Dilemma wat betreft peesbescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Dilemma wat betreft peesbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 01:33

Hallo allemaal! Lachen

Ik zit nogal met een dilemma, wat betreft peesbescherming.

Mijn merrie loopt met gewone BR-peesbeschermers, echter schuurt het elastiek haar vacht kapot en ik zit niet te wachten tot er wondjes ontstaan, dus laat ik ze nu af. Ik doe ze normaal vast, zodat ze niet 'lubberen' en ik trek ze al absoluut niet strak!
Echter, mijn merrie met haar wilde buien Bloos (5 jaar oud), heeft nu twee keer een ietsje opgelopen peesje (dus geen peesblessure, maar wel net genoeg om even een stapje terug te doen) gehad door weer een gekke acrobaten-lucht sprong, om de pezen in optimale conditie te houden en te voorkomen dat ze oververhit raken, ben ik nu op zoek naar peesbeschermers die ademen of lucht doorlaten en die geen elastiek bevatten.
Ze loopt nu dan dus zonder peesbescherming, hier ben ik niet helemaal gerust op, want zoals jullie al konden lezen, vind ze het niet zo nodig om met 4 benen op de grond te blijven.. Hyper!
Ik rij nu voornamelijk wat dressuurmatig en veel buitenritten (of 2 in 1 Knipoog ) en dit is dan ongeveer 20 minuten, met regelmatig een stappauze en een klein stukje galop (we zijn aan het opbouwen na een pech-periode).

Nu is mijn oog gevallen op de Eskadron Allround, omdat ze geen elastiek bevatten en ik van menig persoon heb begrepen dat ze erg fijn in gebruik zijn en ook wel ademen. Wie heeft ervaring met deze beschermers, of weet andere goed ademende beschermers zónder elastiek?

Eskadron Allround voorbenen
Afbeelding

Excuses als er al eerder een topic is geplaast over dit onderwerp!!

Anoniem

Re: Dilemma wat betreft peesbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:41

Mag ikvragen waarom je je paard persee beschermers wilt laten dragen?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 08:53

Nou, zoals al hierboven beschreven staat is het 'goeie spring in het veld', die haar benen alle kanten opzwiepert in een jolige bui en dus ook richting pezen, kootholtes en kogels.
Buiten dat, wil ik niet in discussie gaan over het wel of niet dragen van peesbeschermers e.d., ik wil gewoon graag weten wie ervaring heeft met de Eskadron All round of een ander soort peesbeschermer die ademt en geen elastiek heeft. Dus als je een idee hebt? Knipoog

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:58

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:02

Misschien anders leren peesbeschermers? Lachen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 09:06

essiedepessie: kan je mij ook vertellen wat je er zo fijn aan vind? ben er wel benieuwd naar.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:11

Op de site staan ook veel filmpjes met uitleg over de beenbeschermers.

Maar ze ademen, geven steun, zijn van zeer goede kwaliteit en gaan dus niet zomaar stuk, ze zijn zo gevormd dat ik ze nog bij geen enkel paard heb zien schuren.

En totaal nutteloos maar wel leuk, ze zijn er in heul veul kleurtjes! Knipoog

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 09:12

Jah dat zag ik!!! Haha! Erg hip, wellicht ook het overwegen waard, ik hou het in m'n achterhoofd!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:48

Ik dacht ook gelijk aan die drie-in-een-beschermers Ja

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:03

Ik heb de eskadron allround. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze absoluut niet goed vind ademen.. m'n paard heeft altijd bezweten benen eronder als ik heb gereden.

Ik heb deze ook.
En deze vind ik zelf beter ademen.
Afbeelding

Succes!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:45

@ Essiedepessie: nog een vraag over de beenbeschermers die jij adviseerd... zijn ze van 'slap' materiaal? Of zit er ook een harde schelp in? Zou het bijv. een trap van een ander paard kunnen opvangen? (Mijn paard heeft een peesblessure opgelopen door een trap van een ander paard tijdens het bepalen van de rangorde in de kudde. Ik ben me alvast aan het verdiepen in beschermers als ze zometeen weer de kudde in mag. Ik ben natuurlijk als de dood dat ze zometeen door een trap weer geblesseerd raakt, vandaar mijn vraag)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:31

leren peesbeschermers dan ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:58

Mensonides schreef:
Ik heb de eskadron allround. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze absoluut niet goed vind ademen.. m'n paard heeft altijd bezweten benen eronder als ik heb gereden.

