evaring met een hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

irise456

evaring met een hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:26

Zijn er nadelen met een hackamore?
Ik heb een haflinger met korte of lange scharen?
Wie rijdt met hackamore en wat vinden jullie ervan?

s6801881

Re: evaring met een hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:29

ik heb een tijdje max met hack gereden (western/recreatief/dressuur/springen) een hack heeft een vrij sterke inwerking op de neus, dat is al bekend. Dat komt door de hefboomwerking. Ik zou als ik jouw was voor de kort scharen gaan, omdat die minder scherp inwerken als lange scharen.

Max reageerde wel goed op de hack. Ik vond het zelf alleen niet zo prettig voor hem, maar dat is persoonlijk. Ik ben overgestapt op een kin crosslink.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:34

Ik heb in het verleden ook wel met een hackmore gereden. (ik heb zelfs nog een lederen)Wel een hackmore met korte schaar. Rij alleen wel met een zachte hand. Ik vind het handig voor bijv. paarden die gebitsproblemen hebben of een paard wat te hard in de mond geworden is. Denk daarbij maar aan tuigers.
Toch rij ik liever zelf met een bit

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:36

Ik rij met een S-hackamore, ideaal en wil voor mijn pony iig niet meer anders.
De S heeft naar mijn mening wel een andere inwerking dan een gewone en ziet er ook wat subtieler uit.
Ik ben er superblij mee iig Ja

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:47

welke online winkel heeft het goedkoopste S-hackamore met hoofdstel?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:50

Waarom wil je persé het goedkoopst? Is meestal duurkoop Tong uitsteken
Daarnaast is de S-hackamore lang niet overal te koop. Hij is te kopen bij www.innovatack.nl maar vind die neusriem bagger dus daar zou je dan een nieuwe aan moeten laten zetten. Bij bluebalance kan je losse scharen bestellen en ook daar moet je dus nog een neusriem aan laten zetten. Dan kom je alles bij elkaar toch al snel uit op €50,- en een hoop moeite (op maat laten maken van neusriem bij de zadelmaker enz). Dan ben je vaak het goedkoopst uit. Tweedehands worden ze meestal niet aangeboden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:54

Ik reed op de manege altijd op een paard met hack.
Ik had lange scharen volgens mij.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:02

bij goedhard hebben ze een marylot, die is het beste, die van innovatack vind ik wat instabiel. bij goedhart kun je hem vinden onder hoofdstellen RVS

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:46

Ligt er aan of je hem 'ombouwt' of niet.
Hij is totaal niet instabiel bij mij, maar ik heb dan ook alleen de scharen gebruikt Clown Sowieso omdat de neusriem die erbij zat veel en veel te groot was voor mijn pony dus kon hem niet geburiken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:06

Bij vrijwel iedereen die MArylot producten besteld, kun je de S hack bestellen.

Je kunt dan zelf de neusriemlengte aangeven.

Ik rij hiermee buiten met een tank. Het werkt behoorlijk pittig in, vergis je daar niet in.
Ben er verder erg tevreden over.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:11

Ik rij wel bitloos, maar dan met een kruissysteem onder de kin. Niet onder het hele hoofd, maar alleen de neusriem kruist.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:12

kriebel schreef:
Ik rij wel bitloos, maar dan met een kruissysteem onder de kin. Niet onder het hele hoofd, maar alleen de neusriem kruist.

Dat is de vraag toch helemaal niet?

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:58

hehe, ff vergeten...heb daarvoor met een hack gereden, vond hem wel errug scherp inwerken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:03

ik heb ook eens een hack geprobeerd met mijn pony,maar ik vond het niet fijn rijden,hij werkt vrij heftig in.

als je hem gebruikt zou ik voor de korte scharen kiezen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:08

MLoeser schreef:
bij goedhard hebben ze een marylot, die is het beste, die van innovatack vind ik wat instabiel. bij goedhart kun je hem vinden onder hoofdstellen RVS

? dat ligt denk ik ook aan hoe je m afsteld en of de neusriem past
ik gebruik deze s hack op mijn anda
ligt stil , stabieler kan niet ..,
vind m directer inwerken als een "normale"korte scharen hack
op mijn pony met een heel heeel smal neusje is die niet goed aftestellen
en dus ook niet goed stabiel te krijgen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:12

