Het leed dat zadel heet… HELP!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Het leed dat zadel heet… HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 08:38

Ik heb het nu een klein beetje gehad met de zoektocht naar een passend zadel. Ik het denk ondertussen zo ongeveer alles nu wel een keer in mijn handen gehad en wordt er een klein beetje moe van. Wie o wie kan mij hierin helpen?

Ik ben voor mijn fjord opzoek naar een dressuurzadel. Ik heb een boommaat 33/34 nodig, zonder keilkussens(ivm lengte rug)
Daarnaast ben ik zelf ook niet de gemakkelijkste, wil een zadel met flink wat wrong, (semi) diepe zit en niet te hard.
Daarnaast strek mijn budget momenteel tot een €700,-. Voor een goed zadel kan dit nog wel worden verhoogd.

Wat ik ondertussen al geprobeerd heb en waarom het niets is geworden:
Ainsley, niet breed genoeg te krijgen en op breedste punt te veel schofthoogte.(alle types hebben dit probleem)

Barnsby AVG, niet breed genoeg te krijgen(barnsby geeft zelf al aan dat verbreden niet mogelijk is) Andere type vallen of buiten budget of zijn absoluut niet aan mij besteed qua model.

Bates Isabell, net niet pas te krijgen, de andere type vind ik niet lekker zitten.(en de Innova valt buiten budget)

Daaleman, zou misschien nog kunnen maar dan zou ik hem nieuw moeten kopen en dat laat het budget niet helemaal toe.(2de hands met deze boommaat praktisch onvindbaar en boom kan niet worden verbreed)

JC, durf ik niet te laten verbreden na negatief advies van zadelmaker. Boom zou dat niet aankunnen. Het enige zadel dat mogelijk is zou de Onxy zijn maar dat is net te breed en VZH.

Euroriding, zadels zijn niet breed genoeg en niet breed genoeg te krijgen.(heb gekeken voor een achat, de diamant vind ik na proberen bagger zitten)

KN, is niet breed genoeg(WK is gewoon te smal) en kan door kunstof boom niet worden verbreed.

Kentaur, zadels zijn niet breed genoeg, boom 4 heeft het zelfde probleem als ainsley, de schoftruimte wordt te groot(in de hoogte), boom 3 komt qua hoogte wel goed uit maar is dan weer te smal.

Prestige, Zadels zijn net niet genoeg pas te krijgen(heb de top dressage gehad)

Rossner, zelfde laken in pak als JC, ook daarbij negatief advies voor boom verbreding van de zadelmaker.

Thorowgood, eigenlijk wil ik toch leer, en geeft wintec de voorkeur boven thorowgood.

Wintec, zelfde verhaal als thorowgood, daarnaast past het net niet lekker.

Heb zo’n vermoeden dat ik er zelfs nog een aantal vergeet(op een gegeven moment vergeet je de zadels die het minste indruk hebben gemaakt denk ik)

Ik heb nog geen duits zadels, denk aan Passier, Stubben of kieffer, geprobeerd aangezien mijn kont me heilig is. Ben alleen bang(voor mij) dat ook die binnenkort toch echt gepast gaan worden.
Wie heeft er nog meer ideeën voor zadels die zouden kunnen gaan passen?
Ben er namelijk nu eigenlijk gewoon klaar mee, al die zadels aankopen en vervolgens weer kunnen verkopen heeft me ondertussen klauwen met geld gekost! Boos!

Whoops1

Re: Het leed dat zadel heet… HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:40

Ik zie dat je de Thorowgood al hebt geprobeerd?
Op mijn Tinker liggen ook vele zadels niet goed,
ook ik ben niet makkelijk met zadels ; lange benen!

Ik heb de Thorowgood Griffin dresuurzadel op mijn Tinker liggen & vindt het een heerlijk zadel! Lachen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 08:41

Il0na schreef:
Ik zie dat je de Thorowgood al hebt geprobeerd?
Op mijn Tinker liggen ook vele zadels niet goed,
ook ik ben niet makkelijk met zadels ; lange benen!

