Zadel zonder zweetbladen de oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

senta

Zadel zonder zweetbladen de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:24

Graag jullie advies. Het gaat om deze af:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=984149&p=39571451&hilit=#p39571451

Toen ik mijn Haflinger kocht een jaar geleden, voor mijn dochter en mezelf, zat er een Barefoot Cheyenne mt 2 bij. het was voor mij voor het eerst dat ik boomloos reed. Ik vond het betere contact (vergeleken met boomzadels) fijn, maar de brede zit niet. Ik ging daardoor ook erg in stoelzit zitten en had moeite om contact te maken met het paard met m'n benen.

Uiteindelijk ben ik overgestapt op een Massimo trail (boommaat 38, mogelijk ooit wijder gemaakt tot 40, was een 2e hands zadel).
Daar zat ik beter op en Moon liep er vlotter onder. Na een half jaar lag het zadel niet bijzonder goed meer, Moon is van bouw veranderd en volgens mijn MSFC waren de kussens veel te hard. Zadel ligt nu bij Massimo in Duitsland waar de kussens opnieuw gevuld gaan worden.

Nu rijden we alweer bijna een maand zonder zadel. Mijn paardje heeft bijzonder comfortabele gangen en is ook nog eens erg betrouwbaar, dus dat gaat superbest.

En nu komt het: hij loopt nu beter dan onder zowel de Massimo als de Barefoot. Hij draaft vlotter en ruimer en springt makkelijker aan de in rechtergalop, zijn moeilijke kant. oftewel, iets in beide zadels hindert hem dat niet hindert zonder zadel. Wat kan dat wezen?
Zelf hebben we al bedacht dat het misschien de schouders zijn. Hij neigt qua type meer het ouderwetse model haf, maar heeft wel een moderne maat: 1.51. Zijn rug is kort en hij heeft forse schouders, die flink bespierd zijn. Zou het kunnen zijn dat de zweetbladen de bespiering hinderen? Bij een boomloos zadel zou je verwachten dat het zadel mee beweegt, maar als je zelf in stoelzit zit, zouden je benen wel eens kunnen hinderen.

ik ben me nu aan het oriënteren op zadels zonder zweetbladen, mogelijk is dat een oplossing. Wat denken jullie?

Guzzista

Re: Zadel zonder zweetbladen de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:14

Jammer dat hier nog niemand op geantwoord heeft. Ik heb beetje zelfde probleem. Mijn Haflinger heeft me er zelfs eens afgesmeten toen ik met zadel reed en is veel ontspannender zonder zadel.
Ik dacht ook aan een Massimo Trail, maar weet dus niet of dit een oplossing is voor hem.
Misschien is de WOW wel iets voor dergelijke moeilijke korte ruggen zonder schoft, maar daar hangt wel een prijskaartje aan...

Ik weet niet of ik het goed zie, maar jou zadel ligt zoals mijn zadel ook zeer ver naar voren op je Haf. Het lijkt precies of je bijna op de schoft zit. Ik denk niet dat dit de juiste plaats is. Ik glijd zo wie zo wat meer naar achter als ik zonder zadel rijd. Lijkt me betere plaats dan zo dicht op de schoft te zitten.
Maar welk zadel zet je dan op de juiste plaats op z'n rug???? Is niet makkellijk maar ik leer ook bij door uw foto's zo te zien.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:20

Er zijn wel zadels die meer schoudervrijheid bieden, zadels voor gangenpaarden bijvoorbeeld.
Misschien is dat wel een oplossing voor jouw Haf.
Een zadel zonder zweetbladen en boomloos is de Ghost, die hebben een model zonder of met hele kleine zweetbladen.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:22

Jakary schreef:
Er zijn wel zadels die meer schoudervrijheid bieden, zadels voor gangenpaarden bijvoorbeeld.
Misschien is dat wel een oplossing voor jouw Haf.
Een zadel zonder zweetbladen en boomloos is de Ghost, die hebben een model zonder of met hele kleine zweetbladen.