Ik heb deze ook.
En deze vind ik zelf beter ademen.
http://www.reitsportpfer.de/images/eska ... aschen.jpg

Succes!

precies.
Ik heb ze nog ergens liggen, ondingen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-11-08 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aub geen foto's quoten!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:02

ik heb de allround..Ik gebruik ze voor het springen en ben er wel tevreden mee alleen echt heel goed ademen doen ze niet hoor.
Pasvorm is wel ideaal idem de sluiting. Ik heb de oudere versie niet dus met echt dat kunstof en niet de leer look al like. Helaas kan ik die voor achter niet meer bij komen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:19

Voor in de paddock vind ik dit fijne dingen:
Afbeelding
Die zijn hard maar niet voorgevormd, hierdoor kan het eronder beter ademen. Ze zijn van leer maar de binnenkant is helaas wel van neopreen.
Verder heb ik erg goede ervaringen met de Veredus beschermers, deze zijn met zacht leer gevoerd en het been blijft hieronder echt beduidend koeler dan onder welke andere peesbeschermer dan ook. (Heb afgelopen zomer veel getest Knipoog )
Afbeelding

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:04

ShadowFax schreef:
@ Essiedepessie: nog een vraag over de beenbeschermers die jij adviseerd... zijn ze van 'slap' materiaal? Of zit er ook een harde schelp in? Zou het bijv. een trap van een ander paard kunnen opvangen? (Mijn paard heeft een peesblessure opgelopen door een trap van een ander paard tijdens het bepalen van de rangorde in de kudde. Ik ben me alvast aan het verdiepen in beschermers als ze zometeen weer de kudde in mag. Ik ben natuurlijk als de dood dat ze zometeen door een trap weer geblesseerd raakt, vandaar mijn vraag)

Er zit geen harde schelp in, maar met westernpaarden wordt wel hard getraind, en gebeurd het ook vaak dat het ene been het andere behoorlijk aantikt. Ik denk trouwens dat als een paard een ander paard trapt een peesbeschermer ook niet echt heel erg helpt... dat komt met zo'n kracht aan...

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:11

Als je echt peesbescherming zoekt waarbij de benen niet warm worden, zou je voor N.E.W. airflow moeten gaan.
Betaal je een prijsje, maar ze werken wel echt.
Ik heb ze nu ook al een tijd voor mijn paard en wonderbaarlijk blijven zijn benen gewoon ''koel''. Echt koud zijn de benen niet, want er vind natuurlijk wel beweging plaats is het been. Maar zelfs bij 30 graden heeft mijn paard met deze dingen om geen zweet op de benen Lachen

Daarnaast geven ze een goede bescherming, volgens mij zit er geen-nauwelijks elastiek in..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:15

orion_ schreef:
Als je echt peesbescherming zoekt waarbij de benen niet warm worden, zou je voor N.E.W. airflow moeten gaan.

Die heb ik ook gehad maar terug gestuurd,ik denk dat die dingen in de training hun werk goed doen omdat er dan veel luchtcirculatie is, maar tijdens het keutelen in de wei of paddock vond ik de temperatuur erg oplopen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:32

Ik zweer eigenlijk ook bij de N.E.W airflow's. Heb ze destijds gekocht voor de crosstraining, maar gebruik ze nu bijna dagelijks. Pezen blijven er echt koel onder, tenminste, tijdens het werk.

Geen idee hoe ze het doen als ze alleen een beetje op het land/in de paddock ronddwalen...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 01:40

Ik heb idd ook gekeken naar de N.E.W. Airflow en deze zijn ook wel erg aantrekkelijk. Prijs maakt me niet zo veel uit, als ze maar aan mijn eisen voldoen. Misschien dat ik Canter-Equipment eens even bel om informatie in te winnen over deze N.E.W.'s.
Die Veredus zien er ook goed uit, geen elastiek aan de voorkant. Is er een link naar een site waar ik meer informatie kan vinden (of evt bestellen) over deze peesbeschermers?

Bedankt voor alle reacties! OK dan! Hopelijk volgen er nog meer, wel prettig dat er veel suggesties zich voor doen! Ja

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:34

Ik ben helemaal voor de NEW's. Heb ze nu ook voor de achterbenen. Mijn merrie doet echt raar de eerste 15 minuten. Als ze de hele dag in de wei staat, dan haal ik ze wel na een half uurtje af. Ze doet ze namelijk zelf ook af, maar dat gaat niet op de normale manier. Ze zijn makkelijk schoon te maken. Ik heb wel een speciaal borsteltje om het klitteband schoon te houden.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:45

Jij hebt ook de N.E.W. Airoflows?
Hoe zien ze eruit voor de achterbenen? Kan daar geen afbeelding van vinden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:23

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:39

Ik vind ze qua pasvorm allemaal zo knullig, als ik dan zie hoe goed die PC's passen...

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:12

Ik vind de pasvorm bij de N.E.W airflow's erg fijn hoor Lachen
Niks aan op de merken...
Achter nog niet aangeschaft, maar met voor erg tevreden. Zou als deze versleten zijn, zo weer deze N.E.W aanschaffen...

@Sjuimpje: Ik heb ze zelf nog nooit lange periode in een paddock/wei bij mijn paard omgehad. Simpel weg omdat ik dat niet nodig vind. Kan er helaas dus geen oordeel over geven dat dan de benen wel warm worden.
Ik kan mij er wel in vinden dat dat zou komen omdat er geen-weinig lucht circulatie is omdat het paard minder actief beweegt.
Al denk ik dat er weinig peesbeschermers zijn die tijdens de weidegang er wel voor kunnen zorgen dat het been koel blijft.