elastiek, slof, tiedeman, enz.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur_M

elastiek, slof, tiedeman, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:11

Hoe kijken jullie aan tegen de hulpteugel?
Ben je er voor, er tegen of alleen als je ze op een bepaalde manier gebruikt?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Elma_

Re: elastiek, slof, tiedeman, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:13

Ik ben er alleen tegen als je ze gebruikt omdat je niet zonder denkt te kunnen, of niet weet hoe ermee om te gaan..
eerst was ik er altijd tegen, maar ik heb gezien dat bepaalde mensen er wel mee om kunnen gaan, en het niet misbruiken.. (nu heb ik het vooral over de slof)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:16

als je het niet misbruikt dan vind ik het ook niet zo erg. maar ik blijf eht toch vinden dat je je pony gewoon op een natuurlijke manier moet berijden ..
maarja das mijn mening:P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:17

als begrenser gebruikt heb ik er niets op tegen,wel om het hoofd naar beneden te trekken,helemaal fout.
ervaring vind ik ook nodig,ik krijg de kriebels van mensen die hulpteugels gebruiken omdat ze zelf niet kunnen rijden.
Het is dan meer een hulpteugel voor hun dan voor het paard.
Je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat het in 9 van de 10 gevallen meer een gebrek is van de ruiter dan van het paard.
maar dat is mijn mening....

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:19

ach zolang je ze goed gebruikt is het goed toch, ik gebruik het soms ook als correctie voor mij en mij paard, max een keer in de week zonder kunnen we het ook maar met ga net iets beter.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:20

Ik gebruik momenteel de elastiek bij mijn jonge haf.
Maar niet kort en ik heb hemmvast onder tussen de benen, zodat hij leert op druk na te geven en zijn rug te gebruiken.
Ik merkte namelijk dat hij heel veel moeite had met linksom aanspringen in galop, nu word dat steeds minder sinds ik hem aan de linge train met de elastiek, ik heb hem overigens niet kort maar meer als een soort begrenzer.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:24

Veel te vaak verkeerd gebruikt..

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:27

ja dan heb ik nu een vraagje,
Mijn pony doet zijn hoofd omhoog waardoor ik m niet meer naar benede krijg en rent dan onder me vandaan.
Hij was hiermee gestopt maar sinds een tijdje doet ie t weer.
En met springen is er niks aan voor mij want kan ik m ook niet terug krijgen doordat hij zijn hoofd helemaal omhoog doet.
Gewoon voor het zicht.
((hij hoeft (bewyze van) alleen zijn voorbenen op te tille en staat rechtop..))
Ik weet niet of een martingaal of iets hierbij helpt.
Maar wil hem niet vast gaan lopen knopen met iets.
want hij word panisch als hij echt vast zit zoals bij een bijzet.
Dus wil ik graag tips weten en wat erbij geholpen kan worden.
Want alleen in de bak ryden is zo ook niet altijd prettig.Als je een paard niet terug kan nemen als hij zn hoofd zo hoog doet.

We zijn met lessen bezig om hem via onze zit goed te ryden en allemaal dingen zodat hij niet onderuit kan rennen.
blijft nog altyd lastig.Maar er komt wel verbetering in gelukkig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:31

Paard na laten kijken door DA en osteophaat, geen hulpteugel eraan hangen.........

EDIT:
Enfin, ik rij bijna altijd zonder hulpteugel.
Maar op de manege héél soms met elastiek.... Maar dat is niet vaak Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-10-08 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:40

Hij is nagekeken op vanalles.
Hij meot rechtgericht worden waar we goed mee bezig zijn met resultaat!
En hij had tyd terug last van zijn gebit is daarvoor ook geweest en was over.
Het eheft niks met bit etc te maken.
Zijn rug is t ook nie is alles op gekeken...
De dierenarts heeft t zelfs gezegt dat t puur het makkelijk onderuit komen van het moeilijke werk is.
Maja t moet niet zo worden dat me paard geen rem meer kent doordat ie zijn hoofd hoog doet..
iig bedankt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-10-08 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:56

Ik ben niet tegen hulpteugels , heb zelf ook een tijdje een slof gebruikt maar ik had hem meestal gewoon los hangen en dan gewoon men teugels eraan dus echt gebruiken deed ik hem niet, en ik ben er niet tegen mits je hem slecht gebruikt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:17