Dit is inderdaad een goeie tip!
Ik vernam dat de Ghost niet zo lekker zit en het lijkt alsof je bergaf glijdt, of heb ik dit verkeerd op?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:23

Ik rij zonder zweetbladen, met een malibaud. Geen idee of dat op je Haflinger zou passen, maar het valt altijd te proberen.
Dit dus.
http://malibaud-gb.monsite.orange.fr/page1.html
Ik geloof dat er in mijn profiel ook wel een paar foto's zitten (toevallig met een lang dekje er onder, maar dat kan dus even goed met een kort)
Is wel een heel andere zit, daar moet je ook wel even bij nadenken.
Verder ken ik iemand met een breed paard die erg tevreden is van een Podium Extra Light.
http://www.sellepodium.it/schedaprodotto.asp?cod=36
Die is ook zadelblad-loos, en die heeft een met een Engels zadel vergelijkbare rijhouding. Ze zitten vrij 'hoog' maar op een breed paard kan dat een voordeel zijn. Dan heb je wat minder het idee op een bal te zitten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ruga op 12-11-08 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:24

hangt van de bouw van je paard af... ik heb eentje met een holle rug en is overbouwd, dus lag dat voor geen meter. op mijn andere, rondgeribt dikkertje lag het als een huis en zat ik er prima op Ja

ik zoek ff een fotootje

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:27

Je kan een ghost op proef krijgen, ik geloof via www.buitenzinnig.nl

Ik heb hem een week geprobeerd op verschillende paarden en vond hem heerlijk zitten Ja Je kan ook uit verschillende zitvlakken kiezen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:32

Afbeelding

Afbeelding

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:34

Bandida schreef:
Ik rij zonder zweetbladen, met een malibaud. Geen idee of dat op je Haflinger zou passen, maar het valt altijd te proberen.
Dit dus.
http://malibaud-gb.monsite.orange.fr/page1.html
Ik geloof dat er in mijn profiel ook wel een paar foto's zitten (toevallig met een lang dekje er onder, maar dat kan dus even goed met een kort)
Is wel een heel andere zit, daar moet je ook wel even bij nadenken.
Verder ken ik iemand met een breed paard die erg tevreden is van een Podium Extra Light.
http://www.sellepodium.it/schedaprodotto.asp?cod=36
Die is ook zadelblad-loos, en die heeft een met een Engels zadel vergelijkbare rijhouding. Ze zitten vrij 'hoog' maar op een breed paard kan dat een voordeel zijn. Dan heb je wat minder het idee op een bal te zitten Knipoog

Ik vond Malibaud prachtige robuuste zadels, helaas een ramp voor rondetonnen types zoals Haflingers.
Deze had ik van op ebay gekocht, was breedste maat en had op een Fjord gelegen, maar paste helemaal niet op de Haflingerrug. Guichard is ook zo'n type en die kunnen wel op maat gemaakt worden voor zo'n types. Zijn echter zeer duur en weet niet of je er echt dressuur mee kan rijden.
Afbeelding
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2z53f47&s=4
Nu ligt er een Vaquerazadel op van Bentaiga, maar past ook niet super, onlangs ben ik gevallen omdat al bokkend het zadel onder z'n buik schoof, levensgevaarlijk!!
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=30armmd&s=4
Nu dacht ik aan een gewoon dressuurzadel, of massimo trail, maar dat lijkt me precies ook niet ideaal...
Wintecs hebben dan weer te smal luchtkanaal voor de wervelkolom...niet makkellijk.
Laatst bijgewerkt door Guzzista op 12-11-08 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:35

Het lijkt mij dat de zweetbladen nooit mogen knellen of hinderen, een zadel draagt alleen op de boom en zou ver genoeg naar achteren moeten liggen om de schouders vrij te houden.
Ik rijdt zelf western, daar zitten ook geen zweetbladen aan, maar ik heb voor mijn Arabier wel een zadel op maat moeten laten maken omdat vrijwel alle zadels te ver naar voren lagen en daardoor de schouders hinderden in de beweging en daardoor kreeg mijn paard klachten.

