[AC] Welk zadel geschikt voor beginner en bosruiter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

[AC] Welk zadel geschikt voor beginner en bosruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:05

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed zadel voor mijn liefst pony (foto´s zie profiel), maar ik weet het nog niet, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Wat ik zoek:

- Goedpassend zadel met voldoende draagvlak wat ´mee kan groeien´ met mijn pony.
- Kort zadel i.v.m. korte rug.
- Moet geschikt zijn voor een wat overbouwde pony.
- Comfortabele zit, geschikt voor relaxte bosritten en klassieke dressuur (ik ben wat dat betreft echt een beginner, zal dus ook wel zitles kunnen gebruiken).
- Stijgbeugelophanging op juiste plaats, niet te ver naar voren.
- Ik wil graag dat het zadel wordt aangemeten door een kundig en eerlijk persoon.
- Qua budget heb ik wel ruimte voor 1 goed zadel, maar geen buitensporig duur exemplaar. Dit moet dan dus wel mee kunnen groeien, zie eerste punt. Een flexibele boom - een boom van leer, leek me daarom een goede keuze.

Opties
ROC zadel, bijvoorbeeld de clasico uitvoering
http://www.bentaiga.de/home_d.htm
http://www.sattlerei-la-selle.com/ (eigenlijk te duur, vooral de duurste versie lijkt me wel wat Bloos , dus alleen even voor het beeld)

Wat is wijsheid?
Zou ik het komende jaar evt ook genoeg hebben aan een gewone Barefoot, ik ga toch nooit langer dan 15 min rijden (iig het komende jaar)?
Heeft het zin, rijkunstig gezien, om bij een laag niveau toch een speciaal zadel te kopen?
Zit ik goed genoeg en stevig genoeg in een klassiek, barok of iberisch zadel?
Vooral doorzitten vind ik echt moeilijk..
Heb nu ook geen gelegenheid (lees: paard) om te oefenen.

Anyway, een hoop vragen, dus wie het (of wat) weet mag het zeggen Haha!

laura1986

Re: [AC] Welk zadel geschikt voor beginner en bosruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:24

Niemand een idee?

Met een adres van een zaak die verschillende zadels verkoopt die gratis aan huis komen passen ben ik ook erg geholpen!

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:49

Hoi,

Je pony groeit nog aan alle kanten, en zelf ben je nog niet ervaren.
Ik zou voor een goed 2e hands zadel gaan.
Tegen de tijd dat jullie allebei genoeg ervaring hebben en je pony is uitgegroeid kan je kijken voor het zadel wat je echt wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:54

Ik zou ook een goed tweedehands zadel nemen voor de komende tijd. Als ik de foto's van de pony zie, denk ik dat het niet zo'n punt is om daar voor een knap tweedehandsje te vinden, het moet even treffen en haal er even een zadelmaker bij.
Verder zou ik als ik jou was, liever mijn geld uitgeven om de basis van het rijden goed erin te krijgen, in plaats van een apart zadel aan te schaffen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:29

Het is jammer dat je niet dichterbij woont, want dan zou je mijn Thorowgood eens kunnen proberen. Die heb ik voor hetzelfde doel als jij gebruikt, maar nu mijn pony meer model heeft gekregen ben ik overgestapt naar een ander zadel. In mijn geval een Stubben.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:52

Ho even mensen, dit is dus wat ik helemaal NIET wil. Geen standaard engels boomzadel meer voor mij, en ook geen tweedehands goedkope. Ivm de bekende problemen.
Ik ben alleen niet ervaren in de academische rijkunst, daar wil ik juist meer mee gaan doen, dus ook lessen nemen.
Ik wil mijn geld liever 1 keer aan een goed zadel uitgeven dan vaker een zadel moeten kopen, zeker als ik er zelf niet achter sta. Ik hoop dat het nu duidelijk is..?

Wat ik dus wil weten is hoe de zit van een spaans / portugees zadel bijvoorbeeld is.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:55

Maar je pony is nog jong, hy groeit nog, bouwt spieren op enz. je zuls waarschijnelijk later tóch nog een nieuw zadel moete kopen!
Dus ik zou dan gaan voor een 2e hands spaans/portugees zadel kopen, en als je zeker weet dat je pony niet meer groeit, een nieuw zadel kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:56

Oei, de zit van een Spaans-Portugees zadel!! Die is spartaans, je krijgt er een pijnlijk achterwerk van.
maar wat is er mis met een standaard boomzadel?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 20:13

