welk dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fab_Love_Emm

welk dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:48

ik ben aan het sparen voor een dressuurzadel, die vooral erg comfortabel zit, maakt niet uit of hij nieuw of gebruikt is, ik heb er max. 250 euro voor..

x
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-10-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verplaatst: RT-D --> HAR

Britt

Re: welk dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:50

Wat dacht je van eentje die past? Merk lijkt me niet persé van belang en zeker met dat budget heb je ook niet bepaald de positie om kieskeurig te zijn Knipoog

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:06

BrittKitt schreef:
Wat dacht je van eentje die past? Merk lijkt me niet persé van belang en zeker met dat budget heb je ook niet bepaald de positie om kieskeurig te zijn Knipoog

nou.. ik heb toch al een paar zadels incl. alles gevonden voor dat geld, maar ja het moet wel in zeeland liggen:P

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:25

ik zou naar tweedehands zadels kijken op internet. en voor de rest idd niet naar het merk kijken, maar kijken of het goed past en daarna of jij er lekker op zit. en er een zadelmaker naar laten kijken als je een zadel hebt gevonden die je aanstaat.
Laatst bijgewerkt door dolor op 18-10-08 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:28

Ik zal even een zadelmaker laten kijken,
Ik heb mijn zadel gekocht, of voorwaarde dat ik hem kon terug brengen. Ik heb hem laten controleren door een zadelmaker maar hij bleek niet goed te zitten.
Toen ben ik over gegaan naar een duurdere die zit beter.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:10

Els_St schreef:
Ik zal even een zadelmaker laten kijken,
Ik heb mijn zadel gekocht, of voorwaarde dat ik hem kon terug brengen. Ik heb hem laten controleren door een zadelmaker maar hij bleek niet goed te zitten.
Toen ben ik over gegaan naar een duurdere die zit beter.

oke, maar hoe duur is een zadelmaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:12

Een dierenarts die eraan te pas moet komen, als het paard stuk is gereden met een niet passend zadel, is duurder Haha!
Waarom ga je niet even kijken bij een ruitersportzaak die ook tweedehands zadels hebben? Bij de meesten is het geen probleem om langs te komen met je paard en bij de winkel zadels te passen.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:21

Ik ben nu eigenlijk aan het kijken op internet bij 2e hands zadels, die ook op een brede fries hebben gelegen, en de mensen op de manege hebben er veel vverstand van, dus is het nodig om dan meer geld uit te geven aan een zadelmaker?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:24

Voor 250euro vind je echt maar heeel weinig, zeg maar niets, wat goed is. Voor dat geld heb je een zadel van slechte kwaliteit waarvoor je dus over een paar jaar weer een nieuwe weer voor kan aanschaffen. Denk dus maar eens na of je er niet meer geld voor over hebt, zodat het zadel ook langer mee gaat.

En daarnaast is een goed en fijn zadel heel persoonlijk. Maar het allerbelangrijkste is: het moet PASSEN!! Laat dus aub een goeie zadelmaker ernaar kijken en ga er niet zelf mee stunten. Liever wat meer geld uitgeven aan een goed zadel, dan later de fysio, ostheo etc moeten betalen. Die is nog vele malen duurder.

Laat je dus goed voorlichten!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:25

Als je een tweedehands via internet van een particulier koopt, heb je geen verhaal als er iets niet goed is. Ook in een ruitersportzaak kun je vaak voor een paar honderd wel een goed passend tweedehandszadel scoren, en heb je service, mocht er iets mis zijn. Verder kun je er niet van op aan dat een manegemedewerker evenveel verstand heeft van het aanmeten van een goed passend zadel, dan een zadelmaker.
Je kunt inderdaad beter een paar euro meer uitgeven dan je paard opschepen met een niet goed passend zadel.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:40