Ik heb de Thorowgood Griffin dresuurzadel op mijn Tinker liggen & vindt het een heerlijk zadel! Lachen

Ik ben toch zo'n muts die eigenlijk wel leer wilt. Daarnaast is het model net niets voor mij.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:43

Ik heb de kieffer Munchen op een wat breder paard liggen dan de mijne, rijdt super!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:44

Heb je even gepb-t hopelijk heb je er wat aan.
succes

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 08:46

Joceline schreef:
Ik heb de kieffer Munchen op een wat breder paard liggen dan de mijne, rijdt super!

Is die net zo breed als een fjord? Dat is gewoon mijn grootste probleem, geen schoft en breed!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:48

Een heel wild idee: heb je weleens gedacht aan een Vogue dressuurzadel? Dit is een Engels zadel (zie website enlightened equitation.com) op basis van een flexibele (leren) boom. Ik ben er op uit gekomen omdat bij mijn kruiding connemara/holsteiner geen enkel zadel goed lag. Ze heeft een redelijk ontwikkelde schoft, erg brede schouders en een korte rug. Dit zadel vond ze meteen goed! Het heeft voor de rijder een diepe zit, is erg zacht (tenminste: in de zomer, 's winters is het memoryfoam in het begin echt hard, wordt pas zachter als het opgewarmd is door je achterwerk!). Het zadel geeft redelijk wat balans, maar absoluut meer zijwaartse beweging. Je voelt goed de rug van je paard onder je, maar sommige ruiters vinden het net iets té veel. Ik zou nog steeds liever een boomzadel hebben, maar voor dit moment is het voor ons de beste oplossing. Helaas zijn deze Vogue zadels niet echt goedkoop, maar ze zijn erg gewild op ebay dus mocht hij niet bevallen dan kun je 'm ook wel weer gemakkelijk kwijt. Ik weet dat bitloosrijden een testexemplaar heeft.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:49

Geen schoft dat wel en ook een flinke brede maar weet niet of ik het kan vergelijken met een fjord maar toch zou je het kunnen proberen! Zou je het niet bij een grote zaak kunnen melden met je wensen en dat ze dan van alles uit de kast trekken en allemaal gaan passen? Lachen

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:55

Een Kieffer Phryso, deze is geschikt voor wat rondere paarden.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:59

Ik heb na ook heel veel zadelleed een Daaleman laten maken voor mijn fjord. Past super, wij rijden er al een paar jaar met plezier mee rond!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:00

Heb je al eens gekeken voor bijv. een Zaldi? Met Stübben ook goede ervaringen vwb bredere bomen en paardjes zonder schoft.
De (eventueel) wat hardere zit is gewoon ff wennen, na een weekje rijden weet je niet beter.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:01

Sja ik ken je probleem, ik heb een paar weken geleden een daaleman laten aanmeten, maar dat kost wel wat meer centjes... maargoed, dan heb je wel een zadel dat past, en dat lijkt me toch het belangrijkste...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:05

Is het niet handiger om dan gewoon even een zadelmaker langs te laten komen? Die kan zijn bus gewoon vol laden en goed kijken of het past of niet.

John Bos van Best Fit uit Ede kan ik je erg aanraden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:08

kieffer of stubben hoeft al lang niet per se hard meer te zitten hoor Lachen, maar dan zou ik nog even doorsparen...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 09:13

Annemeik schreef:
Is het niet handiger om dan gewoon even een zadelmaker langs te laten komen? Die kan zijn bus gewoon vol laden en goed kijken of het past of niet.

John Bos van Best Fit uit Ede kan ik je erg aanraden.

Was het maar zo makkelijk, dat is nu juist het grote probleem, standaard heeft een zadelmaker de redelijk verkoopbare maten(medium tot 32 bomen) om te passen. Dan zou ik dus een zadel in die maat moeten bestellen en dan ben ik weer verplicht tot het afnemen ervan.(en als het dan weer niet past ben ik zoiezo 25% van de nieuwprijs kwijt)

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:14

Ik had een hele ronde haflinger, ook zonder schoft en daar had ik een Knightrider op liggen. Was echt een heerlijk zadel en voor niet al te veel geld!T lag super op Rox en ook voor mij zat het zadel heerlijk, absoluut niet te hard!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 09:15

aslo schreef:
Heb je al eens gekeken voor bijv. een Zaldi? Met Stübben ook goede ervaringen vwb bredere bomen en paardjes zonder schoft.
De (eventueel) wat hardere zit is gewoon ff wennen, na een weekje rijden weet je niet beter.