Als ik de foto's zie van de Haflinger ligt te zadel op de foto veel te ver naar voren, iets wat mij overigens vaak opvalt bij " Engelse' zadels.
Mijn man rijdt zijn hengst zowel met een dressuur zadel als een echt Portugees zadel, maar beide laten de schouder helemaal vrij, net zoals de westernzadels die ik op mijn paarden gebruik.

Qua type lijkt een Haflinger mij ook vaak een lastiger "model" als het om passende zadels gaat. Ze hebben meestal weinig schoft waardoor een zadel snel naar voren schuift en dus de schouders bekneld.

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet uit zou mogen maken of een zadel wel of geen zweetbladen heeft, zolang het maar goed op het paard past en bij sommige paarden is het vinden van een passend zadel een hele klus!
Het bovenste zweetblad, de naam zegt het, is meer bedoeld om de ruiter "schoon" te houden van paardenzweet, ook het onderste, strakker aanliggende zweetblad zou niet mogen knellen of drukken.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:40

ElCid schreef:
Het lijkt mij dat de zweetbladen nooit mogen knellen of hinderen, een zadel draagt alleen op de boom en zou ver genoeg naar achteren moeten liggen om de schouders vrij te houden.
Ik rijdt zelf western, daar zitten ook geen zweetbladen aan, maar ik heb voor mijn Arabier wel een zadel op maat moeten laten maken omdat vrijwel alle zadels te ver naar voren lagen en daardoor de schouders hinderden in de beweging en daardoor kreeg mijn paard klachten.

Als ik de foto's zie van de Haflinger ligt te zadel op de foto veel te ver naar voren, iets wat mij overigens vaak opvalt bij " Engelse' zadels.
Mijn man rijdt zijn hengst zowel met een dressuur zadel als een echt Portugees zadel, maar beide laten de schouder helemaal vrij, net zoals de westernzadels die ik op mijn paarden gebruik.

Qua type lijkt een Haflinger mij ook vaak een lastiger "model" als het om passende zadels gaat. Ze hebben meestal weinig schoft waardoor een zadel snel naar voren schuift en dus de schouders bekneld.

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet uit zou mogen maken of een zadel wel of geen zweetbladen heeft, zolang het maar goed op het paard past en bij sommige paarden is het vinden van een passend zadel een hele klus!
Het bovenste zweetblad, de naam zegt het, is meer bedoeld om de ruiter "schoon" te houden van paardenzweet, ook het onderste, strakker aanliggende zweetblad zou niet mogen knellen of drukken.

Mij valt dit dus ook op, dat dat zadel te ver naar voor ligt van TS. Hoe ik ook probeer, zadels op de rug van m'n Haf blijven ver naar voren liggen.
Dit Vaquero zadel ook dat oorspronkelijk op maat gemakt is voor een brede Haflinger. Ik veronderstel dat doorsnee Spaanse zadels veel te lang zijn voor de Haflingerrug.
Afbeelding
Haflingers hebben niet echt een rug om een zadel op te leggen, maar er moet toch iets zijn dat redelijk ligt? Ik had bijna de Massimo gekocht, ben blij om te zien dat dit ook geen goeie optie is...

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:51

Pellie schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Hebt u niet het gevoel dat de zit wat naar voren afhelt? Zit je wat stevig in zo'n zadel om een rodeoritje uit te zitten?
Lijkt mij erg mooi te liggen op de rug van dit paardje, maar is geen Haflinger.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:53

nee ik zat op deze combinatie absoluut niet voorover, ook qua gevoel niet. ik vind hem erg prettig zitten Ja rodeoritjes.... tsja een goede bok ging ook prima!