Wat er mis is met een standaard engels boomzadel?
Pasvorm boom, beugelophanging (vooral de plaats ervan), kussens (pasvorm, opp.en vulling), zwaartepunt, je wordt vaak in 1 houding gezet die enigzins prettig is en daar blijft het dan bij (er zal tussen de merken wel verschil inzitten, maar hier doet mn hele lijf pijn van als ik er lang mee rij, dus voor later lijkt het me sowieso geen optie)... boom kan scheef zijn, zeker bij een tweedehandsje, schoudervrijheid is vaak erg beperkt...
Laat ik het eens andersom stellen: wat zou het voordeel zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:35

Een boomzadel verdeelt de druk beter dan een boomloos en als je een tweedehands met garantie loopt in een winkel, loop je weinig risico. Bovendien merk je binnen een kwartier wel dat de boom scheef is en omdat je garantie hebt, breng je het dan gewoon terug.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:11

Ik vind wel dat je erg fel reageert op mensen die je alleen maar tips willen geven, maar goed.
Ik zou geen paard aan gaan rijden met een spaans/portugeeszadel, aangezien de meeste weinig tot geen wrong hebben en eigenlijk zijn gemaakt om op door te zitten en niet op licht te rijden. Verder vind ik de zadels altijd vrij lang en zal je pony nog volop ontwikkelen, waardoor je waarschijnlijk binnen een jaar al aan een ander zadel zal moeten.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:10

ik zou gewoon gaan voor een boomloos zadel, de barefoot.

ik rijd daar mijn sportpaard nu mee en volgend jaar gaat mijn pony ook dat zadel dragen, zij heeft ook een hele korte rug en dit zadel past goed op haar rug. (foto's in mijn profiel)

het voordeel is dat je een testzadel kan aanvragen en een week mag proberen of jullie het wat vinden, je pony en jijzelf zullen er even aan moeten wennen.
als je de cherokee kiest dan heb je een vzh zadel met verwijderbare/verplaatsbare kniewrongen en waar je ook straks lekker langere bosritten op kunt maken en daar heb je net meer grip/zit in,steun aan Haha!

door de inlages in het zadel en de speciale pad die erbij hoort waar ook inlages inzitten ligt het zadel vrij van de ruggegraad. je kunt er ook gewoon mee lichtrijden.

een klassiekzadel zou ik niet doen je hebt daar geen steun aan en het is ook een boomzadel dus moet perfect passend liggen terwijl een barefoot zich aanpast aan je paard zijn rug

edit. ik rijd ook klassieke dressuur maar dan met mijn barefoot cherokee in effen zwart zonder tierelantijntjes Knipoog ,ik ben ook voor een klassiekzadel aan het kijken geweest maar omdat mijn paard en pony nog veel groeien de komende jaren heb ik voor barefoot gekozen en als ze zijn uitgegroeid over 5 jaar dan kan ik altijd nog kijken voor een boomzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:22

Je moet je afvragen of zo een barok zadel ook wel op jouw pony past, de barokke paarden hebben vaak een typisch barokke bouw en dat vind ik niet bij jouw pony als ik de foto's zie. Natuurlijk is dat leuk, maar ik zou eerst voor een goed passend zadel gaan via een goede zadelboer en die zal dan ook nog een keer opgevuld moeten gaan worden of weer ingeruild. Als je paard is uitgegroeid en ingereden zou ik pas overstappen op een spaans zadel. Die zijn ook absoluut niet goedkoop en een goede met een goede pasvorm voor ook jouw paard, is ook kassa. Zou toch jammer zijn als jouw paard daar over ongeveer 2 jaar volledig is uitgegroeid??

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 11:36

Ik meende juist dat de barokke zadels kort waren, gezien de vierkante bouw van de barokke paarden.. Maar het zou best kunnen dat ze alsnog te lang zijn voor mijn pony, hij is toch wel een heel stuk kleiner.
Suleilitha ik hoef niet persee een zadel zonder boom, maar geen gewoon engels boomzadel.
Gelukkig kan ik vanmiddag gaan kijken naar de ROC zadels.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:53