Hulpteugel, mits goed gebruikt, ben ik absoluut niet op tegen.
Wanneer het inwerkt wanneer het pas echt nodig is, en niet gebruikt word om het "onmogelijke" voor elkaar te krijgen.
Zelf heb ik liever een slof dan een elastiek, de slof kan je meer loslaten of er even bijpakken wanneer nodig.
D_MR wanneer het paard volledig is nagekeken en er niks lichamelijks is, en het zadel en hoofdstel goed past, zou je eens met een martingaal kunnen rijden, deze werkt alleen in wanneer je paard zijn hoofd ver omhoog brengt.
Met een martingaal heeft je paard ook niet het idee dat hij vastgebonden zit (dit gevoel mag een paard bij geen enkel hulpteugel hebben) Verder is het toch een kwestie van goed naar de onspanning rijden en veel afwisselingen waardoor het paard afgeleid wordt van zijn vluchtgedrag.
( en ooit heb ik weleens geleerd dat een paard dat kan vluchten, niet zal vluchten.) Hoe meer je zal proberen het vluchtgedrag in de hand te houden hoe gespannender jij en je paard zal worden, wat het rijden niet ten goede zal komen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:24

Ik ben er niet op tegen. Integendeel.
In januari dit jaar heb ik een nieuwe pony gekregen. Een springpony (mijn eerste geklasseerde, ik had altijd jonge pony's gehad). Dat was duidelijk aan haar hals te zien, een heeeeeele gespierde onderhals (echt een bobbel) en bovenhals was niets.
Ik heb haar dagelijks lang en laag aan de slof laten lopen, en de dikke bobbel is helemaal weg. Ze heeft nu bovenhalsspieren en kan weer fatsoenlijk nageven Haha! .

Ik rijd er nu bijna niet meer mee, maar wanneer ik denk 'ze heeft het weer even een keertje nodig' pak ik hem er weer bij.

Mits goed gebruikt vind ik hulpteugels okee

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:32

ik gebruik een thiedeman op een net ingereden paard.
ik heb haar nu 3 week onder het zadel en heb veel ervaring met jonge paarden en hulpteugels.

de thiedeman gebruik ik bij haar als ze haar hoofd te hoog doet en de "rem" weg is. dan corrigeer ik haar door de thiedeman in te schakelen.

als ik nu de thiedeman af doe en ze doet weer haar hoofd te hoog, dan geef ik iets meer sluiting en snapt ze wat ik wil, naar beneden met dat hoofd !!

helaas denken anderen daar anders over en vinden het verprutsen van het paard ! volgens mij heet het niet voor niks een "hulpteugel".
heel erg jammer, maar mn paard en ik hebben echt baat bij deze hulpteugel.

ohw ... en naar beneden met dat hoofd bedoel ik absoluut niet in de krul !!! even om misverstanden te voorkomen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-10-08 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken ipv een nieuwe reactie te plaatsen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:46

ik rij zonder hulpteugel.
toegegeven,soms is een hulpje wel fijn,maar ik heb wekelijks priveles en dan word ik weer door mijn problemen heen geloodsd en ben ik weer blij dat het ook zonder goed is gegaan.

ik heb geen moeite met hulpteugels,als ze maar niet ten onrechte tegen het paard gebruikt worden.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:24

czarina schreef:
Hulpteugel, mits goed gebruikt, ben ik absoluut niet op tegen.
Wanneer het inwerkt wanneer het pas echt nodig is, en niet gebruikt word om het "onmogelijke" voor elkaar te krijgen.
Zelf heb ik liever een slof dan een elastiek, de slof kan je meer loslaten of er even bijpakken wanneer nodig.
D_MR wanneer het paard volledig is nagekeken en er niks lichamelijks is, en het zadel en hoofdstel goed past, zou je eens met een martingaal kunnen rijden, deze werkt alleen in wanneer je paard zijn hoofd ver omhoog brengt.
Met een martingaal heeft je paard ook niet het idee dat hij vastgebonden zit (dit gevoel mag een paard bij geen enkel hulpteugel hebben) Verder is het toch een kwestie van goed naar de onspanning rijden en veel afwisselingen waardoor het paard afgeleid wordt van zijn vluchtgedrag.
( en ooit heb ik weleens geleerd dat een paard dat kan vluchten, niet zal vluchten.) Hoe meer je zal proberen het vluchtgedrag in de hand te houden hoe gespannender jij en je paard zal worden, wat het rijden niet ten goede zal komen.

