wat is er tegen een slof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

wat is er tegen een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:40

hallo bokkers,
ik heb een vraagje:
waarom is (bijna) iedereen eigenlijk zo erg tegen een slof? en dan niet tegen elastieken, en touwtjes/bijzets?
want bij bijzets, moet het paard de hele tijd in dezelfde houding lopen. En met een slof kan je corrigeren, en weer loslaten.

Anoniem

Re: wat is er tegen een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:14

Nou de slof wordt nogal vaak verkeerd gebruik. Als die goed gebruikt wordt heb ik er niks tegen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:15

Mits goed gebruikt zijn alle hulpmiddelen tijdelijk (!) prima te gebruiken Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:21

Eigenlijk heb je gewoon helemaal gelijk! Touwtjes of elastiek geven mee tot een bepaalde lengte. M.a.w jij hebt begrepen hoe je een slof zou moeten gebruiken, jammer genoeg word het bij heel veel ruiters een dwangmiddel en daar is de slof niet voor bedoeld.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:25

de slof word inderdaad vaak verkeerd gebruikt,en dan zetten ze hier een foto ervan,tja veel mensen veel meningen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:34

eigelijk heb ik liever een slof dan iets anders, omdat je idd hem er bij kan pakken en los kan laten als het handiger uit komt. Maar omdat hij vaak en snel verkeerd gebruikt word heb ik het liever niet...

t beste is natuurlijk helemaal niks.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:36

Zolang een slof goed gebruikt wordt, heb ik er totaal geen problemen mee.
Het wordt alleen vaak verkeerd en voor de verkeerde redenen gebruikt.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:38

Ik heb ook niks tegen slof. Je moet hem natuurlijk wel goed gebruiken maarja dat moet je met alle hulpteugels. Het moeilijke van de slof vind ik zelf is dat je opeens met 2 zogenaamde teugels rijd. Ofnaja in je handen dan, daardoor kun je sneller fouten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:40

Je kunt, mits je ermee om kunt gaan, een touwtje als slof gebruiken. Dan heb je je handen minder vol. Ik gebruik dit wel eens incidenteel als een paard echt dusdanig is verpunkt dat het echt niet wil nageven omdat het jarenlang verkeerd is gereden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:50

Ik ben een geen voorstander van touwtjes. Vind het eigenlijk de meest onlogische uitvinding die er is gedaan w.b.t hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:18

Hoi Aerdenhout, bedoel je een touwtje in de vorm van een slofteugel of bedoel je ahum die andere vorm van touwtjes?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:36

sowieso touwtjes. Een touwtje geeft niet mee in de beweging van het hoofd. Dus moet het paard eigenlijk achter de druk van de touwtjes gaan lopen wil hij niet bij elke stap een rukje in zijn mond krijgen. Een stuk elastiek, of in elk geval de hand van de ruiter kan ten alle tijden de druk op het bit losser laten zonder de aanleuning kwijt te raken. Natuurlijk moet je als ruiter dan wel dat gevoel hebben, maar dat is toch juist wat er geleerd zou moeten worden?? Nageven is minder druk ( dus niet los) en vanuit daar het volgen van de hand?
Volgens mij is dit een beetje chinees?? OF valt het te begrijpen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:26

bedankt voor de reacties Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:32

suleilitha schreef:
Je kunt, mits je ermee om kunt gaan, een touwtje als slof gebruiken. Dan heb je je handen minder vol. Ik gebruik dit wel eens incidenteel als een paard echt dusdanig is verpunkt dat het echt niet wil nageven omdat het jarenlang verkeerd is gereden.

ik weet wat je bedoelt,z'on plank in z'n nek.....dan is een slof prima,mits gebruikt als begrenser.
jonge paarden zijn wat makkelijker nageeflijk te rijden,maar ik reed een keer op een wat ouder manege paard,en hier in frankrijk springen ze alleen maar.....nou die kreeg ik echt niet nageeflijk,dan is een slof wel een fijn hulpmiddel.

_Gabriellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:33

Ik heb er niks op tegen als het maar goed gebruikt wordt wat voor de helft niet gedaan wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:55

Eigenlijk ben ik tegen alle hulpmiddelen omdat ze te snel erbij worden gepakt zonder de juiste begeleiding. Veelste weinig mensen weten hoe een bijzet af te stellen, waar de touwtjes te plaatsen en hoe een slof te gebruiken. Zie te vaak paarden die voordat ze los zijn gewerkt al opgeknoopt.
In de handen van een prof, dan heb ik er geen problemen mee. Ik geloof best dat een slof in de juiste handen net dat beetje extra kan geven. Dat Lammert Haanstra precies weet wat te doen met zn touwtjes.

