Zadel dilemma, bontje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Zadel dilemma, bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:39

Hallo,

Ik heb een vraag, ik rijd sinds kort een fjord. Alles gaat goed, Rijden zonder zadel is ook echt super. Alleen nu zit er een zadel bij,, voor zit hij heel hoog. en achter ligt hij er volgens mijn weten te dicht op de rug. Als ik er een bontje tussen leg, zou het probleem dan zijn opgelost??

Alvast bedankt!

Groetjes.

_Marianne

Re: Zadel dilemma, bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:40

Nee, want dan verklein je de boom en dus komt het zadel voor alleen maar hoger. Een eventuele onderlegger zou kunnen helpen, dat is een rubberen ding dat achter hoger is dan voor.

Persoonlijk zou ik liever de zadelmaker laten komen, of even aan de eigenaar vragen..

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:46

Mariannedeb schreef:
Nee, want dan verklein je de boom en dus komt het zadel voor alleen maar hoger. Een eventuele onderlegger zou kunnen helpen, dat is een rubberen ding dat achter hoger is dan voor.

Persoonlijk zou ik liever de zadelmaker laten komen, of even aan de eigenaar vragen..

De eigenaar is wel bereid om een ander zadel te halen, alleen wouden wij even zien of er ook een goedkopere oplossing voor was. De eigenaar zei ook al tegen ons dat het niet de bedoeling was om het paard pijn te doen. En hij wou er alles voor doen zodat het wel goed komt. Maar als er een goedkopere goede manier is, dan zouden we dat eerst kunnen proberen i.p.v. meteen een duurdere manier te proberen die dan misschien helemaal wel niet goed blijkt te zijn!

Wel bedankt, voor je reactie van dat een bontje de boom alleen maar verkleint! Weten we in ieder geval dat dat niet de manier is!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:52

Je kan toch ook een zadelmaker laten komen? Die kan kijken hoe het zadel ligt en het eventueel aanpassen. Dan ben je voor €50,- klaar.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:00

kimmert schreef:
Je kan toch ook een zadelmaker laten komen? Die kan kijken hoe het zadel ligt en het eventueel aanpassen. Dan ben je voor €50,- klaar.

Dat zou kunnen, maar we wouden eerst de opties even gaan bekijken! Voordat we aan iets begonnen, wat misschien wel helemaal niet goed blijkt te zijn.
Wij hebben er bijna tot geen ervaring mee, en misschien andere leden van Bokt! wel. Daarom wouden wij hun ervaringen even weten, en de manier waarop ze het misschien hebben opgelost.
En er zijn niet heel veel zadelmakers hier in de buurt, dus dan moeten we even zoeken!

Bedankt voor de reactie/tip!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:37

Je kunt de boom niet verkleinen door een bontje want de boom zit in het zadel. Met een bontje verklein je wel de ruimte in de kamer waardoor het zadel je paard te weinig bewegingsruimte laat, en je in het minst erge geval drukplekken krijgt. Dit probleem heb je trouwens ook met een onderlegger, gelpad of alle andere dingen die je naast een schabrak onder een zadel legt.. Een slecht passend zadel is alleen goed te krijgen door er een expert bij te halen. Misschien is opvullen een mogelijkheid en anders zul je toch een ander zadel moeten kopen. Er zijn ook goede tweedehands zadels te koop dus je hoeft absoluut niet de hoofdprijs te betalen.

amber1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:38

Ik weet het niet

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:44

ik ga met susanH mee

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:47

Het is moeilijk oordelen, omdat we hier geen foto oid kunnen zien. Maar als je twijfelt kun je beter een zadelmaker laten komen. Op de manege waar ik vroeger reed zag je ook altijd dat zadels passend werden gemaakt door bontjes, maar dat lost echt niets op...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:47

Gewoon een zadelmaker laten komen.

Die kan of en een ander zadel aanraden, of de boom verbreden (niet de beste keus).

Maar als een leek (die er dus geen verstand van heeft) al weet op te merken dat hij heel hoog op de schoft ligt.. Dan kan ik je wel garanderen dat er een ander zadel moet komen.

Gewoon laten adviseren Lachen

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:11

SusanH schreef:
Je kunt de boom niet verkleinen door een bontje want de boom zit in het zadel. Met een bontje verklein je wel de ruimte in de kamer waardoor het zadel je paard te weinig bewegingsruimte laat, en je in het minst erge geval drukplekken krijgt. Dit probleem heb je trouwens ook met een onderlegger, gelpad of alle andere dingen die je naast een schabrak onder een zadel legt.. Een slecht passend zadel is alleen goed te krijgen door er een expert bij te halen. Misschien is opvullen een mogelijkheid en anders zul je toch een ander zadel moeten kopen. Er zijn ook goede tweedehands zadels te koop dus je hoeft absoluut niet de hoofdprijs te betalen.

