Welke singel op de goede manier kunnen aansingelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bafizabu

Welke singel op de goede manier kunnen aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:06

Welke singel zou je ''beter'' op de goede manier kunnen aansingelen?

Singel 1: Afbeelding

Singel 2: Afbeelding

KLOPT HET DAT JE SINGEL 2 NIET GOED KAN AANSINGELEN, OMDAT HET ELASTIEK IS?
Laatst bijgewerkt door Bafizabu op 30-10-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca__

Re: Welke singel op de goede manier kunnen aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:11

Wat bedoel je met "op de goede manier aansingelen?"

Bafizabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:13

Luca__ schreef:
Wat bedoel je met "op de goede manier aansingelen?"

Iemand schreef namelijk: ''Een singel met aan één kant elastiek kan je niet op de goede manier aansingelen waardoor het voor het paard echt niet fijner zit dan zo'n simpele singel.''

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:14

mijn instructeur heeft mij ooit verteld dat je beter een 'traditionele' singel kan gebruiken, omdat je met elastiek te strak kan aansingelen.
maar goed dit is hoe het mij geleerd is...

Bafizabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:16

Dan is het misschien waar. Ik had daar net een discussie over.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:54

Bij een singel met elastiek moet je idd oppassen dat je 'm niet zo strak singelt, dat je het hele stuk elastiek geheel uitrekt. Dan is het effect van het elastiek weg (krijg je hetzelfde effect als je een normale singel strak aansingelt). De bedoeling van het elastiek is, dat er na het aansingelen nog net voldoende rek inzit, zodat dit mee kan rekken in de ademhaling/bewegingen van het paard. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een singel met elastiek, juist zodat je die ruimte over kunt houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:56

heb je dan niet dat er bij een singel met elastiek meer speling in zit?dat het kan gaan schuiven bv?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:03

Nou je singelt aan één kant heel strak aan, aan de andere kant blijft de singel gewoon zo zitten Nagelbijten / Gniffelen
Zeker met een voorgevormde singel waarbij het dikke deel tussen de voorbenen zit, singel je links heel strak en rechts niet.
Ook zit de singel aan een kan gewoon stabiel en aan de andere kant heeft hij speling. Dan zou je een singel moeten nemen met aan beiden kanten elastiek om de speling te krijgen die je wilt.
Aan een kant elastiek is alleen gemaakt om het makkelijker te maken om aan te singelen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:27

Snoevie schreef:
heb je dan niet dat er bij een singel met elastiek meer speling in zit?dat het kan gaan schuiven bv?

Nee, helemaal niet. De speling wordt juist "opgevangen" door het elastiek. Wij gebruiken al jaren singels met aan 1 of 2 zijden elastiek. Vind ze ideaal. Onze merrie krijgt bovendien drukplekken als we een singel zonder elastiek gebruiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:09

ik kan een banaansingel met elastiek van iemand overnemen,maar heb toch angst dat er dan teveel speling is op de een of andere manier(zit ook wel tussen mn oren...)

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 06:06

ik heb een 'gewoon' (niet voorgevormd) singel met aan een kant elastieken singels. Ik vind het ideaal, schuift zelfs niet op mijn (rond gebouwde) fjord.
Het voordeel vind ik dat je hem makkelijk kan aansingelen (bv als je paard steeds wil eten of de buik uitzet), maar dat je 'm toch niet strak hoeft te doen zodat je paard nog wel normaal kan ademhalen maar jij toch niet onderaan zijn buik hangt.

Ik rijd af en toe een fjord met een niet elastische singel en toevallig heb ik daar van de week nog even opgezeten.
Ik merk dan toch dat je m heel strak moet aansingelen anders hang je er dus wel onder. Waar ik dus kracht voor mis en er dus eerst op moet en iemand moet vragen tegen te steunen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:07

Ik vind een singel met elastiek ook veel fijner. Zonder elastiek gaat Anouar lopen buiten als ik aansingel, met elastiek niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:15

Als je een singel koopt met elastiek, neem er dan een met aan beide zijden elastiek. Singels met aan een kant elastiek trekken het zadel scheef en trekken eenzijdig aan de spieren van je paard. Singels zijn elastiek worden tegenwoordig beter gevonden, maar dan wel een brede en anatomische gevormde singel die de druk goed verdeeld. De bovenste singel is te smal en geeft daardoor puntsbelasting.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:25

Ik heb een anatomische singel met 1 kant elastiek en ik vind het ideaal!