oke bedankt!
Ja het gekke is dus dat hij t gewoon opeens doet.
We hoeven dan niet eens druk aan het werk te zijn of iets.
Gistere avond deed hij het bij me verzorgster ineens.
Terwyl hij een lekker los teugeltje had om even zijn hals te strekken.
En weg was hij :S ineens.
En wilde dus danig niet stoppen.En ook zijn hoofd strak omhoog.
Dus ik zal er even over na denken.
Ben er overal een beetje over aan het lezen.
bedankt Knipoog

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:38

Zolang ze goed gebruikt worden heb ik er geen problemen mee Lachen

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:40

Als je weet hoe je ermee moet rijden is het geen probleem.
maar er zijn ook mensen die zomaar een hulpteugel eraan gooien en zomaar wat gaan rijden en de hulpteugel niet goed gebruiken. met name word er veel misbruikt gemaakt van de slof.. veelste strak etc. en dan zeggen: zo hij liep lekker aan de teugel!!! Boos! ja wat wil je als je paard niet anders kan :S
Snoevie schreef:
ik heb geen moeite met hulpteugels,als ze maar niet ten onrechte tegen het paard gebruikt worden.

en daar ben ik het helemaal mee eens!
Laatst bijgewerkt door Duerte op 24-10-08 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:41

ik gebruik zelf nauwelijks een hulpteugel bij mijn eigen alleen voor het longeren gebruik ik een pagony gogue en bij de haflinger van mijn vader rijdi k met een tideman soms

maar ik heb gehoord dat als je niet met een slofteugel kan omgaan je die ook niet moet gebruik want je kan je paard ermee verpesten!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:44

Ik was er altijd best op tegen, eerst idd nakijken waaróm het paard het hoofd omhoog mikte, maar nu liep ik zelf tegen een probleem aan waar niets medisch voor was. In de bak krijg ik Bregh zonder problemen netjes aan de teugel, komt ze vanzelf. Buiten ziet ze alles, wil ze alles zien en ontspant ze voor geen meter, wat niet goed is voor haar rug gezien ze die dan wegdrukt. Dus toch een thiedemann eraan, en nu komt ze stukjes netjes naar beneden en ontspant sneller. Ze krijgt hem ook alleen buiten aan en niet de volledige tijd, het is uiteraard een uitnodiging om zich meer te ontspannen ook zonder de hulpteugel. Dus ja als het echt niet anders kan en dan tijdelijk, nee als het nog niet uitgesloten is dat er iets medisch of rijtechnisch aan de hand is.

Edit: longeren doe ik overigens altijd met een pessoa, ook om haar achterhand en ruggebruik sterker te maken.

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:45

ik zelf gebruik af en toe, alleen wanneer ik les heb, de slofteugel. maar dat komt zeer weinig voor. verder heb ik er alleen een machtingaal aan tijdens het springen. maar dat doe ik niet vaak.
ik rijd het liefste zonder een hulpteugel Haha!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:49

Met longeren mits goed gebruik oké.
Dressuurmatig vind ik eigenlijk dat je geen hulpteugel mag gebruiken, dat hoor je allemaal zelf op te moeten lossen. Er is een grote maar: de ruiter hoort er inderdaad goed mee om te kunnen gaan.
Met springen en buitenrijden kan ik het me beter voorstellen dat je een martingaal gebruikt.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:53

ik gebruik het ook regelmatig maar dat is meer met het longeren, met rijden gebruik i soms een slof..
Ik vind ook dat de ruiter het zelf op moet kunnen lossen, alleen het is "makkelijker" zo..
En het ligt eraan hoe de ruiter het gebruikt idd.. Lachen

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:00

Ik vind het alleen zo jammer dat er zo makkelijk naar gegrepen wordt. Men neemt de tijd niet meer zelf het paard tot in de puntjes goed op te leiden, ze pakken een slofteugel want dan kunnen ze eerder aan het wijken en de schouderbinnenwaarts beginnen omdat ie dan tenminste z'n hoofd stilhoudt. Of het: 'ja maar hij kantelt' Scheve mond
Dan moet je daar eerst aan werken, en niet meteen de hulpteugel pakken. Zo rijd je een paard scheef en krom. En dat is gewoon zo zonde van die hulpteugels.

En ook al ben je een goede ruiter, deze gedachte (minder tijd nodig) vind ik gewoon zeer slecht erachter.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:05

Geen problemen mee, maar het moet geen gewoonte worden.
En daarbij vind ik het jammer dat er zo snel wat bijgepakt wordt...

Verder rijd ik 1 paard van ons ook wel eens met slof.