Zelf heb ik 1 keer met een slof gereden. Dit omdat het moest van de eigenaar (niet dat het nodig was maar goed). En ik vond het een regelrechte ramp. Hij hing er bij mij ongebruikt bij, maar vond mn handen te vol met al die teugels om de juiste signalen door te geven. Daarnaast valt het gebruik van een slof imo zo nauw dat in de handen van een onervaren persoon het veel meer fout doet dan goed.
Een slof (of ander hulpteugel) moet je onder de juiste begeleiding leren gebruiken en op de juiste momenten leren inzetten. Het probleem is echter, dat wanneer je de juiste begeleiding hebt, je rijtechnisch het probleem op kan lossen en dus die hele slof niet nodig hebt.

Het probleem en dus mijn weerstand voor het gebruik van een slof is dat er te onervaren naar gegrepen wordt. Ook komt het me te vaak over als een hulpmiddel om sneller resultaat te krijgen, wat meestal niet goed blijkt te zijn op de lange termijn. Dit vind ik trouwens voor alle hulpmiddelen.

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:44

Ik heb er nix op tegen, maar hij word wel vaak verkeerd gebruikt. En als je er niet kan rijden dan moet je of er niet mee rijden of het gauw leren. Verder kan het juist goed helpen met sommige problemen.

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:12

Persoonlijk heb ik niets tegen hulpmiddelen, mits je dit dan ook als hulpmiddel ziet. Inderdaad zie je vaak dat een slof verkeerd gebruikt wordt(dan wordt een paard in de krul getrokken door de slofteugel). Aan de andere kant is dit een teugel die bij goed gebruik ook losgelaten kan worden. Dit in tegenstelling tot een elastiek.
Dus bij een goed maar zeer tijdelijk gebruik is er helemaal niets mis mee!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:35

ik heb er ook niet tegen, mits ze maar tijdelijk worden gebruikt (zie mijn onderschrift)
maar als het verkeerd word gebruikt of niet nodig is vind ik het onzin als ze die dan gebruiken
ik vind het er ook niet mooi uitzien
het er zelf geen ervaring mee verder Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:33

malih schreef:
eigelijk heb ik liever een slof dan iets anders, omdat je idd hem er bij kan pakken en los kan laten als het handiger uit komt.

Het probleem bij veel mensen is dan ook dat ze hem er wel bijpakken, maar niet meer loslaten als hij niet meer nodig is. Veel mensen pakken hem tussendoor ook te strak.

Daarom is er op de slof ook meer commentaar dan op andere hulpteugels. Andere hulpteugels stel je af als je er nog naast staan en die blijven op dezelfde maat staan. Een slof kan je (ongemerkt vaak) steeds strakker pakken. De kans dat je een slof verkeerd gebruikt tijdens het rijden is dus groter dan bij een andere hulpteugel die vooraf al op de goede maat is gezet.

Dat is dan ook meteen het nadeel van de andere hulpteugels... Als je die vooraf verkeerd afsteld, loopt je paard de hele tijd met een verkeerd werkende hulpteugel te kijken.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:38

Je kan de vraag beter anders stellen.

Wat is er GOED aan de slof?
Ik zie het nut niet van de slof.
Vaak worden paarden in de krul getrokken, en de slof helpt absoluut niet bij het 'over de rug' rijden.
Pas als je écht niks anders meer weet, dan zou je kunnen na gaan denken over de slof, om die te gebruiken. Maar wel op de goede manier!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:40

waar de kennis van de ruiter ophoud daar beginnen de 'hulpmiddelen'. Lachen

Hulpteugels worden (in mijn ogen) gebruikt om het probleem 'op te lossen' (tijdelijk) maar naar de oorzaak wordt niet gekeken. En het 'probleem' is dan alleen niet zichbaar als er een hulpteugel aan hangt wanneer je deze er weer afhaalt is die weer wél zichbaar (om het zo maar even te zeggen) uiteindelijk moet je het toch zonder kunnen. Ik vind dat men andere manieren moet zoeken om een 'probleem' op te lossen niet moet 'oplossen' met hulpteugels oid. Daarbij moet je eerst maar eens naar jézelf kijken voordat je naar je paard kijkt Knipoog

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:48

Maartje1990 schreef:
waar de kennis van de ruiter ophoud daar beginnen de 'hulpmiddelen'. Lachen

Hulpteugels worden (in mijn ogen) gebruikt om het probleem 'op te lossen' (tijdelijk) maar naar de oorzaak wordt niet gekeken. En het 'probleem' is dan alleen niet zichbaar als er een hulpteugel aan hangt wanneer je deze er weer afhaalt is die weer wél zichbaar (om het zo maar even te zeggen) uiteindelijk moet je het toch zonder kunnen. Ik vind dat men andere manieren moet zoeken om een 'probleem' op te lossen niet moet 'oplossen' met hulpteugels oid. Daarbij moet je eerst maar eens naar jézelf kijken voordat je naar je paard kijkt Knipoog

idd Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:51

Er is niks mee als het correct wordt gebruikt, al los je er veelal het probleem niet mee op...

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:45

tja in mijn ogen is er ook neit heel veel 'goed' aan de slof, maar wij hebben hem er meestal aan zitten als we buiten gaan rijden, soort noodrem maar dan meer voor ons idee Knipoog