TS, waarom laat je niet een boomzadel op maat maken?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:02

waar ik wel benieuwd naar ben, op welke stoten heb je de singel zitten? Traditioneel had ik geleerd om de voorste en achterste te gebruiken maar bij de massimo werd me aangeraden om de 2 achterste te gebruiken omdat de voorste als een soort voorsingel werkt en dus straker op de schouder maakt. verder kijk ik altijd naar de lijn van de schouder en dat ik het zadel goed daarachter leg.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:45

Guzzista schreef:
Dit is inderdaad een goeie tip!
Ik vernam dat de Ghost niet zo lekker zit en het lijkt alsof je bergaf glijdt, of heb ik dit verkeerd op?

Ik heb een testzadel van Ghost gehad.
Toen ik hem op m'n paard zag liggen, had ik ook m'n twijfels over het comfort, maar het zat zalig! Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:46

Ik ga in januri een zadel aan laten meten met een u-vormige boom. Als ze echt breed zijn, schijnt een zadel met een v-vormige boom helemaal niet te passen. Vrijwel alle europese zadels zijn gebaseerd op deze v-boom. Alleen in Engeland worden u-bomen gemaakt.
Mijn haf liep best goed onder haar kn, maar ook iets beter zonder zadel. Nu blijkt dat de bepiering in haar rug volledig verdwenen is. Je kunt de hele vorm van het zadel in haar rug voelen (En het was nagekeken door een erkende zadelmaker!). We kunnen pas weer een zadel gaan aanmeten als de rug een beetje is hersteld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:51

Je kan misschien ook eens een voorsingel proberen. Mijn oude paard was ook heel rondgeriobd met weinig schoft en zeker in zijn jonge jaren schoof het zadel altijd naar voren. Met de voorsingel ga je dat tegen.

Overigens is het Portugese zadel ( de echte Sella Portuguesa) heel kort, de meeste Lusitano's zijn dat ook en zeker bij het stierenvechten, waar deze zadels speciaal voor gemaakt zijn, wil je een zadel wat het paard absoluut niet hindert. Deze handgemaakte zadels zitten ook nog als een huis en zijn zeer betaalbaar.
Afbeelding

Het op maat gemaakte zadel voor mijn Arabier is voor een westernzadel ook heel kort, nl. maar 63 cm. Daar zit ook een speciale boom in.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:20

Petra_O schreef:
Ik ga in januri een zadel aan laten meten met een u-vormige boom. Als ze echt breed zijn, schijnt een zadel met een v-vormige boom helemaal niet te passen. Vrijwel alle europese zadels zijn gebaseerd op deze v-boom. Alleen in Engeland worden u-bomen gemaakt.
Mijn haf liep best goed onder haar kn, maar ook iets beter zonder zadel. Nu blijkt dat de bepiering in haar rug volledig verdwenen is. Je kunt de hele vorm van het zadel in haar rug voelen (En het was nagekeken door een erkende zadelmaker!). We kunnen pas weer een zadel gaan aanmeten als de rug een beetje is hersteld.

Kun je me adres geven aub van deze zadelmaker en merk van zadel met u-vormige boom? Ik wist dit echt niet, bedankt voor deze info/

senta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:52

trustHim schreef:
waar ik wel benieuwd naar ben, op welke stoten heb je de singel zitten? Traditioneel had ik geleerd om de voorste en achterste te gebruiken maar bij de massimo werd me aangeraden om de 2 achterste te gebruiken omdat de voorste als een soort voorsingel werkt en dus straker op de schouder maakt. verder kijk ik altijd naar de lijn van de schouder en dat ik het zadel goed daarachter leg.

Ik had even niet door dat er toch nog antwoord was op dit topic... Bloos

Eerst zat ie op de voorste en achterste singelstoot, maar nu op de twee achterste. Probleem bij zadels als de Massimo is dat de kussens onder het zweetblad door lopen. Daar ligt dus ook druk. Z'n schouderblad ligt bovenaan wel vrij, maar meer naar onderen stoort het de bewegingen van met name z'n biceps.