Oke ik snap jullie hoor, maar ik ben vergeten te vertellen in dit topic dat het voor mijn verzorgpaard is en ik de dressuur weer in wil gaan, ik heb vroeger bij een verkeerde manege gezeten waardoor ik heel erg bang ben geworden van paarden en paardrijden, terwijl ik er zo van genoot.
Nu rijd ik sinds 1,3 jaar bij mijn tante die hiernaartoe is verhuisd en nu ben ik bijna al mijn angst kwijt behalve die van dressuurwedstrijden.
Zij heeft 4 paarden: een friese hengst (Z1) een friese merrie (L) een veulentje die dit jaar geboren is (Ik was daarbij!!!) en een haflinger die er sinds 1 maand ook staat.
Met die merrie heb ik een geweldige band en ik wil graag mijn laatste angst gaan overwinnen met haar samen!
daarom ben ik voor een zadel aan het kijken, alleen ik mag van mijn ouders nietgelijk mijn gewerkte geld van de zomer eraan uitgeven, dus ik moet ervoor sparen, nu heb ik al 70 euro gespaard en ik denk dat ik niet meer dan 250 euro kan uitgeven, anders vinden hun het te duur worden (als ze het konden missen zouden ze mij ook helpen met dat zadel, maar dat kunnen ze, dat vinden ze erg jammer, niet missen)
dus vandaar dat ik niet heel veel geld ervoor heb..

btw. mijn tante heeft ook zadels, maar dat zijn 2 kinderzadels en 1 vz zadel, die heel goed is voor haar knieen i.v.m. haar knieprothese. maar ik kan er niet op zitten, mijn benen liggen er heel raar in, dus vandaar.

Nu heb ik iemand gevonden die een mooi zadel heeft van tokyo van 18 inch die op een friese ruin heeft gezeten en incl. beugels en beugelriemen. ze woont alleen 35 km verderop dus ik heb gezegd dat als ik het geld heb ik haar een mailtje stuur en als ze dan langs komt en het wordt niks dat ik haar da n10 euro vergoeding geef wegens rijkosten, mijn moeder vindt dit flauwekul..

Zo.. nu heb ik het vderduidelijkt, wat vinden jullie ervan, en wat moet ik doen, ik woon in zeeland en de manege staat op burgh-haamstede..

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:45

Een Tokyo is van Ruitergilde toch? Ik denk dat het kwalitatief gelijk staat aan JC zadels.
Waarom betaalt je tante het zadel niet voor je? Tenslotte is het haar paard en is zij er ook bij gebaat dat het paard wordt gereden met een goed passend zadel.
Dat het zadel wat jij hebt gevonden op een Fries heeft gelegen, zegt nog niks over hoe het op jouw verzorgpaard zal liggen. Ook geen twee Friezen zijn gelijk, het is en blijft dus altijd goed passen.
Die tien euro reiskosten vind ik alleszins redelijk en netjes van je, overigens.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:45

ik denk dat die 10 euro vergoeding heel netjes is. Zij moet immers ook benzine kosten maken. Als ze langskomt met het zadel zorg je er dan wel voor dat er iemand bij is die er verstand van heeft. (niet meteen op het woord van de verkoper afgaan)

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 14:36

Hee,, bedankt ik vond het ook wel netjes ,ik bedoel als ze dat 25 keer zou doen bij mensen heeft ze de prijs voor het zadel al verspilt!
Ja het zadel is van ruitergilde, ik zocht namelijk eerst een Rossner, omdat iemand op de manege die ook heeft en omdat die heel lekker zat, toen vondik iemand met een JC en die kwam ook langs, die woonde toevallig ook in burgh, maar de boom was te klein, het zadel was 17,5 inch.
Omdat ik elke keer dingen wil bestellen in een ruitershop, rijbroek, laarzen etc. zij mijn tante: anders spaar je toch voor een zadeltje voor jezelf, dan kan je echt goed gaan oefenen in de dressuurr.. zo ben ik op het idee gekomen, en ik neem echt niet alles van iedereen aan over zadels, zeke rniet van de verkoper, die wilt er toch alleen maar vanaf..

bestaat er ook geen site met veel info over zadels, want ik weet er zelf niet veel van af, ik weet niet eens goed wat ze bedoelen met die 17,5 inch Bloos haha
x

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:59

Ik zag ergens dat het voor een fries is, (correc me if im wrong) maar dan kun je ook het zadel Kieffer Frysk nemen, kun je gewoon bij Divoza kopen. Verder is het altijd wel handig wat hierboven al is aangegeven om een zadelmaker erbij laten kijken(kan ook bij Divoza) want inderdaad als je een paard heb straks met een te klein zadel of iets dan ben je veel duurder uit dan even hard doorsparen en een goed zadel.

