Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

suleilitha schreef:Je kunt, mits je ermee om kunt gaan, een touwtje als slof gebruiken. Dan heb je je handen minder vol. Ik gebruik dit wel eens incidenteel als een paard echt dusdanig is verpunkt dat het echt niet wil nageven omdat het jarenlang verkeerd is gereden.
malih schreef:eigelijk heb ik liever een slof dan iets anders, omdat je idd hem er bij kan pakken en los kan laten als het handiger uit komt.

Maartje1990 schreef:waar de kennis van de ruiter ophoud daar beginnen de 'hulpmiddelen'.
Hulpteugels worden (in mijn ogen) gebruikt om het probleem 'op te lossen' (tijdelijk) maar naar de oorzaak wordt niet gekeken. En het 'probleem' is dan alleen niet zichbaar als er een hulpteugel aan hangt wanneer je deze er weer afhaalt is die weer wél zichbaar (om het zo maar even te zeggen) uiteindelijk moet je het toch zonder kunnen. Ik vind dat men andere manieren moet zoeken om een 'probleem' op te lossen niet moet 'oplossen' met hulpteugels oid. Daarbij moet je eerst maar eens naar jézelf kijken voordat je naar je paard kijkt