Zaldi hebben we erop gehad en dat lag "aardig". Helaas alleen dat de prijzen zo krom lopen(in Spanje zijn ze zo 250€ goedkoper als hier). Dan zou ik moeten wachten tot mijn instructrice weer naar spanje gaat maar dat zal pas in het voorjaar 2009 worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:46

Ik heb hetzelfde probleem Haha!
En ben met dezelfde zoektocht bezig.
Ik heb inmiddels veel informatie over 2 zadels, speciaal voor rondere paarden.
De Massimo: www.greendistance.nl en de Tietse’s Choise: http://showhorseservice.com/index_besta ... ge0002.htm
De Massimo wordt aangemeten en aangepast op je paard. De Tietse’s wordt op maat gemaakt.
Beiden klinken erg goed. Mijn voorkeur gaat uit naar de Massimo. Deze is wat meer bevestigd en wat bekender. Maar de Tietse’s klinkt ook erg goed.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:57

In de nieuwe lijn msfc zadels is ook een model opgenomen voor dit type paarden. Supermooie zadels!
Prijs nieuw en aangemeten aan je paard ligt tussen de 1600 en en 1700 euro. Je bent dan in ieder geval verzekerd van een goede (after)service zodat je zeker weet dat het uiteindelijke resultaat een goed passend zadel voor paard EN ruiter is...

Voor meer info www.happyhorseadvies.nl of kijk op www.msfc.nl

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:01

aafje87 schreef:
Daaleman, zou misschien nog kunnen maar dan zou ik hem nieuw moeten kopen en dat laat het budget niet helemaal toe.(2de hands met deze boommaat praktisch onvindbaar en boom kan niet worden verbreed)

Toevallig heb ik wel nog een Daaleman, GPS 3, boommaat 33 (iig de breedste boom die Daaleman heeft), 17,5 inch te koop. Als je interesse hebt, mag je me altijd pm'en.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:06

Ik heb van het weekend een massimo zadel gekocht voor mijn haflinger. Zitting is niet superzacht (maar ik kom dan ook van boomloos af Clown ) maar een seatsaver lost al een hoop op!
Mooi korte kussens, waar de wintec te lang was past deze wel met toch een mooie ruime zit.
Ik heb dan wel een vzh versie omdat ze geen dressuur meer hadden in die maat. Heb de mijne dan dus ook niet op maat laten maken maar in de ruitersportzaak gekocht.
Boommaat 40 en kan dus nog verbreed of versmald worden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:13

Een Knightrider? wel leer en nieuw al te krijgen vanaf €700,-

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:22

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 14-10-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:24

Ik snap niet waar jij het probleem gevonden hebt dat je JC en Rossner niet in boommaat 33/34 kunt krijgen!?

(ik heb zelf 1 jc boommaat 33 liggen en een rossner met 33, daarnaast heeft Miekjuh hier een Rossner 32 en 34...super fijne zadels binnen een heel degelijk budget)

Verder hier nog vele stubbens. Ook erg prettige zadels, maar met minder diepe zit, maar liggen gemiddeld genomen wel stabiel op de fjorden.

(wel allemaal 2e hands zadels, maar met een keer opnieuw opvullen heb ik twee fijne zadels)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:28

waarom wil je persé een zadel dat heel zacht zit ? als een kieffer bijv wel gaat passen dan zou ik toch voor die iets minder zacht zittende kieffer gaan... daar wen je nl vanzelf aan dat het zadel niet zo zacht zit... na 2 weken er mee te rijden voel je niet meer dat het zadel niet zacht zit... (zelf heb ik een wintec dus weet waar ik het over heb als het gaat over neit lekker zittende zadels ^^ )