Inmiddels is de Massimo aangepast in Duitsland (door Massimo zelf) maar ligt nog steeds niet geweldig. Zadelpasser hier gaat proberen nog wat aan de kussens te doen. Lengte van Massimo is wel goed, maar pasvorm niet voor mijn paard.

Podium heb ik geprobeerd, is veel te lang voor hem. Zadelruimte is zo'n 52 cm.

Ik denk nu zelf aan een Zaldi champion of Zaldi Vila. Heb één keer op een champion gereden, zit prima. Deze zadels zijn kort genoeg, ik heb hierover contact gehad met TrekkingSaddles. Eventueel een StarTrek endurance, maar heb eerste voorkeur voor boomzadel. Verder heeft m'n dochter een Thorowgood endurance geprobeerd, die lag beter dan de Massimo, zo op eerste indruk. (Maar dat is weer wel een zadel met zweetbladen).

Het blijft zoeken die zadels...

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 02:07

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 06:10

heb je al es geprobeerd om bij de barefoot met een bredere pommel er in te rijden?

als ik de foto's van jouw dier zo bekijken zou daar wel es het probleem zitten.
zelf mijn niet al te brede welshje had al een te brede schoft voor de standaard pommel die er in de barefoot zit..

ghost zit heel erg goed,is de moeite waard om te gaan testen.

van barefoot is de arizona misschien ook wel wat?
is ook ook een zadel zonder lange zijkanten.

heb je topic bekeken, en ik vind dat je het zadel op doe foto's in elk geval te ver naar voren op de schouder hebt liggen,kan makkelijk 5 cm naar achteren toe

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:23

Wat vind je van Podium ( www.sellepodium.it )?
Ik heb ook met een Barefoot gereden en daarna met een Massimo. Bij de Massimo had ik een beetje hetzelfde probleem als jij, in begin paste hij super en was ik er heel blij mee. Maar na een jaartje lag hij niet lekker meer en daarna heeft hij nooit meer echt lekker gelegen. Wel iedere keer aangepast en ook nieuwe kussens eronder, maar er was iedere keer wat en hij lag gewoon niet meer zoals ik hem kocht.

Nu rij ik met een Podium en ik merk dat Anouar daar veel vrijer mee loopt en ik zit er veel beter op.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 18:33

Lenneke: Podium heb ik geprobeerd, leek me ook wel wat, maar dat zadel is te lang. Jouw Massimo problemen had ik al ergens gelezen, kennelijk is het zadel niet goed in staat wisselende bespiering goed op te vangen.

Voor de mensen die vinden dat het zadel te ver naar voren ligt op de foto's: dat klopt, het ligt hier al niet optimaal meer, dit is vlak voordat we het hebben laten vermaken. Overigens heeft mijn haflinger nog aardig wat schoft, dus je zou verwachten dat het dan niet naar voren hoeft te schuiven.

We hebben vandaag weer de thorowgood geprobeerd, maar die schoof nu wat naar voren. We gaan het nogmaals proberen met een iets smallere boom. Verder zijn de kussens van de massimo bewerkt en gaan we het een week of twee proberen met rijden, dan wordt ie nogmaals gecontroleerd.

Van gaston-mercier zadels heb ik gehoord dat ze niet super zouden liggen op een breed paard, maar meer iets voor smallere paarden zijn.

Barefoot is mijn zit niet en een andere pommel is geen optie, ik heb hem namelijk verkocht Haha!

Ghost heb ik ook al over gdacht om dat eens als testzadel te proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:34

is de moeite waard hoor,ik heb hem getest en ben er meteen fan van Haha!

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:46

Boomloos durf ik niet te riskeren vanwege de drukverdeling. Ik had echter veel interesse in de sensation dressuur, maar misschien ga ik beter voor goed maatwerk met boom.