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:01

Fab_Love_Emm schreef:
Hee,, bedankt ik vond het ook wel netjes ,ik bedoel als ze dat 25 keer zou doen bij mensen heeft ze de prijs voor het zadel al verspilt!
Ja het zadel is van ruitergilde, ik zocht namelijk eerst een Rossner, omdat iemand op de manege die ook heeft en omdat die heel lekker zat, toen vondik iemand met een JC en die kwam ook langs, die woonde toevallig ook in burgh, maar de boom was te klein, het zadel was 17,5 inch.
Omdat ik elke keer dingen wil bestellen in een ruitershop, rijbroek, laarzen etc. zij mijn tante: anders spaar je toch voor een zadeltje voor jezelf, dan kan je echt goed gaan oefenen in de dressuurr.. zo ben ik op het idee gekomen, en ik neem echt niet alles van iedereen aan over zadels, zeke rniet van de verkoper, die wilt er toch alleen maar vanaf..

bestaat er ook geen site met veel info over zadels, want ik weet er zelf niet veel van af, ik weet niet eens goed wat ze bedoelen met die 17,5 inch Bloos haha
x

Met 17,5 inch is de zadel breette naja het gedeelte waarop je zit, dat is mij een keertje vertelt. Voor volwassen mensen wordt er vaak 18 inch gebruikt en voor tieners of najaah kleinere konten 17,5 Clown

ik weet dus niet precies of dit juiste informatie is, maar ik had het eens gehoort van iemand.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:03

Nah niet echt Vork

De inchmaat is de lengte van de zitting van het zadel. Van de voorkant tot op het einde van de lepel. Afhankelijk van je broekmaat pas je beter in de ene zitting dan in de andere, en net wat je gewend bent.

17.5 inch is de meest voorkomende maat, 18 is iets groter en pas je prima in met een wat grotere maat. 17 inch wordt al krap aan voor een normaal persoon, voor kinderen is dit vaak prima. En hetzelfde geld voor nog kleiner.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:23

BrittKitt schreef:
Nah niet echt Vork

De inchmaat is de lengte van de zitting van het zadel. Van de voorkant tot op het einde van de lepel. Afhankelijk van je broekmaat pas je beter in de ene zitting dan in de andere, en net wat je gewend bent.

17.5 inch is de meest voorkomende maat, 18 is iets groter en pas je prima in met een wat grotere maat. 17 inch wordt al krap aan voor een normaal persoon, voor kinderen is dit vaak prima. En hetzelfde geld voor nog kleiner.

okee bedankt voor de info, een kieffer frysk is wat duurr.. maar er ligt tussen friesen ook veel verschil, is die boom verstelbaar dan en mag ik wat info over de boom en hoe ik die bij mijn vz paard kan meten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:34

De Kieffer Frysk heeft geen verwisselbare boom. En het lijkt mij niet zo handig, om via internet te bepalen wat de breedte van een boom is en hoe je die moet meten, je zult echt gewoon zadels moeten gaan passen op je paard.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:39

suleilitha schreef:
De Kieffer Frysk heeft geen verwisselbare boom. En het lijkt mij niet zo handig, om via internet te bepalen wat de breedte van een boom is en hoe je die moet meten, je zult echt gewoon zadels moeten gaan passen op je paard.

okee maar wie wilt mij vertellen waar ik allemaal op moet gaan letten als ik zadels ga passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:48

Dat wil je tante vast wel doen, verder heb je verteld dat ze een Z paard heeft en eentje die L loopt, vraag anders degenen die die paarden rijden of ze even kunnen kijken?

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:52

suleilitha schreef:

Ik zei er ook bij dat je bij Divoza ook een zadelpasser hebt, en ik bedoelde niet via internet.. ze kan ook in een van de winkels gaan kijken... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:09

Ja, dat zou ik dus ook doen als ik de TS was....

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 16:24

suleilitha schreef:
Ja, dat zou ik dus ook doen als ik de TS was....

wat is de TS?

maar ik heb een mail gestuurd naar arie Boer, een zadelmaker.
de ruiter van de hengst en de merrie is ermee gestopt, wegens angst, we zijn op zoek naar een andere..
mijn tante heeft er ook verstand van, maar het lukt haar niet alles uit te leggen..
ik hoop datik ee ngoed zadel vind haha! bedankt voor jullie hulp, meer tips zijn altijd welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:26

TS ben jij, Topic Starter.
Maar je tante is er toch bij, als je een zadel gaat passen, dat lijkt me wel voldoende.