Eerst singel ik op het 1e gaatje aan de niet elastische kant, dan de andere kant de elastische kant aan op het 1e gaatje.
Dan de niet elastische aansingelen op het 3e gaatje , dan kan ik de kant met elastiek vanaf de grond zo aansingelen, met een singel zonder elastiek red ik dit écht niet.
Het paard vind het helemaal prima volgens mij dat ik niet hoef te sjorren aan haar buik, ze verdraait haar oren niet eens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:29

Urielle, ik heb een brede anatomische singel met 1 kant elastiek. Ja
Om de reden dat de druk dan beter verdeeld word inderdaad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:34

Levert dus veel spierklachten op bij de fysio's Knipoog
(ja, heb de afgelopen jaren veel bijgeleerd Clown )

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:42

Urielle schreef:
Als je een singel koopt met elastiek, neem er dan een met aan beide zijden elastiek. Singels met aan een kant elastiek trekken het zadel scheef en trekken eenzijdig aan de spieren van je paard.

Interessante uitspraak. Kun je dit onderbouwen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:33

Ja Lachen
Wanneer je aan twee kanten elastiek hebt en kant voor kant wat bijsingelt, is de inwerking aan twee zijden ongeveer gelijk (mits je gelijkmatig aansingelt wat dus ook erg belangrijk is). Bij elastiek aan een kant, snoert die kant meer/sneller aan dan de zijde zonder elastiek, waardoor het zadel wat scheefgetrokken wordt en je de kussens van het zadel eenzijdig sterker tegen de spieren aantrekt. Daardoor krijgt het paard dus eenzijdig spierklachten. Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:46

Je redenatie snap ik, maar is hier onderzoek naar gedaan? Ik bedoel, het klinkt heel logisch maar dat wil nog niet zeggen, dat het in de praktijk ook idd zo is. Daarvoor zou je (middels metingen ofzo) dan onderzoek moeten doen, en is zoiets dan gedaan? Ik zou juist zeggen dat aan de kant van het elastiek er nog ruimte (rek) is zodat die kant van het zadel juist minder 'aangetrokken' wordt. Een andere redenatie is, dat de nog beschikbare rek van het elastiek geheel ruimte doorgeeft (dus rondom), zodat de ribbenkast van het paard ruimte heeft tot uitzetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:34

Of er onderzoek naar gedaan is weet ik niet. Ik heb het van mijn fysio en masseur. Toen ik een nieuwe singel ging kopen ( Knipoog ) bij de zadelmaker, vond die singels met eenzijdig elastiek ook minder goed, die sloot zich erbij aan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:33

een singel met aan beide zijden elastiek is dus het beste begrijp ik?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:36

En wat Urielle zegt is dus wat ik probeerde te vertellen, maar zij weet het beter onder woorden te brengen Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:21

Urielle schreef:
Of er onderzoek naar gedaan is weet ik niet. Ik heb het van mijn fysio en masseur. Toen ik een nieuwe singel ging kopen ( Knipoog ) bij de zadelmaker, vond die singels met eenzijdig elastiek ook minder goed, die sloot zich erbij aan.

M.a.w. je weet dus niet zeker of je bewering (hun bewering) ook juist is Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:45

BrittKitt schreef:
Nou je singelt aan één kant heel strak aan, aan de andere kant blijft de singel gewoon zo zitten Nagelbijten / GniffelenZeker met een voorgevormde singel waarbij het dikke deel tussen de voorbenen zit, singel je links heel strak en rechts niet.
Ook zit de singel aan een kan gewoon stabiel en aan de andere kant heeft hij speling. Dan zou je een singel moeten nemen met aan beiden kanten elastiek om de speling te krijgen die je wilt.
Aan een kant elastiek is alleen gemaakt om het makkelijker te maken om aan te singelen.

Dan doe je het imo gewoon verkeerd, ik singel aan beide kanten even strak aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:48

aslo schreef:
M.a.w. je weet dus niet zeker of je bewering (hun bewering) ook juist is Knipoog

Ik geloof eigenlijk meer in praktijkervaring van mensen die dagelijks paarden door hun handen krijgen en steeds bij paarden met bepaalde singels terugkerende problemen aantreffen, dan in wetenschappelijke onderzoeken die voor 99% met een bepaalde vooropgezette intentie gedaan worden en door de vraagstelling, wijze van onderzoek en filtering van de resultaten de gewenste uitslag bieden. Maar dat is mijn mening, als jij een andere mening bent toegedaan en/of andere ervaringen hebt en/of graag met zulke singels door blijft rijden, vind ik dat ook prima Lachen
Er wordt door TS naar onze opinie over de bovenstaande singels gevraagd en ik geef de mijne. Ik heb zelf geopteerd voor andere singels, maar verplicht niemand hetzelfde te doen Lachen