[WN] Western sporen riempjes, hoe vast?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Western sporen riempjes, hoe vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:03

Ben een tijd aan het tobben geweest en heb eindelijk de riempjes aan de sporen gekregen.. Is daar geen speciale manier voor joh Haha!

Althans het riempje waar het gespje aan zit... Nu de andere nog, ongeveer dit type:

Afbeelding

Dat zijn dus die dikke/brede met een boog erin, maar welke hoort nu rechts en welke links? Nagelbijten / Gniffelen Hoe moet die boog?

mienmien

Re: Western sporen riempjes, hoe vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:07

die met het gespje moet aan de buitenkant van je spoor. De andere moet aan de binnenkant. En dan wel zo dat de boog naar je tenen wijst. (snapje?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:08

net als bij engelse sporen horen de riempjes uiteinden naar buiten te wijzen, het dikke deel hoort dus aan de binnenkant van je laars.
handig erom heen doen is nat maken en warm en misschien beetje 'glijmiddel' in de vorm van vet touw en dan maar frommelen Knipoog geen lekker klusje dus zorg dat je links en rechts goed hebt voordat je begint, succes!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:12

Hihi ja dat snap ik (gespje aan buitenkant spoor) Haha!

Dus de boog naar onder.. Iemand voorbeeld plaatje zodat ik zeker weet dat ie goed zit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:18

boog naar onder inderdaad, let ook goed op je spoor zelf, als er een werkje op zit heb je ook een linker en rechterspoor, sommige hebben zelfs een lichte buiging naar binnen, heb je daar al naar gekeken?

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:19

Heb even gezocht voor je maar dit is het enige wat ik kon vinden. Hier zie je ook het rechte stuk naar boven en die boog richting je tenen. Lachen

Afbeelding

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:20

Oke thank you all, dan ga ik verder tobben Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:38

tob ze! degenen die hier met sporen rijden weten hoe je je voelt, we hebben het allemaal een keer moeten doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:24

Eerst met lauw water natmaken ja. Wat ook helpt is een theelepel in dat ´gat´ te zetten dat rekt het al iets op.

Ben er altijd zo´n ramp mee. Ohja, zorg ervoor dat je ze niet verkeerd om vastdoet (heb ik nu al een paar keer gedaan Clown) denk je klaar te zijn en kan je opnieuw beginnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:51

De onderste is voor links en de bovenste voor rechts.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:28

ik heb hetzlefde dilemma gehad, en t nagevraagd, bijzowel een amerikaanse wedstrijdruiter, als iemand die sporenriempjes maakt.de gesp hoort aan de BINNEN-(paard)zijde.het brede gedeelte dus aan de buitenzijde.
bij veel sporenriempjes zitten versielsels-conchos b.v.-en als je die aan de binnenzijde doet, zou je het niet meer zien Haha!

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:35

spicegirl schreef:
ik heb hetzlefde dilemma gehad, en t nagevraagd, bijzowel een amerikaanse wedstrijdruiter, als iemand die sporenriempjes maakt.de gesp hoort aan de BINNEN-(paard)zijde.het brede gedeelte dus aan de buitenzijde.
bij veel sporenriempjes zitten versielsels-conchos b.v.-en als je die aan de binnenzijde doet, zou je het niet meer zien Haha!

huh?! ja,aan de ene kant is dat logisch maar aan de andere kant beschapdig je dus wel je zadel met dat gespje

ik ben ook echt een hele tijd bezig geweest met dat *&^%$ riempje om mn spoor te krijgen Knipoog echt geen leuk werkje! heb d'r toen zelfs nog een topic over geopend Haha!
Ik heb ze toen gewoon een stukje verder uitgesneden,had de blaren op mn handen staan!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:25

je beugel is vrij breed. je hebt altijd je benen van het paard. je voeten hangen ter hoogte van de singel. hoe kan je dan je zadel beschadigen??? Verward dat krijg je nooit voor elkaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:20

gespje moet toch altijd aan de buitenkant? alle adv (in bijv america's horse) met voeten in beugels staat altijd het gespje aan de buitenkant.... ?? ikke nie begrijpe nie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:29

lekker karweitje idd. Arthur heeft ze er voor mij opgezet (binnen 2 minuten Bloos! ) en mijn gespje zit ook aan de buitenkant Haha!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:50

engelse ruiters buiten, western binnen.ik zie het ook niet op fotos andersom.
Afbeelding

zou die mooie versiering nu echt aan de binnenkant horen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:25

das geen kunst, ik kan er talloze vinden waar ze andersom zitten. zolang er mensen zijn, die ze verkeerd om doen, kan je er fotos van vinden....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:02

ik heb ze nog niet gevonden, laat maar zien dan.

Rieky, Peter, Dave, Mireille etc 'doen' hun sporen ook met gespjes naar buiten. Al Dunning, Bob Avila, Clinton Anderson ook, die zullen toch wel weten hoe het 'hoort'?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:42

jij zegt dat ze dat doen, ik heb t wel eens anders gezien.ed gosen draagt ze ook zoals ik het zeg. hierbij weer een foto van iemand die ze maakt.ik kan hem mailen dat ie het fout doet....ik heb het gevraagd aan iemand die ze maakt, nota bene.ik kijk niet naar iemand anders, als hij/zij het fout doet, kopieer ik dat klakkeloos.dus ben ik het gaan vragen. als je de versieringen ziet , is het toch ook niet meer dan logisch??
je hebt wel buckaroo/old style spurstraps, die zowel de versiering, als de buckle aan de buitenzijde heeft!!
Afbeelding

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:56

spicegirl schreef:
jij zegt dat ze dat doen, ik heb t wel eens anders gezien.ed gosen draagt ze ook zoals ik het zeg. hierbij weer een foto van iemand die ze maakt.ik kan hem mailen dat ie het fout doet....ik heb het gevraagd aan iemand die ze maakt, nota bene.ik kijk niet naar iemand anders, als hij/zij het fout doet, kopieer ik dat klakkeloos.dus ben ik het gaan vragen. als je de versieringen ziet , is het toch ook niet meer dan logisch??
je hebt wel buckaroo/old style spurstraps, die zowel de versiering, als de buckle aan de buitenzijde heeft!!
Afbeelding

ja LOL en kijk nou zelf dan eens goed waar dat gespje je zadel/stijgbeugel raakt Knipoog
of hoort bij jou de stijgbeugel niet bij het zadel hihi

ik geloof je helemaal dat het anders hoort hoor lleen vind ik het wel heel erg raar dat iedereen ze andersom heeft Lachen
zouden ze dan allemaal net zo zuinig op hun zadel zijn als ik Clown

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:11

gespje zit net onder de fender-voor zover ik het kan zien. en je ben kunnen nl. langer, of korter zijn.maar je beugel is zo breed.je tenen wijzen trouwens ook iet naar buiten. ik hou ruimte over IN mn beugel, dat je je voet raar moet wringen, wil je je zadel kunnen krassen.je voet hangt stil, en als je je voet naar voren beweegt, gaat de fender mee..
ik hou het hierbij;
als je versiersels hebt; versiersels aan de buitenkant,(gespjes binnenzijde dus)
buckaroos;versiersels en buckles aan de buitenkant.
en wat je met de rest doet, moet jezelf weten..... Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:24

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:22

ja die bedoelde ik! Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:20