Ik heb twee s-hacks, heb ook die van innovatack gezien en de neusriem is inderdaad waardeloos, veel te slap en niet verstelbaar. Ik vind hem ook niet compleet.
Ik heb nog wel een complete s-hack te koop trouwens.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:22

Ik rij in momenteel met mijn gewonen Hackamore met korte scharen.
Bevalt al 4 jaar prima, vooral in de winter want in de zomer kan het wat warm zijn.
Hij is zo scherp als je hem wilt hebben, neem je riempjes met bontjes en heb je een zachte hand is hij zacht.
Ik rij met kinketting + beschermer, geeft net ff die zekerheid mocht mevrouw heet worden.

Verder heb ik een Glücksrad waar ik gisteren de scharen van binnen heb gekregen en vandaag wil uitproberen.
Ik vindt hem wel veel fijner dan een gewone hack, hij is stabieler en je hebt veel verschillende manieren om de sterkte in te stellen.
Kost wel wat, rond de 100 euro in totaal zonder hoofdstel.

In de kast heb ik ook een S-hack liggen, neusriem heb ik er ook afgehaald en vervangen was idd niets
Ook is hij wat zwaar en lomp voor het kleine neusje van mijn pony.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:35

de standaard weegt idd een stuk minder
de standaard lijkt me ook voor de meeste combinaties beter
zeker voor de kleinere koppies

helaas zie je vaak dat ze niet goed afgesteld zijn
en de normale zijn ook vaak vor de kleinere koppies niet goed af te stellen
of hangen net te laag of gedeelte schaar op wang

ik ga er even vanuit dat we het niet over de ankies hebben
maar een gemiddelde ruiter in de onderstaande opsomming

-|> ruiter moet zachte hand hebben
en zonder druk op teugels rijden
-> paard moet tegen druk op neus en achter oren kunnen
niet iederpaard reageerd hier goed op (wat overigens teld voor iedere optoming)
-> bij soepele neusriemen meer dan met een stevig neusdeel
sluit de adem af bij aanhalen teugels
(paard gaat er vandoor of je doet stevig galopje en wil/moet ineens remmen
sommige paarden paniekeren bij minder lucht een ander reageerd er nihil op)
-> mag geen officiele dressuur mee gestart worden

voordeel -|> niks in de mond (zeker bij wissellen en mond problemen)
-> met de s hack kan een paard ook eten onderweg (wel even kaak ruimte geven uiteraard )

met de gewone en langere kan dit niet (werkt dan in )

heb je onder een riempje of heb je een ketting..
een enkele of een dubbelle
de een reageerd goed op de ketting ander raakt in paniek
etc etc

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:44

Ik heb een tijd mijn IJslander op hackemore buiten gereden. Dit kwam omdat ze heel erg hing op het bit buiten en zo werd ze erg zwaar in je handen. Om een strijd te voorkomen reed ik haar met een hackemore met korte scharen buiten.

Dit ging prima, als je maar weet hoe je ermee moet omgaan. Niet zelf wat gaan uitvogelen. Ik heb hiervoor ook een IJslander met hackemore gereden en toen kreeg ik hierbij goede begeleiding, zodat ik wist waar ik aan begon met mijn eigen IJslander.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:55

Dat scheelt idd heel veel Nickyu, die van mij hangt op de goede hoogte en heeft een brede neusriem. Ik rij zonder kinketting maar ipv daarvan een sperriem daar vastgemaakt met een kinbeschermer waardoor de inwerking daar iig al meteen veel zachter wordt Ja Ook staat hij niet zo strak waardoor hij eigenlijk altijd heerlijk los om de neus hangt en pas laat inwerkt waardoor hij niet zo scherp is naar mijn mening.

Waarom wordt de adem eigenlijk afgesloten als de teugels worden aangehaald? Als hij goed hangt en je hebt de juiste optoming om de scharen heen moet dit minimaal zijn toch?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:03

Een paard kan ook eten met een gewone Hack of ander bitloze optoming en niet alleen met een S-hack.

Je mag wel starten in de dressuur maar pas vanaf Z.
Verder mag je in elke andere dicipline wel een Hack gebruiken.