Hoi, ik heb zelf een Continetal Equiflex zadel. Dat is een Endurance zadel op een western (flexibele) boom.
Ik wilde ook persee geen engels zadel door alle nadelen die jij noemt en een aantal negatieve ervaringen op mijn eigen paardje.
Ik ben erg tevreden over mijn zadel. Ik krijg zelf ook op "de klassieke" manier les.
Wat betreft de wrong die je zou missen zou ik me geen zorgen maken.
Die dwingt je alleen maar in een houding die je niet wilt.
Bij mij op stal heeft ook iemand een Bentaiga zadel. Zij rijdt er mee op een Lippizaner en bevalt erg goed. Ik kan zowel Bentaiga als Country Mill waar ik mijn Equiflex vandaan heb dus aanraden.
Oja de zit van mijn en het Bentaiga zadel lijken misschien breed maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Uiteindelijk kan je hier met een los bovenbeen ontspannen op zitten.
Oja ook zijn beide zadels wel kort, mijn paardje en de lippizaner zijn beide kort dus dat was een vereiste.
Succes!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 11:56

vonnie1 Ah de Equiflex, heb ik ook even aan gedacht Bloos Mocht de ROC tegenvallen, ga ik daar ook maar naar kijken Knipoog
Het nadeel daarvan leek me de beugelophanging, die lijkt op foto`s vrij ver naar voren te zitten, is dat ook zo?
Wel leuk dat ze m ook bij country mill hebben, dat is toch dichter bij dan trekking saddles.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:00

freeform zadels Ja

heerlijk voor op buitenritten, heeft ook ringen zodat je makkelijk zadeltassen eraan kunt knopen

http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina14.html

het zadel is kort, flexibel maar niet zo slap als een barefoot, het is wel boomloos

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 12:03

Arabesk weet jij hoe lang de Sb versie daarvan is? Of waar ik dat kan vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:17

wat dacht je van een WOW zelf geen ervaring mee maar wat ik weet zijn ze erg goed aanpasbaar zitten ze lekker maar zijn wel vrij duur... maar hebben wel een superlange levenduur

http://www.zadelmakerijboer.nl/ is geloofik de eenig zadelmaker in nederland die WOW zadels doet

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 12:21

WOW heb ik naar gekeken, maar die zou ik alleen tweedehands willen vanwege de prijs. En je blijft met die engelse zit zitten. Ik weet niet of dat echt aan mij ligt, maar ik vind het niet lekker zitten voor een lange rit. Een zadel wat zo duur is moet echt perfect zijn, dus dat risico wil ik liever niet nemen. Ook twijfel ik nog aan het FLAIR systeem.

Arie Boer is btw niet de enige in NL die die zadels verkoopt, maargoed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:25

zadelmakerij boer (zadelboer@bokt) is de importeur van WOW.
Er zijn er inderdaad een paar die wow's verkopen.

Morgen komt Arie voor mij een zadel aanmeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:29

laura1986 schreef:
WOW heb ik naar gekeken, maar die zou ik alleen tweedehands willen vanwege de prijs. En je blijft met die engelse zit zitten. Ik weet niet of dat echt aan mij ligt, maar ik vind het niet lekker zitten voor een lange rit. Een zadel wat zo duur is moet echt perfect zijn, dus dat risico wil ik liever niet nemen. Ook twijfel ik nog aan het FLAIR systeem.

Arie Boer is btw niet de enige in NL die die zadels verkoopt, maargoed.

ow sorry dat dacht ik dat hij de eenige was maar goed WOW heeft erg veel verschillende soorten zitingen. Maar idd de zadels zijn verschrikkelijk duur

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:04

Ik zit goed in balans in mijn zadel, de beugelophanging zit mooi recht onder mijn benen.
Als het zadel goed in balans ligt/ goed op het paard past zit je netjes in de correctte houding.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:06

Zo ff een update..

Vanmiddag de ROC en Podium getest.. Het lag prima op mn pony, en is stap zat het lekker.
Daarna even op een ander paardje gelegd (om te kijken hoe ik erop zit in draf), nou dat viel even zwaar tegen. Voor mn gevoel kukelde ik steeds voorover, en miste ik mn kniewrongetjes toch.... Het schijnt te wennen, maar daar vind ik het dan weer te duur voor.

Ik ben blij dat ik het geprobeerd heb, maar dit is het toch niet voor mij.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:33

Heb je Barefoot welis geprobeerd?
Sommige mensen vinden het heerlijk, ze zijn niet duur (evt weet ik 2e hands ook nog wel eentje voor je, maar dan moet je maar PM-en).
Ik vindhet persoonlijk een verschrikking, en mijn paard is het met me eens, die gaat ervan bokken in draf als je erop zit (en hij bokt niet snel).

Sommige mensen zweren erbij, andere mensen vinden het niks.

En startrekk?
je zegt dat je portugese/spaanse zadels leuk vind
http://www.deuber.de/cms.php?entry=213& ... ui=1&pd=48
http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... aniola.htm

of de startrekk delfin
http://www.trekkingsaddles.com/default.aspx
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11.html

Ook niet goedkoop, maar wel boomloos en niet echt engels.