel erg tevreden mee ben.
In mijn geval dus een super OK dan! service van Divoza!
Ook heb ik weer een nieuwe garantie van 5 jaar op de boom.
Mocht deze boom ook problemen geven dan komt dat wel binnen die 5 jaar aan het licht.
Dus daar maak ik mij geen zorgen over.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:01

heb je goed gedaan!!! En een super service.
Koopt een 2de hands zadel, en je krijgt uiteindelijk een nieuwe.
Waren het allemaal america's?
Productiefout in de hele partij zeker?