Ik heb mijn hack altijd los gehad tijdens het rijden maar merkte toen dat er veel storing ontstondt, nu dus gewoon aansluitend.

Je moet het denk ik gewoon eens proberen met iemand erbij die er verstand van heeft.
Vooral het instellen is belangrijk, de meeste bakstukken van hoofdstellen kunnen niet kort genoeg.
Ook moet je goed kijken of het bakstuk niet te veel richting oog wordt getrokken als je druk op de hack zet Pling

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:43

shyla als de scharen van de hack lager hangen dan de lengte vd mond , zoals bij mijn paard )en ja hangt hoog genoeg..kan niet hoger) en hij gaat eten , werkt de hackemore in
omdat de scharen naar achteren geduwd worden

bij andere bitloze optomingen heb je der idd minder last van
of eigenlijk je paard

sinds wanneer mogen er officiele wedstrijden dressuur met een hack gereden worden ??
vanaf Z = stang + trens zover ik weet mag hack of hack met trens of hoe wil je dat doen niet Bloos

springen en andere diciplines (lees endurance) weer wel
trek dacht ik ook , western weer niet , polo crosse niet , polo niet (ja combi) , horsebal niet

laatste tip die je geeft is wel een goede Vork

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:48

Idd mijn hoofdstel is in elkaar geknutseld uit twee hoofdstellen. Een hoofdstel dat goed pastte met bakstukken van een ander hoofdstel die erg kort zijn en dan de neusriem die ik er zelf aan heb laten zetten.

Mag je met Bspringen ook al bitloos starten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:12

Nou zeg , zitten ze hier een beetje m'n Comfort-S-hack af te kraken Tong uitsteken

Deze heeft expres een een vaste neusriem en niet zo'n irritant gespje , en is vooral geschikt voor maat Cob en Full ,
als je een klein fijn pony-kopje hebt dan kan hij idd. wat ruim zitten. Maar om hem nu waardeloos en slap te noemen Tong uitsteken

Slap is hij echt niet , het is verdorie gewoon Biothane , zelfde als wat Marylot gebruikt hoor !
En dan nog ovaal onderlegd zodat het deel bovenop de neus wat breder wordt , zonder dat de zijkanten weer zo breed zijn
met zo'n goor zweterig stuk neopreen eronder...

Ook zit er aan de mijne nog een extra oogje voor de bakstukken zodat hij veel stabieler hangt dan de normale S-hack ,
die vond ik zelf erg irritant want die schuift door je hele bakstukken heen en geeft dus een inwerking met veel "ruis".

En bij mij zijn de schaartjes nog iets anders gebogen zodat de ringetjes waar de teugels doorheen gaan , niet steeds tegen
de modhoeken van het paard wiebelen tijdens het lopen. Die van mij hangen lekker vrij en storen het paard nergens Lachen

Nu heeft iedereen een andere smaak en mening maar om mijn S-hack nu waardeloos te noemen vind ik wel wat ver gaan , tsssk Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:29

Oh dat vond ik wel superfijn, dat hij een extra oogje heeft voor de bakstukken, dacht dat de anderen dat ook gewoon hadden. Hierdoor ligt hij stiller en rustiger om het hoofd Ja

Mijn neusriem is 24 cm dus echt een stuk korter dan de neusriem die erbij zat (heeft idd een smal koppie Knipoog ). Naar mijn mening is de neusriem echt veel te smal, die ene centimeter komt alle druk op te liggen, dat onderlegde verdeelt die druk helaas niet beter... Ik denk dat je dan wel kan spreken van puntbelasting op die manier. Ik heb ook nooit gezegd dat ik biothane van marylot beter vond Vork Ik vind leer nog altijd het beste in deze, die van mij is ook mooi onderlegd met leer waardoor je idd geen zwetend neopreen of klef bont hebt haha.

Ik vind je scharen erg fijn (wel wat grof en dik, maar dat is ook wel weer stevig en misschien lijkt dat ook maar zo door het smalle koppie van mn pony)! Maar de neusriem was naar mijn mening dus iets minder Vork

Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk ook niet bepaald onder de indruk ben van de gemiddelde bitloze hoofdstellen omdat die ook allemaal zo'n superdunne neusriem hebben. Ik hou gewoon van drukverdeling schijnbaar Haha!