Misschien een hele domme vraag van mij, maar wat zijn drukplekken?
Verders bedankt voor de reactie/tips!

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:13

joyce2 schreef:
Het is moeilijk oordelen, omdat we hier geen foto oid kunnen zien. Maar als je twijfelt kun je beter een zadelmaker laten komen. Op de manege waar ik vroeger reed zag je ook altijd dat zadels passend werden gemaakt door bontjes, maar dat lost echt niets op...

Bij onze manege waren alle zadels op maat gemaakt. Ik had via via wat gehoord over een bontje.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:16

Bubsj schreef:

Die kan of en een ander zadel aanraden, of de boom verbreden (niet de beste keus).

Maar als een leek (die er dus geen verstand van heeft) al weet op te merken dat hij heel hoog op de schoft ligt.. Dan kan ik je wel garanderen dat er een ander zadel moet komen.

Waarom is de boom verbreden niet de beste keus? (Nieuwsgierigheid)
Wij zijn al druk op zoek naar een ander zadel, omdat we toch het sterk vermoeden krijgen dat niet veel mensen het met bontjes eens zijn. En wij willen niks vernielen aan het paard, dus lijkt ons een ander zadel de beste optie.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:19

Nog een keer:

Een bontje is geen oplossing, het is iets tijdelijks. Een bontje is alleen een goede oplossing als je een iets te ruim zadel hebt en een paard die nog erg in bespiering wisselt, jonge paarden bijvoorbeeld (want elke maand je zadel laten aanpassen is ook weer niets). Ter oplossing voor een te klein zadel (te kleine boommaat) is het NOOIT een oplossing Lachen

Verder is een bontje puur voor het mooi, hopen dat die mensen hun zadel daar dan ook op laten aanpassen.

Drukplekken zijn zoals het woord al zegt, plekken waar te veel druk op komt. Ze ontstaan doordat het zadel niet goed past (geen goede drukverdeling) waardoor het op meerdere plekken dusdanig op het paard drukt dat deze daar plekken/bulten van krijgt (wat zeer doet). Later kleuren deze plekken vaak wit.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:21

Tinus91 schreef:
Bubsj schreef:

Wij zijn al druk op zoek naar een ander zadel, omdat we toch het sterk vermoeden krijgen dat niet veel mensen het met bontjes eens zijn. En wij willen niks vernielen aan het paard, dus lijkt ons een ander zadel de beste optie.

Bomen worden daar 9 van de 10 slechter van. De kans op scheuren en barsten is dan gewoon groter.
Hoe het er nu naar lijkt is het zadel te smal. Dat kan je op geen enkele manier oplossen met onderleggers ed.
Een zadelmaker langs laten komen en nieuw zadel aan laten meten Lachen
Klinkt, duur maar je hoeft echt niet voor een zadel van 1000,- te gaan. Als je joun budget aangeeft bij de zadelmaker kan hij wel een zadel vinden voor dat budget.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:21

Tinus91 schreef:

De meningen zijn hierover verdeelt. Veel mensen zijn van mening dat het de boom zwakker maakt, wat uiteindelijk tot breken kan leiden. Het blijft altijd een zwak punt van een zadel. Opzich is het wel iets wat mensen doen, maar hoe groter de verandering, hoe meer kans dat de boom het niet overleeft (en nieuwe bomen zijn duur!). Aangezien jij al beschrijft dat het zadel echt hoog op de schoft ligt, denk ik dat die minstens 2 boommaten te klein is. Mijn zadelmaker doet dat bijvoorbeeld al niet, een cm ala, maar wordt het meer dan vind hij het risico al te groot.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:23

Als ik trouwens iets mag aanraden; ga voor een kunststof zadel. Deze zijn een stuk goedkoper dan leren (350-700 euro nieuw) en hebben vaak verwisselbare bomen (waardoor hij bijna altijd passend te krijgen is). Fjorden hebben vaak een flinke boommaat, dat maakt het zoeken naar een zadel vrij lastig. Veel zadels gaan maar tot boommaat 34, terwijl veel fjorden met 36 of meer rondlopen..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:26

ik zou zeggen toch op zoek na een zadelmaker gaan, sommige fjorden hebben een lastige rug..
Misschien kun je anders even een foto plaatsen , van de fjord met zadel zonder dekje,

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:01

Bubsj schreef:
Een bontje is geen oplossing, het is iets tijdelijks. Een bontje is alleen een goede oplossing als je een iets te ruim zadel hebt en een paard die nog erg in bespiering wisselt, jonge paarden bijvoorbeeld (want elke maand je zadel laten aanpassen is ook weer niets). Ter oplossing voor een te klein zadel (te kleine boommaat) is het NOOIT een oplossing Lachen

Sorry, maar vind dit complete onzin. Ten eerste is een zadel met een te smalle boommaat sowieso slecht voor je paard, met of zonder bontje. Ten tweede, een bontje lijkt dik, maar het stelt weinig voor. Het is een laagje katoen met aan de onderzijde (als je de echte hebt) lamsvel. Ter afwerking zit er een dikkere rand bont omheen. Deze rand valt dus buiten je zadel (de kussens), vermits je de juiste maat hebt. Hier schort het nog wel eens aan, velen hebben er een te korte onderliggen, waardoor de rand onder de kussens valt (achterzijde) en dat kan de juiste ligging van je zadel wel negatief beïnvloeden. Ten derde is een bontje dus geen oplossing voor een zadel met een te wijde boom. Als je een zgn. bontje goed bekijkt en er eens in knijpt, zul je zien dat er amper iets kwa dikte overblijft. Menig pad is dikker.
Als een zadel niet past, past het niet, een bontje heeft hier totaal geen invloed op, net zomin als elk ander sjabrak.
Er zijn wel speciale correctorpads, maar ik denk dat je dan je geld beter meteen kunt besteden aan een passend zadel.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:06

Waar zie jij mij zeggen dat een smalle boommaat valt op te lossen met een bontje?

En ik zeg duidelijk IETS te ruim, en dat het enkel dan een oplossing is, een tijdelijke. En als men een bontje voor de show gebruikt dient het zadel daar altijd op aangepast te worden.. Alleen de mensen die met bontje of dikke pad rijden zullen dat ontkennen..

Eigenlijk weet ik niet eens waarom ik mezelf verdedig, niet alleen heb je totaal niet gelezen wat ik typ. Je bent ook niet op de hoogte van de enige reden waarom een bontje uberhaupt is uitgevonden, en alleen dan is het een reden om te gebruiken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:18

Heb je je al eens verdiept in de therapeutische werking van lamsvel? Kun je onderbouwen dat het gebruik van een bontje nadelen heeft? Waarom reed het merendeel van de deelnemers aan de OS met een bontje?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:22

Omdat hun zadel daar wel op aangepast wordt. Ik zeg niet dat het kwaad kan, zeker niet, maar het moet wel allemaal passen. Ik vertrouw niet elke zadelmaker om de hoek, maar degene die ik wel vertrouw, hebben mij dit meerdere malen verzekerd. Bij hun is het ook standaard een ruiter te vragen of ze gebruik maken van een bontje, en dat mee te nemen als ze kijken naar de ligging van een zadel.

Overigens rijd niet het merendeel van de OS met bontje, het is eerder 50/50. En omdat zij iets doen hoeft het nog niet het juiste te zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:27

je loopt zelf ook niet op te kleine of niet lekker zittende schoenen.. toch.

Zadelmaker laten komen anders verpest je straks zijn rug met het zadel.
Je ziet zo vaak problemen door slecht passende zadels.

Bontje is ook niet altijd de oplossing wel voor paarden met bv een gevoelige rug... maar dat wordt het zadel aangepast met bontje.
Jij trekt toch ook niet dikkere sokken aan als je schoenen niet lekker zitten.

Ik vind een bontje geen nadelen en/of voordelen hebben. Het ligt aan het paard... en de laatste tijd zie je vaak bontje omdat ze zo mooi zijn onder je zadel... en niet omdat je het als een functie wil laten dienen.

Een zadel moet gewoon goed passen.. en dan kan je gaan stunten met goedkope oplossingen maar ik heb altijd geleerd... goedkoop is duurkoop.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:40

Dat een zadel van voren "te hoog" ligt is geen maatstaf!!
-Het moet minimaal 2 vingers van de schoft afliggen.
-Het zadel moet in balans liggen, met het dieptepunt in het midden
-Het zadel mag dus niet voor- of achterover liggen
-Het zadel moet volledig aansluiten op de rug van het paard

Een Fjord heeft vaak helemaal geen schoft en het zadel zal dus vaak meer dan 2 vingers van de schoft afliggen.

Ik kan je ook van harte aanbevelen om een goede zadelmaker te bellen en om die naar jouw zadel op de pony te laten kijken

Wat is het merk van je zadel?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:35

aslo schreef:
Heb je je al eens verdiept in de therapeutische werking van lamsvel? Kun je onderbouwen dat het gebruik van een bontje nadelen heeft? Waarom reed het merendeel van de deelnemers aan de OS met een bontje?

Het gebruik van een lamsvellen bontje heeft idd voordelen ALS je dit rechtstreeks op de huid legt, en dus niet zoals velen doen: op het sjabrak. Een bontje heeft temperatuurregulierende eigenschappen, is zacht en schuurt bijgevolg niet, etc. Het is daarom erg geliefd in de endurance.
Over het gebruik van een bontje + sjabrak onder het zadel om allerlei probleempjes aan het zadel te verdoezelen, ben ik echter ook niet te spreken